Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti M
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 40
    • Tuusula, Jokela

    Kiitos rohkaisusta

    Pitää käyttää 24 kk takuun aikana liikkeessä heti jos on pientäkin sanomista koneen käynnissä tai vedossa puhumattakaan jos syttyy jouluvaloja mittaristoon.

    98:lla ajattelin ruveta kurvailemaan. Oli hyötyä tai ei; sen verran kuitenkin on peloteltu tällä bensalaadullakin...

    OT:
    On se kyllä hieno pata jo tämä "aliviritettykin" versio; ainakin toimiessaan. Kun on tottunut ajelemaan nelosdiisseleillä viimeset 6 vuotta. Koeajolla vahingossa ajoin nelosella kadunkulman kun piti kokeilla kolmosella jaksaako vetää... Eikä silti mitään nikottelua! Ja kolmosella kun on 130 taulussa niin laulu sen kuin paranee . Että kyllä tällaisen kiulun remppaamiseen voi hiukan uhratakin jos niikseen on
    325i sedan manuaali 2011
    320d xdrive Touring 2019

    Comment

    • kemo81
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2010
      • 1248
      • ylöjärvi

      Juu konehan oli hieno toimiessaan.Melkoinen ikävä olis kyllä bensa kutoseen takaisin, kun tuolla 4 dsl ajellut täysin ilman mitään vikaa nyt reilun pari vuotta😀Ettei vaan pääse käymään liian tylsäksi..
      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
      Ex.
      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
      e91 325i 2005 ArktisMetal
      e46 320ci 2001 TobassBlue
      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

      S1000rr 2010 Thunder grey

      Comment

      • topsi
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 225
        • Oulu

        Originally posted by topsi View Post
        Täällä kans ongelmaa e90 325i n53 koneen kanssa.

        - hieman pitkä startti - tosin käynnistyy aina
        - silloin tällöin menee limb modeen (lämpimänä kiihdyttäessä yleensä) ja keltainen moottorivalo syttyy - viimeaikoina useammin
        - nypyttää joskus
        - käynnistäessä naputtelee (venttiilinnostimet, luulin ennen) ja joskus käynnistyksen jälkeenkin tyhjäkäynnillä
        - vikakoodi p3090 - eli Korkeapainepumppu.

        Onko näillä oireilla vika selvä? Uutta korkeapainepumppua tilaukseen? :think
        Itse itselleni vastaten. Tilasin uuden korkeapainepumpun (hpfp), heitin paikalleen ja avot - kaikki ongelmat ovat tipotiessään. Itse asiassa koko moottori tuntuu kuin uudelta!

        2 illan homma oli vaihtaa. Tai yhden pitkän.
        E46 ///M3 -01
        Ex: E39 530d -01 M-sport
        Ex: E39 525tds touring -97

        Comment

        • Matti M
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 40
          • Tuusula, Jokela

          Nyt on viikon verran ollut ajossa ja pienen pientä "aaltoilua" on etenkin kylmänä kun lähtee pintakaasulla kiihdyttämään. Ei nyi eikä nypi mutta aavistuksen epätasainen on alkukierroksilla. Heti kun pääsee vetoalueelle niin menee puhtaasti. Ja lämpimänä hiukan parempi. Tyhjäkäynti tasainen, lähtee välittömästi käyntiin kun napista painaa.

          Mitä sanovat tästä ne joilla kokemusta kyseisestä moottorista? Onko hyväksyttävän kuuloista?
          325i sedan manuaali 2011
          320d xdrive Touring 2019

          Comment

          • Winx
            Bimmer Rookie
            • Sep 2014
            • 79
            • Tampere

            Kulutus ollut kuluneen vuoden aika reipasta ja jaksoin vihdoinkin tehdä asialle jotain. Luin vikakoodit Rheingoldilla, jossa ei taas mitään kummempaa. Bensapumpusta 2AAF on se sama kuin noin vuosi sitten ja sitten oli muuta pientä ja epämääräistä.

            Huonosti olen Rheingoldia opetellut, kun en vieläkään tiedä mistä Rheingoldissa näkee livedataa. Kokeilin samaa Torquella ajon aikana, joka vahvisti sen perkeleen mitä olen pelännyt. Auto on käynyt yli vuoden vain rikkaalla, josta faktaa alla. Nopeus motarilla noin 120-130km/h, missään vaiheessa lambda-arvo ei muuttunut 1.0:sta ja pakolämmöt aika helvetinmoiset:



            Tuon jälkeen kuittasin Rheingoldilla NOx-katin vaihdetuksi ja sama homma uudelleen. Tasaisessa ajossa lambda 1.5-2.0 ja kiihdytyksessä tippuun arvoon 1. Nopeutta noin 120km/h:



            Kulutus näyttää tuon jälkeen laskeneen pienellä shoppailukierroksella 1-2 litraa. Autossa on alakierroksilla potkua selvästi enemmän eikä poljinta tartte polkea yhtä rajusti.

            Inpa katkoo mulla yhteyttä, mutta siinä kuitenkin arvot päivittyy, kun virheilmoitukseen klikkailen koko ajan OK. NOx-sensorin ppm-arvoksi näytti 0, mutta en muista katsoinko tuon ennen vai jälkeen katalysaattoriresetoinnin.

            Arvon raati, pistänkö ensin tilaukseen NOx-anturin?
            -09 330xi

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              Varmistetaan nyt ennen kuin tilaan huollon, eli onko selvä nox-anturi vika jos Carly antaa vikakoodiksi:

              - Fault: Embassy of the nitrogen oxide sensor 1 is missing

              - Code: 002EAE

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                Nox-anturi voi herätä, kun kunnolla rasittaa. Tasainen vauhti, mutta yli 4000rpm ja yli puolitankkia bensaa. Ohjelmallinen vaihto myös herättää kuolleen anturin henkiin, mutta en osaa sanoa kuinka monesti tämän hoidon voi tehdä koska nox-määrän laskuri nollautuu samalla. Tämä toimii vain, jos komponentit muuten toimii (lämpöanturi, nox sensoriin yhteys jne. ).

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  Originally posted by Winx View Post
                  Kulutus ollut kuluneen vuoden aika reipasta ja jaksoin vihdoinkin tehdä asialle jotain. Luin vikakoodit Rheingoldilla, jossa ei taas mitään kummempaa. Bensapumpusta 2AAF on se sama kuin noin vuosi sitten ja sitten oli muuta pientä ja epämääräistä.

                  Huonosti olen Rheingoldia opetellut, kun en vieläkään tiedä mistä Rheingoldissa näkee livedataa. Kokeilin samaa Torquella ajon aikana, joka vahvisti sen perkeleen mitä olen pelännyt. Auto on käynyt yli vuoden vain rikkaalla, josta faktaa alla. Nopeus motarilla noin 120-130km/h, missään vaiheessa lambda-arvo ei muuttunut 1.0:sta ja pakolämmöt aika helvetinmoiset:



                  Tuon jälkeen kuittasin Rheingoldilla NOx-katin vaihdetuksi ja sama homma uudelleen. Tasaisessa ajossa lambda 1.5-2.0 ja kiihdytyksessä tippuun arvoon 1. Nopeutta noin 120km/h:



                  Kulutus näyttää tuon jälkeen laskeneen pienellä shoppailukierroksella 1-2 litraa. Autossa on alakierroksilla potkua selvästi enemmän eikä poljinta tartte polkea yhtä rajusti.

                  Inpa katkoo mulla yhteyttä, mutta siinä kuitenkin arvot päivittyy, kun virheilmoitukseen klikkailen koko ajan OK. NOx-sensorin ppm-arvoksi näytti 0, mutta en muista katsoinko tuon ennen vai jälkeen katalysaattoriresetoinnin.

                  Arvon raati, pistänkö ensin tilaukseen NOx-anturin?
                  Nythän kaikki pelaa!

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    Originally posted by Puistis View Post
                    Varmistetaan nyt ennen kuin tilaan huollon, eli onko selvä nox-anturi vika jos Carly antaa vikakoodiksi:

                    - Fault: Embassy of the nitrogen oxide sensor 1 is missing

                    - Code: 002EAE
                    Laitetaanko torstaina samaan syssyyn?
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Puistis
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 849
                      • 09

                      Originally posted by suppari View Post
                      Laitetaanko torstaina samaan syssyyn?
                      Laitetaan

                      Comment

                      • Winx
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 79
                        • Tampere

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Nythän kaikki pelaa!
                        Joo, paitsi nyt palasi summittainen tyhjäkäyntitärinä. Suuttimet helisee ja kilisee normaalia enemmän varmaan pudonneen tyhjäkäynnin takia (~50 kierrosta) ja metallinen kaiunomainen resonointi tulee jostain, ehkä pakoputkesta. Torquesta huomasin aiemmin, että lambda oli tuolla käynnillä 2, joten laihalla pitää jostain syystä.

                        Jaksoin googlettaa tarpeeksi ja tiedän nyt missä Istassa pääsee livedataan.
                        -09 330xi

                        Comment

                        • Ruostepalo
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2015
                          • 112
                          • Helsinki

                          No niin, hypätääs osaksi tätä lystiä .

                          Omassa E93 325i (-08) ruvennut auto kylmänä täristämään ihan järkyttävästi. Eilen sitten oli aamulla auton ollessa tyhjäkäynnillä talon pihassa syttynyt keltainen moottorivikavalo, tähän lisäksi epätasainen ja todella pahasti täristävä tyhjäkäynti. Sammutin sitten auton, löin uusiksi käyntiin ja lähdin ajoon, sen jälkeen ei ole enää vikavalosta kuulunut.

                          Kylmällä moottorilla meno on todella epätasaista, ja epätasainen voimakas tärinä tuntuu sisälle asti. Kaikki nämä oireet häviävät, kun moottori lämpenee edes vähäsen.

                          Käväsin eilen sitten työpäivän jälkeen kaverilla lukasemassa vikakoodit. Ei antanut ainuttakaan vikakoodia, ja kone kehräsin todella nätisti määränpäässä.

                          Tänään taas aamulla, kun löin auton käyntiin, oli valtaisa tärinä ja epätasainen käynti palannut. Vikavaloja ei syttynyt, eikä moottori mennyt linkutukseen, mutta vika oli kyllä edelleen olemassa.

                          Toiveikkaana eilen nyppäsin ilmamassamittarin sensorin irti toivoen, että ongelma johtuisi siitä, eipä johutunt. Sain vikakooditkin sensorin irroittamisesta normaalisti, ja tyhjäkäynti muuttui heti irroittamisen jälkeen, eli ei ole ainakaan ongelma siitä kiinni.

                          Vituttaa aivan suunnattomasti. Pitäisi lähteä kohta opiskelemaan, ja auto pitäisi saada myytyä, mutta paha lähteä myymään, kun nyt tämmöisen mukavan vian sain riasakseni eilen. .

                          Mitäs siis on vaihtoehtoja/tehtävissä nyt? Lueskelin lankaa, että joillekin tämä vian korjaaminen vaati konkurssia/tuhansien menetyksiä korjauskuluihin. Joillakin riitti "vain" jokusen tonnin suutinremppa.
                          Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                          ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                          ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                          ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                          ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                          ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6708
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Ruostepalo View Post
                            No niin, hypätääs osaksi tätä lystiä .

                            Omassa E93 325i (-08) ruvennut auto kylmänä täristämään ihan järkyttävästi. Eilen sitten oli aamulla auton ollessa tyhjäkäynnillä talon pihassa syttynyt keltainen moottorivikavalo, tähän lisäksi epätasainen ja todella pahasti täristävä tyhjäkäynti. Sammutin sitten auton, löin uusiksi käyntiin ja lähdin ajoon, sen jälkeen ei ole enää vikavalosta kuulunut.

                            Kylmällä moottorilla meno on todella epätasaista, ja epätasainen voimakas tärinä tuntuu sisälle asti. Kaikki nämä oireet häviävät, kun moottori lämpenee edes vähäsen.

                            Käväsin eilen sitten työpäivän jälkeen kaverilla lukasemassa vikakoodit. Ei antanut ainuttakaan vikakoodia, ja kone kehräsin todella nätisti määränpäässä.

                            Tänään taas aamulla, kun löin auton käyntiin, oli valtaisa tärinä ja epätasainen käynti palannut. Vikavaloja ei syttynyt, eikä moottori mennyt linkutukseen, mutta vika oli kyllä edelleen olemassa.

                            Toiveikkaana eilen nyppäsin ilmamassamittarin sensorin irti toivoen, että ongelma johtuisi siitä, eipä johutunt. Sain vikakooditkin sensorin irroittamisesta normaalisti, ja tyhjäkäynti muuttui heti irroittamisen jälkeen, eli ei ole ainakaan ongelma siitä kiinni.

                            Vituttaa aivan suunnattomasti. Pitäisi lähteä kohta opiskelemaan, ja auto pitäisi saada myytyä, mutta paha lähteä myymään, kun nyt tämmöisen mukavan vian sain riasakseni eilen. .

                            Mitäs siis on vaihtoehtoja/tehtävissä nyt? Lueskelin lankaa, että joillekin tämä vian korjaaminen vaati konkurssia/tuhansien menetyksiä korjauskuluihin. Joillakin riitti "vain" jokusen tonnin suutinremppa.
                            Kuulostaa todella vahvasti korkeapainepumpulta tuon perusteella. Huono kylmäkäynnistys ja käynti kylmänä, lämpimänäkin joskus yhtäkkiä limp mode päälle - auto tien sivuun ja uusi startti ja taas saattaa toimia hetken hyvin.

                            Millä luitte vikakoodit?
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Ruostepalo
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2015
                              • 112
                              • Helsinki

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Kuulostaa todella vahvasti korkeapainepumpulta tuon perusteella. Huono kylmäkäynnistys ja käynti kylmänä, lämpimänäkin joskus yhtäkkiä limp mode päälle - auto tien sivuun ja uusi startti ja taas saattaa toimia hetken hyvin.

                              Millä luitte vikakoodit?
                              Jollain kikkareella kolmannen osapuolen lukijalla + kännysoftalla, eli ei varsinaisesti luotettavimmalla mahdollisella. Taisi olla iOBD2 niminen softa tai jotain. Oli ainut vikakoodinlukuun edes etäisesti pystyvä, jonka sain käsiini eilen nopeasti
                              Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                              ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                              ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                              ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                              ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                              ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                Suutinvika, jos kylmänä ryskyttää mutta toisen kerran käyntiin laittaessa toimii (lähes) normaalisti. Jos se vuotaa paljon, niin sitten vaikuttaa jo käyntiinkin.

                                Sammuksissa ollessa suutin vuotaa hiljalleen männän päälle bensaa niin kauan kuin järjestelmässä on painetta. Sitten kun laittaa siitä käyntiin niin yksi pytty ei käy normaalisti ja saattaa sammuttaa sen kokonaan. Toisella käynnistyksellä tuota bensaa ei enää siellä ole ja toimii normaalisti.

                                Ensin voisi ottaa tulpat irti ja katsoa onko niistä joku märkä. Jos ei ole, sitten pitää ottaa suuttimet seuraavaksi irti. Yleensä se vuotava suutin on kostea.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎