Suorasuihkumoottorit ja venttiilien karstottuminen
Youtuben suorasuihkumoottoreiden venttiilien karstottumisvideossa korostivat kolmea asiaa; tarpeeksi tiheää öljynvaihtoväliä, ehyttä PCV-venttiiliä ja huohotinöljyn keräämistä gas can-purkkiin sekä vähän haihtuvan öljyn käyttöä (Noack-testin tulos max 5).
Joku osaa varmasti selventää missä tuollainen PCV-venttiili ja kaasupurkki esim N20 twinturbossa on. Vähän haihtuviksi öljyiksi mainittiin amsoil ja redline, mutta meillä myytävien yleisten 5W30-öljyjen Noack-tuloksia en löytänyt.
En tiedä, onko tämä jo hifistelyä, mutta ainahan on hyvä tietää enemmän kuin vähemmän!
F3x Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Sigun F31 B48 moottorilla.
Motor electronicsin alta antaa vikakoodia 138104 Exhaust flap actuator, signal line: open
Onko tästä pääteltävissä että on piiri on modattu tarkoituksella auki? Miten olisi helpoin todentaa onko auto rikki, vai modattu? :think
Leave a comment:
-
Nyt on itsellä tullut vastaan pari N13 konetta, jotka kaiken muun "hyvän" lisäksi tykkäsivät syödä jonkin verran öljyä. Jos halvalla saa ja työkalut pysyy kädessä niin miksei, muuten kannattaa varmaan harkita.Originally posted by Kusilaitu View PostNettiautossa olisi tarjolla silmää miellyttävä F31 316i, prod. date 2013-09-06, jossa on N13-B16A moottori. Ajettu 175tkm. Uskaltaako tällaiseen sekaantua ollenkaan? :think
Vähän kuullut että bemarin nelipyttyisten bensojen kanssa on olkapäitä myöten paskassa, mutta onko tämä moottorityyppi poikkeus?
Leave a comment:
-
Allekirjoittanut on ajanut 4-sylinterisillä bemareilla nyt hiukan yli 8 vuotta, osa uusia, osalla 0-150tkm. Jos niissä on turbo, niin normaaliliikenteessä ei oikeastaan tarvitse enempää. 5-sarjalaisten osalta (G30) ei aivan hirveästi ole väliä paremmalla suoran 6-sylinterisen äänimaailmallakaan, kun äänieristys vie tämän epämukavuusosa-alueen minimiin.Originally posted by Kusilaitu View PostNettiautossa olisi tarjolla silmää miellyttävä F31 316i, prod. date 2013-09-06, jossa on N13-B16A moottori. Ajettu 175tkm. Uskaltaako tällaiseen sekaantua ollenkaan? :think
Vähän kuullut että bemarin nelipyttyisten bensojen kanssa on olkapäitä myöten paskassa, mutta onko tämä moottorityyppi poikkeus?
F3x:n osalta, 320iA on suositeltavin kaikin puolin. Pienempi teho ei näy oikeastaan mitenkään edes kulutuksessa, vain esim. kiihtyvyydessä, auto kuitenkin painaa min 1.6t. Jos esimerkkiauto on muuten hyväkuntoinen ja hinta houkutteleva, niin miksi ei, mutta yleisesti - ei kannata.
Leave a comment:
-
Nettiautossa olisi tarjolla silmää miellyttävä F31 316i, prod. date 2013-09-06, jossa on N13-B16A moottori. Ajettu 175tkm. Uskaltaako tällaiseen sekaantua ollenkaan? :think
Vähän kuullut että bemarin nelipyttyisten bensojen kanssa on olkapäitä myöten paskassa, mutta onko tämä moottorityyppi poikkeus?
Leave a comment:
-
Ei taida noissa vielä olla kyseistä ominaisuutta.Originally posted by repsa View PostMeneekö näissä kattoluukku kiinni, jos se on jäänyt auki ja rupeaa satamaan vettä ?
Ei ole vielä käynyt vahinkoa mutta jäi mietityttää kun oli yön näemmä luukku tuuletusasennossa tallissa.... helpolla jää näemmä huomaamatta.
Leave a comment:
-
Meneekö näissä kattoluukku kiinni, jos se on jäänyt auki ja rupeaa satamaan vettä ?
Ei ole vielä käynyt vahinkoa mutta jäi mietityttää kun oli yön näemmä luukku tuuletusasennossa tallissa.... helpolla jää näemmä huomaamatta.
Leave a comment:
-
F30 karttapäivitys 2022-1 tullut
Ehkäpä joku muu huomannut jo aiemmin, mutta uusi 2022-1 kartta on tullut BMW Download Manageriin tarjolle
Leave a comment:
-
Originally posted by Supnalup View PostTein autoon jarruremontin jossa vaihdoin eteen jarrupalat, levyt ja kulumisen anturin ja nyt autolla on ajettu vain 27k kilometria ja auto alkoi ihan puskista valittamaan että pitäisi huoltaa etujarrut 1200 km päästä. Autolla on ajettu hyvin rauhallisesti enimmäkseen maantiellä ja ei nuo palat ole kuluneet juuri mitään. Koitin nollata huollon piilovalikosta ja antoi sen tehdä mutta hetken ajon jälkeen pamahtaa takaisin tuo 1200km ja huollon tarve. Pystyykö tuota nyt mitenkään kuittaamaan pois ilman että purkaa mitään tai vaihtaa uuden kulumisen anturin ? Mistä auto tietää sen että anturia ei ole vaihdettu ? Onko siinä anturikaapelissä jotain sähköosia tai älyä ? Käsittääkseni tuon pystyy kuittaamaan pois jos pelkän anturin vaihtaa uuteen mutta joutuu purkaa sitten jarrutkin että saisi sen uuden anturin kiinni sinne paloihin eikä minulla ole paikkaa missä tämän pääsisi nyt pian tekemään. Tuntuu älyttömältä tuo koko anturi jos auto muutenkin pakottaa vaihtamaan palat ennen kuin niistä kulunut mitään pois. Mitä katsastus sanoo siihen jos tuo anturi ei ole kiinni paloissa ? Onko kukaan onnistunut työntämään anturia kiinni niihin paloihin ilman että purkaa jarruja ? Ja eikös siinä käy niin että jos en tuota hoida nyt ennen kuin 1200km menee umpeen niin sit huolto menee punaiselle enkä enää itse pysty kuittaamaan sitä pois piilovalikosta ? Kiitos jo etukäteen neuvoista !
Auto on BMW 320 XD, vm2012 F30
Otin renkaan irti niin pääsi katsomaan että palat olivat käytännössä kuin uudet ja anturin pystyi vaihtamaan ilman että purkaa jarruja ollenkaan. Uudella anturilla antoi nollata eikä herjannut enää myöhemminkään. Tuo anturi ei kyllä näytä siltä että siinä olisi mitään sähkö osia eli todennäköisesti tämän saman voisi tehdä ilman uutta anturia niin että ottaisi vain tuon vanhan anturin hetkeksi irti kotelosta liittimestä ja laittaisi takaisin niin luulisin että nollaus toimisi. (Motonetin halpa anturi näytti ihan saman laatuiselta kuin ne alkuperäistä vastaavat kalliimmat, mulla on ollu molempia)
Leave a comment:
-
En ole tarkemmin tutustunut, tuota on tullut vastaan ihan toimivissakin autoissa.Originally posted by Jana View PostMitäköhän tuo eka sitren meinaa onko tietoa? Vähäisesti tuntui löytyvän googlellakin.
Originally posted by Supnalup View PostTein autoon jarruremontin jossa vaihdoin eteen jarrupalat, levyt ja kulumisen anturin ja nyt autolla on ajettu vain 27k kilometria ja auto alkoi ihan puskista valittamaan että pitäisi huoltaa etujarrut 1200 km päästä. Autolla on ajettu hyvin rauhallisesti enimmäkseen maantiellä ja ei nuo palat ole kuluneet juuri mitään. Koitin nollata huollon piilovalikosta ja antoi sen tehdä mutta hetken ajon jälkeen pamahtaa takaisin tuo 1200km ja huollon tarve. Pystyykö tuota nyt mitenkään kuittaamaan pois ilman että purkaa mitään tai vaihtaa uuden kulumisen anturin ? Mistä auto tietää sen että anturia ei ole vaihdettu ? Onko siinä anturikaapelissä jotain sähköosia tai älyä ? Käsittääkseni tuon pystyy kuittaamaan pois jos pelkän anturin vaihtaa uuteen mutta joutuu purkaa sitten jarrutkin että saisi sen uuden anturin kiinni sinne paloihin eikä minulla ole paikkaa missä tämän pääsisi nyt pian tekemään. Tuntuu älyttömältä tuo koko anturi jos auto muutenkin pakottaa vaihtamaan palat ennen kuin niistä kulunut mitään pois. Mitä katsastus sanoo siihen jos tuo anturi ei ole kiinni paloissa ? Onko kukaan onnistunut työntämään anturia kiinni niihin paloihin ilman että purkaa jarruja ? Ja eikös siinä käy niin että jos en tuota hoida nyt ennen kuin 1200km menee umpeen niin sit huolto menee punaiselle enkä enää itse pysty kuittaamaan sitä pois piilovalikosta ? Kiitos jo etukäteen neuvoista !
Auto on BMW 320 XD, vm2012 F30
Tarkistitko sen sisemmän palan kunnon? Jos satulassa on jumittelua, niin voi kulua nopeasti sisempi pala ja ulompi näyttää edelleen hyvältä. Ota rengas irti ja tarkista se. Vilkase samalla, että anturin johto on ehjä. Joo ei muistaakseni saa ilman testeriä nollattua, jos ajaa punaiselle. Jos sieltä on nyt tarkistettu se sisempi pala ja aivan varmasti on edelleen paljon pintaa, niin pikapatentti olisi vaan laittaa uusi anturi sinne nipparilla nippuun liittimen luokse. Tämä viritys sitten omalla vastuulla jos sieltä onkin palat loppu. Tuon anturin nyt laittaa sinne oikealle paikalleen vaikka parkkipaikalle, rengas pois ja satula irti. Ei ole mikään iso homma, jos työkalut pysyy kädessä.
Leave a comment:
-
Jarrupalat, kulumisen anturi ja huollon nollaus
Tein autoon jarruremontin jossa vaihdoin eteen jarrupalat, levyt ja kulumisen anturin ja nyt autolla on ajettu vain 27k kilometria ja auto alkoi ihan puskista valittamaan että pitäisi huoltaa etujarrut 1200 km päästä. Autolla on ajettu hyvin rauhallisesti enimmäkseen maantiellä ja ei nuo palat ole kuluneet juuri mitään. Koitin nollata huollon piilovalikosta ja antoi sen tehdä mutta hetken ajon jälkeen pamahtaa takaisin tuo 1200km ja huollon tarve. Pystyykö tuota nyt mitenkään kuittaamaan pois ilman että purkaa mitään tai vaihtaa uuden kulumisen anturin ? Mistä auto tietää sen että anturia ei ole vaihdettu ? Onko siinä anturikaapelissä jotain sähköosia tai älyä ? Käsittääkseni tuon pystyy kuittaamaan pois jos pelkän anturin vaihtaa uuteen mutta joutuu purkaa sitten jarrutkin että saisi sen uuden anturin kiinni sinne paloihin eikä minulla ole paikkaa missä tämän pääsisi nyt pian tekemään. Tuntuu älyttömältä tuo koko anturi jos auto muutenkin pakottaa vaihtamaan palat ennen kuin niistä kulunut mitään pois. Mitä katsastus sanoo siihen jos tuo anturi ei ole kiinni paloissa ? Onko kukaan onnistunut työntämään anturia kiinni niihin paloihin ilman että purkaa jarruja ? Ja eikös siinä käy niin että jos en tuota hoida nyt ennen kuin 1200km menee umpeen niin sit huolto menee punaiselle enkä enää itse pysty kuittaamaan sitä pois piilovalikosta ? Kiitos jo etukäteen neuvoista !
Auto on BMW 320 XD, vm2012 F30
Leave a comment:
-
Enhän minä sanonut ettei se toimisi F-sarjassa, sanoin sen usb-kaapelin olevan tarkoitettu E-sarjalla ja ENET uudemmille. Oli ehkä hieman epäselvästi kirjoitettu.Originally posted by pyroz View PostKyllä kyllä, mutta väitteesi, että USB kaapelin toiminta tyssää E-sarjaan tyystin oli väärä

Ei liity ensimmäinen koodi.Originally posted by Jana View PostKaverin puolesta kyselyä, f31 360-kamerat ei pelitä. Liittyyköhän tuo eka vikakoodi tapaukseen?
ZGW [ZGW_01] | 801C20: central fault memory full - no control-module fault
IHKA [IHKA20] | 8011F9: Electric auxiliary heater: Reduced heater output due to power management
TRSVC [TRSVC01] | CA8C00: LIN bus: Top View camera, right, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C01: LIN bus: top view camera, left, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C03: LIN bus: Side View camera, left, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C02: LIN bus: Side View camera, right, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C04: LIN bus: Rear View camera not respondingLast edited by HTK12; 03-04-2022, 14:28.
Leave a comment:
-
Kaverin puolesta kyselyä, f31 360-kamerat ei pelitä. Liittyyköhän tuo eka vikakoodi tapaukseen?
ZGW [ZGW_01] | 801C20: central fault memory full - no control-module fault
IHKA [IHKA20] | 8011F9: Electric auxiliary heater: Reduced heater output due to power management
TRSVC [TRSVC01] | CA8C00: LIN bus: Top View camera, right, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C01: LIN bus: top view camera, left, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C03: LIN bus: Side View camera, left, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C02: LIN bus: Side View camera, right, not responding
TRSVC [TRSVC01] | CA8C04: LIN bus: Rear View camera not responding
Leave a comment:
-
Kyllä kyllä, mutta väitteesi, että USB kaapelin toiminta tyssää E-sarjaan tyystin oli vääräOriginally posted by HTK12 View PostOsassa toimii ja osassa ei kunnolla. Koodauksia ei voi tehdä F/G/I-sarjaan usb-kaapelilla ollenkaan. ENET-kaapeli on niin halpa, että en kyllä siinä alkaisi säästämään.
Leave a comment:
Leave a comment: