memebuy23buy

E39 Kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikidi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 167
    • Espoo

    Lueskelin tossa aikaisempia threadeja 530D EGR termostaatista, mutta yksi kysymys sopisi ehkä tänne:

    Onko kuinka iso juttu irrottaa ja puhdistaa?
    Entä tulppaus, kuinka iso homma ja millä tulpata ja mihin kohtaan?

    Kiitos jo etukäteen

    -----
    NYT #1: BMW F11 520D
    Ennen:
    BMW E39 530D -00 Sedan
    BMW E46 316i -02 Touring
    BMW E36 325iA -94 Sedan
    Nissan Almera N15 1.4Si -00

    Nissan Micra K10 1.2 -89 (aka JaMi)

    Comment

    • Jani_88
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2010
      • 367
      • jkl

      Mites se taas meni, käykö toukkaan sama kilven (led) valo, kuin sedaniinkin?

      Comment

      • eiskalt
        Bimmer Fanatic
        • May 2012
        • 836
        • Hyvinkää

        Olipas helppo homma vaihtaa puhaltimen etuvastus. Hirveästi kuullut ja lukenut, miten on pirun tiukassa ja vittumainen paikka, mutta tuohan on melkein käsillä ja irtosi ilman mitään voimankäyttöä, kun painoi klipsin auki ja veti.
        Ainoa, mikä hommaa hankaloitti oli jälkiasenteiset sähköjärjestelmät, jonka ansiosta juuri tuosta edestä menee pari nippua piuhoja.
        15min meni ja auto oli taas ulkona hallista.

        Comment

        • juha_s
          Alueaktiivi
          • May 2008
          • 446
          • Lappeenranta

          Originally posted by Jani_88 View Post
          Mites se taas meni, käykö toukkaan sama kilven (led) valo, kuin sedaniinkin?
          Ei, jos tarkotetaan niitä "valmiita" ledimokkuloita. Joutuu laittaa putki polttimot
          F11 535d xDrive M-Sport -13

          Comment

          • Jani_88
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2010
            • 367
            • jkl

            Originally posted by juha_s View Post
            Ei, jos tarkotetaan niitä "valmiita" ledimokkuloita. Joutuu laittaa putki polttimot


            Mikäs noista kävis sit toukkaan?

            Comment

            • juha_s
              Alueaktiivi
              • May 2008
              • 446
              • Lappeenranta

              Originally posted by Jani_88 View Post
              36mm pitkä
              F11 535d xDrive M-Sport -13

              Comment

              • Siltanen
                Newbiemmer
                • Mar 2011
                • 17
                • Harola

                Originally posted by HTK12 View Post
                Jos se akku oli riittävän tyhjä niin meni jäähän -> luultavasti entinen akku. Tosiaan kylmässä on tyhjää akkua turha latailla. Edes se lumihiutale tila ei saa sitä akkua ottamaan virtaa vastaan nopeasti. Toki se latautuu, mutta todella hitaasti. Eipä se sisälle tuominenkaan mikään pikafiksi ole, kun se akku pitää ensin saada lämpimäksi. Lataus aika riippuu taas miten tyhjäksi akku pääsi ja missä kunnossa se on. Kannattaa nyt ainakin se 12h pitää sitä akku sisällä laturissa. Sitten katsoa näyttääkö laturi täyttä akkua.
                Oli akku mennyt jäähän mut oli jtn 8h sisällä latauksessa ni laturi näytti jo et nyt pelaa, ja niin tuntuu pelaavanki. Koitin piruuttani etten pistäny autoo ees lämmitykseen yöks ja hyvin starttas aamulla.
                Latasin siis ctekillä sen ensin normi latauksella ja sit viel lisäks sillä eheytyslatauksella
                (OO=[||]*[||]=OO) -e34 535
                (OO(|||)*(|||)OO) -e39 530D
                (OO\(||||)(||||)/OO) -e83 x3 2.5si

                Comment

                • rectum
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 85
                  • Lahti

                  Originally posted by Gog View Post
                  Joo, no täytyy tarkastaa minkälainen siellä on, tallia kun ei oo niin tonne pakkaseen ei houkuta mutta kai se mentävä on. Oikkari siellä on, se nyt on selvää.. Toivottavasti pääsis vastuksen vaihdolla
                  Mulla ois ylimääräsenä tollanen vastus,jos vielä tarvetta...
                  E61 535 tiisseli M-sport -06
                  E36 325i coupe -93
                  +paljon muita merkkejä...

                  Comment

                  • jannnu78
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 150
                    • Tampere

                    Originally posted by Siltanen View Post
                    Oli akku mennyt jäähän mut oli jtn 8h sisällä latauksessa ni laturi näytti jo et nyt pelaa, ja niin tuntuu pelaavanki. Koitin piruuttani etten pistäny autoo ees lämmitykseen yöks ja hyvin starttas aamulla.
                    Latasin siis ctekillä sen ensin normi latauksella ja sit viel lisäks sillä eheytyslatauksella
                    Onko täällä enemmän akkutietäjijä ?

                    askarruttaa pari seikkaa ,kun ekanakin ei tunne noita moderneja Ctek latureita .
                    Ceissini = autossani oli Vartan 60Ah akku joka meni pätkäajossa ja kovilla pakkasilla tyhjäksi , toin sisälle niin huomasin myös äkkiä että se on jäässä . sulattelin rauhassa päivän , jonka jälkeen Ctekillä lataus melkotyhjästä kesti yön yli kun illalla laitoin lataukseen .

                    onkohan tuolla vartalla enää elinkaarta jäljellä ? vai kandeeko viedä suosiolla mökille uistelu akuksi , eli vaikka laturi näyttää täyttä varausta onkoha siellä henkeä oikeasti jäljellä ? eikö tuo 60Ah akku ole aika pieni E39 bemarille ? Ex omistaja nuukaillu akkukaupoilla Minkäkokoisia akkuja teillä on omassa kulkineesa ?

                    Varmuuden vuoksi ostin täysin uuden akun , kun epäilin muutenkin tuon akun kuntoa ja näillä pakkasilla ei viitsi pelleillä , niin Boscin S5;sen 100 Ah nyt pitäs jytkiä

                    Myyjä sanoi että kannattaa ladata uutta akkua muutaman tunnin , Ctekin kun löin tuohon uuteen Boshiin niin lataus ampaisi tunnin latauksen jälkeen kohtaan 4 , luin jostain että kohdassa 4 akku olisi 95 % varaustilassa annoin olla vielä yön yli mutta mittari ei käy koko ohjelmaa läpitte ? eli tuonna 7 kohtaan asti jossa on 100% varaus

                    onko tuo 10 amppeerinen laturi vaan liian pieni tuolla isolle 100 Ah akulle että ei jaksa sitä työntää täyteen , olis mahkuja saada lainaa ctekin laturi mikä on muistaakseen 25A laturi , meniskö sillä perille asti tuo lataus ? vai tarviiko sitä saadakkaan ?

                    Edit2: bonus kyssärinä , mikä on puhallin moottorin elinkaari ? viime kesänä vaihdettiin siili kun auto jäi puhaltelee itsekseen vaikka virrat oli pois . tänään pakkasilla puhallin lopetti yhteistyön , löin auton roikkaan ja sisälämmittimen päälle ja annoin puhaltaa 3 h ja taas volaa puhallin toimii ,voiko se siis jäätyä ja nyt suli kun lämmitin autoa .
                    Last edited by jannnu78; 09-01-2016, 22:35.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5142
                      • Paimio

                      Originally posted by jannnu78 View Post
                      onkohan tuolla vartalla enää elinkaarta jäljellä ? vai kandeeko viedä suosiolla mökille uistelu akuksi , eli vaikka laturi näyttää täyttä varausta onkoha siellä henkeä oikeasti jäljellä ? eikö tuo 60Ah akku ole aika pieni E39 bemarille ? Ex omistaja nuukaillu akkukaupoilla Minkäkokoisia akkuja teillä on omassa kulkineesa ?
                      On tuo vähän pieni. Omassa 528iA:ssa on 90aH ja sellainen siinä ollut tehtaalta tullessaankin. Toki sähkölaitteiden määrä hieman kertoo millainen akku pitää olla, mutta en kyllä kutoskoneeseen missään nimessä 60aH akkua laittaisi.

                      Jos uutta lähdet ostamaan niin ota ehdottomasti 90aH niin ainakin riittää sitten.

                      Kyllä pienemmälläkin laturilla isomman akunkin saa täyteen...pitää vaan ladata pidempään.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        Originally posted by jannnu78 View Post
                        Onko täällä enemmän akkutietäjijä ?

                        askarruttaa pari seikkaa ,kun ekanakin ei tunne noita moderneja Ctek latureita .
                        Ceissini = autossani oli Vartan 60Ah akku joka meni pätkäajossa ja kovilla pakkasilla tyhjäksi , toin sisälle niin huomasin myös äkkiä että se on jäässä . sulattelin rauhassa päivän , jonka jälkeen Ctekillä lataus melkotyhjästä kesti yön yli kun illalla laitoin lataukseen .

                        onkohan tuolla vartalla enää elinkaarta jäljellä ? vai kandeeko viedä suosiolla mökille uistelu akuksi , eli vaikka laturi näyttää täyttä varausta onkoha siellä henkeä oikeasti jäljellä ? eikö tuo 60Ah akku ole aika pieni E39 bemarille ? Ex omistaja nuukaillu akkukaupoilla Minkäkokoisia akkuja teillä on omassa kulkineesa ?

                        Varmuuden vuoksi ostin täysin uuden akun , kun epäilin muutenkin tuon akun kuntoa ja näillä pakkasilla ei viitsi pelleillä , niin Boscin S5;sen 100 Ah nyt pitäs jytkiä

                        Myyjä sanoi että kannattaa ladata uutta akkua muutaman tunnin , Ctekin kun löin tuohon uuteen Boshiin niin lataus ampaisi tunnin latauksen jälkeen kohtaan 4 , luin jostain että kohdassa 4 akku olisi 95 % varaustilassa annoin olla vielä yön yli mutta mittari ei käy koko ohjelmaa läpitte ? eli tuonna 7 kohtaan asti jossa on 100% varaus

                        onko tuo 10 amppeerinen laturi vaan liian pieni tuolla isolle 100 Ah akulle että ei jaksa sitä työntää täyteen , olis mahkuja saada lainaa ctekin laturi mikä on muistaakseen 25A laturi , meniskö sillä perille asti tuo lataus ? vai tarviiko sitä saadakkaan ?

                        Edit2: bonus kyssärinä , mikä on puhallin moottorin elinkaari ? viime kesänä vaihdettiin siili kun auto jäi puhaltelee itsekseen vaikka virrat oli pois . tänään pakkasilla puhallin lopetti yhteistyön , löin auton roikkaan ja sisälämmittimen päälle ja annoin puhaltaa 3 h ja taas volaa puhallin toimii ,voiko se siis jäätyä ja nyt suli kun lämmitin autoa .
                        No tuo Boschin 100Ah S5 on hyvä valinta. 60Ah on vähän turhan pieni talveksi. Kyllä tuollainen 100Ah akku latautuu hyvin 10A ctekillä. Itsellä on 7A ctek, ja silläkin jaksaa hyvin ladata täyteen. Pitäisihän sen latauksen mennä sinne viimeiseen vaiheeseen. Meneekö kun lataat sen vanhan akun?

                        Kylmässä ei välttämättä pienillä nopeuksilla lähde puhallin pyörimään, jos alkaa olla ehtoopuolella. Koita kylmällä autolla laittaa se täysille tehoille ja katso lähteekö liikkeelle.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • jannnu78
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 150
                          • Tampere

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          No tuo Boschin 100Ah S5 on hyvä valinta. 60Ah on vähän turhan pieni talveksi. Kyllä tuollainen 100Ah akku latautuu hyvin 10A ctekillä. Itsellä on 7A ctek, ja silläkin jaksaa hyvin ladata täyteen. Pitäisihän sen latauksen mennä sinne viimeiseen vaiheeseen. Meneekö kun lataat sen vanhan akun?

                          Kylmässä ei välttämättä pienillä nopeuksilla lähde puhallin pyörimään, jos alkaa olla ehtoopuolella. Koita kylmällä autolla laittaa se täysille tehoille ja katso lähteekö liikkeelle.
                          Ei ole tosiaan tullu edes katsottua akun kokoa kun toiminut , nyt kun junttaisn tuon Boschin 100 Ah tilalle niin onhan se puolet isompi ja kontin tila tuli täyteen kumma vaan kun laturilla ei sitä varausta saa täyteen . no onhan siinä 2 -vuoden takuu . Onkohan tuo pieni akku ollut jotenkin haitaksi autolle ? tässä historiassa ollut vaan kaikenlaisia valo showta jne..toki osa niistä liittynyt imuvuotoon sun muihin .

                          Tosiaan sain puhaltimen pelittämään , kun laitoin sisäpuhaltimen puhaltamaan autoon muutamiksi tunneiksi , nyt puhallin pelaa kun ennenkin , viimetalvena oli myös kylmiä jaksoja ja pelas sillonkin . Paljonkohan tollanen puhalimen moottorin vaihto töineen kustantaa ?

                          Autolla saisi ajaa varmaan putkeen aika monta tuntia että laturi jaksaisi itse lyödä tuohon akkuun lisää virtaa .

                          edit : niin tosiaan se jäätynyt vanha akku jota sulattelin niin 10 a laturilla jakso mennä ohjelman tappiin asti noin 8-10 h latausajalla . uutta Boschia latasin 4 vaiheesta eteenpäin => noin 5-6h eikä mennyt täyteen

                          edit2: tänä aamuna sama homma puhallin pyörii hitaalalla nopeudella mutta kun laittaa voimaa lisää niin hyytyy samantein , ja nyt ei taas pelaa ollenkaan , tottakai se pitää just nyt hyytyä kun on nämä kylmät kelit päällä :(
                          Last edited by jannnu78; 10-01-2016, 10:55.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by jannnu78 View Post
                            Ei ole tosiaan tullu edes katsottua akun kokoa kun toiminut , nyt kun junttaisn tuon Boschin 100 Ah tilalle niin onhan se puolet isompi ja kontin tila tuli täyteen kumma vaan kun laturilla ei sitä varausta saa täyteen . no onhan siinä 2 -vuoden takuu . Onkohan tuo pieni akku ollut jotenkin haitaksi autolle ? tässä historiassa ollut vaan kaikenlaisia valo showta jne..toki osa niistä liittynyt imuvuotoon sun muihin .

                            Tosiaan sain puhaltimen pelittämään , kun laitoin sisäpuhaltimen puhaltamaan autoon muutamiksi tunneiksi , nyt puhallin pelaa kun ennenkin , viimetalvena oli myös kylmiä jaksoja ja pelas sillonkin . Paljonkohan tollanen puhalimen moottorin vaihto töineen kustantaa ?

                            Autolla saisi ajaa varmaan putkeen aika monta tuntia että laturi jaksaisi itse lyödä tuohon akkuun lisää virtaa .

                            edit : niin tosiaan se jäätynyt vanha akku jota sulattelin niin 10 a laturilla jakso mennä ohjelman tappiin asti noin 8-10 h latausajalla . uutta Boschia latasin 4 vaiheesta eteenpäin => noin 5-6h eikä mennyt täyteen

                            edit2: tänä aamuna sama homma puhallin pyörii hitaalalla nopeudella mutta kun laittaa voimaa lisää niin hyytyy samantein , ja nyt ei taas pelaa ollenkaan , tottakai se pitää just nyt hyytyä kun on nämä kylmät kelit päällä :(
                            Auton laturi kyllä lykkää suht nopeasti lisää virtaa kun yleisesti ovat nykyisin 100A+ kokoisia.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              Originally posted by jannnu78 View Post
                              Ei ole tosiaan tullu edes katsottua akun kokoa kun toiminut , nyt kun junttaisn tuon Boschin 100 Ah tilalle niin onhan se puolet isompi ja kontin tila tuli täyteen kumma vaan kun laturilla ei sitä varausta saa täyteen . no onhan siinä 2 -vuoden takuu . Onkohan tuo pieni akku ollut jotenkin haitaksi autolle ? tässä historiassa ollut vaan kaikenlaisia valo showta jne..toki osa niistä liittynyt imuvuotoon sun muihin .

                              Tosiaan sain puhaltimen pelittämään , kun laitoin sisäpuhaltimen puhaltamaan autoon muutamiksi tunneiksi , nyt puhallin pelaa kun ennenkin , viimetalvena oli myös kylmiä jaksoja ja pelas sillonkin . Paljonkohan tollanen puhalimen moottorin vaihto töineen kustantaa ?

                              Autolla saisi ajaa varmaan putkeen aika monta tuntia että laturi jaksaisi itse lyödä tuohon akkuun lisää virtaa .

                              edit : niin tosiaan se jäätynyt vanha akku jota sulattelin niin 10 a laturilla jakso mennä ohjelman tappiin asti noin 8-10 h latausajalla . uutta Boschia latasin 4 vaiheesta eteenpäin => noin 5-6h eikä mennyt täyteen

                              edit2: tänä aamuna sama homma puhallin pyörii hitaalalla nopeudella mutta kun laittaa voimaa lisää niin hyytyy samantein , ja nyt ei taas pelaa ollenkaan , tottakai se pitää just nyt hyytyä kun on nämä kylmät kelit päällä :(
                              Ei siitä pienestä akusta ole mitään haittaa autolle ollut. Ongelmana lähinnä nyt se, että virta voi loppua talvella akusta (-30c taitaa akusta saada ulos 40%). Kesällä kyllä pitäisi toimia, jos vaan akku on kunnossa. Pakkasella vajaa akku latautuu autossa todella huonosti, varsinkin e39:in kaltaisessa autossa, jossa akku on kontissa. Joten varsinkin talvella uusi akku on syytä ladata ennen asennusta. Toki jos lähtee heti asennuksen jälkeen pitkälle lenkille akku ei vielä ole ehtinyt jäähtyä ja latautuu kohtuu nopeasti.

                              Ei välttämättä mennyt täyteen, kun et tuota enempää ladannut. Se 4 vaihe kun voi kestää todella pitkään isolla akulla. Kyllähän se puhaltimen moottorin vaihto maksaa, kun koko kojelaudan joutuu irroittamaan edestä ja puhallinkin maksaa ~200€ (alkuperäinen). Vaihtotyö maksaa tosiaan sen verran, että ei mitään halvinta tarviketta ei ainakaan kannata laittaa.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Siltanen
                                Newbiemmer
                                • Mar 2011
                                • 17
                                • Harola

                                Originally posted by jannnu78 View Post
                                Onko täällä enemmän akkutietäjijä ?

                                askarruttaa pari seikkaa ,kun ekanakin ei tunne noita moderneja Ctek latureita .
                                Ceissini = autossani oli Vartan 60Ah akku joka meni pätkäajossa ja kovilla pakkasilla tyhjäksi , toin sisälle niin huomasin myös äkkiä että se on jäässä . sulattelin rauhassa päivän , jonka jälkeen Ctekillä lataus melkotyhjästä kesti yön yli kun illalla laitoin lataukseen .

                                onkohan tuolla vartalla enää elinkaarta jäljellä ? vai kandeeko viedä suosiolla mökille uistelu akuksi , eli vaikka laturi näyttää täyttä varausta onkoha siellä henkeä oikeasti jäljellä ? eikö tuo 60Ah akku ole aika pieni E39 bemarille ? Ex omistaja nuukaillu akkukaupoilla Minkäkokoisia akkuja teillä on omassa kulkineesa ?
                                toi ctek polar on 5A laturi, ja hyvin seki tuntu lataavan 100ah akkua. Varmasti lataa nopeemmin tehokkaammalla.
                                Otin tosta e34 prokkis autosta samanlaisen exiden 100ah akun irti kokeillakseni saako toi ctek siitä enää kalua, kun se on ollut kumminki jo parivuotta ihan käyttämättä, ja umpi jäässä. Ekaks pistin sen eheytyslatauksen, niin valitti ettei akku pidä enää varausta. Aattelin sitten et pistän viel normi latauksen ja koitan sillä, ni kas kummaa nyt vuorokauden päästä näytti täyttä varausta, tiedä sitten tuliko akku kuntoon vai tyhjeneekö se samantien.
                                (OO=[||]*[||]=OO) -e34 535
                                (OO(|||)*(|||)OO) -e39 530D
                                (OO\(||||)(||||)/OO) -e83 x3 2.5si

                                Comment

                                Working...
                                X