Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1839
    • Kotona/Poissa

    Tuli tässä vaan noista tutinoista mieleen yks aika kaukaa haettu juttu. Varsinkin jos tutina vaivaa erityisesti vedätettäessä, niin voisko syynä olla aavistuksen kuluneet murrosnivelet?

    Nimittäin muinaisissa Saab 99:eissa etupään vatkaaminen oli vanhemmiten hyvinkin tyypillistä, ja sen sai loppumaan vaihtamalla sisemmät murrosnivelet puolelta toiselle. Oli meinaan ajan saatossa niveliin kulunut pienet kolot jotka aiheutti tutinat. Kun romppeet vaihtoi puolelta toiselle, kuluneet kohdat siirtyivät "pakitus" puolelle -> tutinat loppuivat

    (ilmenee vasta suurilla ajomäärillä, eihän se nyt tästä voi johtua...)
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Sami
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1332
      • Kajaani

      Originally posted by Keimo
      Listaappa vielä mitä on vaihtamatta alustasta. Reaktiotankojen vaihdolla TJJ sai ainakin sen tärinän siirtymään eri nopeuteen.
      Tossa listassa on kaikki mitä vaihdettu tai kokeiltu...Ja luonnollisesti kaikki nivelet ja tangot koluttu läpi myös nelipilarinostimella auto luonnollisessa ajoasennossa...Tänään vaihdoin vetarit keskenään ja se auttoi...tutina joka tuntuu takapuolessa ja penkeissä lähes kokonaan hävisi..tai ainakin tasan satasta voi jo ajaa tasaista kyytiä eikä ylimääräistä tunnu eli tutina alue tuntuu vielä hieman tasan 105 km/h mittarinopeutta...

      Comment

      • patu
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 542
        • Porvoo

        Mites etupyörän napa/laakeri? Kaverin autossa navassa oleva laippa oli vino ja se aiheutti tärinää
        BMW F30 330e LCI
        Buick Riviera 455cid -71


        Volvo V70 mk III - Ex
        Jaguar F-Pace - Ex
        Camaro 3gen - Ex
        Subaru Levorg - Ex
        Volvo V60 - Ex
        Porsche 924 - Ex
        BMW 1502 -76 - Ex
        The Best or Something - Ex
        BMW e39 540iA touring - Ex
        BMW e34 525iA touring - Ex
        BMW e34 520i -Ex
        etc.....

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          Originally posted by Havis
          Tuli tässä vaan noista tutinoista mieleen yks aika kaukaa haettu juttu. Varsinkin jos tutina vaivaa erityisesti vedätettäessä, niin voisko syynä olla aavistuksen kuluneet murrosnivelet?

          Nimittäin muinaisissa Saab 99:eissa etupään vatkaaminen oli vanhemmiten hyvinkin tyypillistä, ja sen sai loppumaan vaihtamalla sisemmät murrosnivelet puolelta toiselle. Oli meinaan ajan saatossa niveliin kulunut pienet kolot jotka aiheutti tutinat. Kun romppeet vaihtoi puolelta toiselle, kuluneet kohdat siirtyivät "pakitus" puolelle -> tutinat loppuivat

          (ilmenee vasta suurilla ajomäärillä, eihän se nyt tästä voi johtua...)


          Jep, tuttu oire. Mutta tuskin ongelma oikeissa autoissa eli takavetoisissa, Eläessäni ei ole tarvinnut vaihdella niveliä tuolleen takavetoisissa autoissa. Ainoa tilanne oli silloin kun mulla oli Saab jossa originaali sisemmät vetonivelet oli laadultaan ihan perseestä.
          Last edited by hurtta; 16-09-2006, 08:43.

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by Sami
            ...Ja luonnollisesti kaikki nivelet ja tangot koluttu läpi myös nelipilarinostimella auto luonnollisessa ajoasennossa...
            Niin, edelleen korostan sitä että reaktiotankojen puslien kuntoa on erittäin vaikea todeta (liittyy ratin väpätykseen, ei koko auton tutinaan). Sinne ei synny mitään välyksiä vaan kumi vanhenee eikä jousta enää suunnitellulla tavalla, yleensä tosin taitaa näkyä niitä ratkeamia kumissa jos sen suojamuovin reaktiotangon etupäästä ensin irroittaa.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Nilakulma
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 49
              • Jääli/Oulu

              Onkohan tämä uudempi E60 myös herkkä tutinoille? Ainakin kun kävin koeajamassa yhdellä 530d:llä, ajettu noin 60tkm, niin motarinopeuksilla olin huomaavinani tutinaa kuskin penkissä. Muuten auto kyllä tuntui hienolta... 218hv/500nm:ä ei voi olla huomaamatta. Ja tasaisesti polkemalla kulutusmittari näytti 5-6 litran lukemia.

              Comment

              • hurtta
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 444

                Originally posted by Nilakulma
                Onkohan tämä uudempi E60 myös herkkä tutinoille? Ainakin kun kävin koeajamassa yhdellä 530d:llä, ajettu noin 60tkm, niin motarinopeuksilla olin huomaavinani tutinaa kuskin penkissä. Muuten auto kyllä tuntui hienolta... 218hv/500nm:ä ei voi olla huomaamatta. Ja tasaisesti polkemalla kulutusmittari näytti 5-6 litran lukemia.

                Jeps, sinänsä hauskaa että tuo about 218/500 ohjelma on jo E39 kompuutterissa valmiina (faceliftissä) kunhan se vaan otetaan käyttöön sieltä, eli nahkahousujen tuotteistus on toiminut ihan hienosti tässäkin.
                Last edited by hurtta; 16-09-2006, 18:50.

                Comment

                • docjones
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 127

                  Originally posted by hurtta
                  Jeps, sinänsä hauskaa että tuo about 218/500 ohjelma on jo E39 kompuutterissa valmiina (faceliftissä) kunhan se vaan otetaan käyttöön sieltä, eli nahkahousujen tuotteistus on toiminut ihan hienosti tässäkin.
                  I call BULLSHIT.
                  e39 facelift M57 193hv/410Nm kone on eri mylly kuin e60 M57TU 218hv/500Nm.
                  ..sitä paitsi ei kuulu tähän threadiin tämä juttu.
                  Last edited by docjones; 17-09-2006, 00:38.

                  Comment

                  • hurtta
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 444

                    Originally posted by docjones
                    I call BULLSHIT.
                    e39 facelift M57 193hv/410Nm kone on eri mylly kuin e60 M57TU 218hv/500Nm.
                    ..sitä paitsi ei kuulu tähän threadiin tämä juttu.

                    Niin, en väittänytkään sen olevan sama kone mutta ei se pois sulje mainitsemani ohjelman olemassaoloa

                    Comment

                    • docjones
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 127

                      Originally posted by hurtta
                      Niin, en väittänytkään sen olevan sama kone mutta ei se pois sulje mainitsemani ohjelman olemassaoloa
                      Kyllä sulkee. Ei moottorinohjausyksikössä ole mitään muita ohjelmia kuin koneen oma.

                      Comment

                      • hurtta
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 444

                        Originally posted by docjones
                        Kyllä sulkee. Ei moottorinohjausyksikössä ole mitään muita ohjelmia kuin koneen oma.
                        No jääköön tämä nyt viimeseksi kommentikseni asian tiimoilta mutta pointti on siis että valmistaja on testannut kyseisessä tapauksessa autoa säätöarvoilla joilla saavutetaan suurempi teho kuin millä autoa myydään. Eli siis periaatteessa sama ohjelma on jo yksikössä ja sitä säätämällä saadaan uudet tehot käyttöön. Jos halutaan saada monsteritehot ulos ohjelma vaihdetaan kokonaan toiseen. End of line.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          Originally posted by hurtta
                          No jääköön tämä nyt viimeseksi kommentikseni asian tiimoilta mutta pointti on siis että valmistaja on testannut kyseisessä tapauksessa autoa säätöarvoilla joilla saavutetaan suurempi teho kuin millä autoa myydään. Eli siis periaatteessa sama ohjelma on jo yksikössä ja sitä säätämällä saadaan uudet tehot käyttöön. Jos halutaan saada monsteritehot ulos ohjelma vaihdetaan kokonaan toiseen. End of line.
                          tää nyt on jo koko juttu "pikkasen" offtopicia, mutta mitäs sisäpiiritietoa sulla on laita faktaa kehiin. mistä löytyy tuo tieto?
                          Last edited by bemu2000; 18-09-2006, 12:21.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • villej
                            Newbiemmer
                            • Mar 2006
                            • 13
                            • Vantaa

                            Mysteeri

                            Originally posted by Sami View Post
                            Tuleeko kellekkään mieleen mikä vielä vois aiheuttaa tutinaa ja autohan on e39 520i touring -00 noin 170tkm ajettu.
                            Tähän mennessä minkään osan vaihdolla ei ole ollut lainkaan vaikutusta...
                            E39 523iA Touring -97 181tkm. Mulla vatkasi hampaat irti keväällä koko 100 - 120 alueen. Vaihdatin taka-iskarit ja käytin kumit/vanteet Helsingin vannecenterissä missä kumeja siirreltiin vanteella optimipaikkaan (Nokia NRV). Rengaspaineet nostettiin 2,65:een edessä sekä takana. Tarkastuksessa todettiin, että renkaat oli kulunut portaille sisäreunoista.

                            Auto on kesän aikana korjannut itse itseänsä eli koko ajan paranee. Ilmeisesti kumekset on kulunut parempaan suuntaan tai jotain. Ehkä uudet iskarit ja tykimmät paineet on poistanut portaikkoa rilloista. Apurungon puslia en ole vaihtanut - enkä aio vaihtaakkaan vielä.

                            Kannattaa välillä antaa asian olla ja keskittyä elämiseen. Muuten lähtee järki ton tärinän kanssa.

                            Comment

                            • nokitykki
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 41
                              • Kurikka

                              Reaktiotangot vaihtoon tutinavikaisilla

                              Vaihdoin omaan Mosseen reaktiotangot joiden puslat olivat hapertuneet => jarrutustärinät häipyi ja ajettavuus parani roimasti (tuntui iskarivikaiselta aiemmin). Alatukivarsien puslissa ja nivelissä ei näkynyt kummenpaa vikaa mutta vaikutti nimismiehen kiharoissa "lotisemiseen". Ainoastaan 90km/h vauhdissa tuntunut pieni tärinä siirtyi nyt jonnekin 130km/h tuntumaan, johtunee kyllä renkaista jotka pääsivät kulumaan hieman hampaalle väljällä alustalla. On muuten ythtäkkisesti melko kovan oloiset nämä italiaanojen kumipuslat.

                              Tilasin TJJ:n vinkistä osat Saksasta (www.atp-autoteile.de). Em. osat + täydelliset raidetangot 256€ postikuluineen. Ja osat siis valmistettu italiassa. Kestäis nyt edes vuodet / 50tkm niin olisivat hintansa haukkuneet.

                              Ps. Kiitokset TJJ:lle hyvästä vinkistä.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by nokitykki View Post
                                Vaihdoin omaan Mosseen reaktiotangot joiden puslat olivat hapertuneet => jarrutustärinät häipyi ja ajettavuus parani roimasti (tuntui iskarivikaiselta aiemmin). Alatukivarsien puslissa ja nivelissä ei näkynyt kummenpaa vikaa mutta vaikutti nimismiehen kiharoissa "lotisemiseen". Ainoastaan 90km/h vauhdissa tuntunut pieni tärinä siirtyi nyt jonnekin 130km/h tuntumaan, johtunee kyllä renkaista jotka pääsivät kulumaan hieman hampaalle väljällä alustalla. On muuten ythtäkkisesti melko kovan oloiset nämä italiaanojen kumipuslat.
                                Tuo puslien "kovuus" katoaa muutamassa viikossa, vaikea sanoa tottuuko siihen vai alkaako ne jo pehmetä. Mitään muuta muutosta ei ole tapahtunut. Menikö sinulla alatukivarret suoraa paikalleen vai pitikö puslan hammastettua osaa hioa?

                                Jännä juttu, että minullahan tärinä myöskin siirtyi ylemmäs. Sitten tein jarruremonttia (kaikki pyörät irti) ja se katosi. Mutta nyt viimeisimmän pyörien irrotuksen jälkeen on taas lievä tärinä tuolla 115-120 kohdalla. Pitäisi ottaa pyörät irti ja kiristää uudelleen, joku tuossa jutussa näyttää olevan aika tarkkaa. Tosin silloin kun auto oli täysin vakaa, niin renkaat oli vaan "heitetty" kiinni ja kiristetty pulttipyssyllä (jossa säädettävä momentti) suurinpiirtein oikeaan momenttiin. Ota tuosta sitten selvä...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎