Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 349
    • Paimio

    Originally posted by aku1979 View Post
    Jarrujen täristys hävisi, kun puhdistelin kunnolla edestä ja takaa kaikki jarrukilkkeet ja hioin lasittuneet palat ja levyt.

    Nyt sitten aamulla ylläripylläri uusi vika eli idrivesta näyttö täysin pimeänä. Radio ja tutkat toimii. Liekkö näyttö sitten hajonnut? Ei löytynyt koodeja.
    Sulake rikki toivottavasti, itellä meinas kerran kans iskeä epätoivo kun huoltokeikan jälkeen oli näyttö pimeenä, mut sulakkeen vaihdettua lähti rokkaamaan...
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      Originally posted by Homebrew View Post
      Sulake rikki toivottavasti, itellä meinas kerran kans iskeä epätoivo kun huoltokeikan jälkeen oli näyttö pimeenä, mut sulakkeen vaihdettua lähti rokkaamaan...
      Muistatko mikä sulake? Oliko tuo hanskalokerossa vai konepellin alla?

      Comment

      • amisqo
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 1612
        • Vantaa

        Originally posted by fraatti View Post
        Ainiin. 330d:ssä saattaa joutua ottamaan vielä pakoputken pois. Omasta otin irti. 325d:ssä riittää laskeminen. Takapöntön puskurin luona olevat pultit on usein jumissa ja menee poikki. Tällöin tiedossa tietysti poraushommia. Ja pultit ovat varsin kovaa tavaraa....

        Hankalimmaksi asiaksi saattaa muodotua vetoakselin pois ottaminen ja paikoilleen saaminen. Haullakin taitaa löytyä niitä kauhukertomuksia.
        Itselläni juuri nämä aikoinaan. Kannattaa myös olla tarkka, että laakeri menee suoraan, ettei laakeri ja laakeripesä ota kipeätä. Yhellä tutulla oli koko napa solmussa epäonnistuneen rempan takia.

        Mulla nimenomaan toi putki pulttijumppa ja vetarit oli niin perkeleen tiukassa, ettei tallikaluilla lähtenyt. Piti käyä hydraulivehkeillä vetämässä se ulos.

        Lisäksi oikeasti kannattaa vetää se vetari takasin booreille, ettei ne hajoa kovan käsittelyn seurauksena. Itsellänihän meni molemmat vetarit paskaksi

        Sit viel tohon merkkikeskusteluun, mul edessä fagit takana skf tai toistepäin ja on ne nyt jo 30tkm kestänyt
        G30 530e iPerfomance M-sport -18
        Ex: F30 330D M-sport -15
        Ex: E90 330D M-sport -06
        Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
        Ex: e30 320i -89
        Ex: e30 318iS -90

        Comment

        • aku1979
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2015
          • 1152
          • Helsinki

          Originally posted by Dualfun View Post
          Ja itseasiassa saattaa tulla SKF pakettissa FAG laakeri. Samaa kamaa ja minusta ainakin ns. parasta.



          1. Vetarin ulossaamiseksi joku ulosvedin (sisäänpainaja), esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...in-2000019462/

          2. Laakerin ulos/takaisinsaamiseksi kierretappisarja, esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...en-2000021491/
          2.1. Sokkapihdit lukkosokkaa varten

          3. (suositus) Vetarin takaisinsaamiseksi, kts keskustelu https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=356

          Suositus: Katso missä kunnossa jarrukilvet on, menisi uusiksi samalla... Ei onnistu ilman laakerihommaa vaihto nimittäin.
          Mitkä on muuten jarrukilvet? Ne peltisuojat?

          Comment

          • hcaape
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2009
            • 837
            • hyvinkää

            Originally posted by aku1979 View Post
            Mitkä on muuten jarrukilvet? Ne peltisuojat?
            kyllä
            siis jarrulevyn takana
            sDrive23i A E89 Roadster -10

            ex E92 325i -09

            ex E65 735i -02
            ex E38 730d -98 ;(

            Comment

            • aku1979
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2015
              • 1152
              • Helsinki

              Originally posted by amisqo View Post
              Itselläni juuri nämä aikoinaan. Kannattaa myös olla tarkka, että laakeri menee suoraan, ettei laakeri ja laakeripesä ota kipeätä. Yhellä tutulla oli koko napa solmussa epäonnistuneen rempan takia.

              Mulla nimenomaan toi putki pulttijumppa ja vetarit oli niin perkeleen tiukassa, ettei tallikaluilla lähtenyt. Piti käyä hydraulivehkeillä vetämässä se ulos.

              Lisäksi oikeasti kannattaa vetää se vetari takasin booreille, ettei ne hajoa kovan käsittelyn seurauksena. Itsellänihän meni molemmat vetarit paskaksi

              Sit viel tohon merkkikeskusteluun, mul edessä fagit takana skf tai toistepäin ja on ne nyt jo 30tkm kestänyt
              Ainakaan nuo vetareiden mutterit ei ole kovin pahasti ruosteessa...ehkä toivoa että lähtis melko kivuttomasti. Vetämällä oli tarkoitus laittaa paikalleen. Takajarrusatulat taas on aivan pirun ruosteessa...menee varmaan vaihtoon jossain kohdassa. Edessä aivan ruosteettomat.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17837
                • PKS

                Originally posted by aku1979 View Post
                Takajarrusatulat taas on aivan pirun ruosteessa...menee varmaan vaihtoon jossain kohdassa. Edessä aivan ruosteettomat.
                Pura atomeiksi ja hiekkapuhalla/puhalluta, kuumakesto epoksit ym päälle.

                Jos tiivisteet on huonossa kunnossa, ne saa uudet. Ainoastaan mäntä on vaikeampi löytää tarvikkeena, saattaa löytyä, mutta BMW varaosana sitä ole saatavilla. Eikä siinä välttämättä ole mitään vikaa, korkeintaa hioo pikkasen jos on pientä hapettumaa.

                Mä tein omaan E90 saman homman jo 70tkm kohdalla
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Ainoastaan mäntä on vaikeampi löytää tarvikkeena, saattaa löytyä, mutta BMW varaosana sitä ole saatavilla.
                  Tuosta se löytyy, tässä kaikki varaosavalmistajien osat kyseisen automallin jarrusatuloihin. Mäntiä löytyy 23kpl.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    Ajattelin laakerinvaihdon yhteydessä vaihtaa taakse etualatukitangon helat, etuylätukitangot ja ylätukivarret...nimet meni varmaan pieleen.

                    Comment

                    • ok`
                      Newbiemmer
                      • May 2009
                      • 13
                      • Kuopio, Finland

                      Eilen tuli vaihdettua jouset e90 xdriveen.
                      Kiinnitin huomiota, että edessä ylätukilaakereissa tuntui hieman välystä tms. kun paketti oli kasassa, mutta irrallaan ei. Tämä siis kun tukilaakerin reunasta otti kiinni ja heilutti ylös/alas. Vähän huonosti selitetty 😀
                      Onko muilla tullut vastaan tuommoista?

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        Originally posted by ok` View Post
                        Eilen tuli vaihdettua jouset e90 xdriveen.
                        Kiinnitin huomiota, että edessä ylätukilaakereissa tuntui hieman välystä tms. kun paketti oli kasassa, mutta irrallaan ei. Tämä siis kun tukilaakerin reunasta otti kiinni ja heilutti ylös/alas. Vähän huonosti selitetty 😀
                        Onko muilla tullut vastaan tuommoista?
                        Tuliko iskarin mutteri kunnolla kiinni?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • ok`
                          Newbiemmer
                          • May 2009
                          • 13
                          • Kuopio, Finland

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Tuliko iskarin mutteri kunnolla kiinni?
                          Mielestäni kyllä. Huomasin tuon siis jo purku vaiheessa.

                          Comment

                          • Homebrew
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2011
                            • 349
                            • Paimio

                            Originally posted by aku1979 View Post
                            Muistatko mikä sulake? Oliko tuo hanskalokerossa vai konepellin alla?
                            Hanskalokerossa oli, en muista mikä sulake oli. Googlella silloin löysin että joku muukin oli saman asian kanssa paininut...
                            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                            Ex. E91 330d -07

                            Comment

                            • Homebrew
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2011
                              • 349
                              • Paimio

                              Millainen homma on raidetankojen vaihto perusohjauksella olevaan E91? Kuskin puolella väljää ulkopäässä, mutta niin hirveässä kunnossa näyttivät olevan että meinasin vaihtaa koko tangot. Lemförderit tilauksessa...
                              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                              Ex. E91 330d -07

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                Originally posted by aku1979 View Post
                                Ajattelin laakerinvaihdon yhteydessä vaihtaa taakse etualatukitangon helat, etuylätukitangot ja ylätukivarret...nimet meni varmaan pieleen.
                                Itseäni kommentoiden...kannattaako muuta vaihtaa samalla? Narinahelat vaihdoin viime kesänä jo. Takapyörää voimakkaasti heiluttaessa klo 9 ja 3 otteella, joku pusla/pallonivel antaa periksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎