Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hpniemi
    BTCF Member
    • Feb 2020
    • 97
    • Järvenpää

    Aiheuttaako vuotava suutin laakerivian?

    Lueskelin jenkkifoorumeilta n54sta, että vuotavat suuttimet kuulemma voivat vuotaa öljyn sekaan ja siten aiheuttaa esim. kk-laakerivaurion.

    Onko näin? Ja eikös n54ssa suuttimet ylipäätäänkin ole jonkinlainen ongelmakohta, joten onko joku helppo tapa varmistaa, ettei ne vuoda ja toisaalta, pitäskö konerempan yhteydessä siis varmuuden vuoksi uusia suuttimet, koska nyt ei tiedetä, mikä viime kädessä aiheutti mun koneen kk-laakerivaurion...

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 891
      • Oulu

      Originally posted by hpniemi View Post
      Lueskelin jenkkifoorumeilta n54sta, että vuotavat suuttimet kuulemma voivat vuotaa öljyn sekaan ja siten aiheuttaa esim. kk-laakerivaurion.

      Onko näin? Ja eikös n54ssa suuttimet ylipäätäänkin ole jonkinlainen ongelmakohta, joten onko joku helppo tapa varmistaa, ettei ne vuoda ja toisaalta, pitäskö konerempan yhteydessä siis varmuuden vuoksi uusia suuttimet, koska nyt ei tiedetä, mikä viime kädessä aiheutti mun koneen kk-laakerivaurion...
      Suuttimet voi huonossa tapauksessa kyllä koneen hajottaa. Yleensä antaa vikakoodeja tai näkyy käynnissä/tehoissa. Suosittelen vaihtamaan samalla niin on se pois mielestä jos ei ole tietoa onko ikinä vaihdettu. Ne saa tilaamalla halvemmalla eri osanumerolla. Tuolla osanumerolla 13538648937 autokeskukselta.

      Comment

      • >bemari<
        Bimmer Fanatic
        • May 2011
        • 239
        • P-karjala

        E90/92 suunnitelmissa käyttöautoksi niin joko näissä alkaa olemaan rostia kuinka(tai ainakin jotain tyypillisiä ruoste kohtia)? Tuntuu ainakin että 90% e46sta happanee jo paikoilleen niin jo senkin tautta 9x sarja houkuttais. Ja mites nuo n52/3 kutoset, 2.5 ois varmaan jo riittävä kulkuinen, ja näissä taitaa olla samoja vaivoja kun m5x sarjassa mm öljy vuodot ja vesipumppu mikä tosin sähköllä?

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 502
          • Kouvola

          Originally posted by >bemari< View Post
          E90/92 suunnitelmissa käyttöautoksi niin joko näissä alkaa olemaan rostia kuinka(tai ainakin jotain tyypillisiä ruoste kohtia)? Tuntuu ainakin että 90% e46sta happanee jo paikoilleen niin jo senkin tautta 9x sarja houkuttais. Ja mites nuo n52/3 kutoset, 2.5 ois varmaan jo riittävä kulkuinen, ja näissä taitaa olla samoja vaivoja kun m5x sarjassa mm öljy vuodot ja vesipumppu mikä tosin sähköllä?
          Entinen E46 kupli vähän joka paikasta, nykyinen -07 e92 ei taasen kuki yhtään mistään.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • McBeast
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 2998
            • Tallinn

            Ainakin alkupään e90 ja e91:iin on vaihdeltu jonkun verran koritakuisiinkin jo ovia, kun ovat saumoistaan pettäneet. Itselläkin olleeseen Suomi-e90:n meni kolme ovea vaihtoon ja takakontti maalattiin sitten omaan piikkiin.

            Coupe ja avo on muovisilla etuloksuilla, että ne nyt ainakin säästyy korroosiolta

            Molemmissa kutoskoneissa on omat murheensa. Niistä löytyy haulla varmaan kaikki oleellisimmat
            Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

            Comment

            • Vaiq
              Newbiemmer
              • Jan 2018
              • 2
              • Espoo

              DTC-ABS ongelma E90, 325i, vm. 2006

              Oiskohan kellään ideaa tähän ongelmaan? Ongelman kuvaus kopsattu toiselta foorumilta johon ei kuitenkaan vastausta ole saatu. Ongelman kuvaus tismalleen sama itselläni.

              Näin ongelma ilmenee:

              - lähdettäessä liikkeelle auto pelaa aivan normaalisti
              - kuitenkin oikealle käännettäessä esim. moottoritien rampissa auton veto rupeaa pätkimään – joskus DSC valo vilkkuu joskus ei
              - ajettaessa moottoritiellä noin ensimmäinen vartti sujuu normaalisti joskin terävien kuoppien yli ajaessa tuntuu täräyksessä veto pätkivän
              - jatkettaessa (n. 20-30 km) ajoa ryhtyy myös DSC-valo vilkkumaan ja lopulta rupeaa veto pätkimään niin, ettei ajamista voi jatkaa
              - jos painaa pitkään sitä DTC nappulaa saa luistonrajoituksen pois päältä (kolmio, jonka ympärillä pyöreä nuoli, palaa jatkuvasti) ajoa voi jatkaa normaalisti
              - jos tuon valon kytkee pois nykiminen jatkuu
              - lyhyt pysähdys ja auton sammuttaminen ei tilannetta paranna
              - pitkähkö (15-30min) seisonta ikäänkuin “nollaa” auton ongelmamuistin ja sen jälkeen taas voi ajoa jatkaa seuraavat 15-30 min normaalisti, kunnes ongelmat taas alkavat.
              - oikein “rassatessa” ongelmatilanteessa syttyy myös punaisena se rengaspaineiden (=liian suuri ero pyörien pyörimisnopeuksissa) varotusvalo, jonka saa kyllä sammumaan ohjekirjan mukaisella initialisoinnilla

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by Vaiq View Post
                Oiskohan kellään ideaa tähän ongelmaan? Ongelman kuvaus kopsattu toiselta foorumilta johon ei kuitenkaan vastausta ole saatu. Ongelman kuvaus tismalleen sama itselläni.

                Näin ongelma ilmenee:

                - lähdettäessä liikkeelle auto pelaa aivan normaalisti
                - kuitenkin oikealle käännettäessä esim. moottoritien rampissa auton veto rupeaa pätkimään – joskus DSC valo vilkkuu joskus ei
                - ajettaessa moottoritiellä noin ensimmäinen vartti sujuu normaalisti joskin terävien kuoppien yli ajaessa tuntuu täräyksessä veto pätkivän
                - jatkettaessa (n. 20-30 km) ajoa ryhtyy myös DSC-valo vilkkumaan ja lopulta rupeaa veto pätkimään niin, ettei ajamista voi jatkaa
                - jos painaa pitkään sitä DTC nappulaa saa luistonrajoituksen pois päältä (kolmio, jonka ympärillä pyöreä nuoli, palaa jatkuvasti) ajoa voi jatkaa normaalisti
                - jos tuon valon kytkee pois nykiminen jatkuu
                - lyhyt pysähdys ja auton sammuttaminen ei tilannetta paranna
                - pitkähkö (15-30min) seisonta ikäänkuin “nollaa” auton ongelmamuistin ja sen jälkeen taas voi ajoa jatkaa seuraavat 15-30 min normaalisti, kunnes ongelmat taas alkavat.
                - oikein “rassatessa” ongelmatilanteessa syttyy myös punaisena se rengaspaineiden (=liian suuri ero pyörien pyörimisnopeuksissa) varotusvalo, jonka saa kyllä sammumaan ohjekirjan mukaisella initialisoinnilla
                Aloita lukemalla vikakoodit. Voi toki olla DSC purkissa. Paras olisi jos vian saisi päälle kun menee koodit lukemaan niin voisi koeajolla vähän katsoa mitä tapahtuu.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  Kyllähän tuo Vaiqin vika taitaa laakerikehä vikaan viitata.
                  Ei saa auto pyörimisnopeutta luotettavasti luettua niin sekoilee järjestelmät...
                  Livedataa tutkimaan...
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1785
                    • Turku

                    Voisko ensiapuna auttaa abs-antureiden putsaus. Kun voi olla että ne abs-anturit (tai kehät) ovat liian likaiset tai hajoamassa.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • Voima
                      Newbiemmer
                      • Oct 2019
                      • 24
                      • Finland

                      Originally posted by TON-III View Post
                      Itselläni ollut kerran tuo B8 + Eibach-yhdistelmä, tykkäsin ihan penteleesti. On tömäkkä mutta en sitä pintakovaksi sanoisi, tosin voi olla että minun käyttämäni n. neutraali rengastus 'pelastaa', jyrkällä rengastuksella ( eli matalalla kumilla) tuo voikin tuntua pintakovalta.
                      Jännän asian huomasin että kyseistä kittiä myydään sekä Eibach B12 Pro-Kit nimellä että Bilstein B12 Pro-Kit. Ja Autodocin kautta Eibach 700 ja Bilstein 1100 €.

                      Tuo Eibach onkin erikoisen halpa tuolta hommattuna. Suomessa myyvät about 1100 €. Korjaamollekkin kuulemma maksaa about 900€.

                      Kysyin huvikseen marmoritiskiltä mitä maksaa orkkis iskarit ja jouset.

                      Eteen iskarit 335 / kpl
                      Taakse iskarit 190 / kpl
                      Jouset 150 / kpl

                      Yhteensä joku 1650 € kaikki kulmat.
                      Last edited by Voima; 18-02-2020, 20:02.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by Voima View Post
                        Jännän asian huomasin että kyseistä kittiä myydään sekä Eibach B12 Pro-Kit nimellä että Bilstein B12 Pro-Kit. Ja Autodocin kautta Eibach 700 ja Bilstein 1100 €.

                        Tuo Eibach onkin erikoisen halpa tuolta hommattuna. Suomessa myyvät about 1100 €. Korjaamollekkin kuulemma maksaa about 900€.

                        Kysyin huvikseen marmoritiskiltä mitä maksaa orkkis iskarit ja jouset.

                        Eteen iskarit 335 / kpl
                        Taakse iskarit 190 / kpl
                        Jouset 150 / kpl

                        Yhteensä joku 1650 € kaikki kulmat.

                        Marmorilta nyt koskaan kannattanut normialustaan iskareita ostaa. Jousethan oli halpoja, serkulla oli opel vectra, etujouset 300€/kpl oli kun kysyi.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Voima
                          Newbiemmer
                          • Oct 2019
                          • 24
                          • Finland

                          E91 330xd pitäis myös molemmat takarenkaiden laakerit uusia.
                          Onko tuo myös motonetin myymä "SKF VKBA 6632 integroidulla ABS-sensorilla" hyvä valinta?

                          Katoin että autodocilla hirveä määrä eri valmistajien laakereita myynnissä.

                          Stark, SNR, MOOG, VAICO, SKF, Febi Bilstein, FAG, Meyle, Swag..

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by Voima View Post
                            E91 330xd pitäis myös molemmat takarenkaiden laakerit uusia.
                            Onko tuo myös motonetin myymä "SKF VKBA 6632 integroidulla ABS-sensorilla" hyvä valinta?

                            Katoin että autodocilla hirveä määrä eri valmistajien laakereita myynnissä.

                            Stark, SNR, MOOG, VAICO, SKF, Febi Bilstein, FAG, Meyle, Swag..
                            SKF on tunnettu laakerivalmistaja, joten niitä voi kyllä hyvin käyttää. Hintaa toki kannattaa vertailla ulkomaille, jos nyt isompaa osaläjää olet hankkimassa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • mmie
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 502
                              • Kouvola

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              SKF on tunnettu laakerivalmistaja, joten niitä voi kyllä hyvin käyttää. Hintaa toki kannattaa vertailla ulkomaille, jos nyt isompaa osaläjää olet hankkimassa.
                              Itselleni tuli aeromotorsilta SKF:n etupyöränlaakerikokonaisuudet, joista toinen vollotti todella lujaa. Tuntui asennusvaiheessa käsin pyörittäessä jo pyörivän pykälin mutta asensin silti edellä mainituin lopputuloksin. Liekkö tehtaalla navan kasausvaiheessa käynyt jotain? Kannattaa makustella käsineen ennen asennnusta.. Näkymän voi laatuvalmistajallekin virheitä joskus sattua.
                              ex e36 325
                              ex e46 328
                              e92 335i FBO
                              Ducati 900S ie
                              KTM 640
                              Suzuki GT550
                              Honda CBR600

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                Originally posted by mmie View Post
                                Itselleni tuli aeromotorsilta SKF:n etupyöränlaakerikokonaisuudet, joista toinen vollotti todella lujaa. Tuntui asennusvaiheessa käsin pyörittäessä jo pyörivän pykälin mutta asensin silti edellä mainituin lopputuloksin. Liekkö tehtaalla navan kasausvaiheessa käynyt jotain? Kannattaa makustella käsineen ennen asennnusta.. Näkymän voi laatuvalmistajallekin virheitä joskus sattua.
                                Varmasti jokaiselle valmistajalle tulee x % viallisia. Osat kannattaa kyllä aina ennen asennusta tarkistaa. Kyllähän välillä marmorilta sai kieroja M52 termarin koteloita.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎