Originally posted by Vermilion
View Post
N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Dualfun View PostÖljynpaine alhainen
NOx anturi signaali, signal: coast mode check
Lamdba pre-katti, seos laihalla
NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää
Eli:
-Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
-NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.
Leave a comment:
-
-
Öljynpaine alhainen
NOx anturi signaali, signal: coast mode check
Lamdba pre-katti, seos laihalla
NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää
Eli:
-Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
-NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mimmuu View PostVikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.
Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?
Katsoisin ensin itse, että NOx-anturi ja katti toimii oikein ja regeneroi, ja että lambdat on järjissään. Suuttimien toiminnan tarkastelu testerillä paikallaan tehdä, josko siellä on muitakin ehtoopuolella olevia suuttimia. Myös alipainekalvon eheys venttiilikopassa hyvä varmistaa. Auto on tällä hetkellä todennäköisesti nk. homogenous-moodissa, jolloin kulutus on normaalia suurempaa, pakokaasu lemuaa enemmän ja meno on tuhnuista.
Onhan tulpat oikeanlaiset eli BMW:n/NGK:n?
Leave a comment:
-
-
Täällä ois probleemaa 320i kanssa, aiemmin pätki ja kävi kolmella, parantui tulppien ja puolien vaihdolla. Myös yksi suutin vaihdettiin autoliikkeen piikkiin. Nyt on alkanut ilmetä metallista säksätystä moottorista, joka nopeutuu aina kierroksia nostaessa. Ketjua arvelisin, ei kuitenkaan anna muita vikakoodeja kun öljynpaineesta. Sama ääni kuuluu selkeiten lämpimällä koneella. Autosta on tullut myöskin kunnon lapanen (vaikkei tämä mikään tehohelvetti olekkaan), ei jaksa enää kiihtyä yhtä hyvin kun ennen, eli kiihtyy hitaasti ja niin tasasta vauhtia kaasu pohjassa kun vaan voi. Ei siltikään nyi tai pätki kiihdyttäessä.
Vikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.
Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vermilion View PostHep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
Originally posted by Jupi View PostSolenoidit putsasin ja vaihdoin päikseen, ei ole tullut tuota vikakoodia sen jälkeen.
MUTTA nyt vilkaisin koodit (ei siis ole tullut vikavaloa) ja sieltä löytyi tällainen:
2A87 Exhaust VANOS, mechanism
Mihinkäs tuo nyt viittaa, taitaa ollakin vakavampi juttu kuin viallinen solenoidi?
EDIT: Asiaa hieman aikaa makustelin ja päätin varmuuden vuoksi laittaa uudet solenoidit tilaukseen ja katsoa auttaisivatko ne ennen kuin rupeaa kalliimpiin huoltotoimiin.
Nollasin solenoidien laiton jälkeen adaptaatiot ja resetoin kaasupolkimen, sekä ajoin jonkinlaisen adaptaatioajon perään. Tuntuu kulutuskin hieman laskeneen, tai sitten olen vain nyt ajanut enemmän maantietä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 325tds View PostTuohon mamman avoon pitäis kohta ketjuremppa tehdä.
Oletteko vaihtanut samalla öljypumpun ketjun ja kiristimen sekä öljypumpun imusiivilän?.
Moottori N43B20A -08
Onko tuossa koneessa samaa ongelmaa tuon öjypumpun imusiivilässä kuin N42 missä tuo imusiivilä hajoaa ja nykäsee murut pumppuun ja tuho valmis.
Näihinkö ei tarvi jakopää remontteja tehdä:think
Leave a comment:
-
-
Tuohon mamman avoon pitäis kohta ketjuremppa tehdä.
Oletteko vaihtanut samalla öljypumpun ketjun ja kiristimen sekä öljypumpun imusiivilän?.
Moottori N43B20A -08
Onko tuossa koneessa samaa ongelmaa tuon öjypumpun imusiivilässä kuin N42 missä tuo imusiivilä hajoaa ja nykäsee murut pumppuun ja tuho valmis.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jupi View PostJaahas ja seuraavaa pukkaa
Tuli muutama viikko sitten kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä muutaman km jälkeen puolimoottorivalo, luin koodit ja löytyi 2a99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference.
Nollasin koodin ja jatkoin matkaa, ei palannut. Sen jälkeen ajelin aina esilämmitetyllä moottorilla reilun viikon, koodia ei näkynyt. Sitten lähdin taas kylmällä koneella liikkeelle ja koodi sekä puolimoottorivalo palasivat täsmälleen samassa kohtaa kuin edelliselläkin kerralla, muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nollasin koodin taas, ja matka jatkui ilman sen palaamista.
Tänään se sitten tuli esilämmitetylläkin moottorilla, jälleen muutaman km ajon jälkeen.
Vanos solenoidit putsasin tuossa kuukausi takaperin. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa solenoidien paikkaa ja katsoa siirtyykö vikakoodi pakopuolelta imupuolelle?
Voiko tuo koodi kieliä muustakin kuin viallisesta vanos solenoidista?
MUTTA nyt vilkaisin koodit (ei siis ole tullut vikavaloa) ja sieltä löytyi tällainen:
2A87 Exhaust VANOS, mechanism
Mihinkäs tuo nyt viittaa, taitaa ollakin vakavampi juttu kuin viallinen solenoidi?
EDIT: Asiaa hieman aikaa makustelin ja päätin varmuuden vuoksi laittaa uudet solenoidit tilaukseen ja katsoa auttaisivatko ne ennen kuin rupeaa kalliimpiin huoltotoimiin.Last edited by Jupi; 02-03-2020, 17:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by antenni View PostMikähän muuten tässä n43b20 koneessa pitää sellaista tikittävää ääntä lämpöisellä koneella? Parhaiten kuuluu n. 3000 rpm kohdalla. Ja kyse ei ole siitä ventiilistä joka myös tikittää ja kuuluu hyvin tyhjäkäynnillä. Tämä tarkoittamani tikitys vaihtelee koneen kierrosten mukaan ja kovilla kierroksilla voisi puhua jo rallatuksesta. Enkä usko että tämä on myöskään ketjuun liittyvää, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Oma veikkaus on että tämä liittyy jotenkin yläkerrassa tapahtuvaan toimintaan, siis koneen yläkerrassa. Valvetronic, vanos ja mitä näitä nyt on. Aika vähän löytyy juttua kotimaan foorumeilta, ulkomailta jonkin verran. Joitain viedopätkiä youtubesta löytyy myös: http://www.youtube.com/watch?v=fT46ELVKehA.
Sekä BMWforumilla oleva tarina ehkä vastaavaan ääneen liittyen: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=2791. Tuossa tarinassa kerrotaan että ääni on ominaisuus BMW:n mielestä, mutta kirjoittaja on hieman eri mieltä ja itse olen kyllä samoilla linjoilla, ei tuollaiset äänet kuulu "premium" merkin autoon.
Olisko täällä jollain enemmän tietoa ko. aiheesta? Mikä äänen aiheuttaa, onko vakavaa, onko kallista, jne.
edittiä: niin tuossa BMWforumin jutussa puhuttiin korkeapainepumpusta, mutta jossain ulkomaan foorumilla on ollut juttua myös vanos ja/tai valvetronic asioista.
Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.Last edited by Vermilion; 10-02-2020, 17:41.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostMaalataan piruja seinille: Eikös venynyt ketju myös anna nimenomaan tuollaisia herjoja....
Kilsoja vähän vajaa 166 tkm ja veikkaisin että alkuperäiset solenoidit kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jupi View PostJaahas ja seuraavaa pukkaa
Tuli muutama viikko sitten kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä muutaman km jälkeen puolimoottorivalo, luin koodit ja löytyi 2a99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference.
Nollasin koodin ja jatkoin matkaa, ei palannut. Sen jälkeen ajelin aina esilämmitetyllä moottorilla reilun viikon, koodia ei näkynyt. Sitten lähdin taas kylmällä koneella liikkeelle ja koodi sekä puolimoottorivalo palasivat täsmälleen samassa kohtaa kuin edelliselläkin kerralla, muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nollasin koodin taas, ja matka jatkui ilman sen palaamista.
Tänään se sitten tuli esilämmitetylläkin moottorilla, jälleen muutaman km ajon jälkeen.
Vanos solenoidit putsasin tuossa kuukausi takaperin. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa solenoidien paikkaa ja katsoa siirtyykö vikakoodi pakopuolelta imupuolelle?
Voiko tuo koodi kieliä muustakin kuin viallisesta vanos solenoidista?
Leave a comment:
-
Leave a comment: