Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    Mulla on ollut 2 E39:ä ja kummassakin on ollu tuo lievä tutina 120kmh vauhdissa..Aivan sama mitkä renkaat ja vanteet on ollu, aina sama juttu.
    Edellinen tosin tutisi muillakin nopeuksilla mutta tämä Facelift on ollut tässä
    mielessä parempi.Itse en tätä enää osaa pitää edes vikana..
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      Originally posted by creative 22 View Post
      Mulla on ollut 2 E39:ä ja kummassakin on ollu tuo lievä tutina 120kmh vauhdissa..Aivan sama mitkä renkaat ja vanteet on ollu, aina sama juttu.
      Edellinen tosin tutisi muillakin nopeuksilla mutta tämä Facelift on ollut tässä
      mielessä parempi.Itse en tätä enää osaa pitää edes vikana..
      Joo kumma mikä ihmeen tyyppivika tämä oikeen tuntuu näissä olevan. Ei mun mielestä 500-sarjan bemarissa saisi olla "ehjänä" mitään vikaa. Vanhassa kolmenelosessakaan ei ollut minkäänlaista vibraa.
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8974
        • Kellokoski

        Originally posted by Night-Wind View Post
        Joo kumma mikä ihmeen tyyppivika tämä oikeen tuntuu näissä olevan. Ei mun mielestä 500-sarjan bemarissa saisi olla "ehjänä" mitään vikaa. Vanhassa kolmenelosessakaan ei ollut minkäänlaista vibraa.
        Ehjä E39 ei tutise missään nopeudessa.
        Tosin alustassa on monta kuluvaa osaa joten tutinan metsästäminen voi olla haasteellista. Etupään nivelet menee yleensä ensimmäisenä mutta mistäs näistä tietää. Ebaystä osaa tilaukseen ja vaihtelee niin kauan kunnes tutinat lakkaa
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Night-Wind
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1534
          • 02

          ^ Kahtotaan nyt eka kun saapuu nuo kylmät ilimat joskos saisi nuo talvirenkaat alle. Jos ei silläkään väpinä häviä niin sitten onkin pian katsastus. Jos ei siellä näy mitään niin sitten on voi voi. Tarvii katsoa miten hermo kestää, kun on työmatka pelkkää matka-ajoa. Itsellä tullut semmonen kumma tunto kun tuon vanhan S-mersun kanssa sai tapella värinöiden ja tärinöiden kanssa. Kardaanikin käytiin kertaalleen läpi ja ties mitä mutta taitaa se pieni värinä siinä vieläkin olla. Onneksi tämä ei ole puoliksikaan niin paha mitä siinä oli, pientä mutta ajan kanssa se voi ottaa pattiin.
          ex: BMW E38 735iA -97
          ex: MB W211 E200CDI -03
          ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
          ex: BMW E39 528iA -96
          ex: MB W126 300SE -89
          ex: BMW E34 525iAT -95
          ex: BMW E36 316iA -91

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8974
            • Kellokoski

            Pienet välykset ei välttämättä näy katsastuksen vääntelytesteissä mutta tuntuu jo ajaessa. Ebaystä saa noita tukivarsipaketteja varsin sopuhintaan ja tosiaan keulasta se remontti kanttaa aloittaa :think

            Tuntuu olevan vallalla sellainen käsitys että jos ei katsastussa löydy vikaa niin auto on ehjä.(vaikka ajaessa tutisee ja vetelee )
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              ^ Ei mutta se päälimmäinen kysymys on vieläkin hiukan auki, että onko näissä kolmeyseissä joku yleinen tuo tärinän johtaja mikä sitten pukkaa olemaan se sama joka toisessa autossa vai onko niin, että niitä on monia vai mitä helvattia. Vaikka kuinka monella on tuota värinää 110-120km/h niin aika hassua jos tärinän aiheuttajia on sitten useita. Onko kyseisillä kavereilla jotka ovat saaneet tärinät pois renkaiden vaihdolla vika kumminkin pysynyt, mutta eri renkaat ovat vaan "lamaannuttaneet" sen lähes huomaamattomaksi?. Esimerkiksi kaksi tuumaa pienemmillä talvirenkailla on aika iso ero tommosiin 18" 265 nakkeihin, jos vian aiheuttaja on alustassa ja se on herkkänä vanteiden tai renkaiden kokoon.
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • Jakuza
                BTCF Member
                • Nov 2006
                • 516
                • Brisbane

                Itsellä kun tutisi juurikin noissa nopeuksissa (apukuskin penkistä näkee heti), niin johtui takapyörien pyörimisestä vanteella. Netistä (ja forumilta) löytyi kyllä juttua kardaanin vakionopeusnivelen ja vetarien sisäpäiden huonon rasvatilanteen aiheuttamista tärinöistäkin. Itsellä oli ainakin vakionopeusnivelen rasva jo hieman kovettunut ja sen uusinkin tiivisteen kera samalla kun perä oli irti.

                Ilmeisesti tärinät kuitenkin voivat johtua vaikka mistä. Etupään nivelet uusin myös, mutta itselläni ne eivät aiheuttaneet eivätkä vaikuttaneet tärinään. Ja tosiaan itselläni ei myöskään katsastusmies sanonut etupään nivelistä mitään, mutta oli niissä silti jo puslat murtuneet ja nivelissä väljää (ilmeni ensimmäiseksi niin että ratti meni vinoon).

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  Kommentoidaanpa tätä tutinaongelmaa sen verran että jos renkaat/vanteet on tasapainossa ja
                  heitottomat sekä keskitys napaan on 100% ja navan/levyn/vanteen kosketuspinnat puhtaat eikä jarrut laahaa ja vielä kardaanikin on kunnossa niin pehmenneet apurungon puslat+ehtoopuolella olevat takaiskarit on se kombinaatio joka tuota tutinaa aiheuttaa. Sitten sopivasti epätasainen asfaltti (kuten suomessa yleensä) laukaisee siinä 110-120 nopeudessa tuon tutinan eli nopeusriippuvainen resonointi. Pielessä olevat pyöränkulmat vielä pahentaa/saa tutinan herkemmin esiin.. ja väljät tukivarret. Onhan se lista aika loputon kuitenkin

                  Comment

                  • Night-Wind
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1534
                    • 02

                    ^ Tulikin noissa aikaisemmissa postauksissa itkettyä pienen resonoinnin takia, jota oli siis joskus 110-120 vauhdeissa. Oli itsellä kerrankin niin hyvä tuuri, että vapina lähti kuin lähtikin mäjelle, kun vaihdoin nastat alle! Eka tuli pala kurkkuun, kun luki noita viestejä, että kuinka yleistä tuo tärinä on e39:ssä ja että on joillakin ollut vaikeaa löytää vian aiheuttajaa, jonka takia sitten vaihdettu palikkaa jos jonkinmoista - turhaan.

                    Eilen kun otin noita 10" takavanteita irti niin huomasin, että niissä on jotkut muoviset sovitepalat. Tiedä sitten tuliko tärinä niiden tai renkaiden takia - evvk, myyntiin joutaa nuo Brockit. Ens kesäksi sitten jotain laadukkaampaa alle.

                    Nyt kelpaa körröötellä. Menee kuin juna!
                    ex: BMW E38 735iA -97
                    ex: MB W211 E200CDI -03
                    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                    ex: BMW E39 528iA -96
                    ex: MB W126 300SE -89
                    ex: BMW E34 525iAT -95
                    ex: BMW E36 316iA -91

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      Autona -99 530d sedan, 200tkm rullattu.
                      15" orkkisaluilla ja nastarenkailla ei mitään tutinoita.

                      17" kuluineilla kesävalsseilla tärinähelvetti alkoi. Lääkkeeksi ensin yritin uusia vanteita ja kumeja. Auttoi vähän, mutta tutina oli ja pysyi. Tutinaa 50kmh ja 100-135kmh alueilla laajalti.
                      Eteen vaihdettu reaktiotangot, alatukivarret ja ulommat raidetangon päät. Ebayn halpapaketista. Auttoi huomattavasti ongelmaan. Lievää tärinää 110-120kmh alueella.

                      Nyt odotan innolla talvirenkaiden vaikutusta, katoaako tärinä uudestaan. Tiedossa ainakin että iskarit menneet pilalle weitec-jousien ansiosta.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • JutiM5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 328
                        • K-system

                        Itellä e39 vm02 530d ja ei kyl minkään laisia tutinoita ole esiintynyt.
                        E39 M-sport 530da vm03
                        Vw ransuportteri vm03

                        ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
                        E34 525i vm90
                        E34 525i vm89

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1839
                          • Kotona/Poissa

                          Väärä ja liian painava lukkopultti saattaa sotkea renkaan tasapainon. Asiaa kannattaa kokeilla korvaamalla lukkopultti tilapäisesti normaalilla pultilla ja testata poistuiko/vähenikö tutinat.

                          Oma E39 523i -96 (ajettu 360000km) ei tutinahavaintoja koko sinä aikana kun auto on minulla ollut
                          (248000km ->)...
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Siankarlo
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 133
                            • Helsinki

                            E39 alustaremonttikokemuksia, ostoslista + hintahaitari pk-seudulla.

                            Searchilla olen yrittänyt kaivella vastausta seuraavaan kysymykseen, ja tämä ketju taitaa osua lähimmäksi, vaikka ei mun autossa oikeastaan mikään tutisekaan.

                            Olen juuri ostanut vajaat 190.000 kilometriä ajetun E39 530dA Touringin vuosimallia 2002. Autossa on tehtaan madallettu alusta takapään automaattitasauksella. Edellinen omistaja on omistanut auton 40.000 kilometrista eteenpäin, ja hänen aikanaan autosta on vaihdettu etuiskarit 4 vuotta sitten ja muutama tukivarren nivel ja hela koko aikana. Valtaosa alustan puslista ja muista osista on siis vielä alkuperäisiä.

                            Tarkoitus olisi nyt tehdä autoon alkuperäisillä osilla alustaremontti, jonka jälkeen autolla voisi ajaa ilman alustan pikkumurheita ainakin 50.000 kilsaa. Eli mieluummin vaihtaa vähän liikaa kuin yhtään liian vähän kuluvia osia. Näitä vastaavia operaatioita on ilmeisesti tehnyt monikin täällä lukemani perusteella. Kysyisinkin viisaampien neuvoja siitä, mitkä osat kannattaa vaihtaa sen enempää miettimättä tällaisessa operaatiossa ja onko jotakin erityistä, joka kannattaisi huomioida?

                            Tämän hetken suunnitelma on teettää homma Helsingissä Scmiedmannilla, ja kun remontti on valmis, viedä auto muualle renkaiden tasapainotukseen ja nelipyöräsuuntaukseen.

                            Oma ajatus on ollut, että hommaan ei saisi mennä enempää kuin 1.500 euroa. Realismia?
                            2012 F11 530DAt Xdrive
                            Ex 2002 E39 530DAt

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Siankarlo View Post
                              Searchilla olen yrittänyt kaivella vastausta seuraavaan kysymykseen, ja tämä ketju taitaa osua lähimmäksi, vaikka ei mun autossa oikeastaan mikään tutisekaan.

                              Olen juuri ostanut vajaat 190.000 kilometriä ajetun E39 530dA Touringin vuosimallia 2002. Autossa on tehtaan madallettu alusta takapään automaattitasauksella. Edellinen omistaja on omistanut auton 40.000 kilometrista eteenpäin, ja hänen aikanaan autosta on vaihdettu etuiskarit 4 vuotta sitten ja muutama tukivarren nivel ja hela koko aikana. Valtaosa alustan puslista ja muista osista on siis vielä alkuperäisiä.

                              Tarkoitus olisi nyt tehdä autoon alkuperäisillä osilla alustaremontti, jonka jälkeen autolla voisi ajaa ilman alustan pikkumurheita ainakin 50.000 kilsaa. Eli mieluummin vaihtaa vähän liikaa kuin yhtään liian vähän kuluvia osia. Näitä vastaavia operaatioita on ilmeisesti tehnyt monikin täällä lukemani perusteella. Kysyisinkin viisaampien neuvoja siitä, mitkä osat kannattaa vaihtaa sen enempää miettimättä tällaisessa operaatiossa ja onko jotakin erityistä, joka kannattaisi huomioida?

                              Tämän hetken suunnitelma on teettää homma Helsingissä Scmiedmannilla, ja kun remontti on valmis, viedä auto muualle renkaiden tasapainotukseen ja nelipyöräsuuntaukseen.

                              Oma ajatus on ollut, että hommaan ei saisi mennä enempää kuin 1.500 euroa. Realismia?
                              Miksi ihmeessä vaihdella 4-vuotta sitten vaihdettuja kunnossa olevia etupään palikoita?
                              Suuntaa mielenkiintosi mielummin oleelliseen ja vaihdata automaattisesti takakelkan puslat.

                              Comment

                              • Siankarlo
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 133
                                • Helsinki

                                Ok, nuo takakelkan puslat siis ainakin laitetaan listalle.

                                Tätä foorumia lukiessa näyttäisi siltä, että etupään osienkaan kuntoa ei luotettavasti voi silmämääräisesti todeta, ja tuntuman perusteella osat ei ole enää uuden veroiset, joten ajatus on pistää sitten koko p***a kerralla kuntoon, ettei tarvitse jatkuvasti rampata pajalla ja pyöränsuuntauksessa kun vaihtaa aina yhden osan kerrallaan.

                                Mutta tietysti joku järki täytyy pitää päässä, en varmaankaan lähde etutolppia vielä tuon ikäisinä vaihtamaan, jos vaikuttavat päälle päin ehjiltä.

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Miksi ihmeessä vaihdella 4-vuotta sitten vaihdettuja kunnossa olevia etupään palikoita?
                                Suuntaa mielenkiintosi mielummin oleelliseen ja vaihdata automaattisesti takakelkan puslat.
                                2012 F11 530DAt Xdrive
                                Ex 2002 E39 530DAt

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎