memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jupi
    replied
    Noniin ja seuraavaa vikaa pukkaa.

    Ilmestynyt vikakoodi 30E9 nitric oxide catalytic converter aging.
    NOx-anturi vaihdettu keväällä, joten tuskin se ainakaan on kosahtanut.

    N53-moottorin puolella oli koodista paljon keskustelua (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044) ja sen perusteella vaihtoehdot olisivat:
    1. Uusi katti
    2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
    3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi

    Onko tilanne todellakin näin synkkä?
    Last edited by Jupi; 23-09-2019, 20:15.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Meillä nyrkkisääntönä se, että jos laahaimesta puuttuu pala, se on automaattisesti pohja pois ja imusihti vaihtoob.

    Öljynpainesolenoidin vaihtaisin, jos tosiaan varmuudella itse öljypumpun sihti on tyhjä/ehjä.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Sihdit ei ole öljypohjassa.




    EDIT: kuulostaa kyllä vähän hasardilta touhulta jos öljypohjasta on ongittu laahaimien paloja muttei sitä avattu?
    Aa tarkoitit vanoksen solenoideja? Voisihan ne tarkastaa.

    Mietin tuota samaa öljypohjan avaamatta jättämisestä itsekin, mutta huoltamo on kuitenkin tunnettu bemareihin erikoistunut pulju ja sanoivat että kokeilivat ongitun palan sopivan täydellisesti laahaimeen, niin olin tähän asti luottavaisin mielin.
    Taidan kysyä heidän mielipidettään asiaan, josko haluaisivat varmistaa työtänsä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Olivat onkineet öljypohjasta laahaimen palat ja katsoneet ettei ole enempää, mutta öljypohjaa ei oltu avattu. Silloin ei varmaan sihtiinkään ole päästy käsiksi?
    Sihdit ei ole öljypohjassa.




    EDIT: kuulostaa kyllä vähän hasardilta touhulta jos öljypohjasta on ongittu laahaimien paloja muttei sitä avattu?
    Last edited by pyroz; 26-08-2019, 18:01.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Onko öljysihdit putsattu tai uusittu kun remppaa tehty?
    Olivat onkineet öljypohjasta laahaimen palat ja katsoneet ettei ole enempää, mutta öljypohjaa ei oltu avattu. Silloin ei varmaan sihtiinkään ole päästy käsiksi?
    Last edited by Jupi; 26-08-2019, 16:05.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    N. 5 tkm sitten jakopäähuollettuun N43B20 ilmestynyt vikakoodiksi 30C1 Engine-oil pressure control, static. Ei antanut vikavaloja, huomasin kun katsoin vikakoodit muuten vain.

    Mihinkähän mahtaa viitata? Ei luulisi ainakaan jakopäästä johtuvan?
    Onko öljysihdit putsattu tai uusittu kun remppaa tehty?

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    N. 5 tkm sitten jakopäähuollettuun N43B20 ilmestynyt vikakoodiksi 30C1 Engine-oil pressure control, static. Ei antanut vikavaloja, huomasin kun katsoin vikakoodit muuten vain.

    Mihinkähän mahtaa viitata? Ei luulisi ainakaan jakopäästä johtuvan?

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Minulta löytyisi vähän käytettyjä suuttimia 3 kpl, mikäli haluat budjettiratkaisua.

    Ja suosittelen selvittämään myös NOx-anturin toimintakunnon, kun näyttää olevan vikakoodeja sekä pönttöön että anturiin liittyen, ja ettei tarpeettomasti vaihdeta suuttimia, jos vian syy on toisaalla. Minkä verran niillä suuttimilla on ajettu tähän mennessä ja ovatko ne alkuperäiset?
    Taitaa olla alk.per. suuttimet. Ei ainakaan huoltokirjassa ollut mainintaa vaihdosta. Vm 2009 / 182tkm mittarissa.

    Tuota NOx arvoa kattiin ei aiemmilla kerroilla ole muistaakseni herjannut vaan pelkkiä lambdoja. Eli niitä sen 5-6 krt nyt kesän aikana herjannut. Kerran tais aiemmin tarjota nox anturia häröä. Jostain luin että nox anturi vika ei aiheuta käyntihäiriötä?

    Laita yv niin tuumitaan suuttimista lisää jos vaikka kaupoille päästäs.
    Last edited by ässä lavaan; 13-08-2019, 21:14.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by ässä lavaan View Post
    Nyt tartteis mielipiteitä..

    A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a?
    Minulta löytyisi vähän käytettyjä suuttimia 3 kpl, mikäli haluat budjettiratkaisua.

    Ja suosittelen selvittämään myös NOx-anturin toimintakunnon, kun näyttää olevan vikakoodeja sekä pönttöön että anturiin liittyen, ja ettei tarpeettomasti vaihdeta suuttimia, jos vian syy on toisaalla. Minkä verran niillä suuttimilla on ajettu tähän mennessä ja ovatko ne alkuperäiset?
    Last edited by JaniLap; 13-08-2019, 16:45.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tilasin vastaavia uusia suuttimia saksasta keväällä. 3kpl maksoi 700€ rahteineen, löytänet uusia samaan hintaan sieltä. Nuo tarvitsevat vielä tiivisteet kaverikseen.

    Mielestäni näitä suuttimia ei pysty kunnostamaan vaan ovat "laaki" ja vainaa...

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Nyt tartteis mielipiteitä..

    A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a? Huoltamolla ehdottelivat näiden vaihtoa.. Ebayssa ois kunnostettuja 100e/kpl ja scmieldmman tais pyytää uudesta 280e/kpl + tiivistesetti. Merkkihuolto tarjos oem suuttimen tiivisteineen 300e/kpl.

    B) Tekeekö noilla kunnostetuilla mitään vai suosiolla uutta? Liekkö on kuvan mukaset passelit n43b20a? (Kuva liitteenä)

    C) Oireet:
    Sytyttää usein moottorin merkkivalon ja herjaa vikakoodeina lambdoja / päästöjä. (Liitteenä kuva vikakoodeista) Merkkivalo saattaa itestään sammuakkin. Vikakoodien nollauksella oireet häviää ja saatat päästä 200-2000km, mutta oireet palaavat.

    Käynti välillä huonoa ja päästöjä herjailee rikkaalle. Vika ei ollut lambdoissa, puolissa yms. kun ne testattiin mittaamalla ja ristiin
    huoltamolla. Välillä heitti muutaman pytynkin pelistä pois. (Liitteenä kuva huoltamon testeistä ja pohdinnoista.)

    Tulpat vaihdettu tänä kesänä, puolista ei tietoa.

    Suuttimet vaihtoon? :think
    Last edited by ässä lavaan; 11-05-2020, 20:22.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by NIKSUU View Post
    350-800e arvio yksikön korjaukselle (noin 2k olis uus vissiin)
    Joo näin muistelen marmorilta vasta tarkistaneeni, että uusi hydrauliyksikkö maksaa nykyisin ~1800€. Hinnan korotuksen perusteena oli kuulemma maahantuojan toteamus, että kilpailijoillakin vastaava osa maksaa reilusti enemmän, kuin sen vajaan 300e, mitä yksikön hinta ennen oli.

    Leave a comment:


  • NIKSUU
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.
    350-800e arvio yksikön korjaukselle (noin 2k olis uus vissiin)

    Leave a comment:


  • Tompsoni
    replied
    Originally posted by NIKSUU View Post
    Yksi harmillinen N43 täälläkin, 140tkm ajettu Suomi-auto, olen toinen omistaja ja minulla ollut nyt vuoden. Kaikki huollot ja vähän ylimääräistä tehty Schmiedmannilla.

    Viime kesänä ensimmäisen viikon jälkeen, sähköisen rattilukon häiriö -> ohjausakseli vaihtoon.

    Syksyllä e90 jäähdytyksen puhaltimen takaisinkutsun yhteydessä Autokeskuksella sanoivat, että ketju on löystynyt. Ihmettelin asiaa sillä jakopää oli tehty jo noin 4 vuotta sitten. No tekivät sen BMWn piikkiin uudestaan.

    Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).

    Onko vielä jotain jota voi tulla eteen? Auton vaihto on harkinnassa
    Se jakoketju oheis osineen voi olla taas ensi vuonna vaihdettavien listalla. Omassa 318/2010 mallisessa kesti tasan kaksi vuotta/ n. 30tkm uusi jakoketju kun se merkkiliikkeessä vaihdettiin. Vaihtoivat sitten taas uuden maahantuojan piikkiin. Pari kuukautta tämän jälkeen meni koko moottori paskaksi. Autolla oli tuolloin ajettu 128 tkm. Tuossa vaiheessa jäi bemarin romu liikkeeseen ja poistuin liikkeestä neljä vuotta uudemmalla ja tuhat kertaa paremmin varustellulla japsi autolla. Kaksi vuotta nyt japsilla ajeltu ja mahtava kun ei tarvi kuin lisäillä bensaa tankkiin. Öljytkään ei häviä mihinkään huoltojen välissä

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.
    Nykyään tuo yksikkö 900e

    Mulla korjaussarja hyllystä 500e

    Leave a comment:

Working...
X