Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihdeväli lyhennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by BeniE30 View Post
    mitähän järkee tollasta on ostaa? eiks aja saman asian ku hommaat tai teet lyhyemmän vaihekepin?

    No voi ristus, pidempihän se pitää olla eikä lyhyempi.

    Originally posted by BeniE30 View Post
    vai onko tossa joku toinen toimintaperiaate mikä niitä vaihtoja lyhentää ?

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5151
      • Kouvola, Savisto

      Originally posted by Bmw Master View Post
      No voi ristus, pidempihän se pitää olla eikä lyhyempi.
      No niin no, lyhyempi jos lyhentää pallon yläpuolelta, pidempi kunhan pidentää pallon alapuolelta.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • Krynx
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 908
        • á la Temmes

        Tulipas tässä vielä mieleen kun vaihtaa noi pallokupin puolikkaat niin. Saako tuota ylempää ujutettua keppiin ilman että purkaa sitä? Eli osa 10 oheis sälöineen. http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=25&fg=05

        Sitten minkälainen projekti on vaihtaa tuo osa 16 ja mitä haetaan takaa "+core = Requires mandatory core return." ? http://www.realoem.com/bmw/showparts...91&hg=25&fg=05
        E39 525d -00
        E39 523i-96
        E30 316 -86

        Comment

        • TuningUkkeli
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 497

          Sori, en ole lkukenut kun humalassa mutta tartteekos tuohon mitä muuta kuin vaihtaa tuo tanko ja vishiin on oltava laatikko irti??
          e46 Touring M-Sport2
          e30 tbo ic 2.5ltr 24v
          L200 Vollen 2.3ltr tbo ic

          Autojen pienet peltityöt Joensuun seudulla, 9v kokemuksella
          Rakennus ja remontti työt, kahden rintamamiestalon kokemuksella
          Kysele privalla

          Comment

          • Nipsu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 202
            • Tampere

            Originally posted by Krynx View Post
            Tulipas tässä vielä mieleen kun vaihtaa noi pallokupin puolikkaat niin. Saako tuota ylempää ujutettua keppiin ilman että purkaa sitä? Eli osa 10 oheis sälöineen. http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=25&fg=05

            Sitten minkälainen projekti on vaihtaa tuo osa 16 ja mitä haetaan takaa "+core = Requires mandatory core return." ? http://www.realoem.com/bmw/showparts...91&hg=25&fg=05

            Ei saa vaihdettua ylempää pallokuppia purkamatta keppiä, mut ei o paha rasti purkaa sitä. Ottaa ton jousirikan (osa 7) irti ja nykäsee. Jousiprikan yläpuoleiset osat pitäs jäädä ylempään kepin puoliskoon ja se onkin siinä. Käänteises järjestykses takasi.

            En mä tiedä mitä toi "core return" meinaa, mut kun ostat ton osan 16, niin toi osa 14 on sen sisällä valmiiksi. On ilkeä vaihtaa jos kardaani ja pakoputki paikallaan. Jos sinne vaihdelaatikon päähän näkee, niin sit ei nakit mahdu väliin. Kyyllä se silti onnistuu kardaani ja pakoränni paikallaan, mutta vaatii sorminäppäryyttä ja hermoja. Ilkein osuus kyseisessä hommassa siis pujottaa toi tappi 15 takaisin paikalleen. Onnistuin kun laitoin sen huulilleen ja papukaijapihdeillä puoliväkisin niivitin paikalleen. Poisotto taas onnistu painamalla se tappi TOSI lyhyellä ruuvimeisselillä vähän ulos ja pienillä papukaijapihdeillä kaivoi sen sieltä rei'jästään pois.

            Comment

            • Nipsu
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 202
              • Tampere

              Originally posted by TuningUkkeli View Post
              Sori, en ole lkukenut kun humalassa mutta tartteekos tuohon mitä muuta kuin vaihtaa tuo tanko ja vishiin on oltava laatikko irti??
              Eipä tartte lodjua irrottaa...

              Comment

              • jorke
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 206
                • Kouvola

                Originally posted by Bmw Master View Post
                No voi ristus, pidempihän se pitää olla eikä lyhyempi.
                No varmasti kyl lyhentää vaihdevälejä, jos lyhentää keppiä.

                Asia on sit erikseen vaihdevälejä lyhentävä keppi missä on pitempi pallon ja siirtotangon väli alapäässä.
                BMW e61 545 -05 Touring

                Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                Ex. BMW e34 520 -88

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by jorke View Post
                  No varmasti kyl lyhentää vaihdevälejä, jos lyhentää keppiä.

                  Asia on sit erikseen vaihdevälejä lyhentävä keppi missä on pitempi pallon ja siirtotangon väli alapäässä.
                  Joo no juu. Mutta aika vähän sillä saa aikaiseksi ja on aika leikkimistä mielestäni. Bemarin keppiä kun lyhentää niin ei pysy nuppi enää sitten kiinni.

                  Comment

                  • Krynx
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 908
                    • á la Temmes

                    Originally posted by Nipsu View Post
                    Ei saa vaihdettua ylempää pallokuppia purkamatta keppiä, mut ei o paha rasti purkaa sitä. Ottaa ton jousirikan (osa 7) irti ja nykäsee. Jousiprikan yläpuoleiset osat pitäs jäädä ylempään kepin puoliskoon ja se onkin siinä. Käänteises järjestykses takasi.

                    En mä tiedä mitä toi "core return" meinaa, mut kun ostat ton osan 16, niin toi osa 14 on sen sisällä valmiiksi. On ilkeä vaihtaa jos kardaani ja pakoputki paikallaan. Jos sinne vaihdelaatikon päähän näkee, niin sit ei nakit mahdu väliin. Kyyllä se silti onnistuu kardaani ja pakoränni paikallaan, mutta vaatii sorminäppäryyttä ja hermoja. Ilkein osuus kyseisessä hommassa siis pujottaa toi tappi 15 takaisin paikalleen. Onnistuin kun laitoin sen huulilleen ja papukaijapihdeillä puoliväkisin niivitin paikalleen. Poisotto taas onnistu painamalla se tappi TOSI lyhyellä ruuvimeisselillä vähän ulos ja pienillä papukaijapihdeillä kaivoi sen sieltä rei'jästään pois.
                    Jees pitää katsoa jaksaako ruveta reuhaamaan kardaania irti. Mutta jos nyt alkuunsa laittelis noita palikoita tilaukseen ja ihmettelisi sitten lisää.
                    E39 525d -00
                    E39 523i-96
                    E30 316 -86

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      Kattelin Bentleyn oppaasta E34:n vaihdekepin irrotuksesta ohjeita. Oppaassa ehdotettiin irrottamaan kardaani ja pakoputki ennen kepin irroitusta. Onko toi nyt vähän yliampuvaa, vai onko näin tosiaankin tehtävä?

                      Bentleyn oppaan mukaan toi kepinvaihto-operaatio ois suhteellisen helppo E34:ssä ilman noita kardaanin ja pakoputkiston kanssa räpläämisiä. Ainoa ihmetystä herättävä asia on tossa tollasta erikoistyökalua vaativa rinkulan irroitus (näkyy Bentleyn oppaassa sivulla 252 kuvassa 4) Mistähän tollasenkin työkalun nyt ittelleen löytää? Onko jollakin antaa vinkkejä juuri E34:n vaihdekepin vaihtoon. Arvostaisin suuresti apua tässä vaiheessa.
                      Last edited by Raputurkki; 04-05-2007, 15:47.

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        Originally posted by Raputurkki View Post
                        Kattelin Bentleyn oppaasta E34:n vaihdekepin irrotuksesta ohjeita. Oppaassa ehdotettiin irrottamaan kardaani ja pakoputki ennen kepin irroitusta. Onko toi nyt vähän yliampuvaa, vai onko näin tosiaankin tehtävä?

                        Bentleyn oppaan mukaan toi kepinvaihto-operaatio ois suhteellisen helppo E34:ssä ilman noita kardaanin ja pakoputkiston kanssa räpläämisiä. Ainoa ihmetystä herättävä asia on tossa tollasta erikoistyökalua vaativa rinkulan irroitus (näkyy Bentleyn oppaassa sivulla 252 kuvassa 4) Mistähän tollasenkin työkalun nyt ittelleen löytää? Onko jollakin antaa vinkkejä juuri E34:n vaihdekepin vaihtoon. Arvostaisin suuresti apua tässä vaiheessa.
                        Jos pelkkää keppiä olet vaihtamassa niin silloin ei tarvitse irroittaa mitään kardaania/pakoputkea. Vaihdekepin keskilaakeroinnin saa käännettyä auki yläkauttakin esim. sopivalla talttapäämeisselillä, vaihda samalla se laakeri niin huomaat kumpaan suuntaan sitä täytyy kääntää että lukitus aukeaa
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Raputurkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 545
                          • Suomi

                          Kiitoksia Leka! Eli toi short-shift kepukka on mahdollista laittaa kiinni ilman, että menee auton alle hommiin? Ymmärsinkö nyt oikein?

                          Editointia: Eli sen laakerin saa yläkautta auki, mutta itse keppi täytyy kuitenkin irrottaa alakautta...? Menikö nyt oikein?
                          Last edited by Raputurkki; 05-05-2007, 18:12.

                          Comment

                          • Benzino
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 643
                            • EFHK

                            Originally posted by Raputurkki View Post
                            Kiitoksia Leka! Eli toi short-shift kepukka on mahdollista laittaa kiinni ilman, että menee auton alle hommiin? Ymmärsinkö nyt oikein?
                            Kyllä ainakin e34:ssä ja e32:ssa tarvitsee kammeta auton alle että saa lukitussokan irti ja kiinni..

                            Comment

                            • Raputurkki
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 545
                              • Suomi

                              Just ton lukitussokan irrotusta mietin. Eli alle on könyttävä. Jos oot Benzino tehny kyseisen operaation, niin viitsitkö antaa jotain neuvoa mahdollisista ongelmakohdista? Vai onko toi homma tosiaan E34:ssä vain lukitussokan irrotus, laakerin irrotus ja kepin nostaminen pois?

                              Comment

                              • Benzino
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2003
                                • 643
                                • EFHK

                                Originally posted by Raputurkki View Post
                                Just ton lukitussokan irrotusta mietin. Eli alle on könyttävä. Jos oot Benzino tehny kyseisen operaation, niin viitsitkö antaa jotain neuvoa mahdollisista ongelmakohdista? Vai onko toi homma tosiaan E34:ssä vain lukitussokan irrotus, laakerin irrotus ja kepin nostaminen pois?
                                Siinä mihin tuo keskiosan pallo tulee on sellainen muovinen "kehys" joka on usein melko huonossa hapessa eli kannattaa varata uusi sellainen jotta saa kepin takaisin kiinni;

                                eli tuo osa nro 7

                                Takaisin laitettaessa tuo kehys pitää asettaa kepin pallon ympärille ja sitten tökätä keppi kehyksineen kehikkoon nro 1:een.

                                Ja sitten tuo sokka nro 13 on se joka pitää kyllä irrottaa ja kiinnittää alakautta..
                                Pääsee hyvin käsiksi suoraan alta ilman mitään purkamisia...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎