Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    Onko kuinka moni tärinällinen E39 omistaja koittanut ettiä vikaa rättinivelestä / vetareista? onko ollu mitään tulosta?

    Edit: Mites iskarit voisko tärinät johtua niistä? jos 1 iskari särki et täristäs sen takia? miten muuten huomaa? navan ja kaaren väli pienempi kuin toisella puolella?
    Last edited by Exami; 14-10-2008, 18:03.
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      Tuo auton kallellaan olo taitaa olla aika yleistä. Mulla on vaihdettu jouset ja iskarit ja vieläkin auto kenottaa. Eroa on välillä jopa 2 senttiä. Vetarit meinasin ottaa ja purkaa katsoa löytyykö sieltä mitään ihmeellistä. Onko kellään tietoa onko vetarin ulommassa päässä lukkorengasta joka lukitsee vetarin murrokseen.
      Ihmettelen muutenkin, kun vaihdatin etuiskarit autoon, niin näytti että keula nousi ylemmäksi.. Onkohan iskarit liian korkeat?? Keulan puolelta nykyään kuuluu rutinaa/kolinaa silloin kun renkaat kääntää ääriasentoon. Pahiten äänen saa aikaan kun painaa jarrua samaan aikaan. (hävettää jo ajaa)
      Ääni voi tieten tulla kallistuksenvakaajan tangosta. Vai olisiko sittenkin hammastangosta (toivottavasti ei)? Huomasin tuossa auton alla könytessä että kun renkaita kääntää käsin auton alla, niin hammastangosta kuuluu selvä "lorina". Onko se normaalia?? Ohjaustehostimen letkun liitos vuotaa aavistuksen verran, mutta säiliö ei ole pahemmin vajunut.

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by Hemi View Post
        Olisiko jarruhuollon aika?
        Minulleko vastasit? Miksi jarruhuoltoa? Vaihdoin uudet levyt ja palat reilu vuosi sitten, jarrutuksissa ei täristä. Se värinä/tärräys tulee kylmänä tasaista nopeutta ajaessa, noin 60 km/h. Tärinä on jaksottaista, noin 2 sekunnin tärinää seuraa noin 2 sek tauko ennen uutta värinää.
        ---

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by -Tapi View Post
          Minulleko vastasit? Miksi jarruhuoltoa? Vaihdoin uudet levyt ja palat reilu vuosi sitten, jarrutuksissa ei täristä. Se värinä/tärräys tulee kylmänä tasaista nopeutta ajaessa, noin 60 km/h. Tärinä on jaksottaista, noin 2 sekunnin tärinää seuraa noin 2 sek tauko ennen uutta värinää.
          Hiukankin satulat/palat jumittaa ja ajonaikainen tärinä alkaa(tämä puolestaan EI aiheuta jarrutärinää kuin korkeintaan muutaman millisekunnin polkaistaessa jarrua).
          Näin syksypuolella monella on myös "pesuhiekkaa" vanteiden sisäpuolella, jota e39 ei kestä oikeastaan lainkaan.

          Comment

          • jbu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            Originally posted by janne1974 View Post
            Tuo auton kallellaan olo taitaa olla aika yleistä. Mulla on vaihdettu jouset ja iskarit ja vieläkin auto kenottaa. Eroa on välillä jopa 2 senttiä. Vetarit meinasin ottaa ja purkaa katsoa löytyykö sieltä mitään ihmeellistä. Onko kellään tietoa onko vetarin ulommassa päässä lukkorengasta joka lukitsee vetarin murrokseen.
            Ihmettelen muutenkin, kun vaihdatin etuiskarit autoon, niin näytti että keula nousi ylemmäksi.. Onkohan iskarit liian korkeat?? Keulan puolelta nykyään kuuluu rutinaa/kolinaa silloin kun renkaat kääntää ääriasentoon. Pahiten äänen saa aikaan kun painaa jarrua samaan aikaan. (hävettää jo ajaa)
            Ääni voi tieten tulla kallistuksenvakaajan tangosta. Vai olisiko sittenkin hammastangosta (toivottavasti ei)? Huomasin tuossa auton alla könytessä että kun renkaita kääntää käsin auton alla, niin hammastangosta kuuluu selvä "lorina". Onko se normaalia?? Ohjaustehostimen letkun liitos vuotaa aavistuksen verran, mutta säiliö ei ole pahemmin vajunut.

            -Janne-
            Omalle autolleni kävi sillain, että vein etuiskarien vaihtoon ja parin päivän kuluttua ihmettelin, että onpa auto jotenkin keula pystyssä. Mittasin, että eturenkaan ja lokarin väli oli n. 2cm suurempi kuin takana. Sitä sitten kurkkimaan ja huomasin, että iskaria ei oltu asennettu riittävän alas. Muistin, että iskarin alapään ja reaktiotangon pallonivelen väli ei ole ollut kuin n. 2cm ja nyt se oli reilusti suurempi. Iskari vain puristetaan pultilla kiinni olka-akseliin. Siinä ei ole itsessään valmiita kiinnikkeitä jotka ohjaisivat oikeaan syvyyteen.
            Samalla huomasin että iskarin asentomerkinnät oli ihan pielessä. Eli siinä on right ja left merkit.
            Asiasta valittamaan ja korjasivat tilanteen. Nyt auto on kuin ennenkin, ei naurettavasti nokka koholla.
            Aika onnetonta touhua huollolta. Tiedän että en ainakaan sinne enää mene.
            -jbu

            Comment

            • Bursu
              Newbiemmer
              • Mar 2008
              • 16

              Originally posted by Bursu View Post
              Käytin autoni 530dA -02 etuiskareiden vaihdossa ja huollosta saadessani autoon oli ilmestynyt uusi vika. Nyt ajaessa vasemman eturenkaan tienoilta kuuluu jatkuva laahaus/kilkatus. Tämän lisäksi jarruttaessa auto tärisee.

              Ilmoitin heti seuraavana aamuna huoltoon mitä oli tapahtunut ja ystävällisesti liike suostui ottamaan auton tutkittavaksi. Iltapäivällä kuitenkin sain soiton, että ei hätää, auto on ajokunnossa mutta vasemman puoleinen jarrulevy 'voi' olla kiero, mitään muuta selitystä he eivät keksineet. Ihmetyttää että miten iskareiden vaihdon yhteydessä jarrulevyn voisi saada kieroksi? Tosiaan minkään näköstä tutinaa, edes pientä ei tuntunut ennen auton huoltoon vientiä.

              Onko kellään ideoita mitä iskareiden vaihdon yhteydessä voisi tapahtua joka aiheuttaa tuollaisen kilkatuksen ja tärinän?

              Maanantaina aion viedä auton sinne viimeisen kerran aamulla tämän asian johdosta ja pyydän heitä tarkistamaan, että olisiko iskaritornista tippunut paskaa navan ja jarrulevyn väliin tms jolloin levy olisi vähän vinossa.. tarvitseeko iskareiden vaihdon yhteydessä koskea noihin reaktiotankoihin, pusliin yms?

              Koomisinta tässä on se että otin alunperinlisä työnä alustan tarkastuksen juuri siltä varalta ettei iskareiden vaihdon yhteydessä mitään tällaista tapahtuisi. Alusta oli heidän mukaan muuten kunnossa.
              Tämä homma on kunnossa, hoitivat homman todella hienosti ja ottivat auton sisään pariin otteeseen, molemmilla kerroilla sain laina-auton käyttöön ilmaiseksi. Olivat puunanneet/tasoittaneet jarrulevyt ja lähialueet. Nyt ei tärise enää yhtään!

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Bursu View Post
                Tämä homma on kunnossa, hoitivat homman todella hienosti ja ottivat auton sisään pariin otteeseen, molemmilla kerroilla sain laina-auton käyttöön ilmaiseksi. Olivat puunanneet/tasoittaneet jarrulevyt ja lähialueet. Nyt ei tärise enää yhtään!
                Eli Suomeksi, tehneet huolellisen jarruhuollon jossa myös levyjen+napojen kiinnityspinnat puhdistetaan ns.valukirkkaaksi.

                Comment

                • bmw528
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 210
                  • keskisuomi

                  Originally posted by veku View Post
                  Eli sama kuin se paskan tärinä 90-110km\h nopudessa,tosin nyt tuntuu että skaala on 80-130 km\h
                  Pakko siis aloittaa uus aihe kun ketuttaa sen verran toi vapina.

                  Viime viikolla tasapainotin noi 225\45-17 bridgestone kitkat siinä toivossa että vapina vähenis mutta ei ,tuntuu että se on melkein lisääntynyt.
                  Kesärenkailla 245\40-18 en noin pahaa vapinaa huomannut koskaan.

                  Onko mitään mahiksia saada uusilla apurungon puslilla loppuun tuo vapina vai onko mahikset sama kuin lotossakin
                  Iskaritkin on max 10tkm ajetut..auto siis 530dat vm 99

                  Muutenhan auto on jees peli
                  Vikahan voi olla ties missä mutta itse olen kahdesta e39 bmw autosta poistanut tutinat "juuri tämän n.110-125km/h tutina" täysin pois tarkistuttamalla/korjaamalla VANTEET suoriksi. Tasapainoitus ei auta yhtään tähän tutinaan vaan kummassakin oli vanteessa pystyheittoa vaikka vanteet oli toisessa uudet!! Joten lähtisin poistamaan tutinoita autosta ensin ihan perus seikasta Vanteet kuntoon!! Keski-Suomessa Jyväskylästäkin löytyy rengasliike joka kellottaa/oikaisee vanteet suoraksi!!

                  Ja tässä vielä osoite.. http://www.vanteenoikaisu.fi/
                  Last edited by bmw528; 05-11-2008, 08:54.
                  on löylyä!!!

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    Originally posted by -Tapi View Post
                    -Aamuisin ekan 5 km ajan tulee sellaista aallottaista tiheää tärinää jostain joka tuntuu suoraan persiissä. Toivottavasti kyseessä on renkaat jotka yön aikana painuvat hieman lyttyyn tms.
                    Renkaista löytyi vika: Talvirenkailla ei tule tärinöitä. Kesäkumeissa oli liian vähän painettakin ja toinen oli kulunut sisäkantiltaan kankaille.
                    ---

                    Comment

                    • Jarkki
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 1

                      tutina e46 330da t

                      kesärenkaina oli jotkut halpikset, 215/40 17. Tutina 80:sta ylöspäin. Tänään vaihdoin yhden talven ajetut hakka 4, 205/50 17. tutina loppui täysin! Paineet laitoin 2,4 ja 2,9.

                      Ja sitten; onko kellään tietoa miksi automaattilaatikko joskus(tosin harvoin) jysähtää vaihtaessa 1:ltä 2:lle?

                      Comment

                      • Omenanraato
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 72
                        • Lieto

                        huh, kun on pitkä ketju, eihän tästä mitään löydä enää

                        mutta asiaan, kuten täälläkin ilmeisesti monella, niin tuo 523ia touring -99 vapisee hieman 100-120nopeudessa, sen alle ja sen ylitse nopeuksissa ei pienintäkään vapinaa.

                        Ei tuo isoa ole, mutta jotenkin häiritsevää, mielestäni rattiin ei iske yhtään, vaan koko kori tutisee, ehkä takapää?

                        kolmet renkaat ja kahdet vanteet koitettu..ei auta.

                        onko ne sitten ne puslat jotka siel on? kumma kun torstaina meni katsastuksessa erinomaisin arvosanoin läpi, joten ei kauheesti väljää pitäis olla
                        BMW 523iA Touring -99

                        Comment

                        • Nisti
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 705
                          • På Gränsen

                          Originally posted by Omenanraato View Post
                          kumma kun torstaina meni katsastuksessa erinomaisin arvosanoin läpi, joten ei kauheesti väljää pitäis olla
                          Sama homma viimevuonna itsellänikin, ajaessa pienen väljyyden tuntee, mutta katsastusmies ei sitten löytänyt yhtään mitään moitittavaa.
                          "MURPHY'S LAW"
                          "Whatever can go wrong will go wrong,
                          and at the worst possible time,
                          in the worst possible way"

                          Comment

                          • Omenanraato
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 72
                            • Lieto

                            Originally posted by Nisti View Post
                            Sama homma viimevuonna itsellänikin, ajaessa pienen väljyyden tuntee, mutta katsastusmies ei sitten löytänyt yhtään mitään moitittavaa.
                            löysitkö ite väljyyden kohteen?
                            BMW 523iA Touring -99

                            Comment

                            • Nisti
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 705
                              • På Gränsen

                              Originally posted by Omenanraato View Post
                              löysitkö ite väljyyden kohteen?
                              Kunpa olisi ehtinyt/saanut aikaiseksi alkaa tutkimaan kunnolla, mutta muiden samankaltaiset kokemusten perusteella väljyys on aikavarmasti jossain keulan alustarakenteissa. Powerflex puslasarjat tilasin eteen. Viellä alatukivarret ja reaktiotangot pitäisi tilata jossain vaiheessa jotta pääsee hommassa eteenpäin.
                              "MURPHY'S LAW"
                              "Whatever can go wrong will go wrong,
                              and at the worst possible time,
                              in the worst possible way"

                              Comment

                              • Markku Nieminen
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2007
                                • 34
                                • Helsinki

                                vipinää ja vapinaa

                                Omasta 523 E39 Sedan vm. -96 hävis kaikki vapinat ja tärinät näiden osien vaihdon jälkeen:
                                - taakse narinahelat molemmin puolin
                                - eteen vasemmalle alatukivarsi
                                - eteen oikealle reaktiotanko

                                Oireet ennen näitä korjauksia:
                                - lievää tutinaa moottoritienopeuksilla
                                - ratti löi käsille nimismiehen kiharalla
                                - ratti hieman vinossa oikealle ajettaessa suoraan

                                Motonetistä osat halvalla, joten saa nähdä koska taas tutisee. Muutenhan peli on vallan mainio ikäisekseen. Noissa etupään tukivarsissa oli pitkään välystä, mutta katsastuksessa sitä ei huomattu vuosiin ennen kuin hommasivat ravistimen. No hyvä että huomasivat, ei niitä olis varmaan vieläkään vaihdettu. Ajotuntuma parani kyllä selvästi eikä ratti täräyttele enää kuopissa käsille.
                                E39 525iA Touring -03
                                ex: E39 523i -96
                                ex: E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎