Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MSam
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 181
    • Länsi-Suomi

    Originally posted by maxvil View Post
    Kylmä talvi toi taas jokatalvisen ongelman eli kaasuläpän jäätymisen. Tänään käynnistyksen jälkeen tuli tauluun moottorin vikavalo ja aikaisempien talvien myötä tiedän, että kaasuläppä se on taas jäässä. Oireet täysin identtiset eli kierroksia ottaa max 2000 ja vääntöä ei yhtään mitään.

    Tätä kaasuläpän jäätymisen estämistä varten autosta otettiin vielä imusarja irti ja puhdistettiin marraskuussa, jotta näin ei kävisi. Aikaisempina talvina kaasuläppää on puhdisteltu, mutta se auttaa sen 2vk eteenpäin ja ongelma toistuu.

    Tiedän, että vika poistuu kun auton ajaa talliin tai antaa käydä reilun puoli tuntia, mutta se ei nyt ole mikään ratkaisu tähän ongelmaan. Onko jollain antaa hyviä vinkkejä ongelman poistamiseksi? Uusi kaasuläpän kotelo?
    Terve kohtalotoveri,

    minulla on tähän oma kontribuutio annettavana.

    Loppuvuodesta 2009 saman sitkeän ominaisuuden kanssa taistelleena, vihdoin saavutin voiton. Kokoan tähän lyhyesti (lisää dataa saa pm:llä, jos kiinnostaa) homman juonen:

    1. Ainakin N52B25 koneessa on ominaisuus, että sen kaasuläppä jäätyy olosuhteissa, jotka ovat karkeasti seuraavat:

    a) pakkasta -14C tai enemmän
    b) ja suhteellinen ilmankosteus 80% tai enemmän
    c) ilmanpaine lähellä 1000 hPa tai enemmän

    2. Ongelman poistaminen huollolla tai "marmoritiskin korjauksella" on täysin turhaa. Siellä tarjotaan joko karstan puhdistusta, tai kaasuläppärungon vaihtamista. Ei kannata. Ominaisuus ei sillä katoa.

    3. Ratkaisu!

    a) Omassa käytössä oire on tähän asti iskenyt 100% varmuudella aina noin ensimmäisen ajetun kilometrin jälkeen, kun on joutunut risteyksessä hiljentämään ja vaihtamaan alaspäin, jolloin moottori menee tyhjäkäynnille. BLINGBLONG! Engine Fault, reduced power!

    b) Pitkän seurannan jälkeen olen havainnut, että ongelma on juurikin se, että käynnistyksen ja pienen ajon jälkeen ECU tiputtaa kierrokset alas, jos ei ole veto päällä tai kone on ehtinyt vain vähän lämpeämään.

    => Ongelmailmaston vallitessa pääsee eteenpäin, kunhan antaa alaspäin vaihtaessa välikaasua ja risteyksiin tultaessa pitää oikeaa jalkaa sekä jarrulla, että kaasulla, kierrokset yli 1000 rpm.

    Kuluvan viikon tiistaina tämä Scheisse iski tänä talvena ensimmäistä kertaa. Sama toistui iltapäivällä kotiin lähtiessä. Ja vielä keskiviikkona, aamulla. Sen jälkeen otin "välikaasun" ja kohotetut kierrokset käyttöön. Ei mitään ongelmia siitä lähtien, vaikka kaikki arvot (pakkanen, kosteus ja ilmanpaine) ovat olleet selvän lopputuloksen kannalla.

    Kohotetut kierrokset ovat ratkaisu.

    Nyt onkin olennaista, mitä me kaikki voimme tehdä - valittaa asiasta ja kertoa siitä eteenpäin. Itse aion tehdä seikkaperäisen ilmoituksen marmorille, että tämä olisi todella helposti korjattavissa (ECU:n) ohjelmoimalla.

    Kylmänä kierroksia ei saa päästää alas, siinä se. Hyvin yksinkertaista.

    Nauti lopputalvesta!
    E60 523i

    E10 kiitos ei.

    Comment

    • b mutteri kasa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1461
      • Area 03

      Jälleen yksi syy lisää miksi ei seuraava käyttis tule olemaan "Premium" BMW

      "kunhan antaa alaspäin vaihtaessa välikaasua ja risteyksiin tultaessa pitää oikeaa jalkaa sekä jarrulla, että kaasulla, kierrokset yli 1000 rpm"

      Tais itsellä olla kouluaikana vastaavia ongelmia DX:llä talvisin ja kesällä lämpimänä...mutta et nyt tarvii useiden k€ autolla temppuilla näin,huh huh...
      BMW F11 530 dA VOLL
      Carbon-schwarz Metallic

      BMW E30 325i Sport

      Comment

      • streetti
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 44
        • Ii

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        Jälleen yksi syy lisää miksi ei seuraava käyttis tule olemaan "Premium" BMW

        "kunhan antaa alaspäin vaihtaessa välikaasua ja risteyksiin tultaessa pitää oikeaa jalkaa sekä jarrulla, että kaasulla, kierrokset yli 1000 rpm"

        Tais itsellä olla kouluaikana vastaavia ongelmia DX:llä talvisin ja kesällä lämpimänä...mutta et nyt tarvii useiden k€ autolla temppuilla näin,huh huh...
        Täällä ainakin premiumi bmw on lähteny ukisematta käymään -30 pakkasilla ei mitään ropleemaa. Jos pari natisee niin eihän se tarkoita että koko sarja tuotanto on paskaa...
        BMW E91 320d -09

        ex BMW E46 328 -98

        Comment

        • b mutteri kasa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1461
          • Area 03

          Originally posted by streetti View Post
          Täällä ainakin premiumi bmw on lähteny ukisematta käymään -30 pakkasilla ei mitään ropleemaa. Jos pari natisee niin eihän se tarkoita että koko sarja tuotanto on paskaa...
          Vuodesta -98 BMW merkkiä pihassa ollut ja täytyy sanoa että viime vuosien bemarit on ihan samaa kastia kuin Toyota,varsinkin 3-sarjassa.BMW yhtä vikaherkkä kuin muutkin merkit.Ennen oli edes premium ja laatuvaikutelmaa.Loppusilauksen teki takaveto ja 6/8 kone jolloin siitä tuli AUTO!Nykyiset F01 ja F10/11 mallit tekivät hieman kasvonpesua laatu "tunnelmassa" mutta F30/31 jatkaa samaa rataa mihin E90/91/92/93 jäi...

          Ei itselläkään pahempia ongelmia ollut Sigun katiskan kanssa,mutta tulipa todettua vain että jos autoon laittaa jokseenkin ison läjän rahaa kiinni,niin kannattaako enää maksaa pelkästä "propellin" logosta konepellissä ja takavedosta extraa, kun koko BMW segmentti menettänyt omassa maailmassani merkityksen,mitä se joskus oli.Esim. aikoinaan E30 320 kutoskoneellaan antoi jo sellaisen elämyksen,joita muilla valmistajilla ei ollut antaa (ainakaan omaan budjettiin sopivaa)...nykyään hyppäät esim.320 rattiin,niin ei edes tiedä millä autolla ajaisi,ellei ratissa olis logoa näkyvillä

          EDIT:vähän värään osioon tais tämä "avautuminen" tulla,mutta fuck it...antakaan sakkoa...
          Last edited by b mutteri kasa; 19-01-2014, 15:37.
          BMW F11 530 dA VOLL
          Carbon-schwarz Metallic

          BMW E30 325i Sport

          Comment

          • maxvil
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 11
            • Lahti

            Originally posted by MSam View Post
            Terve kohtalotoveri,

            minulla on tähän oma kontribuutio annettavana.
            Eli itselläni siis kyseessä juuri sama N52B25.

            Melko samanlaisten ongelmien kanssa olen paininut, mutta en pääse edes liikkeelle, kun moottorin vikavalo syttyy noin 10-20 sekunnin päästä käynnistyksestä tauluun jo ennen kuin siis on päästy liikkeelle. Pakkasraja tuntuu kyllä olevan omallakin kohdalla aika tasan tarkkaan -15, siitä eteenpäin alkaa ongelmat.

            Itse olen miettinyt, että mikä tämän kaasuläpän jäätymisen aiheuttaa? Luulin päässeeni eroon tästä, kun marmorilla viimeksi todettiin, että imusarjan puhdistus poistaa tämän ongelman. Mietin myös sitä, että voisiko kyseessä olla jokin anturivika?

            Tänään juuri taas testailin asiaa. Käynnistin auton ja moottorin vikavalo syttyi lähes välittömästi. Tämän jälkeen annoin auton käydä 20min, jonka jälkeen sammutin ja käynnistin uudelleen ja näin kun kone lämpeni niin sen jälkeen kaasuläppä toimi taas normaalisti ja auto toimi ongelmitta.

            Eihän tässä ole enää kun korkeintaan pari kuukautta talvea jäljellä...

            Comment

            • ster
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2014
              • 344
              • Tku

              2010' E91 320d. Saksasta tuotu alkutalvesta. Käynnistäessä kovemmilla pakkasilla (-12 astetta tai enempi) huoltokuva ilmestyy ruutuun (se missä auto nosturilla.) Seuraavaan huoltoon 29k km.. Eikä vikakoodeja.

              Pitäisikö joku termostaatti vaihtaa tms, vai mistä moinen johtuu? Kohtuun ärsyttävää, kun ensin pimpottelee isoa huoltoa ja sen jälkeen pakkasta(lumihiutale). :think
              F06 640i GC M-sport.
              F22 M235i.
              F32 428i xDrive M-sport.
              E92 M3.
              E82 135i M-sport.
              E91 320D M-sport.

              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1121
                • suomi

                huomasin ettei ovia avattaessa syty enää kuin sisävalot,i drivista katsoin viellä että on asetus päällä jolloin pitäisi syttyä enkelit ja kilvenvalot :think

                Comment

                • ster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2014
                  • 344
                  • Tku

                  Originally posted by arben View Post
                  huomasin ettei ovia avattaessa syty enää kuin sisävalot,i drivista katsoin viellä että on asetus päällä jolloin pitäisi syttyä enkelit ja kilvenvalot :think
                  Sama homma mulla, ennen syttys enkelit, takavalot ja kilvenvalot.. Pelkät sisävalot syttyy nykyään.
                  F06 640i GC M-sport.
                  F22 M235i.
                  F32 428i xDrive M-sport.
                  E92 M3.
                  E82 135i M-sport.
                  E91 320D M-sport.

                  Comment

                  • MSam
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 181
                    • Länsi-Suomi

                    Originally posted by maxvil View Post
                    Eli itselläni siis kyseessä juuri sama N52B25.

                    Melko samanlaisten ongelmien kanssa olen paininut, mutta en pääse edes liikkeelle, kun moottorin vikavalo syttyy noin 10-20 sekunnin päästä käynnistyksestä tauluun jo ennen kuin siis on päästy liikkeelle. Pakkasraja tuntuu kyllä olevan omallakin kohdalla aika tasan tarkkaan -15, siitä eteenpäin alkaa ongelmat.

                    Itse olen miettinyt, että mikä tämän kaasuläpän jäätymisen aiheuttaa? Luulin päässeeni eroon tästä, kun marmorilla viimeksi todettiin, että imusarjan puhdistus poistaa tämän ongelman. Mietin myös sitä, että voisiko kyseessä olla jokin anturivika?

                    Tänään juuri taas testailin asiaa. Käynnistin auton ja moottorin vikavalo syttyi lähes välittömästi. Tämän jälkeen annoin auton käydä 20min, jonka jälkeen sammutin ja käynnistin uudelleen ja näin kun kone lämpeni niin sen jälkeen kaasuläppä toimi taas normaalisti ja auto toimi ongelmitta.

                    Eihän tässä ole enää kun korkeintaan pari kuukautta talvea jäljellä...
                    Unohtui mainita, että kastepiste on myös hyvin lähellä ulkolämpötilaa, kun oire esiintyy. Tämä johtaa luultavimmin siihen, että imusarjaan/kaasuläppärunkoon tiivistyy kosteutta ja sen jälkeen siellä on vesihelmi. Ja BLINGBLONG, iDrive alkaa välittömästi laulamaan. Sinä et ilmeisesti lähde heti ajamaan, eli annat käydä hetken paikallaan?

                    Ainoa korjauskeino olisi, että moottorinohjaus ohjelmoitaisiin uusiksi, tai sitten pitäisi rakentaa joku imuilman esilämmitys, joka toimisi jo ennen käynnistämistä...

                    Tänään olin liikenteessä ja "Adaptive Driver Training" on tehnyt tehtävänsä. Ei jäädy enää, kunhan vaan kuski osaa ajaa autoa oikealla tavalla. Helppoa tämä autoilu. Itselläni ongelmat ovat poistuneet yleensä sen jälkeen, kun ilmankosteus lähtee pienenemään (kun meri jäätyy, eikä tuo märkää ilmaa rannikolle) helmikuun puolivälin jälkeen.

                    Niin tai näin, niin N52B25 on testattu puutteellisesti (talvikäytön osalta). Senpä takia "ominaisuus" pitäisi kyllä korjata jälkikäteenkin, maksutta. Saa nähdä, millaisen vastauksen saan, kun koitan ensi viikolla viedä asiaa eteenpäin.

                    No, onneksi yhdestä vaivasta päästyäni alkaa kummittelemaan akun purkautuminen ja IBS:n hermostuminen siitä. Tämä on niin tätä. Tänään tarjottiin nosturinkuvaa ja kello resetoi itsensä.

                    Joten, tosiaan kevättä taas odotellessa.
                    E60 523i

                    E10 kiitos ei.

                    Comment

                    • arben
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1121
                      • suomi

                      Originally posted by ster View Post
                      Sama homma mulla, ennen syttys enkelit, takavalot ja kilvenvalot.. Pelkät sisävalot syttyy nykyään.
                      täytynee käydä bullitilla huomenna kattomassa,jostain luin että huono akunvaraustaso tekisi noin..tuskin mulla siitä se kiinni on..

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        Originally posted by Bouma View Post
                        Onko N52B25 ja B30 välillä eroja kuinka paljon? Teho ja vääntölukema sama kuitenkin?
                        Oliko näihin asioihin tietoja kenelläkään? E91 325i hankinta listalla joten kaikki ylimääräinen tieto tervetullutta.
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • ster
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2014
                          • 344
                          • Tku

                          Originally posted by arben View Post
                          täytynee käydä bullitilla huomenna kattomassa,jostain luin että huono akunvaraustaso tekisi noin..tuskin mulla siitä se kiinni on..
                          Tuossapa voikin olla syy. Mulla meinaan taitaa vedellä akku viimisiään. Ei tarvitse kuin pari minuuttia pitää valoja päällä käyttämättä autoa tyhjäkäynnillä, kunnes akun varaustason merkkikuva syttyy.
                          F06 640i GC M-sport.
                          F22 M235i.
                          F32 428i xDrive M-sport.
                          E92 M3.
                          E82 135i M-sport.
                          E91 320D M-sport.

                          Comment

                          • maxvil
                            Newbiemmer
                            • Mar 2011
                            • 11
                            • Lahti

                            Originally posted by MSam View Post
                            Unohtui mainita, että kastepiste on myös hyvin lähellä ulkolämpötilaa, kun oire esiintyy.
                            Kiitoksia tästä tietopaketista! Nyt viimeisillä kerroilla olen antanut käydä hetken tyhjäkäynnillä paikallaan. Joskus aiemmin kävi ajaessa samoin kuin sinulla. Pitää kuitenkin jatkossa koittaa mainitsemaasi tapaa. Lähden huomenna jälleen kerran selvittelemään tätä asiaa, saa nähdä tuleeko tällä kertaa yhtään mitään uutta asian tiimoilta.
                            Last edited by maxvil; 19-01-2014, 21:43.

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1016
                              • Pikis

                              Originally posted by maxvil View Post
                              Eli itselläni siis kyseessä juuri sama N52B25.

                              Tänään juuri taas testailin asiaa. Käynnistin auton ja moottorin vikavalo syttyi lähes välittömästi. Tämän jälkeen annoin auton käydä 20min, jonka jälkeen sammutin ja käynnistin uudelleen ja näin kun kone lämpeni niin sen jälkeen kaasuläppä toimi taas normaalisti ja auto toimi ongelmitta.
                              Mulla jos tekee tätä (yleensä pari kertaa talvessa) niin tähän asti on riittänyt pelkkä sammutus ja uudelleen käynnistys. Oma ajo tosin on useimmiten semmoista että on vain muutama risteys ja sitten maantietä, ehkä ongelma olisi pahempi jos pitäisi enempi olla tyhjäkäynnillä kylmällä koneella.
                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              • Bouma
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 3108
                                • Tampere

                                Originally posted by Bouma View Post
                                Onko N52B25 ja B30 välillä eroja kuinka paljon? Teho ja vääntölukema sama kuitenkin?
                                Itse itselleni vastaten. Aikamoisia pommeja kuuleman mukaan nuo bensakoneet. E91 325D lähtee Saksasta tilaukseen.
                                MB CLS-12 350CGI AMG

                                MYSTINEN.FI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎