Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    Originally posted by zener View Post
    Eikä nuo iipei paketit vastaa Lemföder laatua, mutta hinta onkin sitten eri kalipeeria... Jos Lemföderiä tilaa niin ei taida 500eurolla selvitä, jos kaikki vaihtaa.
    Noiden "merkittömien" ja lemförderin väliin mahtuu aika kasa muita merkkejä joissa jossain voi olla laatu ihan lemförderin tasolla mutta hinta jotain ihan muuta. Noissa halvemmissa ei usein ole laatu edes välttävällä tasolla ja niitä saa vaihdella kun sukkia. Usein esimerkiksi febin,meylen,mapcon osilta uskaltaa odottaa vähän parempaa laatua kun on vähän imagoa suojeltavana niin ei markkinoille voida ihan mitä tähansa roskaa laittaa.

    EDIT: Tässäkin ketjussa mainitulta http://stores.ebay.de/autoteilemann on ainakin tullut tilanneille ihan laatumerkkejä hyvään hintaan.
    Last edited by Radon; 09-05-2008, 10:52.

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      Originally posted by jsr85 View Post
      Onko kukaan tilannut tämmöstä pakettia saksasta? mitä pitää sisällään tuo saksan kieli ei oo vahvin. hinta tuntuis olevan kohdillaan jos kaikki kuvan romut tulee, tuskin ne postit paljoa tekee lisää.

      http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-KOMPLE...QQcmdZViewItem
      Tuollainen samanlainen satsi KL-varaosista maksaa pyöreet 500€. Eli kyllähän Saksasta tilaamalla pari sataa säästää, eri asia maksaako vaivaa, varsinkin jos ei saa kaikkia samasta paikasta. Monia postikuluja, tilisiirtoja, postissa juoksuja, odottelua ym. KL:stä (tai moponetistä) saa hyvää kamaa, Lemförder ym. Minähän olen paraskin puhuja kun tilasin reaktiotangot Kanadasta

      Nuo Ebayn kaupat on vähän hankalia, kun ei oikeen löydy kaikkea yhdestä paikasta. Mullekkin tuli tukivarret yhdestä paikkaa ja raidetangot toisesta. Takapuslat, niveltangot ja koiranluut tuli ihan KL:stä, kuten myös apusimpukan pusla.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • Jucke
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 518
        • Keski-suomi

        Olisko kellään selkeää räjäytyskuvaa laittaa e34:n etupäästä mistä näkisi kaikki nivelet, tukivarret, koiranluut, reaktiotangot yms.? Vielä jos suomenkieliset nimitykset löytyisi niin avot. Helpottaisi huomattavasti vianetsintää, on sen verran monta eri nimitystä noille tangoille kun varaosia selaa. Omassa e34 535i '91 on juuri nuo 90-110 tärinät ja eturenkaat kuluu ulkoilaidoilta "hampaalle".
        E34 ///M5 3.8 '93,
        ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          Originally posted by Radon View Post
          . Usein esimerkiksi febin,meylen,mapcon osilta uskaltaa odottaa vähän parempaa laatua
          Totean tähän väliin, että Febi ja Meyle lähinnä pakkaa muiden valmistamia osia. Välillä orkkiskamaa, välillä kohtalaista ja välillä ihan paskaa (yleensä kuitenkin ok tavaraa). Tiedän, koska olen ennen työni puolesta ko paikoista tilannut paljon.

          Asia pomppasi esille, kun lueskelin tätä vanhaa ketjua. Ostin juuri 525:n vm 1990, joka hakee urissa aivan tolkuttomasti.

          Etuiskarit oli loppu, ja ne vaihdoin eilen (Sachs Supertouring), samoin etuakselille apukuskin puoleisen taaemman tukivarren (kaikki etu- ja takapään puslat ja tukivarret oli myyjän mukaan vaihdettu pari vuotta / 30tkm sitten). Muista ei väljää löytynyt, vaikka miten repi ja väänteli, samoin yläpään laakerit kumeineen kunnossa.

          Ostin myös uudet vakioetujouset (Lesjöfors Sachsin paketissa, ja varmasti ko autoon tarkoitetut jouset), mutta eivät sopineet sitten alkuunkaan. Lanka "loppui" väärään kohtaan (180 astetta väärälle puolelle verrattuna vanhaan madallusjouseen), jolloin yläpään laakeri ei istunut. Myös langan profiili oli epäsopiva. Onko joku muu törmännyt vastaavaan ongelmaan (onko vika jousessa vai onko yläpään laakereita noin erilaisia?)?
          Laitoin siis 2v vanhat -30mm madallusjouset takaisin.

          Hakemisen syyksi epäilen E39:n orkkis alumiinivanteille laitettuja puolikuntoisia 225/60/15-renkaita (olikohan Pirelli), koska myyjän mukaan talvirenkailla ei hae niin paljoa (talvirenkaat 195/65/15). Täytyy kokeilla, miten talvirenkaat vaikuttaa.
          Eikös 525:n orkkiskoko ole 205/60/15??

          Tietääkö joku, onko E39 / E34 -vanteilla ET:ssä eroa, ja voiko väärä ET aiheuttaa em asian (vanteet kyllä istuu oikein nätisti auton alle)?

          Kulmia ei iskareiden vaihdon jälkeen ole vielä säädetty, joten kysyisin vinkkejä niiden suhteen. Koska autossa on edessä 30mm madallusjouset, tarvitseeko kulmia säätää jotenkin ohjearvoista (ohjearvot kelpaisivat myös) poikkeavasti, jotta saa autosta suuntavakaan?
          Last edited by osilpi; 11-07-2008, 09:00.
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          • Jezuz
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 165
            • Varkaus

            Originally posted by Jucke View Post
            Olisko kellään selkeää räjäytyskuvaa laittaa e34:n etupäästä mistä näkisi kaikki nivelet, tukivarret, koiranluut, reaktiotangot yms.? Vielä jos suomenkieliset nimitykset löytyisi niin avot. Helpottaisi huomattavasti vianetsintää, on sen verran monta eri nimitystä noille tangoille kun varaosia selaa. Omassa e34 535i '91 on juuri nuo 90-110 tärinät ja eturenkaat kuluu ulkoilaidoilta "hampaalle".

            Pimpanos Los Poslinos

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2883
              • Akaa / Toijala

              Originally posted by Kal.ju View Post
              Jatketaans tästä omasta kopperosta. Elikkäs nyt on ruvennu kolisemaan kokoajan enemmän ja enemmän. Kolina on enempi ns. muljahdus/molskaus. Rupesin tutkimaan ja tein hälyttävän löydön. Vuoden vanhoissa yläpään laakereissa oli halkeamat, kuvat kertokoon lisää.

              Jos noi laakerit paljastuu syylliseks niin miten menee noiden osien takuu? Laakerit ostettiin Laakkosen marmoritiskiltä 134€kpl hintaan, ja luulis niiden nyt pidempää kestävän. Voisko noita saada takuun piikkiin vaihdettua vai pitääkö taas ostaa uudet.


              Noniin nostellaan tätäkin. Nyt on uudet laakerit hommattu ja vaihto edessä ensi viikonloppuna. Nyt tarvis saada tietoa että mitä tonne nyt laitetaan tästä kuvasta: http://www.realoem.com/bmw/showparts...20&hg=31&fg=10"

              Elikkäs nro. 5 on nyt hommattu, mutta entäs sit noi 3,9 ja 10? Kuikas tärkeitä ne nyt sitten on?? Kannattaako nekin sinne myös hommata?? Nykyisessä kokoonpanossa ne puuttuvat. Vaikuttaako ne ton laakerin kestävyyteen ja jos vaikuttaa niin kuinka paljon?? Ei viittis ruveta joka vuosi noita vaihtamaan??

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14509
                • Oulu

                Kyllä ainakin 3 mielestäni tärkeä, ettei iskari painu laakerista läpi. Samalla pohjaanlyöntikumi ja pölysuoja kannattaa laittaa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2883
                  • Akaa / Toijala

                  Pölysuoja tuli noiden Bilstein:ien mukana, joten se lienee turha. Tilataan sit noi 9 ja 3

                  Comment

                  • Wangel436
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1029
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by Kal.ju View Post
                    Pölysuoja tuli noiden Bilstein:ien mukana, joten se lienee turha. Tilataan sit noi 9 ja 3
                    Mitkäs bilstainit sulle oikein tulee tuohon?,kun kaikki mallit ei edes tarvitse noita vakio pohjaanlyötikumeja etuiskareissa, kun niissä on jo valmiiksi sisään rakennettu tuo pohjaan lyöntikumi.
                    Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                    E61 530D ///M-sport




                    Comment

                    • Kal.ju
                      BTCF Member
                      • Mar 2003
                      • 2883
                      • Akaa / Toijala

                      Siis tossahan on noi sprintit ollu jo reilu vuoden. Tossa parisivua aikaisemmin oli noista yläpään laakereista kuvan kanssa alkuperäisestä ongelmasta. Eli jos ei tartte pohjaanlyöntikumia niin mitens toi osa 3 tohon sitten istuu/pysyy paikoillaan??

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1997
                        • Tampere

                        Tiedä noista lemförderin reaktiotangoistakaan. Omassa nillä ajettu 50tkm ja tutinat senkun kasvaa. Oikeanpuoleinen saattaa jopa olla revähtänyt kun kiva muljahdusääni tulee katukivetyksiä ylitettäessä. Huomenissa menee vaihtoon ylätukivarren molemmat puslat.

                        Kuinka paljon voimaa pitäis käyttää tuon rattiakselin mutterin kiristämiseen? Hieman välystä on mutta tuntuu olevan pirun tiukassa.
                        Last edited by pheno; 29-07-2008, 10:08.

                        Comment

                        • Lakeson
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 649
                          • Jyväskylä

                          Mutteri voi olla tosi tiukka pyörimään, vaikka onkin löysällä. Itse olen kiristänyt niin pitkään kunnes ratin etäisyyssäätö hieman tahmaa.
                          Ei mopolla mahottomia..

                          Comment

                          • Wangel436
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1029
                            • Ylöjärvi

                            Originally posted by Kal.ju View Post
                            Siis tossahan on noi sprintit ollu jo reilu vuoden. Tossa parisivua aikaisemmin oli noista yläpään laakereista kuvan kanssa alkuperäisestä ongelmasta. Eli jos ei tartte pohjaanlyöntikumia niin mitens toi osa 3 tohon sitten istuu/pysyy paikoillaan??
                            No tuo osa 3 tulee iskarin varteen,sopiva reikä kun vaan on siinä lätkässä niin mihinkäs se sieltä lähtee ja kun vastassa on se yläpään laakerointi ja hommaa kanssa se yläpuolen kiinitysprikka joka sulta on tuosta johonkin hävinnytkin,koska se hän puristuu siihen kumiin kiinni kuten jo joku mainitsikin.
                            Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                            E61 530D ///M-sport




                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2883
                              • Akaa / Toijala

                              Originally posted by Wangel436 View Post
                              No tuo osa 3 tulee iskarin varteen,sopiva reikä kun vaan on siinä lätkässä niin mihinkäs se sieltä lähtee ja kun vastassa on se yläpään laakerointi ja hommaa kanssa se yläpuolen kiinitysprikka joka sulta on tuosta johonkin hävinnytkin,koska se hän puristuu siihen kumiin kiinni kuten jo joku mainitsikin.

                              Joo siis toi yläpään prikat on jo ostettu aikaisemmin, kun niillä yritin elvyttää/pitkittää ton laakerin käyttöä. Eli 3 tilaukseen. Jotenki saa sellaisen mielikuvan tosta kuvasta että toi 3 painautuu/tukeutuu tohon osaan 9.

                              Comment

                              • osilpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 486
                                • Espoo

                                Originally posted by osilpi View Post
                                ---------------------
                                Ostin juuri 525:n vm 1990, joka hakee urissa aivan tolkuttomasti.

                                Etuiskarit oli loppu, ja ne vaihdoin eilen (Sachs Supertouring), samoin etuakselille apukuskin puoleisen taaemman tukivarren (kaikki etu- ja takapään puslat ja tukivarret oli myyjän mukaan vaihdettu pari vuotta / 30tkm sitten). Muista ei väljää löytynyt, vaikka miten repi ja väänteli, samoin yläpään laakerit kumeineen kunnossa.

                                Ostin myös uudet vakioetujouset (Lesjöfors Sachsin paketissa, ja varmasti ko autoon tarkoitetut jouset), mutta eivät sopineet sitten alkuunkaan. Lanka "loppui" väärään kohtaan (180 astetta väärälle puolelle verrattuna vanhaan madallusjouseen), jolloin yläpään laakeri ei istunut. Myös langan profiili oli epäsopiva. Onko joku muu törmännyt vastaavaan ongelmaan (onko vika jousessa vai onko yläpään laakereita noin erilaisia?)?
                                Laitoin siis 2v vanhat -30mm madallusjouset takaisin.

                                Kulmia ei iskareiden vaihdon jälkeen ole vielä säädetty, joten kysyisin vinkkejä niiden suhteen. Koska autossa on edessä 30mm madallusjouset, tarvitseeko kulmia säätää jotenkin ohjearvoista (ohjearvot kelpaisivat myös) poikkeavasti, jotta saa autosta suuntavakaan?
                                ----------------------
                                Nyt on autossa edessä uudet Sachs Supertouring -iskarit 30mm madallusjousilla. Taakse laitoin vastaavat iskarit, mutta jousiksi tuli H&R:n kuormajouset (paketissa lukee 540 verstärkt = vahvistettu). Auton korkeus asettui mielestäni nyt juuri sopivaksi (pyöränkaarien ja renkaiden välissä pari senttiä tyhjää niin edessä kuin takana), ja on jämäkkä ajaa.
                                Eilen säädettiin kulmat, ja etuauraus oli jotain aivan uskomatonta, nimittäin 19.5 astetta!! Ihme, että renkaat kului... Etucamberissa ja -casterissakin oli sanomista, eikä niitä oikein saanut korjattua (eihän siellä ole mitään kunnon säätöjä).
                                Sinänsä jännä, että ajossa ei tuota suuntausta juurikaan huomaa, toki rullaa kevyemmin. Auto saattaa edelleen yllättäen hypätä puoli metriä sivuun, kun tulee kunnon urat (johtunee osittain ainakin eturenkaista, jotka ulkoreunoilta nyt ihan loppu). Väljää ei löydetty mistään, vaikka miten revittiin ja kammettiin.

                                Tässä arvot, jotka jäi:

                                etu vasen oikea
                                caster 7,34 6,32 (ohje 7,13 +-0,30)
                                camber -0,26 0,04 (ohje -0,13 +-0,30)
                                auraus 1,20 1,30 (ohje Autodatan mukaan 1,40 +-0,50 & testerin mukaan 1,90 +-0,50)

                                taka vasen oikea
                                camber -1,10 -0,56 (ohje -1,00 +-0,30)
                                auraus 2,00 2,30 (ohje 2,70 +-0,70)

                                kulkukulma -0,01 (ohje 0,00 +-0,15)

                                Etuoikean caster ja camber siis pielessä. Ei mahda kuitenkaan siihen äkkinäisyyteen vaikuttaa.
                                Last edited by osilpi; 06-08-2008, 08:15.
                                E34 525i 12v 1990
                                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                                ex-BMW:t
                                E28 520iA 1983
                                E28 520iA 1985

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎