Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6751
    • PK-seutu

    Allekirjoitan tuon n. 5kwh per päivä kotilatausta. Samaan näyttää itselläkin tasoittuvan arkena.

    Autossa saisi tosiaan olla noita eDrive ajotiloja yksi lisää. Eli "Save battery" saisi oikeasti olla sellainen ettei akusta oteta virtaa eikä sinne ladata lisää oli lataustaso mikä vain. Ja sitten lisäksi "Charge battery" ajotila jolla sitä saa ladattua jos joskus sellainen tarve on. Vähenisi se väkisin sport-tilassa ajelu.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Ozzy #69#
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1642
      • Pirkanmaa

      Originally posted by pyroz View Post
      Allekirjoitan tuon n. 5kwh per päivä kotilatausta. Samaan näyttää itselläkin tasoittuvan arkena.

      Autossa saisi tosiaan olla noita eDrive ajotiloja yksi lisää. Eli "Save battery" saisi oikeasti olla sellainen ettei akusta oteta virtaa eikä sinne ladata lisää oli lataustaso mikä vain. Ja sitten lisäksi "Charge battery" ajotila jolla sitä saa ladattua jos joskus sellainen tarve on. Vähenisi se väkisin sport-tilassa ajelu.
      Juurikin näin. Omassakin käytössä kaupunkipyöritykset pelkällä sähköllä enkä haluaisi ladata akkua polttomoottorilla missään tilanteessa. Eli sport modessa ja save battery edrive mode niin sekö on ainoa moodi jossa akku ei lataudu polttomoottorilla?
      G20 330e M-Sport sunset orange

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6751
        • PK-seutu

        Originally posted by Ozzy #69# View Post
        Juurikin näin. Omassakin käytössä kaupunkipyöritykset pelkällä sähköllä enkä haluaisi ladata akkua polttomoottorilla missään tilanteessa. Eli sport modessa ja save battery edrive mode niin sekö on ainoa moodi jossa akku ei lataudu polttomoottorilla?
        Save battery nimenomaan lataa akkua bensalla

        ...Tiettyyn varaustasoon asti. Jos akku on täynnä tai melkein täynnä niin ei lataa vaan säästää. Tuohon lienee jotkut tarkat %-tasot missä rajoissa käytös muuttuu.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Kaspe
          Newbiemmer
          • Nov 2019
          • 8
          • Uusimaa

          Originally posted by pyroz View Post
          Allekirjoitan tuon n. 5kwh per päivä kotilatausta. Samaan näyttää itselläkin tasoittuvan arkena.

          Autossa saisi tosiaan olla noita eDrive ajotiloja yksi lisää. Eli "Save battery" saisi oikeasti olla sellainen ettei akusta oteta virtaa eikä sinne ladata lisää oli lataustaso mikä vain. Ja sitten lisäksi "Charge battery" ajotila jolla sitä saa ladattua jos joskus sellainen tarve on. Vähenisi se väkisin sport-tilassa ajelu.
          Save battery ajotilan ollessa päällä, kokeilin laittaa vaiheiston manuaalille. Tällöin lopetti lataamisen eikä tuntunut sen suuremmin käyttävän akkua sen kwh/100km mittarin mukaan. Ja Sport tilan ollessa päällä, auto ei myöskään sammutellut itseään. Ilmeisesti näin saa ajettua pelkällä bensiinillä, ilman että auto myöskään lataa itseään, mikäli on tarvetta:think
          Last edited by Kaspe; 13-12-2019, 17:34.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6751
            • PK-seutu

            Originally posted by Kaspe View Post
            Save battery ajotilan ollessa päällä, kokeilin laittaa vaiheiston manuaalille. Tällöin lopetti lataamisen eikä tuntunut sen suuremmin käyttävän akkua sen kwh/100km mittarin mukaan. Ja Sport tilan ollessa päällä, auto ei myöskään sammutellut itseään. Ilmeisesti näin saa ajettua pelkällä bensiinillä, ilman että auto myöskään lataa itseään, mikäli on tarvetta:think
            Kyllä se kiihdytyksissä hieman akkua käyttää tuolloinkin. Noin tulee itse ajettua alkumatka yleensä. 30km ajon aikana hupenee noin 10% akkua vaikka ajaa sportilla / manuaalilla, valitettavasti. Jotain hyvääkin tässä suhteessa tuossa on. Sport tilassa pystyy ajamaan aika maltillisilla kierroksilla, eli ei ole ihan pakko manuaalina vaihdella.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • toukopouko
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 162
              • Oulu

              Joo kyllä se vaihdekeppi vasemmalla käyttää akkuakin kiihdytyksissä. Pistä keppi vasemmalle ja luistonesto pois päältä, ja polkaise sitten kaasu pohjaan paikaltaan... lähtee hieman erilailla kuin 320i, joka tuo siis olisi ilman sähköapuja .

              Jos pistää ajotilan sportille, tehostuu sähkön regenerointi. Ilmeisesti tuossa on kytkin lukittuna isomman osan ajasta, ja nykivämpi meno sallitaan -> hidastuksissa ym. saadaan isompi osa energiasta talteen.
              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

              Comment

              • Kaspe
                Newbiemmer
                • Nov 2019
                • 8
                • Uusimaa

                Originally posted by pyroz View Post
                Kyllä se kiihdytyksissä hieman akkua käyttää tuolloinkin. Noin tulee itse ajettua alkumatka yleensä. 30km ajon aikana hupenee noin 10% akkua vaikka ajaa sportilla / manuaalilla, valitettavasti. Jotain hyvääkin tässä suhteessa tuossa on. Sport tilassa pystyy ajamaan aika maltillisilla kierroksilla, eli ei ole ihan pakko manuaalina vaihdella.
                Kyllä kyllä, tarkoitin enemmänkin sitä että voi ajaa myös bensalla ilman että latailee akkua samalla, kulutushan on aika infernaalinen silloin

                Edit. Lisäyksenä vielä että oon samaa mieltä että periaatteessa puuttuu sellainen ajotila missä pelkästään säästettäis akkua eikä ladattais samalla. Mutta tuo vaihteiston manuaalille kytkeminen save battery modessa ja latauksen keskeyttäminen oli sellanen ahaa hetki itselleni.
                On jo parikin kertaa tullu tilanne eteen että akkua jäljellä esim 40% minkä haluais säästää pelkkään sähköajoon myöhemmin. Kuitenkin se polttoaineen kulutus save battery modessa on vähän harmittanu ku ei sitä akkua tarvis välttämättä tuollaisessa tilanteessa ladata vaan säästää...
                Last edited by Kaspe; 14-12-2019, 02:50.

                Comment

                • Kaspe
                  Newbiemmer
                  • Nov 2019
                  • 8
                  • Uusimaa

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Tuli testattua tuota "navigointi päälle niin auto käyttää akun fiksusti" asiaa ja siellähän oli iDrivessa oikein tällainenkin asiasta:


                  Yhden kokeilun perusteella ei kovin hyvin osannut tuota tehdä. Akkua jäi muistaakseni luokkaaa 25% vielä jäljelle. Mutta pitää testailla muutaman kerran vielä.
                  Millä tämän ominaisuuden saa toimimaan? Itse kun laitan auton navigoimaan kohteeseen, niin tulee teksti: ”Auto eDrive mukautettu aktiiviseen navigointiin”
                  200km matka oli kohteeseen ja jätti kuitenkin akkua 32% jäljelle��

                  Tuo idrivessa esiintyvä kuva on muuten samanlainen, mutta puuttuu tuo ruutulipun kuva.

                  Comment

                  • jobo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 144
                    • Espoo

                    Originally posted by Kaspe View Post
                    Millä tämän ominaisuuden saa toimimaan? Itse kun laitan auton navigoimaan kohteeseen, niin tulee teksti: ”Auto eDrive mukautettu aktiiviseen navigointiin”
                    200km matka oli kohteeseen ja jätti kuitenkin akkua 32% jäljelle��

                    Tuo idrivessa esiintyvä kuva on muuten samanlainen, mutta puuttuu tuo ruutulipun kuva.
                    Toi ruutulippu tulee kun alkaa olemaan lähellä määränpäätä ja pyrkii menemään pelkällä sähköllä silloin.
                    Outo että noin paljon akkua jäljellä noin pitkällä matkalla, jos siis oot ajanut auto edrive moodilla.
                    BMW i4 M50 -23

                    BMW 330e M-sport -17
                    BMW 120d M-sport -14
                    MINI JCW -09

                    Comment

                    • Kaspe
                      Newbiemmer
                      • Nov 2019
                      • 8
                      • Uusimaa

                      Originally posted by jobo View Post
                      Toi ruutulippu tulee kun alkaa olemaan lähellä määränpäätä ja pyrkii menemään pelkällä sähköllä silloin.
                      Outo että noin paljon akkua jäljellä noin pitkällä matkalla, jos siis oot ajanut auto edrive moodilla.
                      Okei, eipä ole tullut lähellä määränpäätä enää katsottua tuota valikkoa
                      Pitääpi tutkia seuraavilla pidemmillä reissuilla että käyttääkö akkua fiksummin. Ja johtuiko tuo 32% akun jättö tiestöstä ja suurista nopeusrajoituksista.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6751
                        • PK-seutu

                        Mikäköhän on syynä siihen, että välillä tallista lähtiessä hörähtääkin bensakone tulille? Sama n. 13 asteinen kotitalli, josta aina lähtee sähköllä. Nyt jostain syystä parina päivänä aina lähtenyt bensa tulille kun painaa jarrua ja starttinappia. Akku aina täynnä lähtiessä... :think
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • toukopouko
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 162
                          • Oulu

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Mikäköhän on syynä siihen, että välillä tallista lähtiessä hörähtääkin bensakone tulille? Sama n. 13 asteinen kotitalli, josta aina lähtee sähköllä. Nyt jostain syystä parina päivänä aina lähtenyt bensa tulille kun painaa jarrua ja starttinappia. Akku aina täynnä lähtiessä... :think
                          Mulla ei tuota ole tehnyt kuin silloin jos akku on tyhjä tai riittävän kylmä. Yksi millä tuo on tullut vahingossa aikaansaatua useamman kerran on pieni kaasunpainallus paikallaan, se käynnistää motin heti.
                          - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                          Comment

                          • jobo
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 144
                            • Espoo

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Mikäköhän on syynä siihen, että välillä tallista lähtiessä hörähtääkin bensakone tulille? Sama n. 13 asteinen kotitalli, josta aina lähtee sähköllä. Nyt jostain syystä parina päivänä aina lähtenyt bensa tulille kun painaa jarrua ja starttinappia. Akku aina täynnä lähtiessä... :think
                            Ihan arvailua mutta voisko olla että 12v akussa virta vähissä ja latailee sitä?
                            BMW i4 M50 -23

                            BMW 330e M-sport -17
                            BMW 120d M-sport -14
                            MINI JCW -09

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6751
                              • PK-seutu

                              Originally posted by jobo View Post
                              Ihan arvailua mutta voisko olla että 12v akussa virta vähissä ja latailee sitä?
                              Eikös 12V akkua syötetä ison akun kautta? Ainakin ihmettelin hieman kun piti ihan normaali tapani mukaan latailla muutenvaan 12V akkua ja katoin yleismittarilla niin siellähän oli lepotilassa yli 14V
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • jobo
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2009
                                • 144
                                • Espoo

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Eikös 12V akkua syötetä ison akun kautta? Ainakin ihmettelin hieman kun piti ihan normaali tapani mukaan latailla muutenvaan 12V akkua ja katoin yleismittarilla niin siellähän oli lepotilassa yli 14V
                                ei mitään hajua, sen tiedän vain että esim prius/lexuksen hybridit ei osaa lähteä käyntiin jos 12v akku on huono. siitä vaan ajattelin että jos jotain samaa tässä.
                                BMW i4 M50 -23

                                BMW 330e M-sport -17
                                BMW 120d M-sport -14
                                MINI JCW -09

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎