Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukep
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 75
    • Oulu

    Autona -03 530d e39 sedan, m-sport alusta, 225/45 17.

    Noniin, nyt tarvittais hieman vinkkiä. Ohessa on kuva suuntausraportista, josta näkyy kaikki oleellinen. Auto vie oikealle heti, kun ratista päästää. Ja kyseessä ei ole tien kallistumasta johtuva, koska tekee sitä vaikka ajaa keskellä tietä. Jos haluaa mennä suoraan, täytyy rattia väännättää kokoajan hieman vasemmalle. Teki siis samaa ennen suuntausta, eikä se suuntaamalla tullut kuntoon. Edessä oikea camber on reilusti miinuksella, joka mielestäni tarkoittaa sitä, että pitäisi viedä ennemminkin vasemmalle. Olenko aivan hukassa? :think

    Samoten syö eturenkaita sisäkantilta pykälälle. Oiskos ihmisillä hyviä arvauksia? Sen verran taustatietoa, että apurungon puslat takana ja reaktiotangot edessä ovat uudet.

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by Tukep View Post
      Autona -03 530d e39 sedan, m-sport alusta, 225/45 17.

      Noniin, nyt tarvittais hieman vinkkiä. Ohessa on kuva suuntausraportista, josta näkyy kaikki oleellinen..
      Sanoisin että mittausraportti, eihän tuossa ole säädetty mitään :think

      Edessä on varmaan väljää. Jos reaktiotangot on uusittu niin raidetangot täydellisinä ja tukivarret vaihtoon. Niin ja renkaat on alikokoiset e39:iin.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        Originally posted by _nixu_ View Post
        Sanoisin että mittausraportti, eihän tuossa ole säädetty mitään :think
        Ei taida onnistua paperin luku?

        Kyllä auton pitäisi noilla arvoilla kulkea kohtuu suoraan, jos nuo arvot tosiaan on siellä.
        Taka-cambereita ois voinut pistää vähän pystympään, lieneekö säädetty painojen kanssa?

        Tuo toisen puolen etu-camber on kyllä luvattoman pielessä.
        Joskus leveillä renkailla on kammennut tuo camberkin sinne suuntaan missä se on ollut reilusti negatiivisella.

        Ei näy mitään mikä olisi mutkalla edessä?
        Last edited by Rubu; 12-11-2009, 19:48.

        Comment

        • Tukep
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 75
          • Oulu

          No ei omasta mielestänikään oo sääjetty kuin takapään aurausta, muihin arvoihin ei ole koskettu koska ovat toleranssien sisällä. Etucamberia ei varmaan oo sääjetty sen takia ku joutuu tekeen sitä vingutusta mistä on täälläkin puhuttu.

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Sanoisin että mittausraportti, eihän tuossa ole säädetty mitään :think

          Edessä on varmaan väljää. Jos reaktiotangot on uusittu niin raidetangot täydellisinä ja tukivarret vaihtoon. Niin ja renkaat on alikokoiset e39:iin.
          Joo ei varmasti ole "parhaat" arvot, mutta se mikä kiinnostaa eniten ois se että onko jotain semmosta, joka selittää tuon oikealle puoltamisen. casterikin näytti olevan oikealla eessä pienempi kuin vasemmalla. vaikutusta asiaan? Painojen käytöstä ei tietoa.

          Originally posted by Rubu View Post
          Ei taida onnistua paperin luku?

          Kyllä auton pitäisi noilla arvoilla kulkea kohtuu suoraan, jos nuo arvot tosiaan on siellä.
          Taka-cambereita ois voinut pistää vähän pystympään, lieneekö säädetty painojen kanssa?

          Tuo toisen puolen etu-camber on kyllä luvattoman pielessä.
          Joskus leveillä renkailla on kammennut tuo camberkin sinne suuntaan missä se on ollut reilusti negatiivisella.

          Ei näy mitään mikä olisi mutkalla edessä?

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            Ettekö te näe samaa paperia kun minä?

            Taka-auraus on ollut noin 0 ja nyt se on aurauksella.
            Etu-auraus on ollut aavistuksen harituksella ja nyt se on aurauksella.

            Comment

            • Anska
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 31
              • Etelä-Pohjanmaa

              Miettikääpä hetken sitä, kumpi rengas ohjaa suuntaa paremmin? Se joka koskee lähes koko pinnallaan tiehen vai se joka kulkee reunallaan?
              Eikös toi ole sitten aika helppo ymmärtää.

              Comment

              • Tukep
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 75
                • Oulu

                Kyllä nähdään. Väännä nyt vielä rautalangasta, onko kyseiset muutokset hyviä vai huonoja mitä on tehty? Keulassa ei näyttäs olevan väljää. Osaatko heittää, voisko tuosta camberista päätellä mikä nivel paskana? Oikea alatukivarsi?
                Originally posted by Rubu View Post
                Ettekö te näe samaa paperia kun minä?

                Taka-auraus on ollut noin 0 ja nyt se on aurauksella.
                Etu-auraus on ollut aavistuksen harituksella ja nyt se on aurauksella.

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  Originally posted by Tukep View Post
                  Keulassa ei näyttäs olevan väljää.
                  Mulla piti kesärenkailla vänkätä ratin kanssa kokoajan vasemmalle, jotta auto meni suoraan. Nyt talvirenkailla tämä korjausliikkeen tarve on melkein kokonaan kadonnut. Eli vaikka sielä ei näyttäs olevan väljää niin siellä voi kuitenkin olla. Eli ei noissa suuntausarvoissa, niistä mitään ymmärtämättä, välttämättä mitään vikaa ole sikäli kun ovat ohjearvojen toleranssissa.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    Originally posted by Tukep View Post
                    Kyllä nähdään. Väännä nyt vielä rautalangasta, onko kyseiset muutokset hyviä vai huonoja mitä on tehty? Keulassa ei näyttäs olevan väljää. Osaatko heittää, voisko tuosta camberista päätellä mikä nivel paskana? Oikea alatukivarsi?
                    Kyllä noilla muutoksillakin pitäisi ajettavuuden parantua.

                    Tosin tuossa vaiheessa kun on todettu että tuo camber heittää edessä noin paljon olisi pitänyt pysähtyä miettimään miksi se heittää ja korjata vika ennen säädön jatkamista.
                    Joka tapauksessa tehtaalta lähtiessä tuo ei tuolleen ole ollut.

                    Epäilen että ei se alapallosta noin paljoa ole väljä, tai jos on niin pitäisi jo tuntua kun pyörästä heiluttaa rengas ilmassa.

                    Onko autolla kolarihistoriaa?

                    Comment

                    • Tukep
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 75
                      • Oulu

                      No niin selvensi paljon. Pyysin säätäjää tarkastamaan jos on väljyyksiä niin ilmottaa niistä. Ei kuulemma mitään ollut. En kyllä itekkään ole mitään löytänyt kun olen montulla ollut.

                      Kolarihistoriasta ei ole mitään tietoa, autohan on saksan tuliainen. Ens viikolla ois tarkotus tsekata auto koripenkissä. Siitä varmaan sais sitten tarkempaa tietoa onko mällätty joskus vai ei.

                      Jostakin kuulin, että auto todennäkösesti puoltaa sinne puolelle, missä on enempi positiivistä camberia edessä. Olettaen tietenkin että muut säädöt ok. Semmosta pientä ajatusleikkiä harrastin et jos auto mällätty joskus ->korjattu huonosti->puoltaa oikealle->yritetty korjata reilulla negatiivisellä camberilla oikealle puolelle jotta menis suoraan.?

                      Niinkuin lapusta huomaa, vasen on aivan aavistuksen yli toleranssin positiivisella, oikea puolestaan aivan aavistuksen yli toleranssin negatiivisella puolella

                      Originally posted by Rubu View Post
                      Kyllä noilla muutoksillakin pitäisi ajettavuuden parantua.

                      Tosin tuossa vaiheessa kun on todettu että tuo camber heittää edessä noin paljon olisi pitänyt pysähtyä miettimään miksi se heittää ja korjata vika ennen säädön jatkamista.
                      Joka tapauksessa tehtaalta lähtiessä tuo ei tuolleen ole ollut.

                      Epäilen että ei se alapallosta noin paljoa ole väljä, tai jos on niin pitäisi jo tuntua kun pyörästä heiluttaa rengas ilmassa.

                      Onko autolla kolarihistoriaa?

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Alatukivarren pusla repeää jolloin camber heittää eikä missään tunnu siltikään väljää. Kuorma päällä antaa siis liikaa periksi. Ei näy usein päällepäin ollenkaan.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Tukep
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 75
                          • Oulu

                          Tuota vehettä tutkailessa huomannut, että näyttää olevan -03 leimalla alustan osat eli alkuperäiset vielä paikalla. Vois kokeeksi vaihtaa sen oikean alatukivarren, ei se yks 70€ näitten kanssa pelatessa tunnu missään





                          Originally posted by Cell View Post
                          Alatukivarren pusla repeää jolloin camber heittää eikä missään tunnu siltikään väljää. Kuorma päällä antaa siis liikaa periksi. Ei näy usein päällepäin ollenkaan.

                          Comment

                          • Rubu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 809
                            • Kuopio

                            Originally posted by Tukep View Post
                            Tuota vehettä tutkailessa huomannut, että näyttää olevan -03 leimalla alustan osat eli alkuperäiset vielä paikalla. Vois kokeeksi vaihtaa sen oikean alatukivarren, ei se yks 70€ näitten kanssa pelatessa tunnu missään
                            Osta Lemförder älä kinkyjä tai italiaanoja.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Tukep View Post
                              Autona -03 530d e39 sedan, m-sport alusta, 225/45 17.

                              Noniin, nyt tarvittais hieman vinkkiä. Ohessa on kuva suuntausraportista, josta näkyy kaikki oleellinen. Auto vie oikealle heti, kun ratista päästää. Ja kyseessä ei ole tien kallistumasta johtuva, koska tekee sitä vaikka ajaa keskellä tietä. Jos haluaa mennä suoraan, täytyy rattia väännättää kokoajan hieman vasemmalle. Teki siis samaa ennen suuntausta, eikä se suuntaamalla tullut kuntoon. Edessä oikea camber on reilusti miinuksella, joka mielestäni tarkoittaa sitä, että pitäisi viedä ennemminkin vasemmalle. Olenko aivan hukassa? :think

                              Samoten syö eturenkaita sisäkantilta pykälälle. Oiskos ihmisillä hyviä arvauksia? Sen verran taustatietoa, että apurungon puslat takana ja reaktiotangot edessä ovat uudet.

                              Ensinnäkin se on varmaa että nykyisellä etupään camberarvoilla ko.auto ei edes voi mennä suoraan. Eli nyt siellä aivan liian paljon keskinäistä eroa.
                              Eroa siellä on niin paljon että kyse ei voi olla mistään tuentojen kulumisesta/välyksistä, vaan taustalla pitää olla jotain muuta.
                              e39:ssä tuo eri puolien camberarvojen balansointi tapahtuu etukelkkaa sivuttain siirtämällä, jolloin toiselle puolelle camberia saadaan lisää samalla kun toisella puolella se luonnollisesti vähenee.
                              Nyt eroa vain on niin paljon, että se hieman viittaa jonkin asteiseen kolarihistoriaan niin että runkoaisat ovat +10mm sivussa.
                              Toki kyse voi olla pyörännavan vääntymistäkin, mutta enemmän tuo kuitenkin viittaa siihen että "nenä on hieman vinossa".
                              Kelkan uudella asemoinnilla tilannetta saa hieman korjattua, mutta tässä tapauksessa ei aivan optimiksi kuin niin että kelkan pulttien kannat ja kiinnitysreijät modifioidaan suuremman säätövaran mahdollistamiseksi ja lisäksi perssontunnelien yläpään kiinnityksiin "vingutetaan" säädöt.
                              Eli helpommalla pääsee luultavasti niin kun käy vedättämässä "nenän" uudelleen mittoihin.

                              Comment

                              • Tukep
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2007
                                • 75
                                • Oulu

                                Tarkotat varmaan tuolla "nenän mittoihin vedättämisellä" juurikin tuota koripenkissä käyttämistä? Itekkään en usko mihinkään navan nitkahtamiseen, kun tuo ero on noin symmetrinen. Kuinka iso operaatio tuo etukelkan siirtäminen on, kattelin vähän tuolta realoem.com räjäytyskuvia, mutta ei niistä täyttä selkoa saanut. Onko ne etukelkan pultit näkyvillä kohtuu helposti siinä pohjapanssarin takana vai joutuuko purkamaan jotain isompaa edestä pois?

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ensinnäkin se on varmaa että nykyisellä etupään camberarvoilla ko.auto ei edes voi mennä suoraan. Eli nyt siellä aivan liian paljon keskinäistä eroa.
                                Eroa siellä on niin paljon että kyse ei voi olla mistään tuentojen kulumisesta/välyksistä, vaan taustalla pitää olla jotain muuta.
                                e39:ssä tuo eri puolien camberarvojen balansointi tapahtuu etukelkkaa sivuttain siirtämällä, jolloin toiselle puolelle camberia saadaan lisää samalla kun toisella puolella se luonnollisesti vähenee.
                                Nyt eroa vain on niin paljon, että se hieman viittaa jonkin asteiseen kolarihistoriaan niin että runkoaisat ovat +10mm sivussa.
                                Toki kyse voi olla pyörännavan vääntymistäkin, mutta enemmän tuo kuitenkin viittaa siihen että "nenä on hieman vinossa".
                                Kelkan uudella asemoinnilla tilannetta saa hieman korjattua, mutta tässä tapauksessa ei aivan optimiksi kuin niin että kelkan pulttien kannat ja kiinnitysreijät modifioidaan suuremman säätövaran mahdollistamiseksi ja lisäksi perssontunnelien yläpään kiinnityksiin "vingutetaan" säädöt.
                                Eli helpommalla pääsee luultavasti niin kun käy vedättämässä "nenän" uudelleen mittoihin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎