Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by jiiseppi View Post
    -96 523iA alkoi torstaina vatkaamaan holtittomasti, edellisellä kerralla kun näin kävi, korjaava toimenpide oli vajaa litra öljyä lisää, pieni testilenkki ja käynnin tasaantuessa muutama rykäsy kierroksia koneeseen.

    Nytkin lisäsin litran, mutta vatkaus ei hävinnyt tyhjäkäyntikierroksilla. Lisäsin toisen ja uskalsin seuraavana aamuna heittää emännän duuniin. 40km jälkeen alko jo säksättään kone ja taas tietysti äkkiä lisää öljyä koneeseen ja auto kotipihaan. Kotipihaan tullessa pienessä ylämäessä vilahti punainen öljykannun kuva taulussa.

    Muita oireita; öljy käryää pakosarjan päällä, venakopan tiivisteistä puskee ainakin osan öljyä pihalle. Nyt otin CCV:n irti putkineen ja totesin yläletkun ehjäksi, oli karstainen muttei tukossa. Siinä ei tuoretta öljyä ollut. Majoneesistä ei merkkiäkään. CCV meni paskaksi kun aloin uteliaisuuttani purkamaan, näytti tuo kalvo niin huonolta ja uusi on tilauksessa. Alaputki oli puhki. Selittyykö öljynkulutus tuolla alaputken rikolla, öljynhän ei ole tarkoitus varsinaisesti kiertää tuolta? Öljyä on tullut nyt muutamassa päivässä litratolkulla pihalle koneesta, ilmeisesti viimeksi lisäämäni öljy on nyt tuossa kotipihan asfalttilla.

    Moottorin vikavaloa ei ole vilkutellut missään vaiheessa, punaista öljykannuakin ohimennen, lämmöt on aina näyttäneet johdonmukaiselta, mutta palanut öljy on silloin tällöin tuoksunut ja putkesta tuprutellut paksulti savua. Öljykorkin alta tullut savua nyt kun sitä olen availlut. Kulutus on ollut järkevä tasan kymmenen 75% kaupunkiajolla. 165hv Audi A6 C5 verrattuna tehot on olleet oikein kivasti tallessa. Nyt oli nekin selvästi hukassa kun perjantaina ajoin viimeisen reissun tuolla.

    Öljykorkin irrotus vaikutti kierroksiin.

    Ennenkun autoa seuraavan kerran käynnistellään niin vaihdan venttiilikopan tiivisteet, CCV:n putkineen, muuta?

    mittarilukema 357tkm, huolto- ja omistushistoria vimpanpäälle, eli ei kiertopalkinto.





    https://www.dropbox.com/s/j6apz63x69..._9129.JPG?dl=0
    Siinä vaiheessa kun öljynmäärä alkaa vaikuttamaan moottorin käyntiin niin alkaa se öljyn lisääminen olla jo myöhäistä.. Tuolla kulutuksella öljyn täytyy kyllä jo tulla ihan valumalla ulos koneesta, joten luulisi vuodon paikallistamisen olevan helppoa.

    Originally posted by jiiseppi View Post
    Vissiin liian ohkasta öljyä oon tuohon laittanut, 0W40? paska lähteny liikkeelle ja öljynkierto jumissa?
    Ei ole liian ohutta öljyä, kyllä m52 toimii ihan hyvin 0w40. Paska on voinut lähteä liikkeelle, jos aikaisemmin on laiminlyöty öljynvaihtoja tai sitten ajeltu mineraaleilla.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • jiiseppi
      Bimmer Rookie
      • Sep 2014
      • 43
      • Tampere

      Kokemukset lähinnä kiinnostaa, arvauksia osaan tehdä itsekin. Tyhjeneekö öljypohja tuon rikkinäisen huohottimen alaputken kautta?
      Last edited by jiiseppi; 17-01-2015, 16:42.

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by jiiseppi View Post
        Kokemukset lähinnä kiinnostaa, arvauksia osaan tehdä itsekin. Tyhjeneekö öljypohja tuon rikkinäisen huohottimen alaputken kautta?
        Ei tyhjene.

        Comment

        • jiiseppi
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 43
          • Tampere

          Originally posted by Muurahainen View Post
          Ei tyhjene.
          Tuo alaputki on ehkä mennyt juuri nyt rikki, jos yläputki on ollut sen verran tukossa tai jäässä, että imusarja on imeny lämpöset ölpät tikun juuresta ylös, anyone?

          Yläputken separaattorin päästä putos nappi kovaa karstaa, eli voi olla jopa mahdollista, että yläputki on ollut tukossa. Separaattorin pohjalla on painon perusteella lisää paskaa.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Pitäisi vaihtaa yhteen E39 520i touringiin öljynsuodatinjalan tiiviste (M54). Onko tuossa projektissa mitä tarvikkeita syytä hankkia? Jalan tiiviste sekä vanoksen öljyputken tiivisteet löytyy jo hyllystä. Hihnat varmaan kannattaisi ainakin samalla uusia? Luin jostain ohjeesta että ylävesiletku kannattaisi irroittaa että olisi paremmin tilaa tehdä..?
            Oliko jossain hyviä taulukoita noille eri pulttien tiukkuuksille E39 / M54 olemassa?

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              Originally posted by Antti O View Post
              Pitäisi vaihtaa yhteen E39 520i touringiin öljynsuodatinjalan tiiviste (M54). Onko tuossa projektissa mitä tarvikkeita syytä hankkia? Jalan tiiviste sekä vanoksen öljyputken tiivisteet löytyy jo hyllystä. Hihnat varmaan kannattaisi ainakin samalla uusia? Luin jostain ohjeesta että ylävesiletku kannattaisi irroittaa että olisi paremmin tilaa tehdä..?
              Oliko jossain hyviä taulukoita noille eri pulttien tiukkuuksille E39 / M54 olemassa?
              En itse irroittanut ylävesiletkua, eikä se kummemmin tuntunut tiellä olevankaan.

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                Vaihdoin äsken marmorilta hommatun uuden termostaatin ja tuo ei näköjään aukee ollenkaan. Lämmöt nousi maantieajossa 98 asteeseen 20 kilsan matkalla ja sitten löin auton parkkiin. Tässä siis M52 ja 92 asteinen termari. Alavesiletku kylmä. Ilmattu on tehtaan ohjeen mukaan kuten aina ennenkin eikä tähän asti ole ongelmia sen suhteen ollut. Voiko olla niin paska tuuri että sattu viallinen termari? Vai ilmataanko vielä pullolla? Ja auton pitäs olla huomenna jo ajossa.. kyllä syö miestä taas

                Comment

                • tmth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 2194
                  • Kangasala

                  llllllllllllllll

                  F10 & R55
                  ex:
                  E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Tome View Post
                    Vaihdoin äsken marmorilta hommatun uuden termostaatin ja tuo ei näköjään aukee ollenkaan. Lämmöt nousi maantieajossa 98 asteeseen 20 kilsan matkalla ja sitten löin auton parkkiin. Tässä siis M52 ja 92 asteinen termari. Alavesiletku kylmä. Ilmattu on tehtaan ohjeen mukaan kuten aina ennenkin eikä tähän asti ole ongelmia sen suhteen ollut. Voiko olla niin paska tuuri että sattu viallinen termari? Vai ilmataanko vielä pullolla? Ja auton pitäs olla huomenna jo ajossa.. kyllä syö miestä taas
                    Tulee kabiiniin lämmintä? Onko paisarissa riittävästi nestettä? Jos olet varma, että ei ole ilmaa niin termarin avautumisen voi testata kiehuvalla vedellä. Joutuu toki purkamaan taas, mutta eipä siinä nyt hirveästi oli vaihtoehtoja, jos meinasin sen huomiseksi saada ajoon. :think
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      Originally posted by tmth View Post
                      En itse irroittanut ylävesiletkua, eikä se kummemmin tuntunut tiellä olevankaan.
                      Tarviiko siihen muuta varata kun toi öljynsuodatinjalan tiiviste ja banjotiivisteet vanoksen öljyputkeen.. uudet hihnat.
                      Tuttu homma sinänsä e46 suhteen, ajattelin tekeekö e39 jotain eroa tohon.

                      Comment

                      • opTA
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2011
                        • 924
                        • Suomi

                        Kuinka työläs homma on lähteä (prefacelift) toukasta selvittämään vikaa kun takaluukun lisäjarruvalo (se ledipaneeli) ei toimi/pala ollenkaan..? Muut valot toimivat kuten pitääkin.
                        Katsastuksessa huomasin ettei toimi ja samaa sanoi katsuri, ei hylännyt vaan antoi korjauskehoituksen.

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Tulee kabiiniin lämmintä? Onko paisarissa riittävästi nestettä? Jos olet varma, että ei ole ilmaa niin termarin avautumisen voi testata kiehuvalla vedellä. Joutuu toki purkamaan taas, mutta eipä siinä nyt hirveästi oli vaihtoehtoja, jos meinasin sen huomiseksi saada ajoon. :think
                          Lämmöt nousi normaalilla tavalla lineaarisesti ja hyttiin tuli tulikuumaa ilmaa. Ja toimivalla termarilla ois pitäny lämpöjen nousun pysähtyä siihen 92 asteeseen maantieajossa. Ja nestettä tottakai paisari täys. Sain järkättyä huomiseks kyydit joten huomenna illalla uutta tilalle. Olis pitäny keittää ennen asennusta..

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16364
                            • Leppävirta

                            Originally posted by opTA View Post
                            Kuinka työläs homma on lähteä (prefacelift) toukasta selvittämään vikaa kun takaluukun lisäjarruvalo (se ledipaneeli) ei toimi/pala ollenkaan..? Muut valot toimivat kuten pitääkin.
                            Katsastuksessa huomasin ettei toimi ja samaa sanoi katsuri, ei hylännyt vaan antoi korjauskehoituksen.
                            Varmaankin lähtisin tutkimaan takaluukun johtosarjaa siitä saranan kupeelta. En muista kulkiko johtoja vasemmalla mutta ainakin oikealla puolella kulkee.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              Originally posted by Tome View Post
                              Lämmöt nousi normaalilla tavalla lineaarisesti ja hyttiin tuli tulikuumaa ilmaa. Ja toimivalla termarilla ois pitäny lämpöjen nousun pysähtyä siihen 92 asteeseen maantieajossa. Ja nestettä tottakai paisari täys. Sain järkättyä huomiseks kyydit joten huomenna illalla uutta tilalle. Olis pitäny keittää ennen asennusta..
                              Lähtikö se lämpömittari myös nousuun yli keskikohdan? Tai miten noin tarkkaan tutkit nesteen lämpöä.. inpalla?

                              Comment

                              • Tome
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 548
                                • Joensuu

                                Originally posted by Antti O View Post
                                Lähtikö se lämpömittari myös nousuun yli keskikohdan? Tai miten noin tarkkaan tutkit nesteen lämpöä.. inpalla?
                                Eeeeii, lämpöjä seurasin salavalikosta. Mittarin neulahan on keskellä jos lämmöt 75-110 vai oliko 115 en muista. Luulin muuten saavani behrin termarin orkkiksena mutta wahler tuli. Taitaa olla tuurissaan saako toimivan. No mutta onneks ei ollu tallilta tuon pitempi matka kotio, ois voinu jossain vaiheessa rueta jänskättämään jos lämmöt ois vaan jatkanu nousuaan.
                                Last edited by Tome; 18-01-2015, 20:32.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎