Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruostepalo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2015
    • 112
    • Helsinki

    Originally posted by brainsurgery View Post
    Suutinvika, jos kylmänä ryskyttää mutta toisen kerran käyntiin laittaessa toimii (lähes) normaalisti. Jos se vuotaa paljon, niin sitten vaikuttaa jo käyntiinkin.

    Sammuksissa ollessa suutin vuotaa hiljalleen männän päälle bensaa niin kauan kuin järjestelmässä on painetta. Sitten kun laittaa siitä käyntiin niin yksi pytty ei käy normaalisti ja saattaa sammuttaa sen kokonaan. Toisella käynnistyksellä tuota bensaa ei enää siellä ole ja toimii normaalisti.

    Ensin voisi ottaa tulpat irti ja katsoa onko niistä joku märkä. Jos ei ole, sitten pitää ottaa suuttimet seuraavaksi irti. Yleensä se vuotava suutin on kostea.
    Jos menen jo asioissa hieman edelle: Mikäli ongelma on suuttimissa/suuttimessa, niin pystyykö niitä vaihtamaan yksittäisinä kappaleina, vai joudutaanko kaikki vaihtamaan? Plus paljonko tämä lysti tulee kustantamaan?:think
    Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
    ex: E93 325i M-Sport vm. -08
    ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
    ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
    ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
    ex: Fiat Marea HLX vm. -01

    Comment

    • jake2710
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 828

      Originally posted by Ruostepalo View Post
      No niin, hypätääs osaksi tätä lystiä .

      Omassa E93 325i (-08) ruvennut auto kylmänä täristämään ihan järkyttävästi. Eilen sitten oli aamulla auton ollessa tyhjäkäynnillä talon pihassa syttynyt keltainen moottorivikavalo, tähän lisäksi epätasainen ja todella pahasti täristävä tyhjäkäynti. Sammutin sitten auton, löin uusiksi käyntiin ja lähdin ajoon, sen jälkeen ei ole enää vikavalosta kuulunut.

      Kylmällä moottorilla meno on todella epätasaista, ja epätasainen voimakas tärinä tuntuu sisälle asti. Kaikki nämä oireet häviävät, kun moottori lämpenee edes vähäsen.

      Käväsin eilen sitten työpäivän jälkeen kaverilla lukasemassa vikakoodit. Ei antanut ainuttakaan vikakoodia, ja kone kehräsin todella nätisti määränpäässä.

      Tänään taas aamulla, kun löin auton käyntiin, oli valtaisa tärinä ja epätasainen käynti palannut. Vikavaloja ei syttynyt, eikä moottori mennyt linkutukseen, mutta vika oli kyllä edelleen olemassa.

      Toiveikkaana eilen nyppäsin ilmamassamittarin sensorin irti toivoen, että ongelma johtuisi siitä, eipä johutunt. Sain vikakooditkin sensorin irroittamisesta normaalisti, ja tyhjäkäynti muuttui heti irroittamisen jälkeen, eli ei ole ainakaan ongelma siitä kiinni.

      Vituttaa aivan suunnattomasti. Pitäisi lähteä kohta opiskelemaan, ja auto pitäisi saada myytyä, mutta paha lähteä myymään, kun nyt tämmöisen mukavan vian sain riasakseni eilen. .

      Mitäs siis on vaihtoehtoja/tehtävissä nyt? Lueskelin lankaa, että joillekin tämä vian korjaaminen vaati konkurssia/tuhansien menetyksiä korjauskuluihin. Joillakin riitti "vain" jokusen tonnin suutinremppa.

      Suuttimet. Niistä ei helpolla koodia saa aikaan ja oireet viittaa juuri niihin. Kaasua polkasemalla pitäis kans käynti tasaantua. Aina on silti hyvä katsoa livedatat ja sulkea muut vaihtoehdot pois.
      Last edited by jake2710; 20-04-2016, 12:25.

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        Originally posted by Ruostepalo View Post
        Jos menen jo asioissa hieman edelle: Mikäli ongelma on suuttimissa/suuttimessa, niin pystyykö niitä vaihtamaan yksittäisinä kappaleina, vai joudutaanko kaikki vaihtamaan? Plus paljonko tämä lysti tulee kustantamaan?:think
        Pystyy ainakin N54:ssä. Vaatinee N53:ssakin vielä INPA:lla koodauksen päälle. En tiedä onko N53:ssa ollut suuttimissa jotain eri sukupolvia. Jos on, niin vanhoja ja uusia ei välttämättä pitäisi sekoittaa, vaan pitäisi yhden "bank"in suuttimet vaihtaa kerralla. Eli jos 2. pytyn suutin on hajalla, pitäisi 1-3 pyttyihin vaihtaa saman generaation suuttimet.

        Jos osanumero on 13537589048 niin ~240€ näyttäisi olevan suutin.

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          Originally posted by brainsurgery View Post
          Pystyy ainakin N54:ssä. Vaatinee N53:ssakin vielä INPA:lla koodauksen päälle. En tiedä onko N53:ssa ollut suuttimissa jotain eri sukupolvia. Jos on, niin vanhoja ja uusia ei välttämättä pitäisi sekoittaa, vaan pitäisi yhden "bank"in suuttimet vaihtaa kerralla. Eli jos 2. pytyn suutin on hajalla, pitäisi 1-3 pyttyihin vaihtaa saman generaation suuttimet.

          Jos osanumero on 13537589048 niin ~240€ näyttäisi olevan suutin.


          Kyllä, kannattaa kysellä vanhoja samalla indexillä olevia käytettyjä suuttimia jostain jos meinaa yhden kaks vaihtaa. Mulla voi vielä löytyä -7 ja -8, täytyy tarkastaa. Uusia täytyy sitten laittaa mielellään koko setti, niinkuin tuossa mainittu.

          Comment

          • Ruostepalo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2015
            • 112
            • Helsinki

            Originally posted by Ruostepalo View Post
            No niin, hypätääs osaksi tätä lystiä .

            Omassa E93 325i (-08) ruvennut auto kylmänä täristämään ihan järkyttävästi. Eilen sitten oli aamulla auton ollessa tyhjäkäynnillä talon pihassa syttynyt keltainen moottorivikavalo, tähän lisäksi epätasainen ja todella pahasti täristävä tyhjäkäynti. Sammutin sitten auton, löin uusiksi käyntiin ja lähdin ajoon, sen jälkeen ei ole enää vikavalosta kuulunut.

            Kylmällä moottorilla meno on todella epätasaista, ja epätasainen voimakas tärinä tuntuu sisälle asti. Kaikki nämä oireet häviävät, kun moottori lämpenee edes vähäsen.

            Käväsin eilen sitten työpäivän jälkeen kaverilla lukasemassa vikakoodit. Ei antanut ainuttakaan vikakoodia, ja kone kehräsin todella nätisti määränpäässä.

            Tänään taas aamulla, kun löin auton käyntiin, oli valtaisa tärinä ja epätasainen käynti palannut. Vikavaloja ei syttynyt, eikä moottori mennyt linkutukseen, mutta vika oli kyllä edelleen olemassa.

            Toiveikkaana eilen nyppäsin ilmamassamittarin sensorin irti toivoen, että ongelma johtuisi siitä, eipä johutunt. Sain vikakooditkin sensorin irroittamisesta normaalisti, ja tyhjäkäynti muuttui heti irroittamisen jälkeen, eli ei ole ainakaan ongelma siitä kiinni.

            Vituttaa aivan suunnattomasti. Pitäisi lähteä kohta opiskelemaan, ja auto pitäisi saada myytyä, mutta paha lähteä myymään, kun nyt tämmöisen mukavan vian sain riasakseni eilen. .

            Mitäs siis on vaihtoehtoja/tehtävissä nyt? Lueskelin lankaa, että joillekin tämä vian korjaaminen vaati konkurssia/tuhansien menetyksiä korjauskuluihin. Joillakin riitti "vain" jokusen tonnin suutinremppa.
            Lisäyksenä tähän:

            Kulkineeseeni on vaihdettu kaikki suuttimet n. 60tkm kohdalla, ja tulpat 109tkm kilometrin kohdalla. Nyt malmikasalla ajettu 152tkm. En sitten tiedä, että muuttaako tämä mitään mitenkään, vai lahoileeko noi suuttimet noin äkäseen?
            Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
            ex: E93 325i M-Sport vm. -08
            ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
            ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
            ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
            ex: Fiat Marea HLX vm. -01

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              Originally posted by Ruostepalo View Post
              Lisäyksenä tähän:

              Kulkineeseeni on vaihdettu kaikki suuttimet n. 60tkm kohdalla, ja tulpat 109tkm kilometrin kohdalla. Nyt malmikasalla ajettu 152tkm. En sitten tiedä, että muuttaako tämä mitään mitenkään, vai lahoileeko noi suuttimet noin äkäseen?
              Kyllä ne saattaa hajotakin.

              Comment

              • Ruostepalo
                Bimmer Rookie
                • Jul 2015
                • 112
                • Helsinki

                Originally posted by brainsurgery View Post
                Kyllä ne saattaa hajotakin.
                Kuumottavaa settiä. Noh, ei voi mitään.

                Varmaan paras lähestymistapa olisi nyt ensialkuun saada vähän järeämmät analyysityökalut kiinni autoon, joilla sitten luettaisiin vikakoodit ja kaikenlaiset arvot nimenomaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

                Onko suosituksia tekijätahosta tuollaisella operaatiolle pk-seudulta? Olisi varmaan plussaa, jos kyseinen taho olisi vielä kartalla näistä N53:n suutinongelmista yms.
                Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                Comment

                • Ruostepalo
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2015
                  • 112
                  • Helsinki

                  No niiiiin, nyt tuli iha vikakoodejakin:
                  P0305 Cylinder 5 misfire
                  P0306 Cylinder 6 misfire

                  Vittu kun kuumottaa.
                  Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                  ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                  ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                  ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                  ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                  ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7536
                    • Kotona

                    Originally posted by Ruostepalo View Post
                    No niin, hypätääs osaksi tätä lystiä .

                    Omassa E93 325i (-08) ruvennut auto kylmänä täristämään ihan järkyttävästi. Eilen sitten oli aamulla auton ollessa tyhjäkäynnillä talon pihassa syttynyt keltainen moottorivikavalo, tähän lisäksi epätasainen ja todella pahasti täristävä tyhjäkäynti. Sammutin sitten auton, löin uusiksi käyntiin ja lähdin ajoon, sen jälkeen ei ole enää vikavalosta kuulunut.

                    Kylmällä moottorilla meno on todella epätasaista, ja epätasainen voimakas tärinä tuntuu sisälle asti. Kaikki nämä oireet häviävät, kun moottori lämpenee edes vähäsen.
                    Itsellä oli e90 325i vastaavassa kohtaa 2x puola rikki. Lisäksi tarvikeosana vaihdettuna teki myös kaikkea ihmeellistä, alkuperäiset (ja sikahintaiset) marmorilta ja tärinät loppuivat. Misfireä vikakoodina....
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                    Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                    -

                    Comment

                    • Puistis
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 849
                      • 09

                      Originally posted by Puistis View Post
                      Varmistetaan nyt ennen kuin tilaan huollon, eli onko selvä nox-anturi vika jos Carly antaa vikakoodiksi:

                      - Fault: Embassy of the nitrogen oxide sensor 1 is missing

                      - Code: 002EAE
                      Nyt on Nox-anturi vaihdettu ja kulutus putosi 8,7l/100km -> 7,6l/100km. Lukemat katsottu ajotietokoneesta ja moottoritienopeudella ajettu vakkaria käyttäen.

                      Comment

                      • hcaape
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 837
                        • hyvinkää

                        eli liitytäänpä joukkoon täristää kylmänä ja moottorinvikavalo syttyy
                        sitten pankaas lottoa että mitähän alkaisi tekemää/vaihtamaan, puolat vaihdettu vajaa vuosi sitten kamppanja :think
                        Motor Control: Engine / Motor Misfire detection cylinder 3 in 2 Firing order Code: 0029CF Misfire detection cylinder 2 in 4 Firing order Code: 0029CE Misfire detection error summation Code: 0029CC sorry, unknown fault Code: 002B0A sorry, unknown fault Code: 002B09 :Throttle / Differential pressure sensor intake manifold / Potentiometer, throttle Code: 002B0B
                        sDrive23i A E89 Roadster -10

                        ex E92 325i -09

                        ex E65 735i -02
                        ex E38 730d -98 ;(

                        Comment

                        • Maili
                          BTCF Member
                          • Aug 2011
                          • 446
                          • E-pohjanmaa

                          Originally posted by hcaape View Post
                          eli liitytäänpä joukkoon täristää kylmänä ja moottorinvikavalo syttyy
                          sitten pankaas lottoa että mitähän alkaisi tekemää/vaihtamaan, puolat vaihdettu vajaa vuosi sitten kamppanja :think
                          Motor Control: Engine / Motor Misfire detection cylinder 3 in 2 Firing order Code: 0029CF Misfire detection cylinder 2 in 4 Firing order Code: 0029CE Misfire detection error summation Code: 0029CC sorry, unknown fault Code: 002B0A sorry, unknown fault Code: 002B09 :Throttle / Differential pressure sensor intake manifold / Potentiometer, throttle Code: 002B0B
                          N53 moottorin yksi heikkouksista, eli suutinhan se todennäköisesti on sökönä. Voi pelkän yhdenkin vaihtaa, kun vian saa kohdistettua oikeaan pyttyyn. Muuttaa uuden suuttimen vastus arvon ohjaus yksikölle. Esim. Delphillä onnistuu.Bemari osilta ite ostin suuttimet.Toinen mahdollisuus on imupuolen karstaantuminen. Mutta vahvempi ääni tuolle suuttimelle. Ja yksi käyntiin vaikuttava myös huohotin. Se selviää jos saat öljyn lisäys korkin käydessä auki, kaikki ok, jos et, huohotin vaihtoon.
                          Last edited by Maili; 24-04-2016, 10:00.
                          E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                          Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                          Comment

                          • Juice
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 820

                            .....................
                            Last edited by Juice; 03-05-2016, 16:18.

                            Comment

                            • T72
                              Newbiemmer
                              • Mar 2016
                              • 3
                              • Tuusula

                              Laitetaanpa omat kokemukset jonoon jatkoksi... Eli hiljan ostetussa -09 325i:ssa oli kylmäkäyntiongelma heti alusta lähtien, käynnistyi hyvin mutta alkoi täristää muutaman sekunnin käynnin jälkeen ja keltainen vikavalo syttyi parin-kolmenkymmenen sekunnin jälkeen. Moottorin sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä vikavalo saattoi jäädä syttymättä, ajamalla muutaman kilometrin oli sama vaikutus jolloin myös käynti tasaantui normaaliksi. Jos moottori oli vähänkään lämmin niin käynnistellessä ei ollut mitään ongelmaa.

                              Myyjäliikkeen piikkiin tuota sitten alettiin selvittämään ja ekalla korjaamovisiitillä oli vaihdettu yksi puola, bensan matalapaineanturi ja tulpat. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Suraavalla visiitillä ei tehty mitään kun ei vikamuistissa ollut koodeja, vaikka tuo keltainen moottorin vikavalo olikin palanut samana aamuna. Kun vika oli kuitenkin itsellä päällä joka aamu niin otin seuraavaa kertaa varten koodit ylös kännykkä softalla ja obd palikalla, koodeja oli sytytyshäiriöistä pytyissä 1 ja 2 (P0300, P0301 ja P0302). Kolmannella visiitillä korjaamo olikin sitten testannut suoraan suutimien kunnon ja tulleet siihen tulokseen että kolmos pytyn suutin vuotaa, olivat vaihtaneet ja koodanneet sen ja nyt on auto toiminut niinkuin pitää.

                              En tiedä miten käytännössä tuo suuttimien kunto testataan, puhuivat jostain ohivuototestistä joka kustantaa n satasen.

                              Comment

                              • hcaape
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2009
                                • 837
                                • hyvinkää

                                no mihinkähän uskaltaisi viedä korjaukseen hyvinkään lähistölle :think
                                sDrive23i A E89 Roadster -10

                                ex E92 325i -09

                                ex E65 735i -02
                                ex E38 730d -98 ;(

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎