Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by bemmeri View Post
    Pitkä ketju, helmpompi kysyä.

    e39 menossa kulmien suuntaukseen lähiaikoina. Miten evästän suuntaajaa että tulisi optimi kun pyöräkoko on vakio 18" 235 ja 265 renkailla? Alustaa madallettu hieman, keskiöstä kaareen n. 330mm edessä ja takana.
    Tuossa TJJ:n lapussa aika hyvät kulmat jonka mukaan voisit yrittää saada säädätettyä.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • tecro
      BTCF Member
      • Dec 2009
      • 185
      • Suomi

      Originally posted by janke View Post
      Laittaisitko kaavan miten laskit?

      Kiitoksia. Jos näin on, niin minulla taka-camberit saa tuohon uusien epäkesko pulttien ansiosta -1.48´ :think Vaikka tuohon passi-mittaukseen ei oikein voi luottaa, kun lattia ei ollut varmaan täysin vaaterissa.

      Käytin insinöörimäisesti laskinta
      Mutta tällä kai se menee 88.8 eli 88/60 + 8/3600= 1.468.. ja napilla muotoon
      1min 28s 8so Kävi pieni näppäily moka ensimmäisessä vastauksessa.
      Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        Originally posted by tecro View Post
        Käytin insinöörimäisesti laskinta
        Mutta tällä kai se menee 88.8 eli 88/60 + 8/3600= 1.468.. ja napilla muotoon
        1min 28s 8so Kävi pieni näppäily moka ensimmäisessä vastauksessa.
        Ahaa, eli nyt olisikin -1,28` negatiivistä? Tuohon en kyllä usko, että noin pystyssä voisi olla
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by janke View Post
          Aika hyvä,mutta tuskin ihan noin. Eli, yksi astehan on 60min ja jos pyörän pysty kallistuma on minulla takana 88,8 astetta ja 90,0 astettahan on ihan pystyssä, niin miten toi 88,8 tulkitaan minutteina? En ymmärrä.

          Tuolla vähän selitystä, mutta ei mene mun kaaliin!
          http://fi.wikipedia.org/wiki/Aste
          No sähän kysyit nimenomaan 88,8 astetta minuutteina, ja mä vastasin. (ihmettelin kyllä miks pitää noin iso astemäärä tietää minuutteina )

          88 astetta minuutteina, 88x60, ja päälle 0,8x60...

          90-88,8=1,2 astetta. Jos 1 aste on 60 minuuttia, niin silloin asteen kymmenysosa on 6 minuuttia, 2 kymmenystä yli on siis 12 minuuttia jne...

          1,2 astetta on 1 aste 12 minuuttia...
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            No sähän kysyit nimenomaan 88,8 astetta minuutteina, ja mä vastasin. (ihmettelin kyllä miks pitää noin iso astemäärä tietää minuutteina )

            88 astetta minuutteina, 88x60, ja päälle 0,8x60...

            90-88,8=1,2 astetta. Jos 1 aste on 60 minuuttia, niin silloin asteen kymmenysosa on 6 minuuttia, 2 kymmenystä yli on siis 12 minuuttia jne...

            1,2 astetta on 1 aste 12 minuuttia...
            Tattis. Joo, esitin asian epäselvästi. Se on jännä nähdä, kuinka paljon suuntauslaite näyttää verrattuna tuohon passiin:think Menee ainakin 2viikkoo, kunnes pääsen suuntauksee Ja jännä nähdä, että kuinka paljon on suuntauskoneilla eroa, kun menen toiseen paikkaan, kun viimmeksi.:think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Millanen passi sulla oikein on, joku perinteinen vai joku hifihifizeizei?
              Kun sä sillä niin usein kattelet noita
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Millanen passi sulla oikein on, joku perinteinen vai joku hifihifizeizei?
                Kun sä sillä niin usein kattelet noita
                En muista merkkiä, mutta se on nimeltämainitsemattoman firman omaisuutta, joka on mulla ollut vähän lainassa Joskus se on ollut jossain oikein kaliproitavanakin:think
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4180

                  No vituikshan tuo tais mennä.

                  Sanoin ennen suuntausta että ratti suoraan ja camberit mahdollisimman pystyyn tol.alueen rajoissa. Liian paljon camria noissa nyt omasta mielestä on, en nähny asentajaa enää suuntauksen jälkeen, mutta mitään huomautettavaa ei ollu kun ei viestiä laitettu. Ratti on sentään suorassa, eikä vedelly ajossa (kuluneet renkaat).
                  Eikös eteen ois saanu renkaat pystympään, kun ois etukelkalla passannu tuon eron lähtötilanteesta puoleen väliin? Nyt lisätty camberia toiselle puolelle. :think

                  Periaatteesta en mene valittamaan, toista kertaa ei tarvii kuitenkaan asioida... Ei muutakaan paikkaa saanu lyhyellä varoitusajalla, kun maanantaina pitäis pitemmälle reissulle, lähtee, niin arvelin saada kulmat kohalleen.
                  Onhan tuo kuitenkin jossain määrin ohjearvojen alueella. Renkaat 18" ja alusta n. 330/330 kaareen keskiöstä.

                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    Takarenkaista häviää sisälaita muutaman tuhannen km jälkeen.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10079
                      • KVLA

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Periaatteesta en mene valittamaan, toista kertaa ei tarvii kuitenkaan asioida...
                      Periaattessa nimenomaan pitää mennä valittamaan.Jos olet niille säätöarvot antanut ja niihin ei edes ole yritetty päästä.Tuohan on ryssitty ihan täysin LISÄÄMÄLLÄ campereita puolien tasaamiseksi,vaikka niitä olisi pitänyt pienentää.Eli oikean puolen campereita saatu lisättyä,vaikka vasemmalta/molempia olisi pitänyt pienentää.(Vaikka nyt toleranssialueella vielä liikutaankin).Pelkkä auraus on saatu säädettyä kohdilleen.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        Originally posted by bemmeri View Post
                        No vituikshan tuo tais mennä.

                        Sanoin ennen suuntausta että ratti suoraan ja camberit mahdollisimman pystyyn tol.alueen rajoissa. Liian paljon camria noissa nyt omasta mielestä on, en nähny asentajaa enää suuntauksen jälkeen, mutta mitään huomautettavaa ei ollu kun ei viestiä laitettu. Ratti on sentään suorassa, eikä vedelly ajossa (kuluneet renkaat).
                        Eikös eteen ois saanu renkaat pystympään, kun ois etukelkalla passannu tuon eron lähtötilanteesta puoleen väliin? Nyt lisätty camberia toiselle puolelle. :think

                        Periaatteesta en mene valittamaan, toista kertaa ei tarvii kuitenkaan asioida... Ei muutakaan paikkaa saanu lyhyellä varoitusajalla, kun maanantaina pitäis pitemmälle reissulle, lähtee, niin arvelin saada kulmat kohalleen.
                        Onhan tuo kuitenkin jossain määrin ohjearvojen alueella. Renkaat 18" ja alusta n. 330/330 kaareen keskiöstä.

                        Eturenkaat tosiaanki kuluvat sisäreunoista aika hurjaa vauhtia! Ja nyt ei ole toteutunut sitä asteen eroa etu ja takapään camberien välillä.

                        Edessä on jotain vialla? Oletko tarkistanut tukivarret, että onko niissä väliää? Onko sinulla säädettävät tolpat vai tavalliset madallus jouset ja iskarit?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4180

                          Originally posted by janke View Post
                          Eturenkaat tosiaanki kuluvat sisäreunoista aika hurjaa vauhtia! Ja nyt ei ole toteutunut sitä asteen eroa etu ja takapään camberien välillä.

                          Edessä on jotain vialla? Oletko tarkistanut tukivarret, että onko niissä väliää? Onko sinulla säädettävät tolpat vai tavalliset madallus jouset ja iskarit?
                          Alusta tarkistettiin etuiskareiden asennuksen yhteydessä ja missään ei ollu väljää. Edessä koni/h&r ja takana myös konit.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4180

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Periaattessa nimenomaan pitää mennä valittamaan.Jos olet niille säätöarvot antanut ja niihin ei edes ole yritetty päästä.Tuohan on ryssitty ihan täysin LISÄÄMÄLLÄ campereita puolien tasaamiseksi,vaikka niitä olisi pitänyt pienentää.Eli oikean puolen campereita saatu lisättyä,vaikka vasemmalta/molempia olisi pitänyt pienentää.(Vaikka nyt toleranssialueella vielä liikutaankin).Pelkkä auraus on saatu säädettyä kohdilleen.
                            Joo, ite huomasin saman että ei edes yritetty saada cambereita vähemmälle. Taidan ainakin käydä kysymässä asiasta, mikä asentajan kanta on, mutta tuskimpa ilmatteeksi alkaa säätämään noita pienemmälle. Jos kutakuinkin alueella on ja ohjeeksi annoin "mahdollisimman pystyyn rajojen sisällä", voihan se asentaja selittää että ei saanu tuon pystympään, tms. No eihän tuossa konkurssia tullu, vaikka onkin kallis pelkkä aurauksen säätö...

                            Odotan että ens kuun alussa pääsee leimalle ja siellä kattoo tuon alustan vielä kerran, että on kaikki ok. Tarkistettu tosiaan viimeksi kevättalvella kun eteen tolpat vaihdatin ja sillon ok. Ite vaihdoin tolpat taakse kuukaus sitten ei siellä välyksiä ollu kun kangella, vääntelin.
                            Edessä on tuoreen näköset tukivarret ja edellisen omistajan mukaan alustan palikoita on vaihdeltu.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Alusta tarkistettiin etuiskareiden asennuksen yhteydessä ja missään ei ollu väljää. Edessä koni/h&r ja takana myös konit.
                              Pakko edessä jotain olla vialla, kun yleensä jos etupään ripustukset on kunnossa niin, pitäisi olla reiulusti negatiivistä alle yhden asteen:think Onko iskarit ja tukivarret kiristetty painopäällä?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                Originally posted by janke View Post
                                Onko iskarit ja tukivarret kiristetty painopäällä?
                                En tiedä kun en ollut paikanpäällä. Mutta luulisin että hommansa ovat osanneet, bmw/mb "korjaamo" on jossa etutolpat vaihettiin.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎