Originally posted by maxvil
View Post
minulla on tähän oma kontribuutio annettavana.
Loppuvuodesta 2009 saman sitkeän ominaisuuden kanssa taistelleena, vihdoin saavutin voiton. Kokoan tähän lyhyesti (lisää dataa saa pm:llä, jos kiinnostaa) homman juonen:
1. Ainakin N52B25 koneessa on ominaisuus, että sen kaasuläppä jäätyy olosuhteissa, jotka ovat karkeasti seuraavat:
a) pakkasta -14C tai enemmän
b) ja suhteellinen ilmankosteus 80% tai enemmän
c) ilmanpaine lähellä 1000 hPa tai enemmän
2. Ongelman poistaminen huollolla tai "marmoritiskin korjauksella" on täysin turhaa. Siellä tarjotaan joko karstan puhdistusta, tai kaasuläppärungon vaihtamista. Ei kannata. Ominaisuus ei sillä katoa.
3. Ratkaisu!
a) Omassa käytössä oire on tähän asti iskenyt 100% varmuudella aina noin ensimmäisen ajetun kilometrin jälkeen, kun on joutunut risteyksessä hiljentämään ja vaihtamaan alaspäin, jolloin moottori menee tyhjäkäynnille. BLINGBLONG! Engine Fault, reduced power!
b) Pitkän seurannan jälkeen olen havainnut, että ongelma on juurikin se, että käynnistyksen ja pienen ajon jälkeen ECU tiputtaa kierrokset alas, jos ei ole veto päällä tai kone on ehtinyt vain vähän lämpeämään.
=> Ongelmailmaston vallitessa pääsee eteenpäin, kunhan antaa alaspäin vaihtaessa välikaasua ja risteyksiin tultaessa pitää oikeaa jalkaa sekä jarrulla, että kaasulla, kierrokset yli 1000 rpm.
Kuluvan viikon tiistaina tämä Scheisse iski tänä talvena ensimmäistä kertaa. Sama toistui iltapäivällä kotiin lähtiessä. Ja vielä keskiviikkona, aamulla. Sen jälkeen otin "välikaasun" ja kohotetut kierrokset käyttöön. Ei mitään ongelmia siitä lähtien, vaikka kaikki arvot (pakkanen, kosteus ja ilmanpaine) ovat olleet selvän lopputuloksen kannalla.
Kohotetut kierrokset ovat ratkaisu.
Nyt onkin olennaista, mitä me kaikki voimme tehdä - valittaa asiasta ja kertoa siitä eteenpäin. Itse aion tehdä seikkaperäisen ilmoituksen marmorille, että tämä olisi todella helposti korjattavissa (ECU:n) ohjelmoimalla.
Kylmänä kierroksia ei saa päästää alas, siinä se. Hyvin yksinkertaista.
Nauti lopputalvesta!
Comment