Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    Kun vaihtaa takapään jarruroippeet, niin onko auto pakko tunkata kokonaan ylös vai voiko tehdä nurkka kerrallaan? Käsijarrullehan menee kahvan alla molemmille puolille omat kaapelit ja kiristykset. Onnistuuko siis nurkka kerrallaan.

    Toisekseen jos koko paletin haluaa ilmaan, niin mistä on turvallisin nostaa?
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by arpuC View Post
      Kun vaihtaa takapään jarruroippeet, niin onko auto pakko tunkata kokonaan ylös vai voiko tehdä nurkka kerrallaan? Käsijarrullehan menee kahvan alla molemmille puolille omat kaapelit ja kiristykset. Onnistuuko siis nurkka kerrallaan.

      Toisekseen jos koko paletin haluaa ilmaan, niin mistä on turvallisin nostaa?
      Voi tehdä puoli kerrallaan.

      Perämurikasta voi nostaa jos yhdellä kerralla haluaa koko perän ylös.
      Voi nostaa myös puoli kerrallaan.

      Kunnolliset pukit alle myös.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by arpuC View Post
        Kun vaihtaa takapään jarruroippeet, niin onko auto pakko tunkata kokonaan ylös vai voiko tehdä nurkka kerrallaan? Käsijarrullehan menee kahvan alla molemmille puolille omat kaapelit ja kiristykset. Onnistuuko siis nurkka kerrallaan.

        Toisekseen jos koko paletin haluaa ilmaan, niin mistä on turvallisin nostaa?
        Itse nostan perän ilmaan apurungon kiinnipultien kohdalta. Eli sopivaan lankun palaan teet reiän, jonka pujottaa siihen pulttiin sitten vaan tunkilla ylös. Tässä kuvalliset ohjeet. Pukki virallisen tunkin paikalle. Sama toiselle puolella ja perä onkin tukevasti ilmassa. Muistaa vaan ennen operaatiota laittaa jotain eturenkaiden eteen ja taakse estämään auton liikkumisen. Voi muuten tulla pieni yllätys. BMW ja useimmat korjausoppaat kietää nostamasta perämurikasta. Monet tosin siitäkin nostavat ilman ongelmia.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Ja jos koukku on siitä on hyvä nostella, toki vaatii vähä tunkilta nostokorkeutta.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • arpuC
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1377

            Originally posted by Muurahainen View Post
            Voi tehdä puoli kerrallaan.

            Perämurikasta voi nostaa jos yhdellä kerralla haluaa koko perän ylös.
            Voi nostaa myös puoli kerrallaan.

            Kunnolliset pukit alle myös.
            Säädön kannalta ei haittaa siis jos toinen rengas on maassa. Eikös käsijarruvivussa ole säädöt omalle puolelle ja löysentää vain yhden puolen kerrallaan ja sitten kiristää?

            Eli periaatteessa:

            - Vaijeri löysälle
            - Rengas irti ja rojut irti
            - Herkistellään vipu
            - Uudet romut paikoilleen
            - Säädetään reiästä sen verran ettei pyöri->napsautetaan auki kunnes pyörii vapaasti
            - Kahvasta 3-4 klikkiä ylös->kiristetään vaijerista ettei rengas pyöri
            - Lasketaan kahva ja katsotaan liikkuuko yhdellä klikilla rengas
            - Kirrataan ylempi lukitusmutteri
            - Toistetaan toiselle puolelle

            ?
            Last edited by arpuC; 28-05-2014, 15:56.
            Miks sä sytytit Bemarin palaa?
            En löydä enää sun luo
            Teitkö sä tän tahallaan?
            Nyt kaikki palaa.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Tuo proseduuri kuulostaa varsin hyvältä. Hommaa helpottaa, jos saa kaverin pyörittelemään jarrulevyä/rengasta, kun vaijeria säätää. Nostaa kahvan 2-napsun kohdalle ja kirraa vaijeria, kunnes siinä alkaa selvästi ottaa. Sitten vain varmistaa, että 1-napsulla ei vielä selvästi ota kiinni verrattuna lepoasentoon. Vaijeri kannattaa välillä vetää kunnolla kireälle ja testaa vielä uudestaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • hasba
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 584
                • 05900

                Ebay vauhtipyörä

                Moro!

                Vauhtipyörä pitää satunnaisesti ääntä (yleensä kun auton käynnistää). Englannin ebaystä löyty melko edullinen vauhtis http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Z8-4-9...item5d45613fdb Onkohan kellään kokemuksia kyseisetä tuotteesta? Hinta kun on puolet normaalia halvempi niin en tietenkään odota että osa on täysin samanlainen kuin oem mutta kiinnostaisi..

                LUK:n osa on näköjään hieman kalliimpi http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-Seri...item51b1728d62
                E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by hasba View Post
                  Moro!

                  Vauhtipyörä pitää satunnaisesti ääntä (yleensä kun auton käynnistää). Englannin ebaystä löyty melko edullinen vauhtis http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Z8-4-9...item5d45613fdb Onkohan kellään kokemuksia kyseisetä tuotteesta? Hinta kun on puolet normaalia halvempi niin en tietenkään odota että osa on täysin samanlainen kuin oem mutta kiinnostaisi..

                  LUK:n osa on näköjään hieman kalliimpi http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-Seri...item51b1728d62
                  Niin iso työ vaihtaa vauhtipyörä, että kyllä ottaisin LUK valmistaman. Nämä missä ei mainita edes valmistajaa voi olla laadullisesti aivan mitä vaan.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • hasba
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 584
                    • 05900

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Niin iso työ vaihtaa vauhtipyörä, että kyllä ottaisin LUK valmistaman. Nämä missä ei mainita edes valmistajaa voi olla laadullisesti aivan mitä vaan.
                    Totta. Tuli vielä vahingossa pastettua väärä linkki. Luk:n vauhtis E39siin ei ollutkaan kuin 278 puntaa.
                    E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                    Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                    Comment

                    • arpuC
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1377

                      Tuli vaihdettua käsijarrukengät melkein onnistuneesti. Apparin puolelle meni heittämällä säätöihin, mutta kuskin puolelle jouduin purkamaan 3 kertaa (koeajolla lähti jousiruuvi kävelemään rummun sisään). Eli ongelmana on tuo yksi jousiruuvi joka ei vain tahdo asettua jarrukilpeen. Hetkeksi sen saa hyvin istumaan, mutta kun vetää käsijarrusta ja palauttaa käsijarrun, niin kengät jäävät ikäänkuin päälle. Renkaan pyöräytys taaksepäin ja paikat aukeaa. Tällöin kerran lensi tuo jousi irti ja kerran koeajon aikana. Millä tavoin olette ratkaisseet tuon ongelman? Itse pujotin prikan jarrukilven taustapuolelle ja ainakin toistaiseksi ei ole irronnut ajossa.

                      Vaihdoin ulkolämpitila-anturin uuteen kun edellinen näytti -40. No niin näyttää tämä uusikin. Netissä liikkuu niin monta tietoa tästä aiheesta. Joku käskee nollaamaan vikakoodeista, joku käskee irroittamaan akun kaapelit, joku käski laittamaan hyppylangalla oikariin jolloin tuo nollaantuisi jne. Ebaystä tilasin uuden anturin ja nyt pohdin onkohan se ollut valmiina jo rikki. Maksoi posteineen 10e ja oli paketoitu kuplamuoviin, mutta rasia jossa anturi tuli oli täysin lytyssä. Itse anturi ehjä ulkoapäin.

                      Siksi toisekseen yksi vinkki. Kannattaa purkaa raitisilmasuodattimien kaukalot pois ja tarkistaa vedenpoistot. Itse ihmettelin miksei vedä kunnolla vaikka paineilmalla suihkin paskoja pois (tulikin ihan reippaasti roskaa). Purin sitten muovit pois ja lokarin aukot olivat mullan vallassa melkein ylös asti. Se oli käytännössä muurautunut mullasta umpeen. Eli ilman koteloiden poistoa saa ainoastaan irtopaskat pois. Kotelot pois ja letkunpätkällä rassaa sekä kaataa vettä perään, niin rupeaa vetämään.
                      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                      En löydä enää sun luo
                      Teitkö sä tän tahallaan?
                      Nyt kaikki palaa.

                      Comment

                      • Jepux
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 22
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by arpuC View Post
                        Vaihdoin ulkolämpitila-anturin uuteen kun edellinen näytti -40. No niin näyttää tämä uusikin. Netissä liikkuu niin monta tietoa tästä aiheesta. Joku käskee nollaamaan vikakoodeista, joku käskee irroittamaan akun kaapelit, joku käski laittamaan hyppylangalla oikariin jolloin tuo nollaantuisi jne. Ebaystä tilasin uuden anturin ja nyt pohdin onkohan se ollut valmiina jo rikki. Maksoi posteineen 10e ja oli paketoitu kuplamuoviin, mutta rasia jossa anturi tuli oli täysin lytyssä. Itse anturi ehjä ulkoapäin.
                        Tarkasta että anturi on kunnolla liittimessään. Itse painin saman asian kanssa, ennen kuin hoksasin varmistaa että liitin on varmasti kunnolla kiinni. Katsastusasemalla täristimessä lähti löysäksi ja olin jo menossa ostamaan uutta anturia, mutta päätin vielä tarkastaa kytkennät, kun oli siihen asti pelannut hyvin.
                        E39 530i ///M-sport
                        Imolarot

                        Comment

                        • HerraHuu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2012
                          • 355
                          • Keski-Suomi

                          Originally posted by joni88 View Post
                          voisko joku mitata kuinke leveä/korkea/syvä on e39 etu ja taka mukiteline?

                          itsellä siis ei e39:ä ja tarkoitus olisi tilata ebaystä e39:n mukiteline ja fitata se toiseen autoon kun näyttää lähimpänä sellaiselta jonka saa nätisti laitettua. kunhan sais vaan mitat
                          Laitoin privalla kuvat mittoineen. Laitan myös tänne nämä samat jos jollekkin muulle jatkossa tarve sattuu iskemään. Niin ja korkeutta n.17 - 25mm.

                          [IMG][IMG][/IMG]

                          [IMG][/IMG]

                          [IMG][/IMG][/IMG]


                          -e30 2d m10b18

                          EX -e53 X5 3.0D
                          EX -e39 523i Sedan
                          EX -e36 325i Coupe
                          EX -e46 323i Sedan
                          EX -e36 320i Touring

                          Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

                          Comment

                          • Mikkomies84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1055
                            • Siilinjärvi

                            Mitenkäs Ebayssä myytävät tehdaskunnostetut turbot, kellään (huonoja) kokemuksia niistä? Garretin kuoriin laitettua Kiinan osaa vai mitä? M47:n turboa saisi tuohon 300€ -hintaan, toisaalta jossain näin myös reilun 130tkm ajetun orkkiksen että olisiko sellainen parempi vaihtoehto.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14509
                              • Oulu

                              Originally posted by Mikkomies84 View Post
                              toisaalta jossain näin myös reilun 130tkm ajetun orkkiksen että olisiko sellainen parempi vaihtoehto.
                              Riippuu vähän hinnasta, käytetystä en kyllä maksas koskaan kovin paljon vaikka oiski vähän ajettu. Ei kuitenkaan saa mitää takuuta.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • arpuC
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 1377

                                Originally posted by Jepux View Post
                                Tarkasta että anturi on kunnolla liittimessään. Itse painin saman asian kanssa, ennen kuin hoksasin varmistaa että liitin on varmasti kunnolla kiinni. Katsastusasemalla täristimessä lähti löysäksi ja olin jo menossa ostamaan uutta anturia, mutta päätin vielä tarkastaa kytkennät, kun oli siihen asti pelannut hyvin.
                                Siinähän se vika oli. Eilen kyllä painoin liittimen hampaat irvessä kiinni, mutta ei toiminut. Äsken otin liittimen irti ja puristin liitintä apinan raivolla, niin nyt taas toimii ulkolämpötila. :think

                                Toisaalta otin anturin irti, pinnit yhteen ja virrat päälle->anturi paikoilleen. Liekkö tuolla vaikutusta, kun jollakin sivustolla näin käskettiin tekemään.
                                Last edited by arpuC; 30-05-2014, 21:14.
                                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                                En löydä enää sun luo
                                Teitkö sä tän tahallaan?
                                Nyt kaikki palaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎