Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pertsa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 219
    • Tampere

    Originally posted by pertsa View Post
    Joo täytyy vaihtaa sitten loputkin, jos tuon nelospytyn suuttimen vaihto ei auta. Ehkä aloitan kuitenkin vain siitä. Autolla on nyt 170 tkm menty ja luulisin, että suuttimia on jossain kampanjassa aikasemmin vaihdettu. Ilmeisesti parhaiten toimivia on vasta index 11 malliset.

    Asennusohjeita löytykin ihan hyvin ulkomaisilta foorumeilta.

    Kiitokset vain vinkeistä. Kirjoittelen sitten miten kävi.

    Pikanen kysymys. Missä järjestyksessä sylinterit menee? Onko inpalla katsoessa sylinteri 1 autossa ensimmäinen nokasta lähtien? Vai toisinpäin?
    G31 530dxA 2017
    ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
    ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
    ex:E60 525iA 2008 titan silber

    Comment

    • -Lapa-
      Newbiemmer
      • Dec 2006
      • 9
      • Tampere

      Originally posted by pertsa View Post
      Pikanen kysymys. Missä järjestyksessä sylinterit menee? Onko inpalla katsoessa sylinteri 1 autossa ensimmäinen nokasta lähtien? Vai toisinpäin?
      Jakopään puolella on 1. syl.

      Sytytysjärjestys 1-5-3-6-2-4

      Comment

      • pertsa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 219
        • Tampere

        Originally posted by -Lapa- View Post
        Jakopään puolella on 1. syl.

        Sytytysjärjestys 1-5-3-6-2-4
        Eli eli yhteenvetona. Inpa näytti neljännelle suuttimelle outoja arvoja ja halusin vaihtaa tuon suuttimen. Vaihdon nyt nokasta taaksepäin laskiessa neljännen suuttimen ja syötin inpalla injector 4:n kohtaan ko. suuttimen arvot.

        Menikö tuo nyti oikein vai olisko pitänyt vaihtaa em. sytytysjärjestyksen mukaisesti viimeinen suutin?
        Last edited by pertsa; 28-09-2014, 14:22.
        G31 530dxA 2017
        ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
        ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
        ex:E60 525iA 2008 titan silber

        Comment

        • -Lapa-
          Newbiemmer
          • Dec 2006
          • 9
          • Tampere

          Originally posted by pertsa View Post
          Eli eli yhteenvetona. Inpa näytti neljännelle suuttimelle outoja arvoja ja halusin vaihtaa tuon suuttimen. Vaihdon nyt nokasta taaksepäin laskiessa neljännen suuttimen ja syötin inpalla injector 4:n kohtaan ko. suuttimen arvot.

          Menikö tuo nyti oikein vai olisko pitänyt vaihtaa em. sytytysjärjestyksen mukaisesti viimeinen suutin?
          Eiköhän se oikein mennyt. Nelospytty on sytytysjärjestyksen mukaan vaan viimeinen pytty joka syttyy.

          Tuliko tuolla yhden suuttimen vaihdolla kuntoon vai jatkuuko murheet?

          Comment

          • pertsa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 219
            • Tampere

            Originally posted by -Lapa- View Post
            Eiköhän se oikein mennyt. Nelospytty on sytytysjärjestyksen mukaan vaan viimeinen pytty joka syttyy.

            Tuliko tuolla yhden suuttimen vaihdolla kuntoon vai jatkuuko murheet?
            Aamulla näkee sitten kun kylmänä starttaa seuraavan kerran. Enpä huomannu tarkistaa muista suuttimista mitä sarjaa olivat. Nyt vaihdettu vanha oli 07-loppunen ja uusi 11-loppunen, jonka pitäisi olla jo parempaa sarjaa.
            G31 530dxA 2017
            ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
            ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
            ex:E60 525iA 2008 titan silber

            Comment

            • pertsa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 219
              • Tampere

              Originally posted by pertsa View Post
              Aamulla näkee sitten kun kylmänä starttaa seuraavan kerran. Enpä huomannu tarkistaa muista suuttimista mitä sarjaa olivat. Nyt vaihdettu vanha oli 07-loppunen ja uusi 11-loppunen, jonka pitäisi olla jo parempaa sarjaa.
              Selvästi parempi oli käynti nyt aamulla kylmästartissa. Pienempää värinää kuitenkin vielä havaittavissa, joten varmaan kannattaa loputkin suuttimet vaihtaa. En huomannu katsoa oliko muutkin suuttimet 07 loppusia, kun ei ole tietoa onko niitä aiemmin vaihdeltu. Luultavasti tuo tärinä vika on kuitekin suuttimista peräisin, joten uskoisin ongelmien loppuvan loputkin uusimalla.
              G31 530dxA 2017
              ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
              ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
              ex:E60 525iA 2008 titan silber

              Comment

              • pertsa
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 219
                • Tampere

                Originally posted by pertsa View Post
                Selvästi parempi oli käynti nyt aamulla kylmästartissa. Pienempää värinää kuitenkin vielä havaittavissa, joten varmaan kannattaa loputkin suuttimet vaihtaa. En huomannu katsoa oliko muutkin suuttimet 07 loppusia, kun ei ole tietoa onko niitä aiemmin vaihdeltu. Luultavasti tuo tärinä vika on kuitekin suuttimista peräisin, joten uskoisin ongelmien loppuvan loputkin uusimalla.
                Vaihdoin kaikki loputkin alkuperäiset suuttimet uusiin ja kaikki kylmäkäyntihäiriöt katosivat tuolla. Myös lämpösenä käy mielestäni tasaisemmin ja hiljaisemmin.

                Se tuossa hiukan ihmetytti, kun inpalla noita korjausarvoja syöttelin, että vanhojen suuttimien arvot ei täsmännyt ollenkaan siihen mitä suuttimen kyljessä luki. Mikä lie siihen syynä?

                Melko helppo homma tuo suuttimien vaihto on itsekkin tehdä, vaikka ei hirveästi autoja olisikaan ropannut.
                G31 530dxA 2017
                ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                ex:E60 525iA 2008 titan silber

                Comment

                • jake2710
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 828

                  Muistaakseni muuttaa toista lukemaa yhden pykälän ja toista kaksi, mutta sen enempää ei pitäisi olla eroa lukemissa.

                  Edit. Ei olisi mitenkään erikoista, jos merkkiliikkeessä olisi joskus jäänyt suuttimen arvot syöttämättä. Mulle vaihdettiin takuuseen NOx anturi ja eikös sekin kotona näyttänyt (-) miinuksen puolella olevia arvoja, eli nollaus siitäkin tekemättä. Nollapiste on nyt pielessä, eikä varmaan mene kauaa kun tulee offset vika, eikä takuuseen vaihdetussa anturissa ole enää takuuta. Tämä ei liity tähän käyntihäiriöön, mutta vitutti taas tämäkin homma
                  Last edited by jake2710; 27-10-2014, 08:14.

                  Comment

                  • pertsa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 219
                    • Tampere

                    Originally posted by jake2710 View Post
                    Muistaakseni muuttaa toista lukemaa yhden pykälän ja toista kaksi, mutta sen enempää ei pitäisi olla eroa lukemissa.

                    Edit. Ei olisi mitenkään erikoista, jos merkkiliikkeessä olisi joskus jäänyt suuttimen arvot syöttämättä. Mulle vaihdettiin takuuseen NOx anturi ja eikös sekin kotona näyttänyt (-) miinuksen puolella olevia arvoja, eli nollaus siitäkin tekemättä. Nollapiste on nyt pielessä, eikä varmaan mene kauaa kun tulee offset vika, eikä takuuseen vaihdetussa anturissa ole enää takuuta. Tämä ei liity tähän käyntihäiriöön, mutta vitutti taas tämäkin homma
                    Joo mulla ei nuo vanhojen arvot ollut sinne päinkään.

                    Muutamassa vanhassa suuttimessa oli tussilla merkattu numero ja ajattelin, että se tarkotaa pytyn numeroa, mutta ei ollu millään logiikalla oikeassa pytyssä. Olisko vaihdeltu joskus ristiin.
                    G31 530dxA 2017
                    ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                    ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                    ex:E60 525iA 2008 titan silber

                    Comment

                    • BimmerForce
                      BTCF Member
                      • Apr 2012
                      • 1220
                      • Muualla

                      Ajossa kaasua painettaessa alkoi taas nykiminen ja koneen tukehtuminen. Kun auton sammutti välillä, ongelma poistui hetkeksi. Kaupan pihasta ei sitten jaksanutkaan käynnistyä enää. Diagnostiikka ilkkuu liian rikasta seosta lakkaamatta. N52B30, 125 tkm.
                      Muilla moista ongelmaa?
                      Last edited by BimmerForce; 02-11-2014, 12:02.
                      n52
                      m52
                      s65
                      m40


                      NOTHING | WORKS

                      Comment

                      • Winx
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 79
                        • Tampere

                        Kuinka isolla todennäköisyydellä alle 2000km ajettu indeksin 11 suutin vuotaa tai on rikki? Jos näin, niin päteekö 2 vuoden varaosatakuu suuttimiin?

                        Käytin autoa remontissa läheisessä huollossa ja valitin, kun ratti ja koko auto tärisee aiheuttaen bassomaista huminaa. Kuulemma normaalia, ei vikakoodeja. En usko tähän mitenkään. Tämän lisäksi yön jälkeen startatessa auto kiekaisee aivan alussa kierrokset noin 1600 asti ja tiputtaa siitä melko nopeasti noin 700-800 kierrokseen.

                        4-sylinterin indeksin 7 suutin vuoti ja aiheutti kylmänä reipasta nykimistä ja kunnon tärinää. Vaihdoin kaikki suuttimet, tulpat ja puolat ja auto toimi kuin unelma, mutta vaihdon jälkeen ovet aukaistessa ihmettelin bensapumpun noin 2 sekuntia pidempään pyörimistä. Resonointi on nyt erilaista, hyvin tiheää tärinää. Joskus tapahtuu samanlainen "nykäisy" tyhjäkäynnillä kuin vanhalla vuotavalla. Jostain syystä asentamani INPA ei suostunut viimeksi yhteistyöhön ja herjasi disconnectia, että voisi yrittää katsoa roughness-arvot. Jos siitä nyt mitään iloa olisi(?).

                        Haen pari tulppaa varalle ja nappaan viikonloppuna yön jälkeen tulpat pois.

                        Auto on -09 330xi.
                        Last edited by Winx; 06-11-2014, 18:48.
                        -09 330xi

                        Comment

                        • TuomoA
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 533
                          • Krs

                          Originally posted by Winx;
                          . Tämän lisäksi yön jälkeen startatessa auto kiekaisee aivan alussa kierrokset noin 1600 asti ja tiputtaa siitä melko nopeasti noin 700-800 kierrokseen.
                          Ainakin tämä vanhempi N52B.. Startatessa aluksi nostaa kierrokset yli tuhannen reilusti ja lähtee siitä niitä laskemaan päätyen 600-800 välille riippuen onko ilmastointi päällä vai ei. Näin ainakin minulla on aina tehnyt eli lienee normaalia?

                          Nuo nykimiset on sitten asia erikseen. Toimiessaan käy todella tasaisesti eikä nyi missään vaiheessa.
                          G26 420iA Msport SanremoGreen
                          F22 220iA Msport EstorilBlau
                          E82 118dA TitanSilber
                          E46 325ti TopasBlau

                          Comment

                          • Winx
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 79
                            • Tampere

                            Originally posted by TuomoA View Post
                            Ainakin tämä vanhempi N52B.. Startatessa aluksi nostaa kierrokset yli tuhannen reilusti ja lähtee siitä niitä laskemaan päätyen 600-800 välille riippuen onko ilmastointi päällä vai ei. Näin ainakin minulla on aina tehnyt eli lienee normaalia?

                            Nuo nykimiset on sitten asia erikseen. Toimiessaan käy todella tasaisesti eikä nyi missään vaiheessa.
                            Muistelisin, että käyntiinlähtö oli rauhallisempi ennen tärinää. Tyhjäkäynti on pirun raskas, aivan kuin ilmastoinnin kompura olisi päällä ja ehkä vielä jotain enemmänkin.

                            Ajossa ei paljon nykimisiä tapahdu, edes kylmänä. Joskus työmatkoilla on puolilämpimällä nykäissyt tasaisella ajolla n. 2200 kierroksen tienoilla.

                            Tiedän remppaa autolleni tehneen korjaamon taistelleen toisen ja varmaan useammankin N53:n kanssa, joten ei tainnut kiinnostaa alkaa taistella.

                            Ei paljon parane tämmöisen omistamalla vittuilla muiden merkkien edustajille.
                            -09 330xi

                            Comment

                            • TuomoA
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 533
                              • Krs

                              Originally posted by Winx View Post
                              Ei paljon parane tämmöisen omistamalla vittuilla muiden merkkien edustajille.
                              Miksi pitäisi vaikka auto toimisikin kuin unelma?

                              On totta että melko paljon on bmwllä näitä moottoriongelmia, on niitä toki muillakin, mutta juuri tällaisia joita ei saada korjattua. Useasti tälläkin foorumilla törmää huollon viittauksiin "ei vikakoodeja eli ei vikaakaan" onko ongelman ratkaisukyky kadonnut kokonaan vai katoamassa?

                              Oma onneksi toimii moitteetta, mutta mielenkiinnolla seuraan ja hieman tervettä pelkoa, milloin oma aloittaa oirehtimisen.
                              G26 420iA Msport SanremoGreen
                              F22 220iA Msport EstorilBlau
                              E82 118dA TitanSilber
                              E46 325ti TopasBlau

                              Comment

                              • Winx
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 79
                                • Tampere

                                Originally posted by TuomoA View Post
                                Miksi pitäisi vaikka auto toimisikin kuin unelma?

                                On totta että melko paljon on bmwllä näitä moottoriongelmia, on niitä toki muillakin, mutta juuri tällaisia joita ei saada korjattua. Useasti tälläkin foorumilla törmää huollon viittauksiin "ei vikakoodeja eli ei vikaakaan" onko ongelman ratkaisukyky kadonnut kokonaan vai katoamassa?

                                Oma onneksi toimii moitteetta, mutta mielenkiinnolla seuraan ja hieman tervettä pelkoa, milloin oma aloittaa oirehtimisen.
                                Parempi sana olisi piruilla. Vastineeksi tuohon olen saanut kuulla lärvin aukomista "premiumista" ja sitten se vasta yltyi, kun alkoi auto temppuilla. No läppäähän se, mutta tuota saa kuulla joka arkipäivä.

                                Jep, tuo vikakoodien puuttuminen tässä sieppaakin, kun alkaa olla fiilis ettei mikään paja ota tosissaan niiden puuttumisen vuoksi. Omien veikkauksien esittäminen huolloille tuntuu olevan heidän asiantuntemuksen aliarvioimista. No tavallaan ymmärrän, kun aikoinaan huolsin ja korjasin 2-pyöräisiä. Ei itseäkään napannut kuulla asiakkaan vikadiagnoosia.
                                -09 330xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎