memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Johnny_Gas
    replied
    Originally posted by Vermilion View Post
    Hep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
    Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
    Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
    Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
    Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
    Täälläkin kiinnostaisi tietää tuon äänen aiheuttaja? Autona E91 318i 2009, tuolla +2k kierroksilla alkaa kuulua tuota pientä tikitystä tai mitä ikinä onkaan. Mielestäni ääni muuttuu kierrosten mukana. Jos on radio päällä niin ei kuulu sen yli. Vaikea paikallistaa mistä tulee. Ketju vaihdettu 10kk sitten ja vanoksen solenoidit hiljattain. Vikakoodeja ei anna eikä vaikuta auton käytökseen.

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Öljynpaine alhainen
    NOx anturi signaali, signal: coast mode check
    Lamdba pre-katti, seos laihalla
    NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää

    Eli:

    -Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
    -NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.
    Unohtui aiemmin mainita, että punanen öljynpainevalo on syttynyt kerran 4kk sitten, tällävälillä ei kertakaan kunnes pariviikkoa sitten syttyi ja sammui kun käynnisti uudestaan. Sillon vaihtoivat tietääkseni tuon solenoidiventtiilin samalla kun suuttimen. Pitänyt kuitenkin kokoajan tota vikakoodia..

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Öljynpaine alhainen
    NOx anturi signaali, signal: coast mode check
    Lamdba pre-katti, seos laihalla
    NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää

    Eli:

    -Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
    -NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Originally posted by dualfun View Post
    mitkä vikakoodit on tarkemmin, kerroit vain vikakoodien sijainnit.
    30c1, 2af9, 2c32, 2aec

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Mitkä vikakoodit on tarkemmin, kerroit vain vikakoodien sijainnit.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by mimmuu View Post
    Vikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.

    Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?
    Paljonko ajettu ja onko alla olevia järjestelmiä uusittu aiemmin?

    Katsoisin ensin itse, että NOx-anturi ja katti toimii oikein ja regeneroi, ja että lambdat on järjissään. Suuttimien toiminnan tarkastelu testerillä paikallaan tehdä, josko siellä on muitakin ehtoopuolella olevia suuttimia. Myös alipainekalvon eheys venttiilikopassa hyvä varmistaa. Auto on tällä hetkellä todennäköisesti nk. homogenous-moodissa, jolloin kulutus on normaalia suurempaa, pakokaasu lemuaa enemmän ja meno on tuhnuista.

    Onhan tulpat oikeanlaiset eli BMW:n/NGK:n?

    Leave a comment:


  • mimmuu
    replied
    Täällä ois probleemaa 320i kanssa, aiemmin pätki ja kävi kolmella, parantui tulppien ja puolien vaihdolla. Myös yksi suutin vaihdettiin autoliikkeen piikkiin. Nyt on alkanut ilmetä metallista säksätystä moottorista, joka nopeutuu aina kierroksia nostaessa. Ketjua arvelisin, ei kuitenkaan anna muita vikakoodeja kun öljynpaineesta. Sama ääni kuuluu selkeiten lämpimällä koneella. Autosta on tullut myöskin kunnon lapanen (vaikkei tämä mikään tehohelvetti olekkaan), ei jaksa enää kiihtyä yhtä hyvin kun ennen, eli kiihtyy hitaasti ja niin tasasta vauhtia kaasu pohjassa kun vaan voi. Ei siltikään nyi tai pätki kiihdyttäessä.

    Vikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.
    Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Vermilion View Post
    Hep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
    Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
    Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
    Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
    Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
    Mulla tekee tuota samaa, mutta syyllisestä ei ole tietoa. Eli kun kierrokset menevät yli 2k niin alkaa kuskinpaikalta katsoen oikealta edestä kuulumaan. Ja ääni voimistuu kierrosten lisääntyessä.

    Originally posted by Jupi View Post
    Solenoidit putsasin ja vaihdoin päikseen, ei ole tullut tuota vikakoodia sen jälkeen.

    MUTTA nyt vilkaisin koodit (ei siis ole tullut vikavaloa) ja sieltä löytyi tällainen:
    2A87 Exhaust VANOS, mechanism

    Mihinkäs tuo nyt viittaa, taitaa ollakin vakavampi juttu kuin viallinen solenoidi?

    EDIT: Asiaa hieman aikaa makustelin ja päätin varmuuden vuoksi laittaa uudet solenoidit tilaukseen ja katsoa auttaisivatko ne ennen kuin rupeaa kalliimpiin huoltotoimiin.
    Tästä väliaikatietoja jos jollain samaa vikaa. Solenoidien vaihto tuntuu nyt useamman viikon ajojen jälkeen auttaneen, ei ole vikakoodit tai -valot palanneet. Kumma juttu vaikkei solenoidien vaihto päikseen siirtänyt vikakoodia imupuolelle.

    Nollasin solenoidien laiton jälkeen adaptaatiot ja resetoin kaasupolkimen, sekä ajoin jonkinlaisen adaptaatioajon perään. Tuntuu kulutuskin hieman laskeneen, tai sitten olen vain nyt ajanut enemmän maantietä.

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Originally posted by 325tds View Post
    Tuohon mamman avoon pitäis kohta ketjuremppa tehdä.
    Oletteko vaihtanut samalla öljypumpun ketjun ja kiristimen sekä öljypumpun imusiivilän?.
    Moottori N43B20A -08
    Onko tuossa koneessa samaa ongelmaa tuon öjypumpun imusiivilässä kuin N42 missä tuo imusiivilä hajoaa ja nykäsee murut pumppuun ja tuho valmis.

    Näihinkö ei tarvi jakopää remontteja tehdä:think

    Leave a comment:


  • 325tds
    replied
    Tuohon mamman avoon pitäis kohta ketjuremppa tehdä.
    Oletteko vaihtanut samalla öljypumpun ketjun ja kiristimen sekä öljypumpun imusiivilän?.
    Moottori N43B20A -08
    Onko tuossa koneessa samaa ongelmaa tuon öjypumpun imusiivilässä kuin N42 missä tuo imusiivilä hajoaa ja nykäsee murut pumppuun ja tuho valmis.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Jaahas ja seuraavaa pukkaa

    Tuli muutama viikko sitten kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä muutaman km jälkeen puolimoottorivalo, luin koodit ja löytyi 2a99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference.
    Nollasin koodin ja jatkoin matkaa, ei palannut. Sen jälkeen ajelin aina esilämmitetyllä moottorilla reilun viikon, koodia ei näkynyt. Sitten lähdin taas kylmällä koneella liikkeelle ja koodi sekä puolimoottorivalo palasivat täsmälleen samassa kohtaa kuin edelliselläkin kerralla, muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nollasin koodin taas, ja matka jatkui ilman sen palaamista.
    Tänään se sitten tuli esilämmitetylläkin moottorilla, jälleen muutaman km ajon jälkeen.

    Vanos solenoidit putsasin tuossa kuukausi takaperin. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa solenoidien paikkaa ja katsoa siirtyykö vikakoodi pakopuolelta imupuolelle?
    Voiko tuo koodi kieliä muustakin kuin viallisesta vanos solenoidista?
    Solenoidit putsasin ja vaihdoin päikseen, ei ole tullut tuota vikakoodia sen jälkeen.

    MUTTA nyt vilkaisin koodit (ei siis ole tullut vikavaloa) ja sieltä löytyi tällainen:
    2A87 Exhaust VANOS, mechanism

    Mihinkäs tuo nyt viittaa, taitaa ollakin vakavampi juttu kuin viallinen solenoidi?

    EDIT: Asiaa hieman aikaa makustelin ja päätin varmuuden vuoksi laittaa uudet solenoidit tilaukseen ja katsoa auttaisivatko ne ennen kuin rupeaa kalliimpiin huoltotoimiin.
    Last edited by Jupi; 02-03-2020, 17:37.

    Leave a comment:


  • Vermilion
    replied
    Originally posted by antenni View Post
    Mikähän muuten tässä n43b20 koneessa pitää sellaista tikittävää ääntä lämpöisellä koneella? Parhaiten kuuluu n. 3000 rpm kohdalla. Ja kyse ei ole siitä ventiilistä joka myös tikittää ja kuuluu hyvin tyhjäkäynnillä. Tämä tarkoittamani tikitys vaihtelee koneen kierrosten mukaan ja kovilla kierroksilla voisi puhua jo rallatuksesta. Enkä usko että tämä on myöskään ketjuun liittyvää, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

    Oma veikkaus on että tämä liittyy jotenkin yläkerrassa tapahtuvaan toimintaan, siis koneen yläkerrassa . Valvetronic, vanos ja mitä näitä nyt on. Aika vähän löytyy juttua kotimaan foorumeilta, ulkomailta jonkin verran. Joitain viedopätkiä youtubesta löytyy myös: http://www.youtube.com/watch?v=fT46ELVKehA.
    Sekä BMWforumilla oleva tarina ehkä vastaavaan ääneen liittyen: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=2791. Tuossa tarinassa kerrotaan että ääni on ominaisuus BMW:n mielestä, mutta kirjoittaja on hieman eri mieltä ja itse olen kyllä samoilla linjoilla, ei tuollaiset äänet kuulu "premium" merkin autoon.

    Olisko täällä jollain enemmän tietoa ko. aiheesta? Mikä äänen aiheuttaa, onko vakavaa, onko kallista, jne.

    edittiä: niin tuossa BMWforumin jutussa puhuttiin korkeapainepumpusta, mutta jossain ulkomaan foorumilla on ollut juttua myös vanos ja/tai valvetronic asioista.
    Hep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
    Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
    Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
    Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
    Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
    Last edited by Vermilion; 10-02-2020, 17:41.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Kilsoja vähän vajaa 166 tkm ja veikkaisin että alkuperäiset solenoidit kiinni.
    Minusta ajatuksesi solenoidien paikanvaihdolle on hyvä, ja sitä kokeilisin itsekin seuraavaksi.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Maalataan piruja seinille: Eikös venynyt ketju myös anna nimenomaan tuollaisia herjoja....
    Jakoketjuremppa tähän tehtiin viime toukokuussa, silloin ei solenoideja vaihdettu. Ei luulisi noin nopeasti venyneen, toivottavasti...
    Kilsoja vähän vajaa 166 tkm ja veikkaisin että alkuperäiset solenoidit kiinni.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Jaahas ja seuraavaa pukkaa

    Tuli muutama viikko sitten kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä muutaman km jälkeen puolimoottorivalo, luin koodit ja löytyi 2a99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference.
    Nollasin koodin ja jatkoin matkaa, ei palannut. Sen jälkeen ajelin aina esilämmitetyllä moottorilla reilun viikon, koodia ei näkynyt. Sitten lähdin taas kylmällä koneella liikkeelle ja koodi sekä puolimoottorivalo palasivat täsmälleen samassa kohtaa kuin edelliselläkin kerralla, muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nollasin koodin taas, ja matka jatkui ilman sen palaamista.
    Tänään se sitten tuli esilämmitetylläkin moottorilla, jälleen muutaman km ajon jälkeen.

    Vanos solenoidit putsasin tuossa kuukausi takaperin. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa solenoidien paikkaa ja katsoa siirtyykö vikakoodi pakopuolelta imupuolelle?
    Voiko tuo koodi kieliä muustakin kuin viallisesta vanos solenoidista?
    Maalataan piruja seinille: Eikös venynyt ketju myös anna nimenomaan tuollaisia herjoja....

    Leave a comment:

Working...
X