F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SULVEL
    replied
    Originally posted by maukka86 View Post
    Minkälainen jarrutuntuma muilla on näissä f20/f30 sarjan autoissa? Jarruissa on kyllä tehoa hyvin, mutta poljintuntuma pehmeä. Auto käynnissä paikallaan kovemmin jarrua painettaessa poljin pikkuhiljaa painuu alaspäin, mutta ei kuitenkaan ihan pohjaan saakka vajoa. Jarrunestettä ei kulu lainkaan, vaan pinta pysyy tasan ylämerkissä.

    Ilmausta on koitettu useaan otteeseen paineilmauslaitteella, sekä myös dsc-ilmausta istalla. Ilmakuplia ei ole siltikään näkynyt, vaan ilmatonta nestettä tulee satuloista.

    Tulee mieleen sisäisesti vuotava jarrupääsylinteri, mutta toisaalta jarruteho on kyllä hyvä.
    Tämmönen takaisinkutsu 3-sarjalaisesta: Bmw 3-Sarja F30 2011-2019. Jarrutehostimen alipainepumppu, vikaantuessa jarrutuksessa tarvittava poljinvoima voi kasvaa, Traficom, KBA 2013. Tämäkö?

    Leave a comment:


  • maukka86
    replied
    Originally posted by ///MJ View Post
    Tehoa on hyvin ja poljinta ei kyllä tarvitse paljoa painaa ajossa :think

    Käy kokeilemassa toista samanmoista...
    Täytys joo käydä koittamassa toista. Voi olla, että kuvittelen vain koko jutun, kun jarrut ovat kuitenkin ajossa hyvän tuntuiset ja ottavat kevyellä polkimen liikkeellä kiinni. Jotenkin vain tuntu oudolta, kun auton seisoessa paikallaan moottori käynnissä sai polkimen poljettua melko syvälle.

    Originally posted by VilleP View Post
    Kuluneet levyt/palat. Tai jotain halppis kuraa.
    Aten lähes uudet palat ja orkkislevyt, mitkä on jo hieman kuluneet.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Kuluneet levyt/palat. Tai jotain halppis kuraa.

    Leave a comment:


  • ///MJ
    replied
    Originally posted by maukka86 View Post
    Minkälainen jarrutuntuma muilla on näissä f20/f30 sarjan autoissa? Jarruissa on kyllä tehoa hyvin, mutta poljintuntuma pehmeä. Auto käynnissä paikallaan kovemmin jarrua painettaessa poljin pikkuhiljaa painuu alaspäin, mutta ei kuitenkaan ihan pohjaan saakka vajoa. Jarrunestettä ei kulu lainkaan, vaan pinta pysyy tasan ylämerkissä.

    Ilmausta on koitettu useaan otteeseen paineilmauslaitteella, sekä myös dsc-ilmausta istalla. Ilmakuplia ei ole siltikään näkynyt, vaan ilmatonta nestettä tulee satuloista.

    Tulee mieleen sisäisesti vuotava jarrupääsylinteri, mutta toisaalta jarruteho on kyllä hyvä.
    Tehoa on hyvin ja poljinta ei kyllä tarvitse paljoa painaa ajossa :think

    Käy kokeilemassa toista samanmoista...

    Leave a comment:


  • maukka86
    replied
    Minkälainen jarrutuntuma muilla on näissä f20/f30 sarjan autoissa? Jarruissa on kyllä tehoa hyvin, mutta poljintuntuma pehmeä. Auto käynnissä paikallaan kovemmin jarrua painettaessa poljin pikkuhiljaa painuu alaspäin, mutta ei kuitenkaan ihan pohjaan saakka vajoa. Jarrunestettä ei kulu lainkaan, vaan pinta pysyy tasan ylämerkissä.

    Ilmausta on koitettu useaan otteeseen paineilmauslaitteella, sekä myös dsc-ilmausta istalla. Ilmakuplia ei ole siltikään näkynyt, vaan ilmatonta nestettä tulee satuloista.

    Tulee mieleen sisäisesti vuotava jarrupääsylinteri, mutta toisaalta jarruteho on kyllä hyvä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by 523i View Post
    Kiitos vastauksesta,
    Eli automyyjä ei tainnut tietää mistä puhui kun sanoi, että ei tarvitse Lohkolämmitintä koska lataus lämmittää moottorin 🤔
    Kysyin G30:n kohdalta suoraan valtuutetulta. Lämmittää vain matkustamon, ei akkuja eikä moottoria.

    Leave a comment:


  • 523i
    replied
    Kiitos vastauksesta,
    Eli automyyjä ei tainnut tietää mistä puhui kun sanoi, että ei tarvitse Lohkolämmitintä koska lataus lämmittää moottorin 🤔

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by 523i View Post
    Onko näissä kaikissa 3 sarjan hybrideissä se ominaisuus että auton ollessa piuhassa (hybridilataus pistokkeessa) , auto lämpiää sisältä ja myös moottori lämpiää?
    BMW:n hybridi ja sähkömallit ovat lähtökohtaisesti lämmityksiltään parasta markkinoilla, sillä niiden nimenomaan EI tarvitse olla piuhan päässä voidakseen lämmittää. Piuha toki kannattaa kytkeä myös niin akun varaus ei laske kun lämmittää, mutta se on vaihtoehtoista eikä pakollista.

    Mitä tulee moottorin lämpeämiseen samalla... Virallisesti ei lämpeä mutta tälläkin foorumilla on esitetty todistemateriaalia, että ainakin pientä "hukkalämpöä" menisi moottoriinkin kun nesteet autossa kiertää. Mutta pääasiassa lämmitys on lähinnä kabiiniin.

    Leave a comment:


  • 523i
    replied
    Onko näissä kaikissa 3 sarjan hybrideissä se ominaisuus että auton ollessa piuhassa (hybridilataus pistokkeessa) , auto lämpiää sisältä ja myös moottori lämpiää?

    Leave a comment:


  • pablo
    replied
    Edit eipä mittää..
    Last edited by pablo; 13-12-2021, 06:00.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Janitor View Post
    OK. Odotin jo jotain satasen kappalehintaa
    Tuohon ABS antureihin perustuvan systeemiin vaihto vaati ilmeisesti vain osaavaa koodaria oikealla softalla? Ja sitten on sama onko antureita vanteissa vai ei?
    No joo sellaista voisi äkkiseltää luulla tuon hinnan olevan. Osaava koodari e-sys hoitaa tuon koodauksen ABS-antureilla toimivaksi. Näitä on tullut koodailtua kun se abs-antureihin perustuva ns. perinteinen järjestelmä toimii hyvin eikä sitten ole enää akkuja jatko loppuu niistä antureista. Sen verran pitkään noita ollut jo käytössä, että alkaa jo niistä alkupään antureista loppumaan akusta virta. Koodauksen jälkeen ei tosiaan ole merkitystä onko niitä antureita vai ei. Etänäkin olen koodaillut.

    Leave a comment:


  • Janitor
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Muistelisin, että ~20€/kpl sai alkuperäisiä esim. Schmiedmannilta, ulkomailta sitten halvemmalla. ABS antureihin perustuvan kanssa saa tosiaan vanteita vaihdella miten huvittaa. Tämä on se järjestelmä joka oli euro versioissa käytössä kunnes ottivat täälläkin käyttöön nuo anturit.
    OK. Odotin jo jotain satasen kappalehintaa
    Tuohon ABS antureihin perustuvan systeemiin vaihto vaati ilmeisesti vain osaavaa koodaria oikealla softalla? Ja sitten on sama onko antureita vanteissa vai ei?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Janitor View Post
    Pitikin kysellä kun joku on jo kuitenkin sellaiset anturit jo hankkinut että mitä ne maksaa?
    Mutta ne kun on vanne kohtaiset niin ilmeisesti tuolla ABS-antureihin perustavalla systeemilla antureita ei tarvita ja homma toimii vaikka vanteita vaihtelisi.
    Muistelisin, että ~20€/kpl sai alkuperäisiä esim. Schmiedmannilta, ulkomailta sitten halvemmalla. ABS antureihin perustuvan kanssa saa tosiaan vanteita vaihdella miten huvittaa. Tämä on se järjestelmä joka oli euro versioissa käytössä kunnes ottivat täälläkin käyttöön nuo anturit.

    Leave a comment:


  • Janitor
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post


    Noita antureita saa onneksi jo ihan kohtuu rahalla ulkomailta tilaamalla, toki asennus rengasliikkeessä maksaa aina jotain. Ihan toimiva ratkaisu tuo koodata perinteinen abs-antureihin perustuva rengaspaineen valvonta, jos ei halua alkaa antureita hankkimaan.

    Pitikin kysellä kun joku on jo kuitenkin sellaiset anturit jo hankkinut että mitä ne maksaa?
    Mutta ne kun on vanne kohtaiset niin ilmeisesti tuolla ABS-antureihin perustavalla systeemilla antureita ei tarvita ja homma toimii vaikka vanteita vaihtelisi.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by ///MJ View Post
    Mielestäni menee, kaikki kyllä pimenee mutta en ole tarkemmin tutkinut.

    Pystyykö tarkemmin miten katsomaan tuota? :think

    Niin ja vaikka ajelisi kovemmilla pakkasilla 50km niin silti valittaa sammuttaessa että akku tyhjä...
    Kyllähän tuota pystyy ISTA:lla vilkaisemaan. Näissä pitäisi kyllä herjata akun purkamisesta, jos jää syömään virtaa itsekseen. edit: eikun sulla olikin herjaa ylimääräisestä akun purkamisesta. ISTA:lla kannattaa vilkaista kun herjaa. Eihän autossa ole jälkiasennettua webastoa tms?

    Kovemmilla pakkasilla saat ajaa Utsjoelle eikä välttämättä akku ole täynnä. Tästähän on tehty ihan testejäkin. Pakkasella normi lyijyakku otti testissä muistaakseni 0.5A virtaa vastaan jossain -30c. Toki ei nyt ihan niin kylmää ole ollut, mutta -20c akku ottaa todella hitaasti virtaa vastaa vaikka olisikin AGM. BMW:llä on aika maltilliset jännitteet akkujen latauksessa ja akku on siellä kontissa verhoilujen alla, joten ei se maantiellä ajamalla lämpene. 50km ajo ei paljon kylmää akkua lataa. Ajamalla ei mielestäni kylmällä kelillä ole edes järkeä yrittää BMW:ssä ladata akkua kun se todella hidasta. Mikäli saa jatkuvan virran, niin ylläpitolaturilla pitää yön yli tai jos mahdollista pidempään latauksessa. Siis sellaisella älylaturilla, jossa on talvilataus tila, jolloin nostaa latausjänitettä.

    Originally posted by Janitor View Post
    Kun tarkistin paineet eilen niin venttiilit oli mustat kumiset. Toivottavasti kesävanteissa olisi anturit paikoillaan.
    Mutta hyvä tietää että on pois koodattavissa.
    Noita antureita saa onneksi jo ihan kohtuu rahalla ulkomailta tilaamalla, toki asennus rengasliikkeessä maksaa aina jotain. Ihan toimiva ratkaisu tuo koodata perinteinen abs-antureihin perustuva rengaspaineen valvonta, jos ei halua alkaa antureita hankkimaan.

    Leave a comment:

Working...
X