Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Originally posted by TeemuT View Post
    Oma 330d -06 manuaalina on ainakin ajettavampi sen jälkeen. Vakiona aika kapealla vetoa ja kepittää saa koko ajan. Nyt vetää tasaisemmin ja samalla innolla sitten rajoittajaan asti. Tosin myös DPF on "paremmin" virtaavaa mallia
    Ohjelma on sellainen joka säästää kytkintä ja voimansiirtoa kun suurin vääntö on rajattu n.600nm ja antaa vasta kierroksille enempi , ei kaikkia heti siihen 1700:aan missä turbo alkaa puhaltaa kunnolla.

    Suurin hyöty tehoista ehkä tulee vasta nopeuksille joissa mennään reilusti yli käräjille joutumisen rajan mutta ajettavampi se enempi minusta on..

    Diisseli on on silti vaikka voissa paistais eikä siitä urheiluauton moottoria tee millään ohjelmalla jos on bensa kutosen joskus omistanut

    -TT-
    Kuulostaa ihan hyvältä jos paranee ns. arkikäytössä.

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5517
      • Vaasa

      Kyllä ite oon ollu tyytyväinen tuohon optimointiin mikä suoritettiin. Dpf nyt vielä jäi olemaan.
      Vaikkakin auto on 320d niin kyllä siitäkin saatiin ihan kiva ajettava.

      Ehkä yks paras sijoitus autoon mitä ite oon suorittanu.
      sigpic

      Comment

      • Cunttory
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1772
        • Kuopio

        Onkos kukaan kellotellu 0-100km/h aikoja ohjelmoinnin jälkeen, lähinnä 325/330 malleilla?
        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          Originally posted by Cunttory View Post
          Onkos kukaan kellotellu 0-100km/h aikoja ohjelmoinnin jälkeen, lähinnä 325/330 malleilla?
          Tuossa meidän auton kiihdyttelyä, oltiin just hankittu niin ei oikein diiselillä osannu ajaa. Vaihdot ois pitäny tehdä 4000rpm kohdalla, ja paikaltaan lähdin tarkoituksella vähän varovaisemmin. http://youtu.be/Gho09CfAZ2k
          M550d

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            Originally posted by jumbo View Post
            Tuossa meidän auton kiihdyttelyä, oltiin just hankittu niin ei oikein diiselillä osannu ajaa. Vaihdot ois pitäny tehdä 4000rpm kohdalla, ja paikaltaan lähdin tarkoituksella vähän varovaisemmin. http://youtu.be/Gho09CfAZ2k
            Juu, lähtö näytti olevan varovainen. Tuohon 0-100 aikaan pääsee melkeinpä vakiolla 325:lla vähän sutivalla lähdöllä. Vois olettaa että alle 7 pääset kuitenkin. Isommissa nopeuksissa näyttää menevän huomattavasti rivakammin.

            Vakiohan puutuu täysin yli 4500rpm, mites tuo käyttöalue on sinulla ohjelman myötä yläkierroksilla, eikö uudella ohjelmallakaan ole hyötyä kierrättää yli?
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              Meillä on tuossa myös 35d suuttimet ym. Mutta ei miusta ole tehoa enää yli 4000rpm(eikä tarvitsekkaan), ainakaan että olisi hyötyä vedättää sinne asti.

              Ajattelin vaan laittaa videon niin näkee miten ko. Tehoilla suunnilleen tuollainen kulkee.
              M550d

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by jumbo View Post
                Meillä on tuossa myös 35d suuttimet ym. Mutta ei miusta ole tehoa enää yli 4000rpm(eikä tarvitsekkaan), ainakaan että olisi hyötyä vedättää sinne asti.

                Ajattelin vaan laittaa videon niin näkee miten ko. Tehoilla suunnilleen tuollainen kulkee.
                Jos kokonaisuutta ajattelee niin voi olla järkevää venyttää vähän huipputehon yli tuota vaihtamista jolloin seuraavalla vaihteella pysyy kierrokset "tehoalueella". Dieselissä nyt vaan on niin tiheät välitykset jo muutenkin että ei kauheasti hyötyä ole (riippuu toki ihan käyttöalueen laajuudesta).
                Oikeat alueet voi aina teho/vääntökäyrästä laskea ihan viimeisen päälle kun tietää laatikon välitykset, tai vaihtamalla arvioi kierrosluvun erot eri vaihteilla, jos siis hifistellä haluaa.

                Auto kulkee kyllä hyvin, alkaa tuo oma mopomalli itkettää kun näitä lukee.

                PS. Tuo kakslitrainen vetää ihan yhtä puhdittomasti rajoittimelle asti.
                Last edited by Supra^; 02-07-2015, 23:58.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Mikiis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 906
                  • Oulu

                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Jos kokonaisuutta ajattelee niin voi olla järkevää venyttää vähän huipputehon yli tuota vaihtamista jolloin seuraavalla vaihteella pysyy kierrokset "tehoalueella". Dieselissä nyt vaan on niin tiheät välitykset jo muutenkin että ei kauheasti hyötyä ole (riippuu toki ihan käyttöalueen laajuudesta).
                  Oikeat alueet voi aina teho/vääntökäyrästä laskea ihan viimeisen päälle kun tietää laatikon välitykset, tai vaihtamalla arvioi kierrosluvun erot eri vaihteilla, jos siis hifistellä haluaa.

                  Auto kulkee kyllä hyvin, alkaa tuo oma mopomalli itkettää kun näitä lukee.

                  PS. Tuo kakslitrainen vetää ihan yhtä puhdittomasti rajoittimelle asti.
                  Olikos sulla vakio tuo kaksilitrainen? Ihan ok tuo sigun "mopo", vaikkei olekaan allaway ohjelmoinnilla. Tuolla manuaalilla kuites jotenkin pääsee vähäiset väännöt käyttään hyväksi. Kunhan ei motarille lähde
                  F11 530d -11
                  E91 -06 320d
                  x2 Tuikut
                  Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    Originally posted by jumbo View Post
                    Meillä on tuossa myös 35d suuttimet ym. Mutta ei miusta ole tehoa enää yli 4000rpm(eikä tarvitsekkaan), ainakaan että olisi hyötyä vedättää sinne asti.

                    Ajattelin vaan laittaa videon niin näkee miten ko. Tehoilla suunnilleen tuollainen kulkee.
                    Ok, tarkkana saa tosiaan alkuun olla kiihdyttelyssä varsinkin bensa auton jälkeen, tulee se 4krpm nopeesti vastaan

                    Mukavahan noita vetoja on katella, vertailin mitä Saksassa tuli kuvailtua vakiolla 325D:llä testaillessa 100-250 mittarinopeuksia. Ero olis melkoinen matkallisestikkin samalta viivalta lähtiessä sinun ja vakio auton välillä nopeuden kasvaessa.
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Jos kokonaisuutta ajattelee niin voi olla järkevää venyttää vähän huipputehon yli tuota vaihtamista jolloin seuraavalla vaihteella pysyy kierrokset "tehoalueella". Dieselissä nyt vaan on niin tiheät välitykset jo muutenkin että ei kauheasti hyötyä ole (riippuu toki ihan käyttöalueen laajuudesta).
                      Oikeat alueet voi aina teho/vääntökäyrästä laskea ihan viimeisen päälle kun tietää laatikon välitykset, tai vaihtamalla arvioi kierrosluvun erot eri vaihteilla, jos siis hifistellä haluaa.
                      Katsoin tuosta penkkilapusta että 3250-4000rpm on 272-281hp käytettävissä kokoajan, tämän jälkeen tehokäyrä laskee. Eli kai se olisi optimi siinä neljässä tonnissa tai ihan vähän päälle vaihtaa, silloin kierrokset ei laske alle 3000rpm.
                      M550d

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Eilen ohjelmoitiin 320d m47 koneella, oikeastaan hiukkassuodattimen tyhjäyksen takia ohjelmointia lähdettiin tekemään. Aj-tech hoiti ohjelmoinnin, ei voi kyllä muutakuin suositella. Hinta oli, noh erittäin kilpailukykyinen ja puhelimessa sovitusta n. neljänneksen halvempi vielä. Uudet teholukemat 191,7hp ja vääntöä karvan vajaa 400nm. Ahtimen toiminnassa kuulemma havaittavissa poikkeavuutta elikkäs uuden turbon vaihtamalla samalla ohjelmalla pitäis saada moottori heräämään alempaa. Melkeinpä tehdä sitten ahtimen vaihdon jälkeen uusi reissu penkkiin ja mahdollisesti hienosäätää vielä. Paljon enempäänkin tuossa on potentiaallia mutta tarkoituksena on pitää auto voimalinjaa myöden nipussa ja kulutus pienenä kun kuitenkin on ns. työkalusta kyse. Vakiona penkitettiin 155hp ja 320nm eli aivan kaikki ei ollut tallessa. Osansa voi toki tehdä jumalattoman kuuma keli penkityshetkellä sekä jo parhaat päivänsä nähnyt ilmansuodatin jota en hoksannut vaihtaa ennen operaatiota. (auto ollut meillä vasta 2 viikkoa)

                        Nyt auto on todella ajettava, varmaan paras sijoitus mitä voi tuollaiseen moottorittomaan autoon tehdä. Kulkupuolessa ei kyllä ole enää eroa vanhaan e60 530d:hen automaattilaatikolla kun tuo e91 on meillä manuaali laatikolla.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by jumbo View Post
                          Katsoin tuosta penkkilapusta että 3250-4000rpm on 272-281hp käytettävissä kokoajan, tämän jälkeen tehokäyrä laskee. Eli kai se olisi optimi siinä neljässä tonnissa tai ihan vähän päälle vaihtaa, silloin kierrokset ei laske alle 3000rpm.
                          No sittenhän se menee just niin. Mulla taas on tehokäppyrä on rajoittimelle asti nousevalla trendillä joten johonkin 4300 ihan järkevä kepittää.

                          Originally posted by Mikiis View Post
                          Olikos sulla vakio tuo kaksilitrainen? Ihan ok tuo sigun "mopo", vaikkei olekaan allaway ohjelmoinnilla. Tuolla manuaalilla kuites jotenkin pääsee vähäiset väännöt käyttään hyväksi. Kunhan ei motarille lähde
                          AJ-Techillä käyty ja otettu maltilliset 200/404, manuaalilla myös. Tuntuihan se softalla vakioon verrattuna ihan kivalta ekat kaksi vetoa.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • janne30
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 2198
                            • Vantaa

                            Originally posted by Supra^ View Post
                            Tuntuihan se softalla vakioon verrattuna ihan kivalta ekat kaksi vetoa.


                            Ps.
                            Minkälaista hintaa jengi maksanu aj-techille DPF tyhjennyksestä/silpomisesta + ohjelmointi?
                            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                            1 x F20
                            3 x E30
                            2 x E36
                            5 x E46
                            3 x E9X

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by joko View Post
                              Eilen ohjelmoitiin 320d m47 koneella, oikeastaan hiukkassuodattimen tyhjäyksen takia ohjelmointia lähdettiin tekemään. Aj-tech hoiti ohjelmoinnin, ei voi kyllä muutakuin suositella. Hinta oli, noh erittäin kilpailukykyinen ja puhelimessa sovitusta n. neljänneksen halvempi vielä. Uudet teholukemat 191,7hp ja vääntöä karvan vajaa 400nm. Ahtimen toiminnassa kuulemma havaittavissa poikkeavuutta elikkäs uuden turbon vaihtamalla samalla ohjelmalla pitäis saada moottori heräämään alempaa. Melkeinpä tehdä sitten ahtimen vaihdon jälkeen uusi reissu penkkiin ja mahdollisesti hienosäätää vielä. Paljon enempäänkin tuossa on potentiaallia mutta tarkoituksena on pitää auto voimalinjaa myöden nipussa ja kulutus pienenä kun kuitenkin on ns. työkalusta kyse. Vakiona penkitettiin 155hp ja 320nm eli aivan kaikki ei ollut tallessa. Osansa voi toki tehdä jumalattoman kuuma keli penkityshetkellä sekä jo parhaat päivänsä nähnyt ilmansuodatin jota en hoksannut vaihtaa ennen operaatiota. (auto ollut meillä vasta 2 viikkoa)
                              Multa irtosi vakiona 145/300 (speksien mukaan pitäisi olla 163/340) ja ulkolämpötila tais olla 10 asteen luokkaa. Jotain Antti mainitsi että olisi mun auton vakiosoftassa rajattu 300nm vääntö, mutten sitä sen kummemmin ole ole jaksanut tutkiskella. Ahtimen tuotosta mullekin tuli noottia ettei riitä ilma, ja suuttimiin jäi näinollen vielä vähän varaa nostaa syöttöjä. DPF/Katti heitetty mäkeen, muuten vakio.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Jacques
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 573
                                • pk

                                Hmm.. jos laittaisin vuorostani hieman testattuja tietoja. Kaverin kanssa käytämme 10hz GPS mokkulaa, Racechronon loggausta ja exporttaamme datan Racelogin softaan .vbo -muodossa.
                                Jotta autojen suorituskyvystä saisi paremmin selvyyttä mittausvälinä on käytetty 100-200 km/h.

                                Tässä yhden vedon graafi:
                                Alku (100km/h): https://www.dropbox.com/s/l4vuhxjj74...0alku.jpg?dl=0
                                Loppu (200km/h):https://www.dropbox.com/s/49ipb6sjdd...loppu.jpg?dl=0

                                Tunnuslukuja tuosta vedosta:
                                Massaa kyydissä = 160kg + tankki täynnä
                                Korkeusero alku -> loppu = 4m (alamäkeä)
                                Suunnanmuutosta = 10 astetta
                                Kulunut aika = 12.24s


                                Offtopicina totean että jos puhtaasti suorituskykyä halutaan, kannattaa dieselit unohtaa ja hankkia 335i:n.
                                G30 540i
                                F32 435d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎