Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3851
    • Nokia

    Originally posted by -Nasse- View Post
    Tuli hommattua 330e, yksi asia ihmetyttää.
    En tiedä onko vika vai ominaisuus mutta kylmänä auto ei meinaa lähteä liikkeelle ennen kuin on noin 2000rpm kierroksia, tästä seuraa melko hyökkäävä liikkeelle lähtö.
    Onko muilla samanlainen vai onko joku vika päällä?
    Tiedän kyllä että automaatti "luistaa" kylmänä lämmittääkseen öljyn mutta kun tämä ei yritä edes lähteä liikkeelle niin kuin normaali automaatti, tai voi jotain hyvin pientä ryömimistä havaita.

    F15 40e tekee juurikin näin (ja teki ihan uutenakin), F30 330e en ole niin kiinnittänyt huomiota.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      tekis mieli kyllä sanoa että joku mahdollinen vika siellä on. En muista kertaakaan tän yhden käyttöauton kokemuksella, että ois tuollain talvella / viileillä keleillä käyttäytynyt.
      2000rpm kytkeyminen nytkähtämällä kuulostaa ihan siltä, että oisko sieltä vaihteistosta öljyt vähän vähissä. Tai joku muu tälläinen vähän oudompi, väärä kuormitustieto vaihteistolle tms.

      Lähtisin klassikosta : lue(tuta) koodit Istalla.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • Harba81
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 5

        Minulla käyttäytyi kylmänä ihan samoin. Talvella ikävä jos joutui ylämäkeen pysähtymään, ei päässyt liikkeelle pehmeästi vaan aina renkaat pyörähti tyhjää. Johtunee siitä että polttomoottorin veto vaihteistoon menee jonkunlaisen kytkimen läpi momentinmuuntimen sijaan?

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1367
          • Lempäälä

          Originally posted by Harba81 View Post
          Minulla käyttäytyi kylmänä ihan samoin. Talvella ikävä jos joutui ylämäkeen pysähtymään, ei päässyt liikkeelle pehmeästi vaan aina renkaat pyörähti tyhjää. Johtunee siitä että polttomoottorin veto vaihteistoon menee jonkunlaisen kytkimen läpi momentinmuuntimen sijaan?
          joo, juuri niin. Siellä on vain on/off-kytkin. Sähkökoneikon pitäisi tuottaa se momentti mikä tarvitaan lähtöön, kunnes voidaan kytkeä polttis kiinteästi salkkuun kiinni.

          Haiskahtaa tuolla teidän kokemuksella siltä, että se sähkökone ei jostain syystä sitä työtänsä tee sitten oikein, tai se öljyn virtaus ei ole riittävä pienellä kierrosnopeudella. Näissähän on vaihteistossa oma sähköinen öljypumppu, että se salkku kyllä aina paineensa saa, jos siellä muuten kaikki on kuosissa.

          Miten paljon näillä teidän laitteilla on ajettu?
          Onko SW:t autoon päivitetty missä vaiheessa (ollenkaan) ?
          Onko ollut testerin perässä, Ista tms ?
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • -Nasse-
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 130
            • Valkeakoski

            Mun on ajettu 81tkm. Softien päivityksestä ei tietoa.



            Originally posted by repsa View Post
            joo, juuri niin. Siellä on vain on/off-kytkin. Sähkökoneikon pitäisi tuottaa se momentti mikä tarvitaan lähtöön, kunnes voidaan kytkeä polttis kiinteästi salkkuun kiinni.

            Haiskahtaa tuolla teidän kokemuksella siltä, että se sähkökone ei jostain syystä sitä työtänsä tee sitten oikein, tai se öljyn virtaus ei ole riittävä pienellä kierrosnopeudella. Näissähän on vaihteistossa oma sähköinen öljypumppu, että se salkku kyllä aina paineensa saa, jos siellä muuten kaikki on kuosissa.

            Miten paljon näillä teidän laitteilla on ajettu?
            Onko SW:t autoon päivitetty missä vaiheessa (ollenkaan) ?
            Onko ollut testerin perässä, Ista tms ?

            Comment

            • -Nasse-
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 130
              • Valkeakoski

              330e ohjelmointi

              Täälläkin jotain keskusteluita on ton 330e ohjelmoinnista.
              Mitä ohjelmaa suosittelette, tarkoitus oli ottaa maltillisesti lisää voimaa ja xhp:een laatikko softa?

              Comment

              • Harba81
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 5

                Originally posted by -Nasse- View Post
                Mun on ajettu 81tkm. Softien päivityksestä ei tietoa.
                Ajoin autolla kilometrit 9-18803. Pakkasella ongelma oli juuri siinä, että kylmällä akulla ylämäessä bensakone lähti käyntiin pakotettuna. Tasasella pystyi ajamaan sähköllä kun ei kaasua painanut liikaa. Toimi siis noin uudesta asti.

                Lisätään vielä että ei se mulla ihan 2000 kierrokseen tainnu kierroksia nostaa, mutta lähdöt oli sellaisia kuin jollain joka harjoittelee ajamaan manuaalilla. Ensin ei tapahtunu mitään ja kun kaasua painoi lisää, niin nosti kytkimen nopeasti ja mm. parkkihallin rampissa nastat raapas tyhjää.
                Last edited by Harba81; 01-10-2021, 22:41.

                Comment

                • TJK
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 260
                  • Kotka

                  Originally posted by -Nasse- View Post
                  Täälläkin jotain keskusteluita on ton 330e ohjelmoinnista.
                  Mitä ohjelmaa suosittelette, tarkoitus oli ottaa maltillisesti lisää voimaa ja xhp:een laatikko softa?
                  Itsellä ollut jo pidempään BM3 stage 1 + xHp Stage 3 ja ei oo valittamista.. On kyllä ihan eri auto tolla yhdistelmällä.
                  BMW G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    Originally posted by repsa View Post
                    joo, juuri niin. Siellä on vain on/off-kytkin. Sähkökoneikon pitäisi tuottaa se momentti mikä tarvitaan lähtöön, kunnes voidaan kytkeä polttis kiinteästi salkkuun kiinni.
                    Sähkömoottoria ei käytetä liikkellelähtöön bensamoodissa. Vain irrotuskytkintä ja monilevykytkin B:tä vaihteiston sisällä.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • -Nasse-
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 130
                      • Valkeakoski

                      Seuraava tyhmä kysymys.
                      Mikäs ero on 328i ja 330e välillä tekniikan puolesta, muu kuin siis tuo sähkömoottori. Lähinnä siis kun 330e bensan tehot on se 185hv ja 328 245hv?

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Sähkömoottoria ei käytetä liikkellelähtöön bensamoodissa. Vain irrotuskytkintä ja monilevykytkin B:tä vaihteiston sisällä.
                        I'll stand corrected - perustin omaan havaintoon kun tsekkaili sitä kulutusmittaria. Sähkökone kuitenkin avustaa melko isolla kW määrällä lähdössä sitä, vaikka polttiskin on tulilla.

                        Mut parit aikaisemmin ihmisten kuvailemat propleemat kyllä haiskahtaa ihan oikealta vialta, tai softabugilta tms. Koodit lukuun ja mahollisesti auton softien päivitykset.

                        tuosta 328 ja 330e erosta en tiedä, pitäs varmaa plärätä bmwfansii tai vastaavaa - kiinnittää huomiota laakereihin ja mäntiin. Olen siis jotenkin ajatellut että tälläisessä missä lämpöhallinta on kuosissa (moottori ulkopuoleltakin eristetty) ja öljyt 0-10w niin ne toleranssit moottorin sisällä on aika tiukat.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by repsa View Post
                          I'll stand corrected - perustin omaan havaintoon kun tsekkaili sitä kulutusmittaria. Sähkökone kuitenkin avustaa melko isolla kW määrällä lähdössä sitä, vaikka polttiskin on tulilla.

                          Mut parit aikaisemmin ihmisten kuvailemat propleemat kyllä haiskahtaa ihan oikealta vialta, tai softabugilta tms. Koodit lukuun ja mahollisesti auton softien päivitykset.

                          tuosta 328 ja 330e erosta en tiedä, pitäs varmaa plärätä bmwfansii tai vastaavaa - kiinnittää huomiota laakereihin ja mäntiin. Olen siis jotenkin ajatellut että tälläisessä missä lämpöhallinta on kuosissa (moottori ulkopuoleltakin eristetty) ja öljyt 0-10w niin ne toleranssit moottorin sisällä on aika tiukat.
                          Niin tai näin. Edellä mainitulla tavalla BMW kuvailee paikaltaan lähdön ja liikkellelähtöluiston mahdollistamista ilman turpiinia.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • Harba81
                            Newbiemmer
                            • Aug 2006
                            • 5

                            Kuvasin tuosta kytkimen toiminnasta aikoinaan myös videon, koska toiminta vaikutti erikoiselta. En muista kävikö auto Laakkosella tutkittavana vai kuittasivatko tuon normaalina toimintana, mutta tuollainen se oli niin pitkään kuin auto minulla oli. Lämpimällä koneella en muista että olisi käyttäytynyt samoin, tosin silloin akku oli varmaan myös lämmin ja lähti liikkeelle sähköllä.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by Harba81 View Post
                              Kuvasin tuosta kytkimen toiminnasta aikoinaan myös videon, koska toiminta vaikutti erikoiselta. En muista kävikö auto Laakkosella tutkittavana vai kuittasivatko tuon normaalina toimintana, mutta tuollainen se oli niin pitkään kuin auto minulla oli. Lämpimällä koneella en muista että olisi käyttäytynyt samoin, tosin silloin akku oli varmaan myös lämmin ja lähti liikkeelle sähköllä.

                              https://youtu.be/J1M_BKuhbmg
                              Useita vastaavanlaisesti käyttäytyviä autoja on tullut ajettua. Taitaa esiintyä parhaiten auton ollessa sammutettuna kaltevalle pinnalle ja siitä lähtiessä.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • Poppamies
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2013
                                • 105
                                • Suomi

                                Itsellä vähän töksähtävä lähtö pehmeni kun päivitin softan vajaa vuosi sitten.

                                Huom. Siinä tulee uusin kartta samalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎