Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia XV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kride
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 20
    • Lahti

    E39 1999 530da nakutus

    Terve, otsikonmukainen ongelma, eli 530da vm. 1999 nakuttaa lämpöisenä, kylmänä ei ehkä niinkään, ehkä perus nostajien napinaa kylmällä koneella mikä ei pistä korvaan samalla tavalla, mutta lämmetessä tunkee enempi esiin varsinainen vaiva. Auto tosiaan nakutellut siitä asti kun itselleni tuli, enkä oikein ole huomannut että se olisi muuttunut suuntaan tai toiseen, ja kilometrejä ehtinyt väliin tulla jo kohta likemäs 10tkm. Tuntuisi tulevan aika edestä, ajossa häviää murinaan ja muutenkin tuntuu hiljenevän kierroksilla. Mahdollisia aiheuttajia varmasti monta, mutta videoklipin kera kysyn mielipidettä mistä voisi ehkä mahdollisesti kuulua? Tosiaan ääni ei ole kovin voimakas eikä esimerkiksi tavan tallaaja edes tajuaisi että ääninpoikkeaa ns 'normista', autokaan ei ole uusi ymmärtänen sen joten voi olla ap;n korvatkin liian valikoivat äänille

    Linkki videoon; https://youtu.be/GSCsMbP8_L0

    Comment

    • Jondis
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 698
      • Tuusula

      Melkein lähtisin kampiakselin hihnapyörää ensimmäisenä tutkailemaan, omassa oli hyvin vastaava naputus ostaessa ja hihnapyörähän sieltä oli rikki. Etupuolelta katsoessa ja käsin hihnapyörää hypistellessä ei huommanut vikaa kiinni ollessa, joten ehdin vaihtaa kaiken muun apulaitehihnalla pyörivän uusiin. Kun ei sen jälkeenkään hiljentynyt, niin nyppäsin hihnapyörän irti ja takapuolella on sellaiset kolot missä pienet tapit ja tappien kuuluisi olla keskellä koloja. Mulla oli vulkanointi pettänyt niin, että päällepäin näytti tosiaan ehjältä mutta ulkokehä oli pyörähtänyt ns tappiin eli ne tapit oli hahlojen päässä.
      Edit: tuossa näkyy mitä hahloja tarkoitin: , hihnapyöriä on erilaisia jos on joskus vaihdettu jo niin noita ei välttämättä ole, toki ekana kannattaa katsoa näkyykö etupuolella kumissa halkeamia.
      Last edited by Jondis; 19-02-2020, 21:59.
      MB E55 AMG -05
      E36 318TiA -96
      E34 535i -89 imolarot
      Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

      Comment

      • Kride
        Newbiemmer
        • Mar 2017
        • 20
        • Lahti

        Originally posted by Jondis View Post
        Melkein lähtisin kampiakselin hihnapyörää ensimmäisenä tutkailemaan, omassa oli hyvin vastaava naputus ostaessa ja hihnapyörähän sieltä oli rikki. Etupuolelta katsoessa ja käsin hihnapyörää hypistellessä ei huommanut vikaa kiinni ollessa, joten ehdin vaihtaa kaiken muun apulaitehihnalla pyörivän uusiin. Kun ei sen jälkeenkään hiljentynyt, niin nyppäsin hihnapyörän irti ja takapuolella on sellaiset kolot missä pienet tapit ja tappien kuuluisi olla keskellä koloja. Mulla oli vulkanointi pettänyt niin, että päällepäin näytti tosiaan ehjältä mutta ulkokehä oli pyörähtänyt ns tappiin eli ne tapit oli hahlojen päässä.
        Edit: tuossa näkyy mitä hahloja tarkoitin: , hihnapyöriä on erilaisia jos on joskus vaihdettu jo niin noita ei välttämättä ole, toki ekana kannattaa katsoa näkyykö etupuolella kumissa halkeamia.
        Kiitos vinkistä, täytyy tutkia tuo! Oliko iso työ vaihtaa kyseinen osa, jos nyt selviää että joutuukin samaan painiin ?

        Comment

        • Gize
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 548
          • Tampere

          Originally posted by Kride View Post
          Kiitos vinkistä, täytyy tutkia tuo! Oliko iso työ vaihtaa kyseinen osa, jos nyt selviää että joutuukin samaan painiin ?
          Tuolle ääni täältäkin, samanlaista säksätystä/ronklotusta piti aikanaan sigun 520d ja tuohan sieltä oli mennyt.

          Työ ei ollut paha kunhan sen sai auki, mutta oli kyllä ainakin omassa sitten niin tiukassa että varaudu painimaan se auki
          Kulkineet:
          BMW 730dA -03
          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
          BMW 323i -95
          Honda CBR600Fighter
          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

          Comment

          • Jondis
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 698
            • Tuusula

            Vartissa tuon vaihtaa jos on kalut käsillä ja tekee työn väärin niinkuin minä(eli pulttipyssyllä auki ja kiinni) visco irti ja viscon tuulitunneli pois, niin on hyvin tilaa touhuta. Jos haluaa tehdä homman oikein niin kannattaa hommata tuohon tarkoitettu työkalu jolla pidetään dampperista vastaan, ettei kampura pyöri. Pultit muistaakseni e12 tai e14 kannalla, eli sellaisen hylsyn joutuu hommaamaan jos ei löydy valmiiksi.
            MB E55 AMG -05
            E36 318TiA -96
            E34 535i -89 imolarot
            Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

            Comment

            • Kride
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 20
              • Lahti

              Kiitos vastauksista! Tosiaan täytyy aloittaa tutkiminen tuosta pyörästä, onko siis mahdollista todeta kyseinen osa vioittuneeksi ennen irroittamista, vaiko selviää siinä sitten kun irroittaa ja osa käsillä ?

              Comment

              • Stitch
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 97
                • e-suomi

                Moro,
                530d -02 temppuillut jo pitkään käyntiinlähdön kanssa. Startit pitenee, mitä kylmempi, sitä paremmin lähtee. Normaalilämmöillä hetkeksi jos sammuttaa, ei tarvi käyntiin yrittää kuin vähintään tunnin jäähdytyksen jälkeen.

                Viime koodien luvun jälkeen vaihdettu nokka-akselin anturi (josta ei tosin mitään mainintaa inpa antanut), ja korjausarvojen perusteella yksi suutin. No paskat tuo auttanut kuin käynnin tasoittamaan.

                Suuttimia epäilen, mutta mitään nykimisiä, tehon puutetta, tai käynnistä sammumista ei ole ollut tämän vuoden aikana kun vika on päällä ollut.

                Nyt viimein väänsi inpan omalle koneelle, ja niin nättiä saksankieltä lykkää ettei mitään tietoa onko siinä mikä vika.
                Osaako joku katsoa nuo onko mitään erikoista? Kiitokseni.
                Last edited by Stitch; 23-07-2021, 04:40.

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  Originally posted by Stitch View Post

                  Nyt viimein väänsi inpan omalle koneelle, ja niin nättiä saksankieltä lykkää ettei mitään tietoa onko siinä mikä vika.
                  Osaako joku katsoa nuo onko mitään erikoista? Kiitokseni.
                  Pakokaasujen kierrätys.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Stitch
                    Bimmer Rookie
                    • May 2013
                    • 97
                    • e-suomi

                    Originally posted by Haju69 View Post
                    Pakokaasujen kierrätys.
                    EGR tulpattu jonkun edellisen omistajan toimesta. Koko venttiili poistettu.
                    Toimi kuiten palttiarallaa 4 vuotta noin.

                    Eli onko tällä errorilla sitten mitään tekemistä tuon käynnistyksen kanssa..

                    Comment

                    • Jondis
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 698
                      • Tuusula

                      Originally posted by Kride View Post
                      Kiitos vastauksista! Tosiaan täytyy aloittaa tutkiminen tuosta pyörästä, onko siis mahdollista todeta kyseinen osa vioittuneeksi ennen irroittamista, vaiko selviää siinä sitten kun irroittaa ja osa käsillä ?
                      Yleensä vulkanointi pettää siittä etupuolelta, eli näkee irrottamatta. Mutta voi toki käydä myös noin kun tuossa mun tapauksessa minkä selitin ylempänä.

                      EGR tulpattu jonkun edellisen omistajan toimesta. Koko venttiili poistettu.
                      Toimi kuiten palttiarallaa 4 vuotta noin.

                      Eli onko tällä errorilla sitten mitään tekemistä tuon käynnistyksen kanssa..
                      Ei vaikuta tuohon käynnistymiseen, eikä mihinkään muuhunkaan. Onko suuttimista paaluvuodot mitattu vai korjausarvojen perusteella vain arvottu? Jos ei niin suuttimien paluuvuotomittaus seuraavaksi, eiköhän sieltä vuotava/vuotavia suuttimia löydy.
                      MB E55 AMG -05
                      E36 318TiA -96
                      E34 535i -89 imolarot
                      Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                      Comment

                      • Stitch
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 97
                        • e-suomi

                        Kiitoksia. Turhaan näköjään kyselin kun olin katsonut tuon vikakoodin väärin, ja googlailin "error 1628"

                        Paluuvuotoa ei mitattu, yhden suuttimen arvot oli niin eroavat muihin, että se vaan oli sitten arvottu vaihtoon.

                        Mistä olette ostaneet noita mittakuppeja paluuvuodon mittaukseen? Oliko se tyhjäkäynnillä alle 20ml/min rajana?

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by Stitch View Post
                          Moro,
                          530d -02 temppuillut jo pitkään käyntiinlähdön kanssa. Startit pitenee, mitä kylmempi, sitä paremmin lähtee. Normaalilämmöillä hetkeksi jos sammuttaa, ei tarvi käyntiin yrittää kuin vähintään tunnin jäähdytyksen jälkeen.

                          Viime koodien luvun jälkeen vaihdettu nokka-akselin anturi (josta ei tosin mitään mainintaa inpa antanut), ja korjausarvojen perusteella yksi suutin. No paskat tuo auttanut kuin käynnin tasoittamaan.

                          Suuttimia epäilen, mutta mitään nykimisiä, tehon puutetta, tai käynnistä sammumista ei ole ollut tämän vuoden aikana kun vika on päällä ollut.

                          Nyt viimein väänsi inpan omalle koneelle, ja niin nättiä saksankieltä lykkää ettei mitään tietoa onko siinä mikä vika.
                          Osaako joku katsoa nuo onko mitään erikoista? Kiitokseni.
                          Voisi hyvin olla vuotava/vuotavat suuttimet. Katso startissa paljonko on rail-paineet kun ei lähde käyntiin. Jos paineet ei nouse riittävästi suuttimet ei aukea, joten ei luonnollisesti käynnisty. Tämä todella helppo ja nopea tarkistaa kun INPA löytyy. Mittaamalla ne ohivuodot näkee missä kunnossa mikäkin suutin on ohivuotojen osalta.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • DarkWarder65
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2013
                            • 281
                            • Helsinki

                            Mityens se nyt oikein oikeesti on noiden e39:en kanssa ton radio/cd soittimen kanssa ja virrankjulutuksen kanssa, kun moni sanoo että e39:sä ei voi montaa minuuttia soittaa radiota/cd:tä ilman että moottori ei ole käynnissä,, ja toiset sanoo että pitää voida soittaa aika kauankin ennen kun akku tykjenee.
                            Ostin radiomoduulin ja laitoin paikalleen sen, ja laitoin radio kanavat paikalleen ja kuuntelin hetken aikaa ja sitten kun käänsin avainta niin naksu vaan piti ladata akkua, ja on mitattu akusta virran kulutus ja se on normaali. Mutta miten toi virran kulutus oikeesti on eikö oikeesti voi soittaa radiota tai cd:tä ilman että moottori käy?
                            E39 535i M62 1998

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16344
                              • Leppävirta

                              Originally posted by DarkWarder65 View Post
                              Mityens se nyt oikein oikeesti on noiden e39:en kanssa ton radio/cd soittimen kanssa ja virrankjulutuksen kanssa, kun moni sanoo että e39:sä ei voi montaa minuuttia soittaa radiota/cd:tä ilman että moottori ei ole käynnissä,, ja toiset sanoo että pitää voida soittaa aika kauankin ennen kun akku tykjenee.
                              Ostin radiomoduulin ja laitoin paikalleen sen, ja laitoin radio kanavat paikalleen ja kuuntelin hetken aikaa ja sitten kun käänsin avainta niin naksu vaan piti ladata akkua, ja on mitattu akusta virran kulutus ja se on normaali. Mutta miten toi virran kulutus oikeesti on eikö oikeesti voi soittaa radiota tai cd:tä ilman että moottori käy?
                              Kyllä pitäisi voida soittaa ihan normaalisti kuten muissakin autoissa.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by Haju69 View Post
                                Kyllä pitäisi voida soittaa ihan normaalisti kuten muissakin autoissa.
                                Kyllä, varmaan tunteja on ollut päällä ilman että auto käy ilman mitään oireita.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎