Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mistäs vuosimallista alkae 540 on tullut vanos? Mites ne jakopää ongelmat niissä on, vai oliko niitä?
    Mites 535?
    98 vuonna tulee vanos.
    Onhan niissä tuskana se jakopää, sitä ei voi kiistää. Eli se pitää ostaessa selvittää.
    535i ei tarjoa mitään etua 540i verrattuna. Eli suoraan isompi vaan.

    Lisäksi yleensä näissä kasikoneissa on rustattu sinne lisävarustelistaan oikeasti nippeleitä jos niistä tykkää.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Ymmärrän kyllä kuinka märkä päiväuni on E39 540i manuaali on, mutta jos nimenomaan haluaa automaattina niin miksi hankkia manuaali. Itsekin herättää omistushalua 530iA, muuten V8 mutta jotenkin noiden turhat liikaliikkuvat osat ei kiehdo, ei sitten ohjauksessa tai moottorissa vaikka mukavasti on ääntä, vääntöä ja tehoa enempi.

    Ehkä jonain päivänä mäkin pääsen yli tästä V8-pelosta
    540iA kuluttaa helposti huomattavasti enemmän kuin 530iA, mutta 540i manuaalilla pääsee samaan ja allekkin.
    Ymmärrän kyllä tomaatin "helppouden", mutta eipä sitä 4,4l koneella tarvitse hirveesti keppiä vatkata manuaalinakaan.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Jos saa kysyä, niin paljonkos ajetun 520 Havis hankki? Onko hiljaisempaa kyyttiä kun vanhalla 523?
    Aikaisemmin tuossa mainitsinkin, että noita 520 olisi aika hyvin tarjolla, mutta varustelutaso ei niinkään ole kaikissa samaa kun mallisarjan yläpäässä, mutta nämähän onkin makuasioita.
    Aina saa kysyä.

    523i -96 oli siis itselläni mittarilukemat 250 000 km - 450 000 km

    520i:ssa heinäkuussa ostettaessa taulussa n. 260 000 km, ja nyt reilu 10 000 enempi. (hintapyynti oli liikkeessä siinä 3000,- 4000 tienoilla)

    Hyvin saman luokan ajomäärä siis ostohetkellä. 523i söi koko minun omistusajan öljyä, sitä sai täyttää yleensä 3000 - 6000 km välein.

    520i taas ei syö öljyä käytännössä lainkaan, ja varmaan sen vuoksi vetää puhtaasti kun kierroksia on yli 1500 rpm, kun tulpat ei ole karstassa. Ainoa pikkuvika tällä hetkellä on liikkeellelähdöissä useinmiten esiintyvä aavistuksen omainen nyykähdys (750 - 1200 rpm alueella esiintyvä), sammuu jos ei ole tarkkana. Joku imuvuoto, DISA CCV tms. juttu kenties.

    Äänekkyys, tai äänettömyys samaa tasoa. Rengastuksessa eroa, 523i:ssä 235/45 17 kesärenkaat, 520i:ssä vakio 205/65 15:t. Ei merkittävää eroa rengasäänissä, toi E39 on melko immuuni rengaskoon vaikutukselle. 523i:ssä kuului hyvin vaimea ja matala hummaava ääni joka 520i:stä puuttuu. Syytä ääneen en koskaan saanut selville.

    Suorituskyvyssä en tosiaan voi sanoa erottavani mitään merkittävää etua puoleen tai toiseen. 520i tuntuu menevän n. 0.5 - 1.0 litraa vähemmällä.

    Samoin ajossa ei juuri huomaa onko alla 15" tai "17 renkaat, hienosti menee noilla perusnakeillakin.

    Faceliftin H7-valot paremmat kuin vanhemman vastaavat, mutta umpiot paljon kalliimmat.
    Faceliftin verhoilukangas (perus-antrasiitti) valovuoden laadukkaamman ja kestävämmän tuntuista.

    Totta juu, 520:t tuntuu olevan melko perusvarustettuja. Omassa lisäruksattuna vain metalliväri, sport ratti monitoiminapeilla, valkoiset vilkut, mitä näitä nyt oli.

    Itselle riitti kun löyty ilmastointi, vakkari ja sadetunnistin. (E39:n sadetunnistin toimii pirun hienosti)

    Vanhemman mallin automaatti-ilmastointi selvästi monipuolisempi ja huolettomampi käyttää kuin 520i:n manuaali-ilmastointi.
    Last edited by Havis; 13-02-2017, 19:42.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
    Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.
    Mistäs vuosimallista alkae 540 on tullut vanos? Mites ne jakopää ongelmat niissä on, vai oliko niitä?
    Mites 535?
    Last edited by janke; 13-02-2017, 19:17.

    Leave a comment:


  • Jax_KiBez
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
    Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.
    Ymmärrän kyllä kuinka märkä päiväuni on E39 540i manuaali on, mutta jos nimenomaan haluaa automaattina niin miksi hankkia manuaali. Itsekin herättää omistushalua 530iA, muuten V8 mutta jotenkin noiden turhat liikaliikkuvat osat ei kiehdo, ei sitten ohjauksessa tai moottorissa vaikka mukavasti on ääntä, vääntöä ja tehoa enempi.

    Ehkä jonain päivänä mäkin pääsen yli tästä V8-pelosta

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kovasti olisi juhlavaa löytää 530ia ja nimenomaan automaatti, mutta kuten aikaisemmin tuossa sanoinkin, niin tällä hetkellä ei ole oikein ainakaan nettiautossa tarjontaa ja voi olla, että näissä ei enää tulekkaan mitään myynnin hyökyaaltoa, kun suurin osa on paalattu tai osina tallinperällä. Hyvän e39 hinta alkaa 5-tontulla ja kun vertaa mitä uudempia random merkkejä tuohon hintaan saa ja minkä ikäisiä? Se mikä tässä on sairasta, niin mikään muu automerkki ei näköjään kiinnosta kun bmw ja vielä e39:think
    Jos löytyy, niin harkitse myös 540i mallia vanos koneella ja manuaalilla..
    Kulutus samaa luokkaa kuin 530iA ja no kaikki muu suorituskyky ihan jotain muuta.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Jos saa kysyä, niin paljonkos ajetun 520 Havis hankki? Onko hiljaisempaa kyyttiä kun vanhalla 523?
    Aikaisemmin tuossa mainitsinkin, että noita 520 olisi aika hyvin tarjolla, mutta varustelutaso ei niinkään ole kaikissa samaa kun mallisarjan yläpäässä, mutta nämähän onkin makuasioita.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Ratti väärällä puolella, karsii aika raakalla kädellä ostajakuntaa
    Suurin osa BMWeistä siellä on sellaisia, joissa on ratti oikealla puolella, eli vasemmalla. Imago-kysymys ilmeisesti siellä. Ja jos ei muuten niin tuo yleisen puolen BMW Japaniasta ketju on hyvää viihdettä.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin vetää sievästi hyvinkin alhaalta saakka. Tietysti riippuu mihin vertaat. Kommenteista päätellen 530d malliin? Eikun allekirjoituksessa näky e60 520i ja E39 M5... joopa joo...
    En sitä nyt sentään tuohon M5:een vertaa, vaikka se varmasti vaikuttaa arviointiin. Jotenkin vaan koitin muistella entisiä 523i ja 525i autoja.

    Mutta kyllä tuolla 520:llä normaalin liikenteen mukana pärjää ihan mainiosti ja kulutus on kohtuullinen.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    ...Jos itse etsisin nyt e39:iä käyttöautoksi, ostaisin tuolta nousevan auringon maasta jonkun reilusti alle satkun ajetun ruosteettoman yksilön. Sellaisen kanssa olisi tietysti se riski, ettei sitä raaskisikaan käyttöautona tuolla suolasumussa pitää.
    Ratti väärällä puolella, karsii aika raakalla kädellä ostajakuntaa

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by tmth View Post
    Kyllähän tuolla 520i:llä nyt pärjää, mutta kyllä se melkoisen rauhallinen auto on. Kierroksia joutuu käyttämään reippaasti, jos edes hiukan rivakammin koittaa liikkua.
    Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin vetää sievästi hyvinkin alhaalta saakka. Tietysti riippuu mihin vertaat. Kommenteista päätellen 530d malliin? Eikun allekirjoituksessa näky e60 520i ja E39 M5... joopa joo...
    Last edited by Havis; 13-02-2017, 17:25.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ruotsalaisten mittauksia: M52B25 vs. M54B22 (Noi moottorityypit on mun oletuksia, ei 100% varmuutta)

    Eli kierroslukuja jos pyöristää 100 rpm tarkkuuteen niin:

    M52B25 vääntö 220Nm @ 4500 rpm
    M54B22 vääntö 194Nm @ 5000 rpm

    M52B25 teho 120kW @ 5300 rpm
    M54B22 teho 119kW @ 6300 rpm
    Oma kokemus kahdesta E39:stä:
    523i -96 (M52B25), oli mulla 10 v, jona aikana ajoin sillä 200 000 km
    520i -02 (M5B22), ollut nyt n. 8kk ja 10 000 km

    Suorituskyvyssä ei mainittavaa eroa, 520i vetää paremmin, mutta laitan sen paremman yksilön ja parempikuntoisen moottorin piikkiin. Hyväkuntoisissa yksilöissä 523i lienee aavistuksen pirteämpi.

    Käytännössä suurin ero jonka huomasin, on 520i mallin tiheämpi perävälitys. Mutta suuremmat kierrokset ei käytännössä haittaa.

    Kun imuvuodot yms ongelmat hoitaa pois, aivan riittävä kone E39:iin, ainakin manuaalilaatikolla.

    E39 Faceliftin heikkouksia vanhempaan verrattuna:
    - jotkut varaosat aivan eri hintaluokassa, esim ajovaloumpiot paljon kalliimmat.
    - enemmän vikoja ABS, airbag yms elektroniikassa
    Last edited by Havis; 13-02-2017, 17:18.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kovasti olisi juhlavaa löytää 530ia ja nimenomaan automaatti, mutta kuten aikaisemmin tuossa sanoinkin, niin tällä hetkellä ei ole oikein ainakaan nettiautossa tarjontaa ja voi olla, että näissä ei enää tulekkaan mitään myynnin hyökyaaltoa, kun suurin osa on paalattu tai osina tallinperällä. Hyvän e39 hinta alkaa 5-tontulla ja kun vertaa mitä uudempia random merkkejä tuohon hintaan saa ja minkä ikäisiä? Se mikä tässä on sairasta, niin mikään muu automerkki ei näköjään kiinnosta kun bmw ja vielä e39:think

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Mun mielestä e39 menee yhä aivan hyvin käyttöautona. Sellaisilla olen ajanut vuodesta 2010, ensin 530i touringilla ja sitten 530da touringilla. Tuo manuaalivaihteinen bensakoneinen oli kyllä huomattavasti menevämpi kuin nykyinen diesel, jos sillä on jotain merkitystä sinulle. Toki se vaati raskaan kaasujalan reippaampaan menoon, kun diesel menee aika letkeästi ihan pintakaasulla.

    Uusimmatkin e39:t kun ovat rippikouluiässä, niin ostaessa kannattaa olla tarkkana. Hyvää ei ole enää helppo löytää. Jos itse etsisin nyt e39:iä käyttöautoksi, ostaisin tuolta nousevan auringon maasta jonkun reilusti alle satkun ajetun ruosteettoman yksilön. Sellaisen kanssa olisi tietysti se riski, ettei sitä raaskisikaan käyttöautona tuolla suolasumussa pitää.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Kyllähän tuolla 520i:llä nyt pärjää, mutta kyllä se melkoisen rauhallinen auto on. Kierroksia joutuu käyttämään reippaasti, jos edes hiukan rivakammin koittaa liikkua.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎