Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiski
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 33

    On tullut itsekin havaittua, että E39 touringin tutinat ovat todella pienestä kiinni. Kävin viime viikolla vaihdattamassa uudet renkaat alle (235/45 17) ja eiköhän alkanut kunnon tutinat heti kun nopeus ylitti 80 km/h. Alustassa ei ole välyksiä ja puslatkin ovat ehjät (tarkastettu varmuuden vuoksi eilen).

    Ensin kävi tietysti mielessä, että uusi rengassatsi on viallinen tai, että tasapainotukset eivät ole kohdallaan. Syy näyttäisi kuitenkin yllättäen olevan pääasiassa vanteissa (orggis style 66). Lähemmässä tarkatelussa näistä yhdessä oli selvästi havaittavissa heittoa ja yllätykseksi ainoastaan yksi oli täysin suora.

    Tätä ongelmaa ei ihme kyllä pystynyt havaitsemaan ajettaessa vahalla rengassetillä (kyse ei ollut edes loppunajetuista kumeista). Nyt pitäisi saada uudet vanteet pikaisesti alle, niin toivottavasti loppuisi myös tutinat.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by TJJ
      Eikö CRC:llä häviä myös jarrut?
      Ei häviä/vaikuta jarrutustehoon ja haihtuu ensimmäisessä jarrutuksessa. Pointtina tässä on selvittää tarkertuvat satulat/palat, eli jarruhuollon ajankohtaisuus. Näin varsinkin silloin kun tutina ilmenee pidemmän yhtenäisen ajorupeaman jälkeen. Suurinpiirtein saman asian ajaa painepesuri/pesu, mutta tuon CRC:n voi kokeilla heti kun tutinat ilmenee.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by AkiV
        Off topic ..mutta silti

        hih... tuli mieleen kun teininä Jammu TZR:n etujarrulevyä putsailin jollain kummallisilla litkuilla
        ....tuttuun tyyliin taas liikenteeseen karmee revitys päällä.... seuraavista valoista punasilla läpi kun ei pyörä pysähdy WWWHOOOOAA!!
        eikä takajarrua ollu oikein käytetty ja se ei ottanut oikein yhtään kiinni

        vähän siinä sitten dösäpysäkillä nieleskeltiin että tälleen sitten

        Siis normaali CRC/WD-40 tms. ei sisällä mitään rasvaa niin paljon että sillä olisi mitään vaikutusta jarrutustehoon. Spray vaseliinit onkin sitten eri juttu, mutta nyt ei ollut kyse siitä.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Vaihdoin tänään apurungonpuslat.
          Etummaiset puslat oli selvästi repeilleet kun ulosvetäjällä sisäkoolia venytti ja takimmaiset oli loppusuoralla.

          Seuraavaa oli heti huomattavissa:

          Takapään värinän jääminen "päälle" hävisi.
          Auto ohjautuu paremmin.
          Väljyyden tunne takaa hävisi.
          Tärinät 80-120 välillä hävisi melkein kokonaan.(renkaissa pystyheittoa)

          Aikamoinen savotta oli kylläkin ulosvetäjällä ja toholla touhutessa.
          Aikaa meni noin 5 tuntia josta osa ajasta meni ulosvetäjää vahvistellessa.

          Nosturilla homma olisi varmaan ollut vähän nopeampi kun autotallin lattialla könytessä menee polvet paskaks...uah

          Suosittelen niille jotka pohtivat että mikä kerpele sitä perää vaivaa kun jumputtaa ja auto tärisee.

          Comment

          • superb
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2827

            Originally posted by Rubu
            Vaihdoin tänään apurungonpuslat.
            Etummaiset puslat oli selvästi repeilleet kun ulosvetäjällä sisäkoolia venytti ja takimmaiset oli loppusuoralla.

            Seuraavaa oli heti huomattavissa:

            Takapään värinän jääminen "päälle" hävisi.
            Auto ohjautuu paremmin.
            Väljyyden tunne takaa hävisi.
            Tärinät 80-120 välillä hävisi melkein kokonaan.(renkaissa pystyheittoa)

            Aikamoinen savotta oli kylläkin ulosvetäjällä ja toholla touhutessa.
            Aikaa meni noin 5 tuntia josta osa ajasta meni ulosvetäjää vahvistellessa.

            Nosturilla homma olisi varmaan ollut vähän nopeampi kun autotallin lattialla könytessä menee polvet paskaks...uah

            Suosittelen niille jotka pohtivat että mikä kerpele sitä perää vaivaa kun jumputtaa ja auto tärisee.
            Onko mikä auto kyseessä? (kone? sedan vai touring?)
            Kilometrit?

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              TJJ

              Lähtikö noiden osien vaikutuksesta tärinät pois vai miten oikein kävi?

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                Originally posted by Keimo
                TJJ

                Lähtikö noiden osien vaikutuksesta tärinät pois vai miten oikein kävi?
                Lähti vapinat.
                Mieletön ero entiseen nähden.

                Ratin vapina on edelleen 105 nopeudessa mutta se johtuu renkaissa olevasta pystyheitosta.

                Auto on 530dat touring vm.2000 ajettu 189tkm.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Keimo
                  TJJ
                  Lähtikö noiden osien vaikutuksesta tärinät pois vai miten oikein kävi?
                  Lähtihän ne pois mutta osien vaihdon jälkeen ilmeni tuo 115km/h ratin heiluminen. Sitten vaihdoin etulevyt ja palat eikä mitään vaikutusta. Tänään vaihdoin takalevyt ja palat ja otin etupyörätkin irti ja kiristin jarrulevyn kiinnityspultin oikeaan momenttiin (vain 16Nm). Ja tänään koeajossa ratti ei enää heilunut missään nopeudessa eli nyt vaikuttaa hyvältä. Tiedä sitten mikä tuon 115km/h ongelman korjasi, ehkä eturenkaat vaan sattui asentumaan sopivaan kohtaan. En oikein usko, että takajarrulevyt siihen voi vaikuttaa. Mutta tuo reaktiotankojen vaihdon aiheuttama ohjauksen parantuminen jaksaa yhä vaan riemastuttaa...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • JamBBa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 362
                    • Vantaa



                    Tulipa tuossa ostettua tutiseva -96 vuosimallinen 528. Selvät viat alustassa oli loppuunajetut etuiskarit (toisesta mehut pihalla, täysin eloton), väljä etuvakaajan niveltanko ja takana toisella puolella navan ja tukivarren väliset helat väljät. Muita puslia en ole sen enempää tutkinut.
                    Nyt on sitten eteen uusittu iskarit ja koiranluut, tutina väheni, mutta pientä vatkausta edelleen havaittavissa, joka on pahimmillaan 90km/h nopeudessa. Myös ratti vipattaa. Huomattavasti parani iskareiden vaihdolla, mutta jotain häikkää vielä on.
                    Autolla ajettu reilu 200tkm ja alla pyörii melko uudet 9x18" alut + halppiskumit. Seuraavaks takaa väljät helat kuntoon ja sit katellaan lisää...
                    Say NO to signatures!

                    Comment

                    • kMA
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 27
                      • Helsinki

                      Noniin. Nyt on auto korjaamolla takapuslien vaihdossa. Samalla vaihdetaan eteen myös jarrulevyt ja -palat. Jännittää ihan pikkusen että mitä tapahtuu tärinöille.. meinaan että jos ei vieläkään lopu niin sitte on kikat jo vähissä, ja varmaankin on seuraavaksi suunnattava kohti autokauppaa!

                      Nyt tarvitaan kaikki peukut pystyyn että tää homma alkaa toimii..

                      -kMA

                      Comment

                      • kMA
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 27
                        • Helsinki

                        Originally posted by kMA
                        Noniin. Nyt on auto korjaamolla takapuslien vaihdossa. Samalla vaihdetaan eteen myös jarrulevyt ja -palat. Jännittää ihan pikkusen että mitä tapahtuu tärinöille.. meinaan että jos ei vieläkään lopu niin sitte on kikat jo vähissä, ja varmaankin on seuraavaksi suunnattava kohti autokauppaa!

                        Nyt tarvitaan kaikki peukut pystyyn että tää homma alkaa toimii..

                        -kMA

                        jaahas. Eli soittivat korjaamolta että ei oo kuulemma mitää järkee vaihtaa mitää puslia ennenku on suorat renkaat. Vaihtovat jarrulevyt ja palat eteen, sekä renkaat edestä taakse. Kieltämättä tärinä väheni huomattavasti. Tiedä sitten.. kait se olis sitte käytävä rengasliikkeessä kyselemässä että onko nämäkin renkaat soikeat. Melkein toivoin että tätä tilannetta ei tulisi eteen, eli auto toimii nyt "melkein". Nyt on sitte taas isomman kynnyksen takana alkaa tekemään mitään isompia remontteja kun rahamäärälle saatava hyöty pienenee..

                        -kMA


                        edit: niin ja olivat mitanneet että pyörän navoissa ei ole heittoa.

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          Paljonkos tällä autolla oli ajettu?

                          Mulla puslat näytti päällisin puolin olevan ihan kunnossa mutta sitten kun otti ulosvetäjällä kiinni ja venytti keskustaa niin näkyi että keskimmäinen holkki oli melkein irti ulkokumituksesta...

                          Comment

                          • kMA
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 27
                            • Helsinki

                            Originally posted by Rubu
                            Paljonkos tällä autolla oli ajettu?

                            Mulla puslat näytti päällisin puolin olevan ihan kunnossa mutta sitten kun otti ulosvetäjällä kiinni ja venytti keskustaa niin näkyi että keskimmäinen holkki oli melkein irti ulkokumituksesta...

                            140tkm on tällä kurvailtu. Tekisi kyllä mieli vaihtaa nuo puslat nyt ihan vaan sen takia että kaikki muu on jo melkein vaihdettu! Toisaalta epäilyttää vähän kun sanoivat korjaamolla että eturenkaissa oli heittoa, ja nyt kun ne on takana niin auto ei enää täristä niin paljon --> onko sittenkään takapuslissa vikaa? Alkaa olemaan vähän toivoton olo jo..

                            -kMA

                            Comment

                            • Rubu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 809
                              • Kuopio

                              Minä vaihdattaisin ne apurungonpuslat...

                              Niistä tuntui mun ongelmat olevan kiinni.

                              On meinaan niin tasasta, niin tasasta nyt...

                              Comment

                              • kaupto
                                Newbiemmer
                                • Oct 2005
                                • 6
                                • kokkola

                                tuli sit sekattua ne apurungon puslat kaikki 4 aivan paskana ei oo ihme jos vähän täryttää loppuviikosta pitäs tulla uudet puslat. stekkasin samalla kaikki muut kuluvat osat näytti olevan ok
                                kuulema kova kysyntä niistä apparin puslista sanoivat kl varaosaliikkees auto 530 dat -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎