Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    Vaihtelin tossa perheen E91 alle kesäset, E61 ajamisen jälkeen tuntui tuo E91 ohjaus jotenkin "tahmaiselta".
    Toki E61 on enemmän avustimia mutta silti. Koitin tossa googlailla ja mainittiin tehostimen nesteet (on ainakin tarpeeksi) ja ohjausnivelen rasvaus.
    Jos rasvaus onnaa niin se sitten kuluu taas ja alkavaa vikaa nivelessä.

    Onko kellää tuntunu ohjaus tahmealta näissä vai luulenko nyt vaan ihan omiani? :think
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1838
      • Turku

      Originally posted by peltone View Post
      Vaihtelin tossa perheen E91 alle kesäset, E61 ajamisen jälkeen tuntui tuo E91 ohjaus jotenkin "tahmaiselta".
      Toki E61 on enemmän avustimia mutta silti. Koitin tossa googlailla ja mainittiin tehostimen nesteet (on ainakin tarpeeksi) ja ohjausnivelen rasvaus.
      Jos rasvaus onnaa niin se sitten kuluu taas ja alkavaa vikaa nivelessä.

      Onko kellää tuntunu ohjaus tahmealta näissä vai luulenko nyt vaan ihan omiani? :think
      Eri versioissa on eri tehostin, joissakin on sähköinen ja toisissa taas hydraulinen. Oma E90 on sähköisellä tehostimella ja se on kyllä todella kevyt, kun taas E93 on hydraulisella ja se on jämäkkä, edellisen jälkeen hetken tuntuu jopa liian jäykältä, kunnes taas tottuu.

      EDIT: Tosin viime kesänä katsastusinsinööri taisi mainita tuosta tehostimesta jotain semmoista, että kuuluuko sen olla noin jäykkä/tahmea.
      Last edited by Silmaauki; 06-05-2022, 09:07.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Eri versioissa on eri tehostin, joissakin on sähköinen ja toisissa taas hydraulinen. Oma E90 on sähköisellä tehostimella ja se on kyllä todella kevyt, kun taas E93 on hydraulisella ja se on jämäkkä, edellisen jälkeen hetken tuntuu jopa liian jäykältä, kunnes taas tottuu.

        EDIT: Tosin viime kesänä katsastusinsinööri taisi mainita tuosta tehostimesta jotain semmoista, että kuuluuko sen olla noin jäykkä/tahmea.
        Joo ihan on afrikan malli tuo E91 ja jämäkkä on ihan hyvä sana Tosin E61 hankinnan jälkeen E61 tuntu siltä että eikö tässä ole mitää vastetta...
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1838
          • Turku

          Originally posted by peltone View Post
          Joo ihan on afrikan malli tuo E91 ja jämäkkä on ihan hyvä sana Tosin E61 hankinnan jälkeen E61 tuntu siltä että eikö tässä ole mitää vastetta...
          Ja tuo ei ole kait korimallista kiinni vaan ehkä koneesta ja valitusta varustetasosta. En tiedä, vaan ihan arvaan.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7425
            • Oulu

            Originally posted by peltone View Post
            Onko kellää tuntunu ohjaus tahmealta näissä vai luulenko nyt vaan ihan omiani? :think
            Ite oon E92:n ohjausta ihmetellyt, siis sitä että ei vaan ole tuntoa keskialueella, ja ei ei myöskään palauta kesärenkailla isoilla kääntökulmilla oikein kunnolla. Onko se nyt sitten sama kuin tahmea niin vaikea sanoa, mutta keskialueella puuttuu herkkyyttä E39 verrattuna ja auto jää helposti kaartamaan loivasti, mitä aiheuttaa enemmän ohjaustarvetta maantieajossa.

            Originally posted by Silmaauki View Post
            EDIT: Tosin viime kesänä katsastusinsinööri taisi mainita tuosta tehostimesta jotain semmoista, että kuuluuko sen olla noin jäykkä/tahmea.
            Katsastuksessakin kysyin vuosi sitten että onko jotain asiaan kuulumatonta tahmausta kun etupyörät ilmassa pyörästä väänteli, mutta ei kuulemma ole. Talvirenkailla on pienemmällä ET:llä vanteet ja niillä ohjauksen palautus on isoilla kääntökulmilla (parkkipaikat, jyrkät risteykset) paljon parempi.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 06-05-2022, 14:13.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Ite oon E92:n ohjausta ihmetellyt, siis sitä että ei vaan ole tuntoa keskialueella, eikä myöskään palauta kesärenkailla isoilla kääntökulmilla oikein kunnolla. Katsastuksessakin kysyin että onko jotain asiaan kuulumatonta tahmausta kun etupyörät ilmassa pyörästä väänteli, mutta ei kuulemma ole.

              Talvirenkailla on pienemmällä ET:llä vanteet ja niillä ohjauksen palautus on isoilla kääntökulmilla (parkkipaikat, jyrkät risteykset) paljon parempi.
              No, tässä nää kaikki omatki huomiot.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Jabbe
                Bimmer Rookie
                • Jul 2019
                • 62
                • Lappeenranta

                Taitaa näissä e9x korisissa, missä hydraulinen tehostin, niin enemmän ominaisuus kuin vika tuo "tahmea" ohjaus. Omaani en "tahmeaksi" miellä, mutta hyvin jämäkäksi kyllä.

                Comment

                • 5673
                  Newbiemmer
                  • Feb 2022
                  • 6
                  • Finland

                  Originally posted by Jabbe View Post
                  Taitaa näissä e9x korisissa, missä hydraulinen tehostin, niin enemmän ominaisuus kuin vika tuo "tahmea" ohjaus. Omaani en "tahmeaksi" miellä, mutta hyvin jämäkäksi kyllä.
                  Täällä sama kokemus, mallina e92 330i, ohjaus tuntuu melko jämäkältä mutten käyttäisi sanaa "tahmea". Ohjaus palautuu kyllä hyvin mistä tahansa asennosta ja tuntumaakin on, muttei tuo ohjaus kyllä kevyt ole. Pitkään olen harrastanut Porscheja ja Alfoja, monenlaisia on noitakin ollut -uusia ja vanhoja- muttei koskaan missään näin jämäkkää ohjausta kuin tässä e92:ssa. Tänään juuri kaveri joka reilut 30 vuotta eri autoja myös harrastanut (no, pääasiassa jenkkejä) ajoi autollani ja ihmetteli ohjausta että onpa jämäkkä, ja nimenomaan mukavalla tavalla jämäkkä.
                  BMW 330i e92 2007 automaatti

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6198
                    • Helsinki

                    Tuossa tuli vaihdettua e92 335, M3 reaktiotangot ja tukivarret, myös säädettiin kulmat performance sport (alennettu alusta) säätö arvoihin(tämä löyty kulmiensäätö kannasta), niin mun mielestä se ohjaust "keveni", jämäkkä kyllä on, mutta kun vertaa aikaisempaa, niin se pieni "tahmea" tuntu poistu
                    Last edited by MikeDry; 07-05-2022, 16:57. Reason: tarkempaa tietoa
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • alvin
                      Newbiemmer
                      • Dec 2011
                      • 14
                      • Porvoo

                      Jarruputken vaihto eteen vasemmalle?

                      Katsastuksessa herjasivat vuotavasta jarruletkusta ja sitä vaihtaessa meni tietysti putki pultin kannasta poikki , jumissa kun oli.

                      Putki on vasemmalla edessä ja hyvin näkyvissä, mutta onko viisautta miten putken saisi sujautettua muovisen läpiviennin kautta perille? Kuvat kertoo paremmin. Kiitos neuvoista!

                      Potilas 320d 2007.
                      Attached Files

                      Comment

                      • LateR
                        Newbiemmer
                        • Jan 2017
                        • 8
                        • Tampere

                        330xd vikakoodien tulkinta apua

                        Eilen ajossa syttyi DSC ja 4x4 vikavalot hetkellisesti ja tuntui että DSC hetkellisesti jarrutti tms.
                        Samassa hässäkässä myös idrive sammui ja käynnistyi uudelleen.





                        Inpalla luin koodit ja seuraavat antoi:


                        438D botschaft
                        4c13 botschaft
                        4c23 botschaft
                        4c28 botschaft
                        49f3 botschaft


                        Mistä kannattais vikaa lähteä hakemaan?

                        Comment

                        • Laapander
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 38
                          • Harjavalta

                          Tahmea ohjaus ja tahmea vaihdeköppi.

                          e91 -07 325d

                          Alkanut oma vaihteistö vähän liikaa tökkimään omaan makuun. Manuaali siis kyseessä. Aika huonosti menee välillä vaihteet silmään. Onko joku saanut jonkun osan vaihamalla vaihteiston toimivuutta parannettua, siis onko joku tietty osa mikä kuluu siirtimistä. Ei varmaan öljynvaihdolla parane.

                          Ja liian "jämäkkä" on tämän laitoksen ohjaus IMO. Juuri tein alustahommia ja vaihdoin jousikupinlaakerin. Siinä samalla pyörittelin etuakselistoa ja mielestäni ihan nätisti menee ääriasennosta toiseen. Tarvitsisi ajaa jonkun toisen autoa, niin olisi vertailupohjaa.

                          Mutta kyllä nämä "viat" vie sitä ultimate driving machine leimaa pois tästä yksilösta.

                          e46 ja e61 ohjauksesta en muista että olisi jotain mainittavaa.

                          Edit. Vähän otin härkää sarvista ja lontoofoorumilla puhuttiin paljon ohjauspyöränakselista taimikälie. Harmaa alumiiniakseli. Se alkaa kuulemma hannaamaan vastaan, tai siinä olevat nivelet. Suihkuttelin siihen tänään crc:tä ja mielestäni ihan hiukan auttoi. Siis varsinkin suoraan ajettaessa ei ollut mitään tuntoa...koska tahmea. Tehostinöljyt kans ihan ruskeaa paskaa. Ne vois vaihtaa muuten vaan. Ei se niistä parane.
                          Last edited by Laapander; 08-05-2022, 20:53.
                          BMW e91 325d -07
                          V70 MK3 2,4d -09
                          ex Transit -09 raksapaku
                          ex BMW e61 530dA-04 Ei viikkoa ilman vikaa
                          ex volvo s60 -04
                          ex BMW e46 320d -02

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by LateR View Post
                            Eilen ajossa syttyi DSC ja 4x4 vikavalot hetkellisesti ja tuntui että DSC hetkellisesti jarrutti tms.
                            Samassa hässäkässä myös idrive sammui ja käynnistyi uudelleen.





                            Inpalla luin koodit ja seuraavat antoi:


                            438D botschaft
                            4c13 botschaft
                            4c23 botschaft
                            4c28 botschaft
                            49f3 botschaft


                            Mistä kannattais vikaa lähteä hakemaan?
                            Hieman epäilen, että jokaisen koodin selitys voisi olla täysin sama inpassa. Lisäksi siihen koodiin liittyvät lisätiedot kannattaa katsoa (freeze frame data). Harva noita koodien numeroita muistaa ulkoa. Lue joko inpalla koodit uudestaan tai sitten ISTA:lla ja ota ne koodit siitä selityksineen talteen ja laita tänne, niin paljon helpompi sitten sanoa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jasuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 773
                              • Oulu



                              Osaako tälläisestä äkkiseltään sanoa mitään? Ainut todellinen oire on että comfort access ei toimi eikä keyless go.

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1838
                                • Turku

                                Originally posted by Jasuuu View Post


                                Osaako tälläisestä äkkiseltään sanoa mitään? Ainut todellinen oire on että comfort access ei toimi eikä keyless go.
                                Mulla tuli tuossa jokunen päivä sitten samantapaisia virhekoodeja. Mutta vielä niin, että peräkkäisillä lukukerroilla virheet hiukan vaihteli. Silti kaikki toimii hyvin. Joku epäili, että mulla jostain syystä ehkä kaapeli olisi temppuillut.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎