Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by alspe View Post
    Luulisi, että valmistajan pitää todistaa että hajoaminen johtui softauksesta? Vai lukeeko takuuehdoissa, että konetta ei saa softata?
    Yleensähän kaikki viritykset evää takuun. Ihan sama vaikka olisi tietokone, jos kellotat ei takuu ole voimassa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • 314da
      Bimmer Fanatic
      • May 2015
      • 296
      • J

      Originally posted by Jacques View Post
      Kiitos Makkis kuitista. Kaurupakilla on käynyt hyvä tuuri matkassa!
      Vaikka ne softan checksumit ovat kohdillaan, niin nopeasti tehtaalla näkevät kyllä onko siellä karttoja muutettu - kyllä se on tietoisena riskinä hyvä ymmärtää jos takuunalaista/vähän ajettua pirssiä ohjelmoidaan.

      Pääviesti täällä 330e liittyen kuitenkin on se ettei keston kannalta ole eroa onko kyseessä 320i tai 330e, hybridijärjestelmä ei näytä tuottavan ongelmia puoleen tai toiseen.




      Kiitos 314da. Kumpikohan näistä esimerkkien softista "tuntuu liukkaammalta" tavalliselle kansalaiselle ja hehkutetaan kuinka hyvä se onkaan.
      Perdynolla minä en juurikaan huomannut eroa kulkupuolessa, mutta tuo pienemmillä väännöillä oleva on osakaasulla jotenkin sivistyneemmän oloinen esim vaihdot tulee nätimmästi. Nuohan on sitten eri Dynoissa mitattu joten ihan vertailukelpoisia lukemat ei kyllä ole.

      Minun silmiini sattui ulkomaan foorumeilta vain 330e malleja joissa noita B48 koneita oli hajonnut, jossain epäiltiin syyksi suuttimia mutta tiedä sitten.

      Takuuhan luonnollisesti menee jos softan pistää, ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että tehdas ei muutoksia huomaa. Eri juttu jos muuten on viallisia osia tuotannossa päässyt maailmalle ja haluavat siitä vastuunsa kantaa.
      Last edited by 314da; 09-09-2019, 07:31.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        Originally posted by alspe View Post
        Luulisi, että valmistajan pitää todistaa että hajoaminen johtui softauksesta? Vai lukeeko takuuehdoissa, että konetta ei saa softata?
        Ei minulle ole uuden auton mukana mitään takuuehtoja kerrottu, näytetty? Onko jollekkin muulle? Mistä sellaiset ehdot pääsee lukemaan?

        Ja vaikka ei lukisikaan mitään ehtoja onhan tuo selkeä syy-->yhteys. Kun moottorin ohjauksen parametrejä mennään muuttelemaan niin kyllähän komponentit joutuvat kovemmalle rasitukselle mitä valmistaja on suunnitellut.
        Tuohon siinä vedotaan. Ja moottorin viritys poistaa takuun koko voimansiirtolinjasta, eli ei pelkästä moottorista. Totuushan on, että yhtä laillahan se vaurio olisi voinut tulla vakio koneeseenkin tai voimansiirtolinjaan, mutta milläs sen sitten todistat?
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • 314da
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 296
          • J

          Nyt kyllä kiinnostaisi millä bensalla noilla hajonneilla yksilöillä on ajettu?
          Yksi jälleenmyyjäkin näkyi somessa kirjoittelevan, että lähtökohtaisesti samalla polttoaineella kun ennenkin voi ajaa!

          Minä kyllä väitän, että B48, 1:11 puristussuhde, 1,4 bar ahtopaineet, 450 Nm vääntö ja 95 oktaaninen bensa ei ole hyvä yhdistelmä. Siihen kun vielä yhdistetään hybridissä se, että sama aine voi olla tankissa jopa kuukausia kun ajetaan pääasiassa sähköllä.

          Tämä tietenkin arvailua mutta tuli vaan mieleen.

          Comment

          • Bullitt
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 2786
            • Turku

            Originally posted by 314da View Post
            Nyt kyllä kiinnostaisi millä bensalla noilla hajonneilla yksilöillä on ajettu?
            Yksi jälleenmyyjäkin näkyi somessa kirjoittelevan, että lähtökohtaisesti samalla polttoaineella kun ennenkin voi ajaa!

            Minä kyllä väitän, että B48, 1:11 puristussuhde, 1,4 bar ahtopaineet, 450 Nm vääntö ja 95 oktaaninen bensa ei ole hyvä yhdistelmä. Siihen kun vielä yhdistetään hybridissä se, että sama aine voi olla tankissa jopa kuukausia kun ajetaan pääasiassa sähköllä.

            Tämä tietenkin arvailua mutta tuli vaan mieleen.
            Varmaan kohta 20 vuotta tälläkin palstalla hoettu sitä, miten moottorin ohjainlaite mukautuu käytettävän polttoaineen ominaisuuksiin, eli tunnistaa nakutuksen, säätää ennakkoa, jne... Väitätkö sä nyt, että tällainen suojaava ominaisuus olisi jätetty Bemareista kokonaan pois?

            Itse väitän, että kaikki tällaiset jutut on näiden päästökikkailujen syytä. Moottoreita käytetään tahallaan niin laihalla seoksella, kuin ne vaan suostuu käymään, lämpötilat nousee ja männät sulaa. Ja oletetaan, että tämän kaiken maksaa tietysti auton käyttäjä.


            Comment

            • 314da
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 296
              • J

              Originally posted by Bullitt View Post
              Varmaan kohta 20 vuotta tälläkin palstalla hoettu sitä, miten moottorin ohjainlaite mukautuu käytettävän polttoaineen ominaisuuksiin, eli tunnistaa nakutuksen, säätää ennakkoa, jne... Väitätkö sä nyt, että tällainen suojaava ominaisuus olisi jätetty Bemareista kokonaan pois?

              Itse väitän, että kaikki tällaiset jutut on näiden päästökikkailujen syytä. Moottoreita käytetään tahallaan niin laihalla seoksella, kuin ne vaan suostuu käymään, lämpötilat nousee ja männät sulaa. Ja oletetaan, että tämän kaiken maksaa tietysti auton käyttäjä.
              En väitä että pois olisi jätetty, mutta olisiko mahdollista, että softaaja olisi vähän muokannut jotain?

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                Originally posted by Bullitt View Post
                Varmaan kohta 20 vuotta tälläkin palstalla hoettu sitä, miten moottorin ohjainlaite mukautuu käytettävän polttoaineen ominaisuuksiin, eli tunnistaa nakutuksen, säätää ennakkoa, jne... Väitätkö sä nyt, että tällainen suojaava ominaisuus olisi jätetty Bemareista kokonaan pois?
                Kuinka monissa tarjolla olevista ohjelmista on mahdollisuus - suojaus on osittain tai kokonaan pois päältä?
                En nykyään enää oleta että markkinoilla olevat ohjelmat pääsääntöisesti "fiksusti" tehtyjä, ja tehdas evää takuun ihan syystä.
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • N54
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2012
                  • 527
                  • Satakunta

                  Originally posted by Spetke View Post
                  Ei minulle ole uuden auton mukana mitään takuuehtoja kerrottu, näytetty? Onko jollekkin muulle? Mistä sellaiset ehdot pääsee lukemaan
                  Kyllä minä ainakin sain sellaisen parisivuisen takuuoppaan/todistuksen kun hain oman uuden autoni pari viikkoa sitten Autokeskuksesta. Siinä on auton tiedot, oma nimeni ja myyjäliikkeen leima. Siinä on kerrottu takuista (yleis-, maali-, kori-) sekä erilaisista rajoituksista ja niiden vaikutuksesta takuuseen, kuten esim. virityksistä joit BMW ei ole hyväksynyt.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Varmaan kohta 20 vuotta tälläkin palstalla hoettu sitä, miten moottorin ohjainlaite mukautuu käytettävän polttoaineen ominaisuuksiin, eli tunnistaa nakutuksen, säätää ennakkoa, jne... Väitätkö sä nyt, että tällainen suojaava ominaisuus olisi jätetty Bemareista kokonaan pois?

                    Itse väitän, että kaikki tällaiset jutut on näiden päästökikkailujen syytä. Moottoreita käytetään tahallaan niin laihalla seoksella, kuin ne vaan suostuu käymään, lämpötilat nousee ja männät sulaa. Ja oletetaan, että tämän kaiken maksaa tietysti auton käyttäjä.
                    Liian laihalla seoksella NOx-päästöt kasvavat joten en usko että laihalla ajatetaan. Samoin laihaseosmoodit taisi pudota pois N43 ja N53 koneiden jälkeen.

                    Mikä näistä koneista pettää tarkemmin ottaen?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Aatti
                      Newbiemmer
                      • Sep 2015
                      • 7
                      • Helsinki

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Liian laihalla seoksella NOx-päästöt kasvavat joten en usko että laihalla ajatetaan. Samoin laihaseosmoodit taisi pudota pois N43 ja N53 koneiden jälkeen.
                      Jos täyskaasulla kuormalla puhutaan, niin tällanen B48 pyörii vakiona aikalailla sen kuuluisan 14.7:1 tienoilla tasasesti kun lappu lattiassa kiihdyttää. Ajat ja koneet muuttuu, jos miettii mitä seosmittarin viisari ennen vanhaan turbopeleissä näytti...

                      Comment

                      • kobluna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 140
                        • Espoo

                        Originally posted by Aatti View Post
                        Jos täyskaasulla kuormalla puhutaan, niin tällanen B48 pyörii vakiona aikalailla sen kuuluisan 14.7:1 tienoilla tasasesti kun lappu lattiassa kiihdyttää. Ajat ja koneet muuttuu, jos miettii mitä seosmittarin viisari ennen vanhaan turbopeleissä näytti...
                        Noinko on? Ainakin vielä N20 kyllä rikastaa ihan reilusti sinne 11.8:1-12.2:1 seokselle lappu lattiassa kiihdyttäessä. Tuohan voikin selittää miksi joitakin B48 koneita on kilkannut, jos todella on noin "laihat" seokset. N20 koneitakin on hajonnut piggy-back bokseihin, kun seokset on huidelleet 13:1 tienoilla ja siksi kone nakuttanut.
                        Ja nuo seokset olen siis itse logittanut omasta 2014 320i:stä eli ovat varmaa tietoa.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2000
                          • Tampere/kainuu

                          330e:ssä hyvä muistaa oikeat moottoriöljyt LL-17FE+ luokituksin.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Aatti
                            Newbiemmer
                            • Sep 2015
                            • 7
                            • Helsinki

                            Originally posted by kobluna View Post
                            Noinko on? Ainakin vielä N20 kyllä rikastaa ihan reilusti sinne 11.8:1-12.2:1 seokselle lappu lattiassa kiihdyttäessä.
                            Yhdessä B48 keskustelussa oli heittänyt termin ”Stoich WOT (wide open throttle)”. Jos on perää suutinprobleemissa niin ei paljon jää pelivaroja mutta päästöhommat ja muut pistää varmaan kovaa painetta insinööreille.

                            Comment

                            • kobluna
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2018
                              • 140
                              • Espoo

                              Originally posted by Aatti View Post
                              Yhdessä B48 keskustelussa oli heittänyt termin ”Stoich WOT (wide open throttle)”. Jos on perää suutinprobleemissa niin ei paljon jää pelivaroja mutta päästöhommat ja muut pistää varmaan kovaa painetta insinööreille.
                              Jep, päästöt on hankala homma. Laihalla alkaa tulla NOx:a lämpötilojen noustessa yli optimin ja rikkaalla taas palamattomia hiilivetyjä. Aiemmin päästöillä ei ollut niin väliä täyskaasulla, mutta ehkä uudemmat päästöluokat sisältää raja-arvot myös täyskaasulle. Tuohon jos tosiaan lisää suutinongelmat, niin soppa on valmis.:think

                              Comment

                              • 314da
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2015
                                • 296
                                • J

                                Originally posted by kobluna View Post
                                Noinko on? Ainakin vielä N20 kyllä rikastaa ihan reilusti sinne 11.8:1-12.2:1 seokselle lappu lattiassa kiihdyttäessä. Tuohan voikin selittää miksi joitakin B48 koneita on kilkannut, jos todella on noin "laihat" seokset. N20 koneitakin on hajonnut piggy-back bokseihin, kun seokset on huidelleet 13:1 tienoilla ja siksi kone nakuttanut.
                                Ja nuo seokset olen siis itse logittanut omasta 2014 320i:stä eli ovat varmaa tietoa.
                                Kyllä nuo B48:t toimii huomattavasti laihemmilla seoksilla kuin N20:t.
                                Juurikin tuo 14,7:1 on se seossuhde missä toimii suurimman osan ajasta, jos lappu lattiassa vetää pidemään niin sitten alkaa vasta seosta rikastamaan, nyt puhun siis vakiovireisestä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎