Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • unskelotti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 92
    • Espoo

    #61
    Onks nokka-akselien asentotunnistimet kondiksessa? Oireet muistuttaa hyvin paljon mun edellistä E46 330i:tä, josta unohdin imuvuotojen metsästyksen ja imusarjajumpan jälkeen imupuolen asentotunnistimen piuhan irti imusarjan kyljessä kiinni olevasta ristikytkentäboksista.

    Toki antaisivat kai vikakoodeja, jos olisivat epäkunnossa.
    E91 325d (04/2008)
    Ex: E46 330iAT (10/2000)

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #62
      Originally posted by Zeta View Post
      Tuollaista kallista jumppaa kun tehdään niin olisin vaihtanut samalla kertaa kaikki 6 puolaa. Ihan vaan just in case
      Ja niinkuin monta kertaa todettu niin bmw:n virallinen ohje on että vaihdetaan kaikki suuttimet, puolat, tulpat ja korkeapainepumppu samalla kertaa. Noilla ohjeilla tehtynä jokainen auto on tullut kuntoon. Jos pitää säästösyistä päästä halvemmalla niin aloitetaan pumpusta ja siitä sitten suuttimia perään vaihtamaan.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #63
        No merkkihuollon seuraava askel on ottaa yhteys saksaan ja kysellä sieltä. Heillä nyt luulisi olevan organisaation kunnossa yhden tyhjäkäyntiongelman selvittämiseen. Ainoa ero mikä itsellä on verrattuna noihin hpfp vikaisiin, on se että ei ole sitä pitkää starttia. Laakista lähtee ja 10 sek. alkaa yskimään... Ja minkäs teet jos merkkari ei suostu korkeapainepumppua vaihtamaan, vaan väkisin halusivat tehdä ohivuotomittauksen. Ihme kikkailua ja hakuammuntaa kyllä. Ensimmäistä kertaa liikkeeseen kun astelin niin ehdotin että vaihdetaan se hpfp, mutta kun ei ole vikakoodia niin ei voi olla vikaakaan (heidän mielestä ), eikä suostuneet vaihtamaan.

        En anna merkkihuollolle lupaa jatkaa, ennen kuin heillä on esittää perusteltu suunnitelma miten tulee kuntoon ja sille hinta. Asiakkaalla ei voi maksattaa huoltomiesten autonkorjausharjoittelua.
        Last edited by AlpinWeiss; 21-11-2013, 06:39.
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          #64
          Juuri näin, maksaja päättää mitä tehdään. Ammattitaito on täysin vikakoodien varassa, eikä vaivauduta mittaamaan pumppua/sen toimintaa.

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            #65
            Originally posted by Robi View Post
            Ja niinkuin monta kertaa todettu niin bmw:n virallinen ohje on että vaihdetaan kaikki suuttimet, puolat, tulpat ja korkeapainepumppu samalla kertaa. Noilla ohjeilla tehtynä jokainen auto on tullut kuntoon. Jos pitää säästösyistä päästä halvemmalla niin aloitetaan pumpusta ja siitä sitten suuttimia perään vaihtamaan.
            Saatko tuon "virallisen ohjeen" jostain vaikka ihan näytille? Vaikka näin olisikin, niin miten voi olla mahdollista että vaihdetaan autoon automaattisesti yhdeksäntoista osaa ja lasku yli pari tonnia kun kerran vika voi olla yksi suutin tai puola..?
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            • BimmerForce
              BTCF Member
              • Apr 2012
              • 1220
              • Muualla

              #66
              Originally posted by BimmerForce View Post
              Kävin eilen varaamassa autolle huollon Lahden Delta Bavariassa. Ilmoitin samalla, että koneessa (N52B30) vedot hukassa. Kaasua painettaessa ja vetoa tarvittaessa (ilmeisesti) sytytys menee sekaisin ja kone stumppaa täysin. Tyhjäkäyntiä löytyy, mutta kone saattaa sammua yllättäen D tai N päällä. Vika ilmennee tosin vain silloin tällöin. Kyselin mielenkiinnolla tiskiltä, onko mahdolliset N-kuutoskoneen käyntihäiriöt tuttuja heille. Tiskiltä vastattiin mystisesti, että, jos hoidettaisiin tuo normi huolto ensin ja katsottaisiin sitten josko käyntihäiriöt olisivat poistuneet.:think
              Threadia ja omaa kulkinetta seuranneena en jaksa uskoa, että tulpan- ja ilmansuodattimen vaihto ratkaisisi koko ongelman. Poustaan lisää infoa huollon jälkeisistä tuloksista reilun viikon päästä.
              Huolto tehty, vikakoodia oli tullut Lambdasta. Koodit nollattiin. Vielä ei nykimistä ja stumppeja ole 50 km:n aikana esiintynyt. Toivossa on hyvä elää.
              n52
              m52
              s65
              m40


              NOTHING | WORKS

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                #67
                Originally posted by pyroz View Post
                Korkeapainepumppu? Boschin tekele on päivittynyt muistaakseni 7 kertaa elinkaarensa aikana ja viimeisin versio (ainut toimiva?) on tullut saataville 10/2010. Eli jos sinulla on sitä vanhempi pumppu niin sehän on noiden jo tehtyjen jälkeen seuraavana listalla.

                Nuo mainitsemasi oireet viittaavat mielestäni suoraan pumppuun. Vikakoodien puutteesta en osaa sanoa, mutta käytä hetki aikaa ja surffaile youtubesta "bmw hpfp" hakusanoilla jenkkipoikien murheita. Suurin osa videoista 335i autoista, mutta pumppu on sama.
                Noniin nyt on yksi N53B30 pelastettu ei vaihtamalla kaikki auton osat alusta loppuun, vaan pelkkä pumppu.



                Muutama kuva:


                Auto oireillut pitkin kesää toisinaan hieman nykien ja satunnaisilla heikoilla kylmäkäynnistyksillä. Syksyllä alkoi kylmäkäynnistykset olla pahempia (tuntui käyvän muutamia sekunteja vajailla sylintereillä ja täristi autoa). Kesken ajon yhtäkkiset "Reduced power, drive moderately" limp modet alkoi tulla tutummaksi. Vikakoodeja antoi pelkästään pumpusta jo loppukesästä. Vasta nyt viime viikonloppuna ennen pumpun vaihtoa ilmeni myös muutama "missfire" vikakoodi. Pumppu ja imusarjan tiivisteet oli hankittuna (yht. alle 250eur Pielmeieriltä), joten tuumasta toimeen.

                Ja kas. uudella pumpulla ongelmat hävisivät kertaheitolla.

                Omaan autoon on jo Saksassa vaihdettu pumppu aikanaan takuuseen (3/2009), mutta sen jälkeenkin on tuo surullisen kuuluisa Boschin tekele tosiaan päivittynyt useamman kerran.

                Suosittelen N52, N53 ja N54:lla ajaville lämpimästi ko. operaatiota huonojen ja pitkien käynnistysten, nypyttävän ajon sekä rasittavien "limp mode, reduced power" -ongelmien hoitamiseen. Homma ei ollut loppupeleissä mahdoton tehdä edes parin espoolaisen IT-miehen voimin (), vaikka imusarjan irroitus kaikkine johtohärdelleineen etukäteen hieman stressasikin.

                Kiitokset Dualfunille avusta hommassa
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • jake2710
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 828

                  #68
                  Kannattaa DIS:llä katsoa live datat matala- ja korkeapaineantureista.
                  Ja että lukemat myös elää järkevästi.
                  Aika äkkiä näkee onko jommassa kummassa vikaa.
                  Matalapaine n. 5 bar
                  Korkeapaine n.150-200bar
                  Last edited by jake2710; 25-11-2013, 12:55.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    #69
                    Originally posted by jake2710 View Post
                    Kannattaa DIS:llä katsoa live datat matala- ja korkeapaineantureista.
                    Ja että lukemat myös elää järkevästi.
                    Aika äkkiä näkee onko jommassa kummassa vikaa.
                    Matalapaine n. 5 bar
                    Korkeapaine n.150-200bar
                    Vanhalla pumpulla antoi tyhjäkäynnillä ~150bar ja kierroksilla ~200bar. Ei siis olisi pelkästään noilla kriteereillä huomannut. Uusi pumppu työntää jo tyhjäkäynnillä ~200bar ja kierroksilla käy välillä ~215bar:ssa. Vanhalla pumpulla myös kesti käynnistyksessä kerätä paineet. Nousi 40, 60, 100, 130, 150 pykälillä pikkuhiljaa.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • jake2710
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 828

                      #70
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Vanhalla pumpulla myös kesti käynnistyksessä kerätä paineet. Nousi 40, 60, 100, 130, 150 pykälillä pikkuhiljaa.

                      No juuri näitä tarkkailee live datalla.

                      Kahdessa ehjässä N53 paineet korkeapainepuolella n. 150-200bar
                      Last edited by jake2710; 25-11-2013, 13:27.

                      Comment

                      • dumo
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2013
                        • 84
                        • N/A

                        #71
                        Omassa nousee startissa välittömästi n. 150bar ja ajossa näyttäisi olevan 200bar tietämillä, maksimit luokkaa 210bar. Eli vissiinkin kunnossa (kop kop).

                        Vaikka lähtökohtaisesti auto tulee kuntoon "kaiken vaihtamalla", ei paljon maksa tarkistaa paineita - lienee 100% varmaa että pumppu on sökö jos on paineiden nousun kanssa viivettä jne. Onnistuu ihan OBD2-softillakin, jos ei INPAa ole tai osaa käyttää. Bluetooth-OBD2 -palikan saa noin 10eur ja monia softia ilmaiseksi. Tuolla rahalla ei edes aja sinne Laakkoselle, saati sitten saisi jotain diagnoosejakin.

                        Comment

                        • AlpinWeiss
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2007
                          • 927
                          • West coast

                          #72
                          Merkkiliikkeen seuraava liike mitä ehdottivat oli että tähystetään onko katit kunnossa... Mitäs raati tuumaa? tähän mennessä siis vaihdettu 3 puolaa, tulpat ja kaksi suutinta. IMM putsattu, ja pumpun paineet käynnistystyhjäkäynti n.150 ja kaasulla n.200.
                          MBCLK240 -02
                          E36 318 -93
                          E46 320 Ci -01
                          E46 330 CiA -01
                          E60 520i -04
                          E93 325i -07
                          F36 420xi -16

                          Comment

                          • yarski
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 310
                            • Rauma

                            #73
                            Originally Posted by yarski
                            Tervehdys ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille tasapuolisesti.
                            Ilmeisesti nämä hyvin yleiset käyntihäiriöt alkaa meikäläisellekin - tai autolle siis - ilmaantua. Oirehtii kylmäkäynnistyksessä seuraavasti:
                            - ensin käynnistyy ihan hienosti
                            - käy n.1200rpm about 1-2min ja senjälkeen pudottaa tyhjäkäyntikierroksia
                            -> alkaa röpeltää ja tärisee. Yleensä on hävinnyt lähes heti kun liikkeelle lähtee mutta viime vkoloppuna meni pari kilsaa täristessä ja sitten sytytti keltaisen moottorivikavalon. Alkoi käydä kunnolla ehkä seur. kilsan jälkeen ja vikavalo hävisi. Ei ole toistunut (vielä) vikavalotusta mutta...
                            Ja jos antaa käydä vähän kauemmin tyhjäkäyntiä ennenkuin lähtee ajoon niin ei enää mitään huomaa.
                            Kysymys, miten oirehtii puolat tai suuttimet - vai ehkä tulpat.
                            Luulisin että jos puolat on valmis niin se olisi sitten kerrasta valmis, vai ?

                            ----------------------------
                            Jep, kiitoksia "AlpinWeiss" oikeampaan ketjuun ohjaamisesta.
                            Kopioin kysymykseni tuohon edelle ja pitää vielä kahlata tämä ketju kokonaan läpi.
                            Laitetaan nyt yksi kyssäri lisää. Näkeekö sieltä vikakoodeista tarkkaan mikä vian aiheuttaa vai onko vastaus vain "käyntihäiriö 2-syl." tyyliin ja sitten korjaamolla lähdetään vaihtamaan osia enemmän tai vähemmän arvaamalla ?

                            edit: mistäs tietää onko takaisinkutsukampanja tms. voimassa tai onko mitä jo vaihdettu jos on.
                            Merkkikorjaamolta kysymällä lienee oikea vastaus mutta olisko netissä jossain jotain listaa mitä on aktiivisena ?
                            Last edited by yarski; 07-12-2013, 20:13.
                            G26 i4 M50 supercharged
                            ex: F36 440i xdrive msport
                            ex: E91 335 lci xdrive msport

                            Comment

                            • jake2710
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 828

                              #74
                              Originally posted by yarski View Post
                              Originally Posted by yarski
                              Tervehdys ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille tasapuolisesti.
                              Ilmeisesti nämä hyvin yleiset käyntihäiriöt alkaa meikäläisellekin - tai autolle siis - ilmaantua. Oirehtii kylmäkäynnistyksessä seuraavasti:
                              - ensin käynnistyy ihan hienosti
                              - käy n.1200rpm about 1-2min ja senjälkeen pudottaa tyhjäkäyntikierroksia
                              -> alkaa röpeltää ja tärisee. Yleensä on hävinnyt lähes heti kun liikkeelle lähtee mutta viime vkoloppuna meni pari kilsaa täristessä ja sitten sytytti keltaisen moottorivikavalon. Alkoi käydä kunnolla ehkä seur. kilsan jälkeen ja vikavalo hävisi. Ei ole toistunut (vielä) vikavalotusta mutta...
                              Ja jos antaa käydä vähän kauemmin tyhjäkäyntiä ennenkuin lähtee ajoon niin ei enää mitään huomaa.
                              Kysymys, miten oirehtii puolat tai suuttimet - vai ehkä tulpat.
                              Luulisin että jos puolat on valmis niin se olisi sitten kerrasta valmis, vai ?

                              ----------------------------
                              Jep, kiitoksia "AlpinWeiss" oikeampaan ketjuun ohjaamisesta.
                              Kopioin kysymykseni tuohon edelle ja pitää vielä kahlata tämä ketju kokonaan läpi.
                              Laitetaan nyt yksi kyssäri lisää. Näkeekö sieltä vikakoodeista tarkkaan mikä vian aiheuttaa vai onko vastaus vain "käyntihäiriö 2-syl." tyyliin ja sitten korjaamolla lähdetään vaihtamaan osia enemmän tai vähemmän arvaamalla ?

                              edit: mistäs tietää onko takaisinkutsukampanja tms. voimassa tai onko mitä jo vaihdettu jos on.
                              Merkkikorjaamolta kysymällä lienee oikea vastaus mutta olisko netissä jossain jotain listaa mitä on aktiivisena ?
                              Koodit lukuun ekana ja mieluiten itse, että on aikaa tutkia livedataa jne.
                              Merkkiliikkeessä voi mennä kikkareiden vaihdoksi jos ei selvää syytä heti löydy.
                              Jollei ole aktioita niin tulee aika kalliiksi myös. Eli merkkiliikkeestä kysyt VIN koodilla onko aktioita.

                              Ps. DIS löytyisi levyltä, jos kiinnostaa. Tietysti riippuu milloin autosi on valmistettu että ohjelma toimii vielä.

                              Comment

                              • yarski
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 310
                                • Rauma

                                #75
                                Originally posted by jake2710 View Post
                                Koodit lukuun ekana ja mieluiten itse, että on aikaa tutkia livedataa jne.
                                Merkkiliikkeessä voi mennä kikkareiden vaihdoksi jos ei selvää syytä heti löydy.
                                Jollei ole aktioita niin tulee aika kalliiksi myös. Eli merkkiliikkeestä kysyt VIN koodilla onko aktioita.
                                Ps. DIS löytyisi levyltä, jos kiinnostaa. Tietysti riippuu milloin autosi on valmistettu että ohjelma toimii vielä.
                                Jep, pitänee sitten VIN-koodilla kysellä merkkiliikkeeltä, josko jotain kertoisivat.
                                Vin-koodin kertomaa: Prod.date 2009-05-18
                                Piti googlata että mikä "DIS" = Diagnosis and Information System...
                                ihan uusi bmw että en kaikkia termejä / softia jne. tunne
                                Mutta kiinnostaa kyllä, jos lähellä Raumaa sijaitset niin laita vaikka privaa koordinaateista niin voisi koittaa lukaista vikakoodit...
                                Onko se muuten niin että jopa merkkiliikkeissä jos vaihtavat osia arvaamalla niin asiakas maksaa.
                                G26 i4 M50 supercharged
                                ex: F36 440i xdrive msport
                                ex: E91 335 lci xdrive msport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎