Originally posted by FeikkiÄmmä
View Post
E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Hei. vaihdoin tuossa vaihdelaatikon edellisestä e39 toiseen ohjauksineen ja suoraan ajosta purettu joten ehjänä. Mutta nyt ongelmana kun se on kiini tuossa toisessa e39 niin vaihteet eivät mene päälle vaikka valitsin toimii ja vaijeri liikkuu normaalisti ja vaihtaa laatikossa pykäliä muttei silti mitään tapahdu. Kokeilin ja katsoin öljytilannetta täyttöpropusta ja se työnti öljyt pihalle auton lämpimänä ollessa eli öljykään ei laatikossa kierrä.. Minkäänlaisia vikatietoja auto ei anna ja käy ihan normaalisti eli mistä lähteä vikaa etsimään
?
Leave a comment:
-
Lambdalta oli koodi ja yksi laipan putkista on vähän väsynyt ja helposti lipsahtaa irti jos kiristää klemmarin huolimattomasti. Tästä johtuen plenum ja kaasuläppien laipat putsailtu ja kasattu Hylomareilla. Ei muutosta. Koodi ehkä esilämmityksestä. Lambdakorjaus näytti järkevältä livedatasta.Originally posted by ritariässä View PostÄänitteen äänenlaatu sen verran suttuinen ettei täyttää varmuutta saa, mutta nostin on selkeä tik tik ääni kun tämän ääninäytten perusteella äänessä muutakin kuin pelkkää tik tikkiä eli varmistaisin ettei ole imuvuotoa jostain saumasta/laipasta ja suhahtele sielä lisääänen kanssa!
Ajotuksesta ei koodeja. Starttaa, käy tyhjää ja ottaa kierroksia normaalisti.
Ehkä mä luotan, että se tuosta hiljenee kun ajokausi starttaa. Internetin mukaan normaalia, että kuukausien öljyttömän seisonnan jälkeen näistä alkupään laitteista paikat kuivuu.
lisäys: ääni hävisi kolmannella käynnistyksellä.Last edited by Kese.; 26-02-2025, 14:14.
Leave a comment:
-
Totta. Lukaisin hieman huolimattomasti tuon aloitus postauksesi.Originally posted by Kese. View Post
Voi olla että keksin argumentteja tätä vastaan, kun en halua alakertaan enää koskea. Mutta eikös sen männän varsineen pitäisi kolkuttaa tuolla jatkuvasti tai edes joka kierroksella? Kk-välykset varmennettu plastigaugella, toki pultit kävi vielä auki sen jälkeen. Ääni tulee vahvimmin yläpäästä, apparin puolen bänkistä.
Tuota tarkennusta naputuksen puolesta olisinkin seuraavaksi kysynyt.
Last edited by Heguli 31; 16-02-2025, 19:56.
Leave a comment:
-
Äänitteen äänenlaatu sen verran suttuinen ettei täyttää varmuutta saa, mutta nostin on selkeä tik tik ääni kun tämän ääninäytten perusteella äänessä muutakin kuin pelkkää tik tikkiä eli varmistaisin ettei ole imuvuotoa jostain saumasta/laipasta ja suhahtele sielä lisääänen kanssa!
👍 1Leave a comment:
-
Voi olla että keksin argumentteja tätä vastaan, kun en halua alakertaan enää koskea. Mutta eikös sen männän varsineen pitäisi kolkuttaa tuolla jatkuvasti tai edes joka kierroksella? Kk-välykset varmennettu plastigaugella, toki pultit kävi vielä auki sen jälkeen. Ääni tulee vahvimmin yläpäästä, apparin puolen bänkistä.Originally posted by Heguli 31 View PostOnko naputus satavarmasti yläkerrasta, vai voisiko olla alakerrasta (kk-laakeri)?
Leave a comment:
-
Onko naputus satavarmasti yläkerrasta, vai voisiko olla alakerrasta (kk-laakeri)?
Leave a comment:
-
S62 naputtaa inspection 3 jälkeen kerran per nokka-akselin pyörähdys = 1/2 x rpm. Kerran käytelty kuumaksi tallissa max 4krpm, ei vaikutusta.
Onko yksi hydraulinen nostaja kuiva vai voiko olla jotain muuta? Kovaa ajoa vai kannet takasin auki?
Remontissa uusittu vanosten tiivisteet ja jouset, kk-laakerit, pääketjun kiristin, öljyketjun kiristin ynnä muuta tarpeellista näiden ympäriltä. Ketjut, ohjurit ja pikkukiristimet jäi, kun kaikki näytti hyvältä, eikä ennen remppaa mikään ääntänyt pl. kuumakäynnistyksissä.
Leave a comment:
-
S62 naputtaa inspection 3 jälkeen kerran per nokka-akselin pyörähdys = 1/2 x rpm. Kerran käytelty kuumaksi tallissa max 4krpm, ei vaikutusta.
Onko yksi hydraulinen nostaja kuiva vai voiko olla jotain muuta? Kovaa ajoa vai kannet takasin auki?
Remontissa uusittu vanosten tiivisteet ja jouset, kk-laakerit, pääketjun kiristin, öljyketjun kiristin ynnä muuta tarpeellista näiden ympäriltä. Ketjut, ohjurit ja pikkukiristimet jäi, kun kaikki näytti hyvältä, eikä ennen remppaa mikään ääntänyt pl. kuumakäynnistyksissä.
Leave a comment:
-
Vastikään ostin M47:aan uuden filtterin merkillä Mahle, kun siinä tuli myös kumiset pikkutiivisteet keskiosan varteen mukana. Filtterin päädyt oli juurikin kumia.
Hyllyssä oli muka hyvä filtteri eli "vanhaa merkkiä" oleva Champion. Noh, Championissa noita varren kumitiivisteitä ei tullut, ja päädyt nimenomaan jämäkät. Kyllä se koneeseen seuraavaksi menee, mutta
vastedes kun noita ostaa, pitää katsoa vähän tarkemmin mitä tilaa ja tähdätä juurikin kumipäätyiseen laatutuotteeseen.
👍 1Leave a comment:
-
Kuten monen muunkin BMW-moottorin osalta noissa öljynsuodattimissa (ajan saatossa orkkiksenakin myydyissä) on eroja tuon päädyn rakenteen osalta.
Joissakin (esim. Mann) koko pääty on jäykkää kuituseosta, joka ei myötää yhtään. Joissakin pääty on jämäkkää huopaa, joka kyllä myötää. kun suodattimen painaa keskitapin läpi. Joissakin (esim. Hengst) pääty on kumia, joka toimii samalla keskitapin tiivistyksenä. Nuo kiinteästä kuituseoksesta valmistetut on asennettavuudeltaan surkeimpia. Välillä tuntuu, että se keskitappi nasahtaa justiinsa poikki, kun suodatinta punoo irti ja liukkaristakin huolimatta vaatii kohtuuttomasti voimaa painaa se paikalleen. Huopamaiset on OK, kunhan asentaessa käyttää molemmat puolet ensin kannen keskitapin läpi, niin alapäänkin muoto on jo pikkusen venynyt. Kumipäätyiset selvästi helpoimpia asentaa ja irrottaa. Toki niissäkin kannattaa tiivistepinta voidella ennen asennusta.
https://www.motointegrator.de/artike...lter-hu-9254-x
https://www.motointegrator.de/artike...lter-e106h-d34Last edited by Clavurion; 27-01-2025, 17:19.
👍 1Leave a comment:
-
Bosch-merkkisen öljynsuodattimen olen kans palauttanut Motonettiin kun ei mahtunut paikoilleen E39:ssa ilman väkivaltaa koska tuo reikä keskellä oli liian pieni. Suodatinpatruunassa en muista kumitiivisteitä olleen koskaan, mukana kyllä tulee siihen kanteen uusi kumitiiviste.Originally posted by M-tech1_e30 View PostYhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.
Leave a comment:
-
Kyllä, ohjaustehostimen säiliön vierestä öljynsuodattimen muovikansi pois ja sisällä pahvifiltteri jonka keskellä aukko. Reiän reunoilla kumitiiviste edellisessä =) Yhden vein takaisin motonettiin, kun se aukko oli liian pieni, eikä kansiosaa saanut siitä läpi.Originally posted by jr66 View Post
Ei ole kumitiivistettä suodattimessa ? Onko se patruuna eli ruuvataan kansi pois ja sisäosa vaihtuu ?
Leave a comment:
Leave a comment: