Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rhodry
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 3264
    • Siuntio

    #91
    Originally posted by Georgios Terziakis View Post
    Onkos kokemuksia tarvikemallin moottorin alusmuovista? Alkuperänen oli halkeillu sieltä täältä ja eilen lumitöitä tehdessä irtoili jo isoja palasia.
    E36:een aikoinaan jotkuu kiinanmuovit ostin keulaan ja yllättävän hyvin istu.
    Mulla on omassa joku tarvikeläpyskä, ihan perseestä. Löysä ku mikä eikä se kunnolla meinaa istua, ostan uuden orkkiksen kuhan muistan.
    BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
    Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
    E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

    Comment

    • Jupi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2019
      • 150
      • Tampere

      #92
      Eilen motaria ajaessa alkoi ensin vakkari tippumaan pois, ja sen jälkeen luistonesto vilkkumaan ja auto jarruttelemaan itsestään. Lopuksi lävähti vielä ABS-valo mittaristoon. Kurvasin liittymästä ABC:n pihaan lukemaan vikakoodit, sieltä löytyi 5DC1 wheel-speed sensor plausibility, rear right. Koitin nollata vikakoodia mutta ei poistunut.
      Hetken paikallaan olon jälkeen lähdin liikkeelle ja vikavalo poistui. Tämän jälkeen myös vikakoodin sai nollattua

      Annoin auton sulaa useamman tunnin autotallissa ja sen jälkeen takaisin motarille. Nyt ei tullut vikavaloa, mutta vakkari tippui yhdessä ylämäessä itsestään pois ja luistonestovalo vilkkui ihmeellisissä paikoissa, suoralla tiellä tasaista 50 km/h vauhtia ajaessa.

      Tänään työmatkalla ei ollut mitään kyseisistä oireista.

      Mikäs tässä nyt on, ABS-kehä vai ABS-anturi? Vai jotain muuta?
      E90 318i -09

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #93
        Originally posted by Jupi View Post
        Eilen motaria ajaessa alkoi ensin vakkari tippumaan pois, ja sen jälkeen luistonesto vilkkumaan ja auto jarruttelemaan itsestään. Lopuksi lävähti vielä ABS-valo mittaristoon. Kurvasin liittymästä ABC:n pihaan lukemaan vikakoodit, sieltä löytyi 5DC1 wheel-speed sensor plausibility, rear right. Koitin nollata vikakoodia mutta ei poistunut.
        Hetken paikallaan olon jälkeen lähdin liikkeelle ja vikavalo poistui. Tämän jälkeen myös vikakoodin sai nollattua

        Annoin auton sulaa useamman tunnin autotallissa ja sen jälkeen takaisin motarille. Nyt ei tullut vikavaloa, mutta vakkari tippui yhdessä ylämäessä itsestään pois ja luistonestovalo vilkkui ihmeellisissä paikoissa, suoralla tiellä tasaista 50 km/h vauhtia ajaessa.

        Tänään työmatkalla ei ollut mitään kyseisistä oireista.

        Mikäs tässä nyt on, ABS-kehä vai ABS-anturi? Vai jotain muuta?
        Eiköhän se ole se perinteinen näissä eli kehä on ruosteesta turvonnut ja alkaa nyt ilmoittelemaan itsestään näin satunnaisesti. Eli irroita anturi ja katso miltä näyttää anturin pää & kehä siellä takana oikealla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • jug0
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 135
          • Etelä-Pohjanmaa

          #94
          E91 2007 puottaa välillä DSC / luistoneston pois päältä. Samaan aikaan joskus myös vilkku lakkaa palauttamasta. Vikakoodeja oli ratin asentotunnistimesta ja molempien takapyörien nopeustiedoista. Toki osa voi olla vanhojakin, nyt poistettu ja katotaan mitä tulee uusiksi.

          Kysymys kuitenkin se, että ratti jonkunverran vinossa kun renkaat suorassa, eli pyörien suuntauksessa vikaa. Voiko tämä aiheuttaa kyseisen ratin asentotunnistin herjauksen / luistoneston pois tippumisen? Jostakin ulkomaanfoorumeilta olin näin lukevinani.
          Last edited by jug0; 26-01-2022, 13:06.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #95
            Originally posted by jug0 View Post
            E91 2007 puottaa välillä DSC / luistoneston pois päältä. Samaan aikaan joskus myös vilkku lakkaa palauttamasta. Vikakoodeja oli ratin asentotunnistimesta ja molempien takapyörien nopeustiedoista. Toki osa voi olla vanhojakin, nyt poistettu ja katotaan mitä tulee uusiksi.

            Kysymys kuitenkin se, että ratti jonkunverran vinossa kun renkaat suorassa, eli pyörien suuntauksessa vikaa. Voiko tämä aiheuttaa kyseisen ratin asentotunnistin herjauksen / luistoneston pois tippumisen? Jostakin ulkomaanfoorumeilta olin näin lukevinani.
            Ratti nyt saa olla mitenpäin vaan, jos kalibrointi on kunnossa. Sen pois tippumisen aiheuttaa joku noista yllä mainituista koodeista. Eli katso mitä tulee takaisin ja sitten sen perusteella korjaamaan. Vikakoodeissa yleensä näkyy kilometrit, joten niistä olisi nähnyt onko ne vanhoja vai ajankohtaisia.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • jug0
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 135
              • Etelä-Pohjanmaa

              #96
              Originally posted by HTK12 View Post
              Ratti nyt saa olla mitenpäin vaan, jos kalibrointi on kunnossa. Sen pois tippumisen aiheuttaa joku noista yllä mainituista koodeista. Eli katso mitä tulee takaisin ja sitten sen perusteella korjaamaan. Vikakoodeissa yleensä näkyy kilometrit, joten niistä olisi nähnyt onko ne vanhoja vai ajankohtaisia.
              Okei
              Vikakoodit poistettu ja tuli uudelleen 0094B5 steering angle sensor - error - illegal code ja 005E43 Wheel speed sensor back right - dynamic signal loss registered.

              Mistäs tietää kummassa vika? Puhistin juuri tuon ratin asentotunnistimen mutta ei vielä tietoa auttoiko, kun vika tulee vain välillä.
              Last edited by jug0; 26-01-2022, 17:47.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #97
                Originally posted by jug0 View Post
                Okei
                Vikakoodit poistettu ja tuli uudelleen 0094B5 steering angle sensor - error - illegal code ja 005E43 Wheel speed sensor back right - dynamic signal loss registered.

                Mistäs tietää kummassa vika? Puhistin juuri tuon ratin asentotunnistimen mutta ei vielä tietoa auttoiko, kun vika tulee vain välillä.
                Kumpikin aiheuttaa se että se luistonesto lähtee pois päältä. Eli korjaa kumpikin ongelma kun tulevat noin nopeasti takaisin. Kun aiemmin oli kummastakin takapyörästä koodia, niin eiköhän tässä kannattaisi kumpikin kehä takaa ensin tarkistaa ja melko varmasti vaihtaa kun lienevät jo ruosteesta turvonneet. Jos ei puhdistamisella tuo ratin tunnistin tule kuntoon niin osa vaihtoon.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jug0
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2014
                  • 135
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #98
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kumpikin aiheuttaa se että se luistonesto lähtee pois päältä. Eli korjaa kumpikin ongelma kun tulevat noin nopeasti takaisin. Kun aiemmin oli kummastakin takapyörästä koodia, niin eiköhän tässä kannattaisi kumpikin kehä takaa ensin tarkistaa ja melko varmasti vaihtaa kun lienevät jo ruosteesta turvonneet. Jos ei puhdistamisella tuo ratin tunnistin tule kuntoon niin osa vaihtoon.
                  Mutta ovatko nämä kaksi vikaa jotenkin yhteyksissä - että jos nopeustieto anturilta katkeaa tulee myös tuon ohjaus anturin vikakoodi? Tai toisinpäin. Vikakoodit tulevat samaan aikaan ja kuulostaisi hullulta että molemmat ovat menneet rikki kerralla.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #99
                    Originally posted by jug0 View Post
                    Mutta ovatko nämä kaksi vikaa jotenkin yhteyksissä - että jos nopeustieto anturilta katkeaa tulee myös tuon ohjaus anturin vikakoodi? Tai toisinpäin. Vikakoodit tulevat samaan aikaan ja kuulostaisi hullulta että molemmat ovat menneet rikki kerralla.
                    Kyseessä on kaksi erillistä vikaa tai no jos tarkkoja ollaan, niin kolme (kaksi anturia takana ja se ratin). Mikään noista vioista ei pitäisi aiheuttaa muita koodeja. Boksi vika toki selittäisi kaikki kolme. Aloittaisin kuitenkin tarkastamalla ne taka-akselin abs-kehät kun itse tehtynä tarkistaminen ei maksa mitään. Jos ovat selvästi ruosteessa ja turvonneet niin laittaa ne ensin kuntoon ja katsoisin mitä jää jäljelle. Uusi abs-boksi maksaa nykyisin muistaaseni ~1000€, joten kannattaa muut sitä ennen varmistaa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • jug0
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2014
                      • 135
                      • Etelä-Pohjanmaa

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Kyseessä on kaksi erillistä vikaa tai no jos tarkkoja ollaan, niin kolme (kaksi anturia takana ja se ratin). Mikään noista vioista ei pitäisi aiheuttaa muita koodeja. Boksi vika toki selittäisi kaikki kolme. Aloittaisin kuitenkin tarkastamalla ne taka-akselin abs-kehät kun itse tehtynä tarkistaminen ei maksa mitään. Jos ovat selvästi ruosteessa ja turvonneet niin laittaa ne ensin kuntoon ja katsoisin mitä jää jäljelle. Uusi abs-boksi maksaa nykyisin muistaaseni ~1000€, joten kannattaa muut sitä ennen varmistaa.
                      Okei, kiitoksia tiedoista! Pitääpäs vklp aikana tutkia kehien kunto.

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 498
                        • Kouvola

                        Originally posted by jug0 View Post
                        Okei, kiitoksia tiedoista! Pitääpäs vklp aikana tutkia kehien kunto.


                        Tuolla pari kuvaakin aiheesta.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • Jupi
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2019
                          • 150
                          • Tampere

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Eiköhän se ole se perinteinen näissä eli kehä on ruosteesta turvonnut ja alkaa nyt ilmoittelemaan itsestään näin satunnaisesti. Eli irroita anturi ja katso miltä näyttää anturin pää & kehä siellä takana oikealla.
                          Tuohan se oli. Kehässä oli yksi kohta koholla ja kiillottunut, vastaavasti anturin pää oli kulunut koveraksi. Laitoin ensiavuksi ohuen prikan anturin väliin ja tiivistin massalla. Pitää kivempien kelien aikaan joko uusia tuo kehä ja anturi tai sitten suorilta koko vetari ja anturi, kun ei näyttänyt vetarit olevan hinnan kiroissa.
                          E90 318i -09

                          Comment

                          • Georgios Terziakis
                            BTCF Member
                            • Sep 2010
                            • 370
                            • Imatra

                            Originally posted by Rhodry View Post
                            Mulla on omassa joku tarvikeläpyskä, ihan perseestä. Löysä ku mikä eikä se kunnolla meinaa istua, ostan uuden orkkiksen kuhan muistan.
                            Sain vihdoinkin rojekti-audin pois nosturilta ja Bemarin tilalle, joopasjoo, ei oo paljoa pohjamuovista jäljellä.. Eikös vaihdelaatikon allakin pitäisi olla joku isompi muovi, no ei o sitäkään enää.. Ei oo näkyny omalla eikä kaverin pihalla missä tuli kynnettyä tuolla.
                            Moottorin alusmuovin jo tilasin, mut pitää vielä se lootan alusmuovi kans tilata, jotenkin hämää kuvat noista muoveista, että varmasti tulee oikea muovi.

                            Tais olla vimonen talvi tuolle autolle että on liikenteessä, vaikka onkin hyvä talviauto kun löytyy webasto.
                            BMW 335i coupe -06
                            BMW 330i coupe -00
                            Ja pari vanhempaa menOpeliä

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by Jupi View Post
                              Tuohan se oli. Kehässä oli yksi kohta koholla ja kiillottunut, vastaavasti anturin pää oli kulunut koveraksi. Laitoin ensiavuksi ohuen prikan anturin väliin ja tiivistin massalla. Pitää kivempien kelien aikaan joko uusia tuo kehä ja anturi tai sitten suorilta koko vetari ja anturi, kun ei näyttänyt vetarit olevan hinnan kiroissa.
                              Olettaen, että vetari on muuten kunnossa, niin vaihtaisin pelkän kehän. Anturia en nyt ensimmäisenä välttämättä vaihtaisi kun monesti tarvikkeet on mitä on ja alkuperäinen taas kohtuu arvokas. Se alkuperäinen anturi voi siellä toimia vielä vuosia.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • vetkos garage
                                Newbiemmer
                                • Nov 2019
                                • 20
                                • Saarijärvi

                                Tietääkö kukaan, että saako e90 etupuskurin taakse valmiin kiinnikkeen lisävaloille?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎