Ei pääse yli eikä ympäri. Itse e36:sella 20tkm ja e39:llä 15tkm ajaneena voi myös todeta että joka leimalle saa kässäreitä kiristää tai paloja vaihtaa. Palat vaihdettuna kestää hyvin sen muutaman kuukauden, sitte taas napsut lisääntyy ja pito heikkenee. Taidan ensi keväänä leimalle ihan suosiolla hakea marmorilta kunnon palat, jos vaikka jopa kaks vuotta sitte toimis hyvin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 käsijarru ei pidä
Collapse
X
-
Originally posted by Risto113 View PostMuistaakseni, BMW:n ohjeen mukaan kenkiä ei saa säätää "iholle", vaan ensin niin ettei levy pyöri ja siitä oliko 8-10 (nyt ei muista, reilusti kuintenkin!) napsua takaisin.
Vaijerilla loput.
...ideana kai, että linkku on paremmassa asennossa (vipuvoima), kun tekee isomman liikkeen?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Voishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostJotku tarvikepalat ne tosiaan oli, mutta ei halvimmasta päästä.
(Minä laitoin autoni alkuperäiset käsijarrupalat takaisin noiden Boschien jälkeen, en tiedä millaisia nykyään myydään merkkiliikkeessä. Turhaa tuli Boschit vaihdettua, alkuperäisten puhdistus olisi riittänyt. Viimekesäisessä jarrujen päivityksessä tuli paketissa myös Zimmermanin käsijarrupalat. Mutta nekin vaikutti hiukan samantyylisiltä kuin Boschit, joten jätin ne asentamatta ja säilytin alkuperäiset palat)
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEnemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.
Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.
Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.
E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.
Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
No, tuli huomattua, että onhan tuolla sellanen kieleke, joka pitää noi kengät kohdallaan! Eli ei oo siis vaijerin linkun varassa vaan... Ainakaan mulla.
Etujarrut piti huimat 2 ja 1.2kn... Paskaa, mikähän noita kiusaa ettei oo enempää jarruvoimaa, eroakin oli siis 40%, eli liikaa, jotain pitää tehdä...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostVoishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.
Comment
-
-
Originally posted by eerok View PostTein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
Comment
-
-
Originally posted by Hen-3 View PostOnko kukaan kokeillu säätää sitä sillei että löysyttää vähän vaijerita ja nostaa kahvan n.3-5 napsua ylös ja sitten säätää pyöristä kengät ihan kiinni rumpuun ettei pyörät pyöri, sitten laskee vaan kahvan alas?Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Originally posted by eerok View PostTein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
mulla oli uudet kengät ja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Originally posted by Tommi View Postja korjaussarja eli jouset ja lukitustapit. vanhat jouset oli venyny n. puoli senttiä. katsuri kehui.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJuu, nämä tarvikkeena myytävät (silloin samaa sarjaa möi Motonet ja KL-varaosat) korjaussarjatkin ovat melkoinen vitsi. Minulla oli sellaiset samaan aikaan kun nuo Boschin palat ja sitten kun purin jarrut ja tutkin, niin tuon sarjan kaikki osat oli ihan ruosteessa. Laitoin sitten niidenkin tilalle autoni alkuperäiset osat, joissa ei ollut yhtään ruostetta.Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
Comment