
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.
Collapse
X
-
Mulla on 8v käyttökokemus tuommosesta E39 530dAT:stä. Pienillä käyttökuluilla tuolla on menty ja on ihan hemmetin suorituskykyinen käyttöautona juuri tuon alaväännön ja ahtimen vuoksi. Ohituksissa dieseli vetää todella vaivattomasti ja viiveettömämmin, kuin vaikka tuo 218hp N52 jota pitää oikeesti vinguttaa käyrälle (mukavaa sekin). Jenkit sanoo: "theres no inches like cubic inches" ja se on totta, käyttöpeleissä ja elämässä pitää tehdä kompromisseja kuitenkin
-
-
Mulla omakohtaista kokemusta
523 ia
528 manual
530 da
735 ia (joo seiska mutta sama pannu löytyy E39 stä)
M5
Noista jos käyttöä autoa ajattelis niin 528 ja jos enempi ajaa niin 530d.
Kasikoneiselle kun soppa maistuu pyörityksessä,ja rauhallisessa maantieajossa tuskaa päästä alle 10
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kalevik View PostSeka-ajossa 13,5-15,0 tarkoittaa sitä että ajetaan pintakaasulla. Voihan se 540iA silloin laiskaltakin tuntua.
Tämä vanha 5v-automaatti on kyllä minkä tahansa koneen luonteentappaja. Vaikka on siinä puolensakin silloin kun rauhakseen haluaa körötellä...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostEn sinänsä ihmettele, jos hiljainen ja tasaisesti vääntävä takavetoauto tuntuu todellisuutta laiskemmalta turbotettuun etuvetoon nähden. Noita 540:n kulutuslukemia hieman ihmettelen. Toki automaatti tai suuri määrä kaupunkiajoa voi muuttaa lukemia, mutta kaikki yli 17L/100km kuulostaa isolta. Itsellä seuraavat manuaaleilla.
maantie: 523i vajaa 8L vs M5 10L
seka: 523i 9L ja M5 14L.
Täysin pelkkää kaupunkikulutusta en ole mitannut.
Kyllähän se silti vääntää millä vaihteella vain alhaaltakin. Toki sen huippuvääntö ei ole kuin 120 nm enemmän kuin dieselissä. Että se ei kaikissa tapauksissa ole niin ihmeellinen ero. Ja vaikka nyky-turboissa sellaista potkua ei niin paljon ole niin sen tietyn piikin huomaa ehkä silti helpommin.
Mutta sitten kun voi runtata kaasun pohjaan ja on huipputehon kierrosalueella niin se isoin ero tulee siinä, että voimaa vain riittää ja riittää. Perusautolla kun tietyn nopeuden kohdalla se katoaa, tai se on sellaista seilaavaa kierrosten mukaan. Ja juuri "baanalla" sen eron tehossa huomaa parhaiten.
Ja samoihin kulutuslukemiin olen itse päässyt. N. 10 maantiellä, ja seka-ajo 14. Tietysti ihmiset aja erilailla, mutta 17 saa kyllä ajaa joko aika kovaa yöinopeutta koko ajan tai sitten muuta kuin työmatkaa tai pientä hupiajelua.
Leave a comment:
-
-
Ei seka-ajossa voi koko ajan olla lappu lattiassa. Ei se kulutus pitäisi paljon yli 15L nousta ellei sitten aja maantielläkin minkä vehkeet kulkee.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostMun seka-ajossa 540iAT kulutti 13,5-15,0 litraa/100km. Nykyinen 525iA Sedan vie samanlaisessa ajossa 9,0-10,0 litraa/100km. Mielestäni ero on suuri.
Seka-ajossa 13,5-15,0 tarkoittaa sitä että ajetaan pintakaasulla. Voihan se 540iA silloin laiskaltakin tuntua.
Leave a comment:
-
-
En sinänsä ihmettele, jos hiljainen ja tasaisesti vääntävä takavetoauto tuntuu todellisuutta laiskemmalta turbotettuun etuvetoon nähden. Noita 540:n kulutuslukemia hieman ihmettelen. Toki automaatti tai suuri määrä kaupunkiajoa voi muuttaa lukemia, mutta kaikki yli 17L/100km kuulostaa isolta. Itsellä seuraavat manuaaleilla.
maantie: 523i vajaa 8L vs M5 10L
seka: 523i 9L ja M5 14L.
Täysin pelkkää kaupunkikulutusta en ole mitannut.Last edited by BMW_Harrastaja; 18-03-2016, 15:48.
Leave a comment:
-
-
Tommonen turbo nyt tuntuukin aina todellisuutta pirteämmälle kun ollaan vetoalueella. Baanalla sitten V8 näyttää takavaloja kun sitä tehoa tulee tasaisesti koko alueen läpi. Mikään taloudellinen 540 ei ole mutta tuskin oli edes reilua verrata. Jos haluaa pihistellä niin valitsee sitten vaikka dieselin
Ja E39 tapauksessa automaatti tappaa kyllä kaiken fiiliksen, manuaali sen olla pitää jos haluaa nauttia ajamisesta..Last edited by _nixu_; 18-03-2016, 14:59.
Leave a comment:
-
-
JKK puhuu asiaakin. Se vain vielä että minun muistini mukaan 528 automaatti on speksattu 8,8s sataseen eikä se kyllä oikeastikaan ollut yhtään sen nopeampi. Ajoin omalla tasan 9s sataseen ja jotain 16s varttimailin bimmereissä.
Ja toki 540 piti alunperin verrata muihin e39 malleihin, joihin vrt se on ylivertainen poislukien se kulutus.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostOma silloinen vm.1998 Touring automaatti taisi mennä Tempeksellä mitattuna jonkinverran alle 7,0s aikoihin (0-100km/h). Onhan 540iA tottakai yleisessä katsannossa suorituskykyinen auto, mutta tässä mun kritiikissä on kyse siitä, että nykypäivänä puolta pienemmällä koneella varustetut bensaturbot tekee samat temput - ja terävämminkin - 5 litraa pienemmällä keskikulutuksella. Turha näistä on enempiä peistä vääntää, koska kyse on myös henkilökohtaisesta fiiliksestä. Niinkin hienoja kuin nämä isot BMW:n bensavaparikoneet on fiilikseltään, en koskaan ole pitänyt niitä arkikäytössä mitenkään WOW-efektejä tuottavana - oli kone mikä tahansa. Moni tuttukin on aina ihmetellyt kuinka teholukemaan nähden tuntuvat laiskoilta. Ja etenkin 540iA:n tapauksessa muistan monet pettyneet ilmeet tuttujen kasvoilta kun luulivat pääsevänsä kenkimään jotain ultimate-tehokasta autoa. Osittainhan siinä tosin oli kyse siitä, että 540iA kätkee voimansa hyvin tehokkaasti suureen hiljaiseen koriin ja erittäin tasaiseen vetokäyrään. Mutta tästä syystä kaverini, jolla silloin oli ohjelmoitu A4 2,0TFSI, piti 540iA:ta laiskana ja vanhanaikaisena autona. Ja kieltämättä siltä se itsestänikin tuntui aina sen Audin jälkeen.
Mun seka-ajossa 540iAT kulutti 13,5-15,0 litraa/100km. Nykyinen 525iA Sedan vie samanlaisessa ajossa 9,0-10,0 litraa/100km. Mielestäni ero on suuri.
Kerros joku muu samankokoinen auto samalta aikakaudelta kuin e39 540i joka tarjoaa samat ominaisuudet tolla hinnalla.
En kyllä itse pitänyt omistamaani 540iA farkkua laiskana. Nykyisestä manuaalista puhumattakaan. Ymmärrän toki jos n.6s 0-100 ja +300Nm alle 1000rpm ei riitä.
Ja mitä tohon audiin tulee, se taitaa viedä saman litramäärän öljyä satasella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by S.P.R View PostLiekö JKK:n yksikö ollut sitten ihan täysissä voimissaan?
Mun seka-ajossa 540iAT kulutti 13,5-15,0 litraa/100km. Nykyinen 525iA Sedan vie samanlaisessa ajossa 9,0-10,0 litraa/100km. Mielestäni ero on suuri.Last edited by JKK; 18-03-2016, 11:39.
Leave a comment:
-
-
540
Itsekin olen omistanut useamman E39:n ja kyllä se 540iA oli ainoa, joka oikeasti liikkui kivasti. 528i ja 530i; näistä automaatti syö kaiken terävyyden.
0-100 8 sekkaa on mukavaa kruisailua. 540:n yli 400nm vääntö poisti automaatin tuoman laiskuuden täysin. Ajoin itse omalla -98 mallisella autolla bimmerpartyillä 0-100 6,4s ja varttimailin 14,5s, joten liikkuu aivan luvatusti. Maantiellä kulutuksessa on vain noin 1 litran ero kuutoskoneisiin verrattuna (8/9) ja taajamassa mulla 540 vei sitten 3 litraa enemmän kuin 530. (13/16)
Liekö JKK:n yksikö ollut sitten ihan täysissä voimissaan?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kalevik View PostKaiken kaikkiaan purkauksesi kuulostaa siltä että ei vain ollut rahaa ostaa bensaa. Kyllä 540 liikahtaa, mutta silloin kulutus ei ala 1:llä.
Rahan riittävyyteen liittyvässä kommentissasi olet kyllä aivan oikeassa. Sitä faktaa minulla ei ole tarvetta peitellä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JKK View PostNo mun mielestä ohjelmoitu 530d tarjoaa paljon rotevamman ja väkevämmän ajokokemuksen.
Mun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.
Kaiken kaikkiaan purkauksesi kuulostaa siltä että ei vain ollut rahaa ostaa bensaa. Kyllä 540 liikahtaa, mutta silloin kulutus ei ala 1:llä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: