Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i (N54) ja JB4 part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P33P33
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 181
    • Kellokoski

    Originally posted by bemmeri View Post
    Varmaan joku lähellä asuva foorumilainen voisi sen MHD-kartan ajaa sisään reilusti alle sen hinnan mitä "custom"-ohjelmointi maksaa (eli MHDlisenssi €€+ palkkio €€ ohjelmoinnin avusta ekalla kerralla). Uskallan kyllä väittää että parempia ohjelmia kokonaisuus huomioiden MHD:llä on kuin näillä suomalaisilla perinteisillä lastuttajilla. Ei sinne ole pakko lyödä sitä Stage2:sta tai etanolikarttaa heti alkuun, aloittaa vaikka sillä Stage1:llä joka vastaa tehoiltaan samoja mitä enimmillään Karala, yms. ottaa, tai saattaapa MHD:llä pikkuisen enemmän tulla.

    Jos nyt päätyy custom-ohjelmaan, niin keväällä viimeistään on MHD:n fläshi, tai JB4+backend. Sen customohjelmointiin tärvätyn rahan ois voinu käyttää vaikka uusiin puoliin/tulppiin ja jäisi vielä euroja baari-iltaan, tai sitten coolerin ostaisi niillä rahoilla (näytti myyntipaikalla olevan Wagnerin Evo1, tosin samantien se Evo2 kannattaa laittaa)
    Juuri näin. Euroja säästyy, kun tekee kerralla oikeet ratkasut. Edes oma lastuttajakaveri, joka tietää softauksesta "lähes kaiken" ei omista sellasia laitteita tällä hetkellä, jolla pääsis custom-flashin tekemään tähän ECUun. Ja ongelmaks muodostuu se, ettei tällä hetkellä taida olla ainakaan omassa tiedossa, niin kattavaa kirjastoa kartoista (esim. tuner prolla muokattavat, eli XDF tiedosto), jonka nuo jenkkiperunat ja MHD kehittäjä ovat selvittäneet. Pointtina siis, että jos joku alkaa vaikka WinOlsilla tekeen uutta ohjelmaa, ni paljon varmaankin jää hevosia vielä pöydälle, kun ei oo esim kaikki väännönrajotuskartat selvillä.

    Eli jos BMW92:lla on tämä tuttu lastuttaja ja häntä haluaa käyttää, niin hänet kannattaa tutustuttaa vähintäänkiin tuohon XDF-tiedostoon. osaa sillä varmasti tehdä sen mitä pitää.

    Alkaa jutut karkaamaan, joten suosittelen ennen suuria päätöksiä käyttämään reilustu searchia etenkin n54tech, e90post ja bimmerboost foorumien välillä ni saa hyvää osviittaa kummastakin, JB4 ja MHD. Aikaa tähän menee useita päiviä ennen ku alkaa hahmottumaan, mutta varmasti kannattaa ja löytyy se omaan mieleen paras vaihtoehto ja säästyy EUROJA!
    -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

    Comment

    • Zoppa
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 238
      • Espoo

      Originally posted by bemmeri View Post
      Varmaan joku lähellä asuva foorumilainen voisi sen MHD-kartan ajaa sisään reilusti alle sen hinnan mitä "custom"-ohjelmointi maksaa (eli MHDlisenssi €€+ palkkio €€ ohjelmoinnin avusta ekalla kerralla). Uskallan kyllä väittää että parempia ohjelmia kokonaisuus huomioiden MHD:llä on kuin näillä suomalaisilla perinteisillä lastuttajilla. Ei sinne ole pakko lyödä sitä Stage2:sta tai etanolikarttaa heti alkuun, aloittaa vaikka sillä Stage1:llä joka vastaa tehoiltaan samoja mitä enimmillään Karala, yms. ottaa, tai saattaapa MHD:llä pikkuisen enemmän tulla.

      Jos nyt päätyy custom-ohjelmaan, niin keväällä viimeistään on MHD:n fläshi, tai JB4+backend. Sen customohjelmointiin tärvätyn rahan ois voinu käyttää vaikka uusiin puoliin/tulppiin ja jäisi vielä euroja baari-iltaan, tai sitten coolerin ostaisi niillä rahoilla (näytti myyntipaikalla olevan Wagnerin Evo1, tosin samantien se Evo2 kannattaa laittaa)
      Tätä mä just tolla mun kysymyksellä hain ja olen täysin samoilla linjoilla sun kanssa. Tuossa mhd:sä riittää kapasiteetti loistavasti vakio turboista kaiken tehon irti saamiseen. Mutta jos aletaan vaihtamaan/modaamaan ahtimia, niin sitten kannattaa hankkia suoraan se jb4/mhd combo.
      E92 335i M-Sport -07
      EX: E85 Z4 3.0i

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        Originally posted by Zoppa View Post
        Tätä mä just tolla mun kysymyksellä hain ja olen täysin samoilla linjoilla sun kanssa. Tuossa mhd:sä riittää kapasiteetti loistavasti vakio turboista kaiken tehon irti saamiseen. Mutta jos aletaan vaihtamaan/modaamaan ahtimia, niin sitten kannattaa hankkia suoraan se jb4/mhd combo.
        Kannattaa lueskella n54techiltä näitä vertailuja.

        Esim. MHD v5 stage2 antoi 18psi punarajalle asti muokatuilla nakutustauluilla. Kulkee varmasti hyvin mutta tekeekö sitten kovinkaan hyvää moottorille pidemmän päälle? http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=37242

        MHD v6 stage1 taas sitten antoi saman tehdon kuin 335is vakiona. http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=40013

        Kyllä se JB4+MHD combo oikein käytettynä helpottaa auton säätämistä siten, että auton kestävyyskään ei heikkene liikaa.

        Täällä vielä 93 oktaanisten karttojen vertailu: http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=40013

        Comment

        • larippa
          Bimmer Rookie
          • Jun 2015
          • 110
          • hki

          Ja se että näissä vehkeissä ei käytä etanolia on suoraan sanottuna pelkästään tyhmyyttä. Tuhansissa autoissa testattu ja ei aiheuta N54-järjestelmässä mitään ongelmia pitkälläkään aikavälillä jos öljyjä vaihtelee säännöllisesti.
          E85 laskee kuitenkin palamislämpötilaa todella paljon verrattuna normaalin bensaan, vähentää nakutusherkkyyttä sekä on korkeampi oktaanista.
          e90 335i AT
          JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

          Comment

          • Bmw92
            Bimmer Rookie
            • Mar 2016
            • 147
            • Eteläkarjala

            No mitään päätöstä en vielä ole tehnyt. Hyvin kyllä menee suunnitelmat uusiksi kun täällä käy lukemassa, sen verran hyvin tuota JB4 kauppaatte. Pakkohan se on myöntää että fiksu sijoitus se olisi ei siitä mihinkään pääse. Suurimman päänvaivan tuottaa varmaan tällähetkellä osaamattomuus ja tietämättömyys ja pelko siitä että hajotan jotain kallista onneksi on koko talvi aikaa lueskella ja miettiä että mikä se oma juttu nyt sitten on.
            Last edited by Bmw92; 10-11-2016, 16:23.
            E91 335i /// LCI Alpinweiß III

            E92 325i
            E39 520i
            E46 316i

            Comment

            • Bmw92
              Bimmer Rookie
              • Mar 2016
              • 147
              • Eteläkarjala

              No mitään päätöstä en vielä ole tehnyt. Hyvin kyllä menee suunnitelmat uusiksi kun täällä käy lukemassa, sen verran hyvin tuota JB4 kauppaatte. Pakkohan se on myöntää että fiksu sijoitus se olisi ei siitä mihinkään pääse. Suurimman päänvaivan tuottaa varmaan tällähetkellä osaamattomuus ja tietämättömyys ja pelko siitä että hajotan jotain kallista onneksi on koko talvi aikaa lueskella ja miettiä että mikä se oma juttu nyt sitten on.

              Näköjään pistin vielä varmuudeks pariin kertaan
              E91 335i /// LCI Alpinweiß III

              E92 325i
              E39 520i
              E46 316i

              Comment

              • miyli
                BTCF Member
                • Dec 2008
                • 2084
                • Naantali

                Originally posted by larippa View Post
                Ja se että näissä vehkeissä ei käytä etanolia on suoraan sanottuna pelkästään tyhmyyttä. Tuhansissa autoissa testattu ja ei aiheuta N54-järjestelmässä mitään ongelmia pitkälläkään aikavälillä jos öljyjä vaihtelee säännöllisesti.
                E85 laskee kuitenkin palamislämpötilaa todella paljon verrattuna normaalin bensaan, vähentää nakutusherkkyyttä sekä on korkeampi oktaanista.
                Minä ainakin ajan 100% e85 seoksella normaalisti, mutta mulla on tbi auttamassa tuohon korkeapainepumpun tuoton on loppumiseen.
                Sit kun Nostaa ahdot yli 25 psi on pakko laittaa 30% 98 bensaa joukkoon kun ei riitä tbi:kään enään vaan menee laihalle muuten.
                Kait se vielä jossain vaiheessa täytyy hommata se PI niin voi ajaa koko ajan 100% E85.
                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                0-200km/h 11.40s
                100-200km/h 6,00s
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by Bmw92 View Post
                  No mitään päätöstä en vielä ole tehnyt. Hyvin kyllä menee suunnitelmat uusiksi kun täällä käy lukemassa, sen verran hyvin tuota JB4 kauppaatte. Pakkohan se on myöntää että fiksu sijoitus se olisi ei siitä mihinkään pääse. Suurimman päänvaivan tuottaa varmaan tällähetkellä osaamattomuus ja tietämättömyys ja pelko siitä että hajotan jotain kallista onneksi on koko talvi aikaa lueskella ja miettiä että mikä se oma juttu nyt sitten on.
                  Tällä foorumilla kaupataan käytettyä jb4+usb jotain reilu 300e. Nouki poies
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • Zoppa
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 238
                    • Espoo

                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Kannattaa lueskella n54techiltä näitä vertailuja.

                    Esim. MHD v5 stage2 antoi 18psi punarajalle asti muokatuilla nakutustauluilla. Kulkee varmasti hyvin mutta tekeekö sitten kovinkaan hyvää moottorille pidemmän päälle? http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=37242

                    MHD v6 stage1 taas sitten antoi saman tehdon kuin 335is vakiona. http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=40013

                    Kyllä se JB4+MHD combo oikein käytettynä helpottaa auton säätämistä siten, että auton kestävyyskään ei heikkene liikaa.

                    Täällä vielä 93 oktaanisten karttojen vertailu: http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=40013
                    Juu olen hyvin tietoinen v5 vähemmän nakutusherkistä kartoista, mutta noita karttoja ei ole käytetty enään akoihin nykyäänhän mennän jo v7 kartoissa jotka toimii täysin eri periaatteella kuin v5 että v6 kartat (load based).
                    Tuo sage 1 on tarkoituksella kevyt kartta niille jotka ajavat täysin vakiolla autolla ja haluavat varmasti turvallisen ohjelmoinnin, kun taas stage1+ jolla Hiace todistetusti dynotti 399hp pelkkien filttereiden kanssa. Ei jb4 mitään vikaa ole, mutta ajat muuttuu ja minun mielestä mhd nyt on vain helpompi tapa lähteä tähän leikkiin mukaan.. Riippumatta siitä kummanko valitsee niin tuskin tulee pettymään.
                    E92 335i M-Sport -07
                    EX: E85 Z4 3.0i

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Originally posted by Zoppa View Post
                      Juu olen hyvin tietoinen v5 vähemmän nakutusherkistä kartoista, mutta noita karttoja ei ole käytetty enään akoihin nykyäänhän mennän jo v7 kartoissa jotka toimii täysin eri periaatteella kuin v5 että v6 kartat (load based).
                      Tuo sage 1 on tarkoituksella kevyt kartta niille jotka ajavat täysin vakiolla autolla ja haluavat varmasti turvallisen ohjelmoinnin, kun taas stage1+ jolla Hiace todistetusti dynotti 399hp pelkkien filttereiden kanssa. Ei jb4 mitään vikaa ole, mutta ajat muuttuu ja minun mielestä mhd nyt on vain helpompi tapa lähteä tähän leikkiin mukaan.. Riippumatta siitä kummanko valitsee niin tuskin tulee pettymään.
                      Hiacella oli v5 kartta siinä dynossa.

                      Comment

                      • BFI18
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1456
                        • Turku

                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        Hiacella oli v5 kartta siinä dynossa.
                        399/481 oli numerot tossa, stage1, dcit ja cp muina modeina. Teho-/vääntösuhde tosin tossa mielestäni jotenkin 'oudosti linjassa' ts. Noilla hevosilla yleensä vääntö siellä +100 Nm tuohon?
                        Last edited by BFI18; 10-11-2016, 21:54.
                        G26 i4 M50 Black Sapphire

                        Comment

                        • P33P33
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2015
                          • 181
                          • Kellokoski

                          Originally posted by Zoppa View Post
                          Ei jb4 mitään vikaa ole, mutta ajat muuttuu ja minun mielestä mhd nyt on vain helpompi tapa lähteä tähän leikkiin mukaan.. Riippumatta siitä kummanko valitsee niin tuskin tulee pettymään.
                          Samaa mieltä!
                          Ja jos rehellisiä ollaan, niin JB4:lla yksinään ei saa kaikkea irti tuosta moottorista(varsinkin etanolin kanssa) eli on joka tapauksessa erittäin suositeltavaa laittaa vähintään se backend-flashi. Ihan senkin takia ois järkevintä hankkia ensin se MHD ja sitten JB4, jos sen vielä kokee tarpeelliseks.
                          Toinen asia varsinkin automaattilaatikon kanssa on se, että ilman flashiä JB4:sen kanssa väännöt nousee reippaasti, mutta vaihdeloota luulee, että mennään vakiona. Muistan lukeneeni, että aiheuttanu mm. luistoa laatikossa. Tämän takia noissa backend-flasheissä muutetaan load targettia vastamaan paremmin toteutunutta vääntöä ahtojen noustessa.
                          -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

                          Comment

                          • 135valtteri
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2016
                            • 64
                            • HKI

                            Kokemuksia talvikäytöstä E25 tai E40 seoksella? Tuleeko ongelmia kylmästartin kanssa? Aamuisin on mahdollisuus saada auton piuhan päähän, mutta työpäivän jälkeen pitää kylmänä käynnistää. MHD softa, ei jb4:sta.

                            Autoni on ns. Lämpimien maiden malli, mahtaaneeko olla erilainen huohotinjärjestelmä kuin eu-malleissa?

                            Comment

                            • Pohjoisen Poika
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2014
                              • 464
                              • Lappi

                              Hyvin se lähtee pakkasella käyntiin. Laita virta ja sytytys päälle 30s ajaksi ja vasta sit käyntiin jos ei muuten lähde.

                              Tuskin on muuta eroa kuin pieni lämmitysvastus. Sekin on aivan turha jos on occ paikalla.

                              Comment

                              • yarski
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 310
                                • Rauma

                                Originally posted by Pohjoisen Poika View Post
                                ... Laita virta ja sytytys päälle 30s ajaksi ja vasta sit käyntiin jos ei muuten lähde...
                                Siis virta päälle 30s ajan ja sitten vasta startti ? Mitäs se virran päällä pitäminen tekee että auttaa ?

                                E25/40 varmaan vielä käynnistyy hyvin, mulla pätkii kyllä aluksi kun on joku 70% seos. Coldstarttia ei kyllä ole päällä että ehkä sais nyt kylmemmällä pitää vaikka 10s...
                                G26 i4 M50 supercharged
                                ex: F36 440i xdrive msport
                                ex: E91 335 lci xdrive msport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎