Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihdeväli lyhennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    Ei vaan meikäläisen järkeilyllä se pallon yläpuolisen osan vääntäminen vaikuta mitenkään siihen, ottaako keppi alapäästään kiinni sinne limppuun.. Käsittääkseni se ongelma on siis siinä, kun uudessa kepissä pallon alapuolinen osa on niin paljon pidempi vakiota, että välitanko painuu huomattavasti alemmas, ja sen takia ottaa kumilimppuun kiinni. Siksi esim. UUC:n shortshifterin mukana taitaa tulla uusi mutkalla oleva välitanko, joka tekee lisätilaa limpulle, mutta sallii silti pitkän vipuvarren kepin alapäähän.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Nixon777
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 416
      • Finland

      Originally posted by O-Peksi View Post
      Ei vaan meikäläisen järkeilyllä se pallon yläpuolisen osan vääntäminen vaikuta mitenkään siihen, ottaako keppi alapäästään kiinni sinne limppuun.. Käsittääkseni se ongelma on siis siinä, kun uudessa kepissä pallon alapuolinen osa on niin paljon pidempi vakiota, että välitanko painuu huomattavasti alemmas, ja sen takia ottaa kumilimppuun kiinni. Siksi esim. UUC:n shortshifterin mukana taitaa tulla uusi mutkalla oleva välitanko, joka tekee lisätilaa limpulle, mutta sallii silti pitkän vipuvarren kepin alapäähän.
      Hmm... No tämähän muutti kysymäni tiedon erittäin ajankohtaiseksi. Välitankoa en haluisi taivuttaa. :P

      Eli E36 325/328 omistajat, jos olette asentaneet Z3M kepin, ottaako mihinkään kiinni?
      Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Omasta autosta(e36 sedan) jatkoin tuota keppiä n.1,5cm ja mahtuu olemaan hyvin. Kaverille tein sellaisen, joka on n.2cm pidempi ja se otti coupessa kiinni, mutta Miku_S:n sedanissa mahtuu sama keppi olemaan, että näköjään korimallien välilläkin jotain eroa voimansiirtolinjan asennossa. Tai sit vain autokohtaista.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          Originally posted by O-Peksi View Post
          Omasta autosta(e36 sedan) jatkoin tuota keppiä n.1,5cm ja mahtuu olemaan hyvin. Kaverille tein sellaisen, joka on n.2cm pidempi ja se otti coupessa kiinni, mutta Miku_S:n sedanissa mahtuu sama keppi olemaan, että näköjään korimallien välilläkin jotain eroa voimansiirtolinjan asennossa. Tai sit vain autokohtaista.
          Tässä voi myös olla se ero, että toisessa on ZF:n laatikko ja toisessa Getragin.

          ZF:n laatikossa on jykevämpi kardaani.
          Olli.

          Comment

          • Mumtsi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 282
            • Kotka

            Onkos muuten mitään haittaa jos tuota "värähtelynvaimenninta" joka tulee kumilimpun ympärille, ei laita ollenkaan E30 Getrag 260 laatikkoon kiinni? Omassa laatikossa ei sitä ollut, kun purin pois. Vai onko näissä jotain mallikohtaisia eroja?

            Tilasin muuten itselle myös Z3 1,9 vaihdekepin eli sen lievimmän version ja en kyllä yhtään lyhyempiä välityksiä huolisi edes. Hintaa olikin vain 49e eikä 63e. Samalla tilasin muut vaihteensiirron osat. En ymmärrä miten tuo etummainen kumipusla vaikuttaa mitenkään siihen kuinka paljon keppi heiluu vaihde silmässä? Kun porukat on noihin laitellut niitä POM puslia, niin kyllä tuossa irrallaan kasattuna tuntuu ainakin niin napakalta kuin vain voi.
            Last edited by Mumtsi; 17-11-2008, 16:10.
            - Isi mikä toi on?
            - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Originally posted by Rocla View Post
              Tässä voi myös olla se ero, että toisessa on ZF:n laatikko ja toisessa Getragin.

              ZF:n laatikossa on jykevämpi kardaani.
              Se auto, jossa keppi otti kiinni, oli 320i. Ja tää, jossa se mahtuu pyörimään on 325i.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                Originally posted by Mumtsi View Post
                En ymmärrä miten tuo etummainen kumipusla vaikuttaa mitenkään siihen kuinka paljon keppi heiluu vaihde silmässä? Kun porukat on noihin laitellut niitä POM puslia, niin kyllä tuossa irrallaan kasattuna tuntuu ainakin niin napakalta kuin vain voi.
                En tiedä oletko tämän nähnyt, mutta tässä esimerkki:



                Ja siis tuo eläminen ei ole mitään verrattuna siihen, jonka kulunut vivusto aiheuttaa.
                Olli.

                Comment

                • Mumtsi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 282
                  • Kotka

                  Originally posted by Rocla View Post
                  En tiedä oletko tämän nähnyt, mutta tässä esimerkki:



                  Ja siis tuo eläminen ei ole mitään verrattuna siihen, jonka kulunut vivusto aiheuttaa.
                  Olen nähnyt ja kokeillut myös luonnossa ja tekee aivan samalla tavalla. Mutta jos selittäisit ystävällisesti että miten tuo vaikuttaa vaihdekepin heilumiseen, niin olisin kiitollinen. Itse käsitän ja koen asian näin:
                  Kun tukitanko heiluu kuvan osoittamalla tavalla, niin vaihdekeppi pysyy paikallaan. Kun vaihdekeppiä heiluttaa vaihde päällä sivuille, niin tukitanko ei heilu tuolla tavalla. Se yrittää ainoastaan kammeta tukitankoa sivulle, ei kääntää sitä. Vaihdekepin tuntuma on näin ollen jämäkkä.

                  Itse käsitän tuon puslan tarkoitukseksi ainoastaan että se antaa hieman periksi vaihdelaatikon kääntymiselle kiihdytyksessä/moottorijarrutuksessa.

                  Edit: Niin ja kaikki vaihteensiirron osat on uusittu lukuunottamatta tuota tukitankoa.
                  - Isi mikä toi on?
                  - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16503
                    • Asikkala

                    Originally posted by Nixon777 View Post
                    Välitankoa en haluisi taivuttaa. :P
                    Miksi ?

                    Comment

                    • Nixon777
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 416
                      • Finland

                      Originally posted by jr66 View Post
                      Miksi ?
                      Liikaa työtä, jos ilmaiseksi tulet Espooseen ja minulle tuon taivutat oikeasta kohtaa niin sitten ok.
                      Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Originally posted by Mumtsi View Post
                        Kun tukitanko heiluu kuvan osoittamalla tavalla, niin vaihdekeppi pysyy paikallaan. Kun vaihdekeppiä heiluttaa vaihde päällä sivuille, niin tukitanko ei heilu tuolla tavalla. Se yrittää ainoastaan kammeta tukitankoa sivulle, ei kääntää sitä. Vaihdekepin tuntuma on näin ollen jämäkkä.
                        Tukitanko on nivelöity myös takapäästään ja kepin liikuttelu tekee väkiselläkin aavistuksen verran liikettä tuohon tukeen tuon animaation kuvaamalla tavalla, vaikka suurinosa liikkeestä luollisesti vääntää tankoa sivulle, eikä kierrä sitä.

                        Kuten aiemmin jo mainitsin ei tuon puslan hyöty ole mitenkään verrattavissa vivuston muiden osien kuntoon laittamiseen.

                        Omassa autossa nuo telineen puslat vaikuttivat aivan havaittavasti, tosin ilmakin olisi varmasti pärjännyt ehjällä vivustolla.
                        Olli.

                        Comment

                        • Mumtsi
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 282
                          • Kotka

                          Originally posted by Rocla View Post
                          Tukitanko on nivelöity myös takapäästään ja kepin liikuttelu tekee väkiselläkin aavistuksen verran liikettä tuohon tukeen tuon animaation kuvaamalla tavalla, vaikka suurinosa liikkeestä luollisesti vääntää tankoa sivulle, eikä kierrä sitä.

                          Kuten aiemmin jo mainitsin ei tuon puslan hyöty ole mitenkään verrattavissa vivuston muiden osien kuntoon laittamiseen.

                          Omassa autossa nuo telineen puslat vaikuttivat aivan havaittavasti, tosin ilmakin olisi varmasti pärjännyt ehjällä vivustolla.
                          Kyllä, tottakai se antaa myös takaosasta periksi kun siellä on kumi joka pitää paikallaan. Mutta ei taida pelkkä etupään pusla kuitenkaan sivuttaisliikettä eliminoida, pitäisi olla myös takana kivestä hakattu. Hyöty taitaa olla marginaalinen kunnostetussa, mutta kunnostamattomassa taas valtaisa.
                          - Isi mikä toi on?
                          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                          Comment

                          • Okkim328touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 288
                            • Porvoo

                            Originally posted by JariV View Post
                            Moro,

                            luin koko ketjun läpi mutta ilmeisesti kukaan ei oo tehnyt näitä touhuja vielä E34 540i 6-v. manuaalilootalle?

                            Täytyy ottaa sieltä rojut lattialle ja katsoo samalla mitä sinne sopii. Täytyy samalla toivoo ettei oo sisäisillä siirtäjillä toi loota, kun useempi muu saman aikakauden 6-v. on... muissa merkeiisä meinaan.
                            Originally posted by JariV View Post
                            Joo, oot täysin oikeessa Leka.

                            Purin rojut lattialle auton alta eilen ja se lyhkäsimmällä välityksellä oleva kepukkahan siellä oli. No, välien lyhentäminen on siis helppoa, keskimääräisenä otoksena tän keskustelupolun tangon pidentämisistä veikkaisin että +15mm on aika hyvä.
                            Hello,
                            Luin koko threadin läpi ja mulla olis kans suunnitelmissa tehä tää projekti tolle sigun E34:selle. Tosta JariV:n vastauksesta ei oikein käy ilmi et mitä keppiä siinä on käytetty, Z3 1.9?? Vai mahollisesti modattu alkup... Sanokaahan homman E34:selle tehneet mikä keppi oisko se sopiva tohon??
                            at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                            ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              Kuten oon tähän topikkiin pari kertaa selittänyt, väänsin aikanaan -93 E36 318 is coupesta tuota siirrintankoa, koska se kardaanin etulimppu hieroi sitä sen suoran Z3M-kepin asennuksen jälkeen. Ajoin nosturille, merkkasin tussilla siirrintankoon limpun kohdan, irrotin siirrintangon, laitoin sen ruuvipenkkiin kiinni merkin kohdalta, humautin kerran kuminuijalla tankoon kulmaa ja asensin tangon takasi. 15 minuutin in ja out tyylinen kaikka TI-hallissa ja 2- ja 4-vaihteella tapahtunut hankaaminen loppui. Kaveri oli mukana käyttelemässä keppiä eri vaihteilla takaisinasennuksen jälkeen ja minä tiirailin alla lampun kans, ettei ota kiinni.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              • Nixon777
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 416
                                • Finland

                                Originally posted by Ha2 View Post
                                Kuten oon tähän topikkiin pari kertaa selittänyt, väänsin aikanaan -93 E36 318 is coupesta tuota siirrintankoa, koska se kardaanin etulimppu hieroi sitä sen suoran Z3M-kepin asennuksen jälkeen. Ajoin nosturille, merkkasin tussilla siirrintankoon limpun kohdan, irrotin siirrintangon, laitoin sen ruuvipenkkiin kiinni merkin kohdalta, humautin kerran kuminuijalla tankoon kulmaa ja asensin tangon takasi. 15 minuutin in ja out tyylinen kaikka TI-hallissa ja 2- ja 4-vaihteella tapahtunut hankaaminen loppui. Kaveri oli mukana käyttelemässä keppiä eri vaihteilla takaisinasennuksen jälkeen ja minä tiirailin alla lampun kans, ettei ota kiinni.
                                Eli sulla on ite keppi ollut suora siinä autossa? Ei tarvinnut vääntää ettei osunut kabiinissa muoviosiin tai hangannut pussia mihinkään?
                                Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎