Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Lohkolämmittimellä on mitätön merkitys auton käynnistymiseen näillä pakkasilla, varsinkin koneen pyörittämiseen. Akkujännite on hieman alhainen ja niin myös latausjännite (Ellet mittaristosta sitä tarkastanut)

    Myöskään latausjäjnnitteellä ole mitään merkitystä mikäli akku ei sitä virtaa pysty ottamaan vastaan esmeks. pakkanen, akku käynyt muutaman kerran jo nollissa yms. Uusi akku ja selvitä mikä sen akun tappaa parissa vuodessa. Liian vähäinen lataus, lyhyet ajot tai ylimääräinen virrankulutus.



    Toki akuissa sekundaakin on, mutta pääsääntöisesti käyttövirhe tappaa akut vuoden parin ikäisenä.
    Tuo 12.2V ei ole hieman alhainen vaan akku on jo melko tyhjä.
    Myöskin diesel E39 näyttää lataavan aina tuon 13.9V

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      Originally posted by HTK12 View Post
      Itsellä sigun autossa haaroitus siitä sisätilanpistokkeesta -> johto konttiin. Kontissa sitten vielä haaroitus akunlämmittimelle (230v toimiva lämmitin). Kontissa C-tek ja akussa kiinni lämmitin. Toki onnistuu se haaroittamalla siitä sitä pistokkeesta suoraan laturiin ja laturin kytkeminen sitten sulaketauluun sulakkeen kanssa. Siellä on vapaita paikkoja, johon voi kytkeä.
      Itse kyllä laittaisin akkujännitteellä toimivan akkulämmittimen A) Ei tarvi vetää panssarikaapelia konttiin B) Toimii myös ajon aikana
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        Originally posted by Clavurion View Post
        Itse kyllä laittaisin akkujännitteellä toimivan akkulämmittimen A) Ei tarvi vetää panssarikaapelia konttiin B) Toimii myös ajon aikana
        A) Ei tarvitse vetää panssarikaapelia, kun kaapeli kulkee auton sisällä. Panssarikaapeli pitää olla vain konehuoneessa. B) Pätkäajossa akun ajon aikaisesta lämmittämisestä ei ole hyötyä, kun ei se akku siinä ehdi yhtään lämmetä. Jos sitä akkua lämmitetään sanotaan nyt vaikka 60w teholla, niin se vie ~4A latausvirrasta pois. Ellei autoon laita vähintään 10A laturia, niin ei jää paljon akulle latausvirtaa.

        Kun akun lataa & lämmittää verkkovirralla ennen starttia akku on lämmin ja täyteen ladattu.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Mitsu
          Bimmer Rookie
          • Jun 2012
          • 99
          • Oulu

          Originally posted by HTK12 View Post
          Itsellä sigun autossa haaroitus siitä sisätilanpistokkeesta -> johto konttiin.
          Mitä reittiä vetäisit kaapelin vänkärin jalkatilasta peräkonttiin akun viereen, mulla siis touring?

          Comment

          • Mitsu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2012
            • 99
            • Oulu

            Originally posted by HTK12 View Post
            Kontissa sitten vielä haaroitus akunlämmittimelle (230v toimiva lämmitin).
            Mistä löysit verkkokäyttöisen lämmittimen?

            Comment

            • sovpow
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 114
              • Kanta-Häme

              Originally posted by sovpow View Post
              Kun olin kytkenyt johdot irti (lattiasta ja hanskalokeron takaa) niin käytin akun johdon irti. Nollaako tämä gm:n?
              Voinko ottaa gm:n irti ja silti onnistua lukemaan ahc-järjestelmää testerillä? Vai onko se ”avaintekijä” hierarkiassa? Sehän ohjaa ihan muita järjestelmiä.
              Nykäisin GM:n irti, akunkenkä kiinni, yritin lukea AHC-järjestelmää. ”No response from control unit”. Ehkä tilaan ebaysta uuden purkin.

              Comment

              • AnttiR
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 819
                • Jyväskylä

                Toinen ajovalo alkoi tekemään sellaista että ei sytykään joka kerta kun auton käynnistää ja äskön kun jätin auton parkkiin sammui omia aikojaan. Saa syttymään kyllä kin käyttää valot pois ja uudelleen päälle.
                Oireileeko käyttöikänsä päässä oleva ballasti noin vai voisiko olla polttimo vain lopussa? Tässä vielä reissun päällä niin ei ole oikein mahdollisuutta toistaiseksi paremmin tutkia.
                Väri on valossa vielä ihan normaali.
                Uudet polttimot tulossa joka tapauksessa kun umpioremontti edessä lähiaikoina mutta pitäisikö jo tilata valmiiksi uusi ballasti? Hinta oli vähän suolainen vain uudelle
                E61 535d -04

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  Originally posted by AnttiR View Post
                  Toinen ajovalo alkoi tekemään sellaista että ei sytykään joka kerta kun auton käynnistää ja äskön kun jätin auton parkkiin sammui omia aikojaan. Saa syttymään kyllä kin käyttää valot pois ja uudelleen päälle.
                  Oireileeko käyttöikänsä päässä oleva ballasti noin vai voisiko olla polttimo vain lopussa? Tässä vielä reissun päällä niin ei ole oikein mahdollisuutta toistaiseksi paremmin tutkia.
                  Väri on valossa vielä ihan normaali.
                  Uudet polttimot tulossa joka tapauksessa kun umpioremontti edessä lähiaikoina mutta pitäisikö jo tilata valmiiksi uusi ballasti? Hinta oli vähän suolainen vain uudelle
                  Melko varmasti ballasti vetelee viimeisiään.. Yleensä xenon poltin pimenee hiipuen, ja jos se kerran sammuu, ni tuskin enää syttyy sen jälkeen. Ei kyllä kokemusta kun tulee vaihdettua polttimot jo hyvissä ajoin.

                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • Alfistipohjoosesta
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 256
                    • Loimaa

                    Meillä auton ostaessa jätti välillä valo syttymättä. En sen enempää tutkinut mutta uusilla polttimoilla syttynyt joka kerta.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14353
                      • Oulu

                      Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
                      Meillä auton ostaessa jätti välillä valo syttymättä. En sen enempää tutkinut mutta uusilla polttimoilla syttynyt joka kerta.
                      Joo, paljon on xenon polttimoita sillainkin hajonnut ettei syty joka kerta.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by Mitsu View Post
                        Mitä reittiä vetäisit kaapelin vänkärin jalkatilasta peräkonttiin akun viereen, mulla siis touring?
                        Itse otin sen hanskalokeron alla olevan peitelevyn irti, niin saa sinne sen yläpuolelle haaroituksen ym. Siitä vaan sitten lähtee listan alla kuljettamaan kaapelin konttiin. Siinähän on koko matkalla sopivasti listaa takapenkkiin asti. Penkin istuinosta irti ja siitä sitten kontin verhoilun taakse. Raottaa kontin verhoilua sen verran, että saa vedettyä kaapelin akun luokse.

                        Originally posted by Mitsu View Post
                        Mistä löysit verkkokäyttöisen lämmittimen?
                        En nyt muista mistä omani ostin aikoinaan, tilasin ulkomailta Wolverinen valmistama maksoi ~$60. Nyt lähtee kuudes talvi, joten hyvin on toiminut. Lämmitin vaikuttaa paljon fiksummalta rakenteeltaan esim kuin Artic heaterin tuplasti kalliimpi rakennusarja, joka liimataan akkuun kiinni. Kun se akku hajoaa, niin siirrä se liimattava lämmitin toiseen akkuun..
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Mitsu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 99
                          • Oulu

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Siinähän on koko matkalla sopivasti listaa takapenkkiin asti.
                          Tarkoitatko ovenpieliä ja kattoa vai mitä listoja?

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4974
                            • Paimio

                            Originally posted by Mitsu View Post
                            Tarkoitatko ovenpieliä ja kattoa vai mitä listoja?

                            Kynnyslistaa alaosassa varmaankin.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Vii83
                              BTCF Member
                              • Apr 2016
                              • 154
                              • Lohja

                              Originally posted by Vii83 View Post
                              mikähän mahtaa olla vikana kun auto menee lepotilaan vaan vähäksi aikaan? esim. lepotilassa 7sek ja 60sek taas heräillä... auto 523ia -97 touring.

                              välillä vaan pari sekunttia unta:think
                              Originally posted by -Markus- View Post
                              Voisko olla ovivalokytkin niin sopivasti "rajalle" kulunut.... Laita joku keppi painamaan kuskin ovivalokytkin kunnolla pohjaan tämän pois sulkemiseksi. Todennäköisesti se ongelma tuossa kuskinoven kytkimessä.

                              Ei ollut ovien kytkimissä vikaa! kaikki muutkin kytkimet pois suljettu ja siili!

                              Voiko vika olla jossain boksissa? uuden vian minkä huomasin niin etu ja takavalot vilkkuu ihan vähän:think ja etuvalojen korkeus säätö ei toimi säätörullasta, siis se mikä on sumuvalojen kytkimen vieressä.

                              EDIT. ja tosiaan akku tyhjenee pikku hiljaa. jos autoa ei käytä yhteen päivään niin virta ei riittä käynnistykseen.
                              Last edited by Vii83; 02-12-2018, 12:27.
                              E61 535da -06
                              F11 520da m-sport -15
                              e36 325 sedan -91

                              ex e46 320d touring -02
                              ex e91 318d -09
                              ex e39 520ia
                              ex e36 318i m-look
                              ex e36 328ia touring
                              ex e39 523ia touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎