Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarru ei pidä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hen-3
    replied
    Onko kukaan kokeillu säätää sitä sillei että löysyttää vähän vaijerita ja nostaa kahvan n.3-5 napsua ylös ja sitten säätää pyöristä kengät ihan kiinni rumpuun ettei pyörät pyöri, sitten laskee vaan kahvan alas?

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by eerok View Post
    Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä
    Ja jos ei ole samaa mieltä ni kysypä montako oikein hyvin pitävää e39 (lukkiutuvaa teini) käsijarrua on tullu vastaan...

    Leave a comment:


  • eerok
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Voishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.
    Tein äsken kiristyksen tämän topicin ohjeilla rumpuun "mutu" tuntumalla silleen että jaksaa käsillä pyörittää ja yllätyin miten hyvä tuli. Ei laahaa, mutta pysyy mäessä paikallaan... Toivottavasti katsastusmies on samaa mieltä

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Enemminkin varmaan koko käsijarrupaketti pääsee hiukan liikkumaan siellä rummun sisällä pyörän pyörimissuunnassa.

    Kun noita käsijarrun rakenteita vertailin E39:n ja E12:n välillä, huomasin että tuohon E39:n jarrukilpeen ei ole tehty alaosaan (klo 6 kohdalle) sellaista uloketta johon kenkien alaosat tukisivat. E12:n jarruissa sellainen on.

    Tuosta aiheutuu se, että koko paketti on sidoksissa kilpeen vain vaijerin kiinnikkeen kohdalta. Ja jos se joustaa vähänkin, koko mekanismi antaa periksi.

    E12:ssa se alatuki tukee kenkiä, joten vaijerikiinnityksen merkitys ei ole niin ratkaiseva. Ja samalla E12:n käsijarruun saa helposti aivan eri luokan pitoa.

    Näin siis maallikon silmin tuumittuna.
    Tuli muuten tuossa otettua kuskinpuolen jarru auki katsastusta ennen, tosin pelkkä säätöi ois riittäny, mut epäilytti, kun ei pitäny paljoa mitään...

    No, tuli huomattua, että onhan tuolla sellanen kieleke, joka pitää noi kengät kohdallaan! Eli ei oo siis vaijerin linkun varassa vaan... Ainakaan mulla.

    Etujarrut piti huimat 2 ja 1.2kn... Paskaa, mikähän noita kiusaa ettei oo enempää jarruvoimaa, eroakin oli siis 40%, eli liikaa, jotain pitää tehdä...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Jotku tarvikepalat ne tosiaan oli, mutta ei halvimmasta päästä.
    Materiaalista tuossa on kyse, tuurilla jossain halvassa palassakin se voi olla kunnon ainetta (tuohon käsijarrukäyttöön). Boschin paloissa kitkapinta oli mustaa ainetta joka tuntui varsin pehmeältä ja lohkesi reunoista helposti. Alkuperäisissä pinta oli ruskehtavaa, karkeaa ja kovaa ainetta.

    (Minä laitoin autoni alkuperäiset käsijarrupalat takaisin noiden Boschien jälkeen, en tiedä millaisia nykyään myydään merkkiliikkeessä. Turhaa tuli Boschit vaihdettua, alkuperäisten puhdistus olisi riittänyt. Viimekesäisessä jarrujen päivityksessä tuli paketissa myös Zimmermanin käsijarrupalat. Mutta nekin vaikutti hiukan samantyylisiltä kuin Boschit, joten jätin ne asentamatta ja säilytin alkuperäiset palat)

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Käänsin 2-3 napsua takaisin, sen verran että pyöri. Hemmetin hyvä tuli ja ollut jo yli 3kk. Katsastuksessa melkein 3kN voimaa molemmin puolin, enemmän kuin edessä.

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Voishan tuota piruuttaan kokeilla noinkin joskus, että onko eroa tähän "iholle"säätötaktiikkaan. E36:ssa tein tehtaan ohjeen mukaan ja paskat se silti mitään pitänyt parin viikon jälkeen. Katselin TIS:siä ja siellä tosiaan sanottiin että ensin rummusta perussäätö niin, että rengas/levy ei pyöri käsin. Siitä 8-12 napsua (riippuen automallista) takasi. Lopuksi vipu 2 napsua ylös ja siitä vaijereiden säätö niin kireälle, että rengas ei pyöri. Ihan lopuksi testataan, että renkaat pyörii vapaasti, kun vipu löysätään.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    Muistaakseni, BMW:n ohjeen mukaan kenkiä ei saa säätää "iholle", vaan ensin niin ettei levy pyöri ja siitä oliko 8-10 (nyt ei muista, reilusti kuintenkin!) napsua takaisin.

    Vaijerilla loput.

    ...ideana kai, että linkku on paremmassa asennossa (vipuvoima), kun tekee isomman liikkeen?
    Tuota ohjetta on ihmetelty aiemminkin. Voihan tuossa hajatelmassasi olla jotain perääkin. Toisaalta jos alaosan perussäätö on reilusti irti rummusta, kengät ottavat kiinni lähinnä yläosasta ja kitkapinta on pienempi. :think

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Muistaakseni, BMW:n ohjeen mukaan kenkiä ei saa säätää "iholle", vaan ensin niin ettei levy pyöri ja siitä oliko 8-10 (nyt ei muista, reilusti kuintenkin!) napsua takaisin.

    Vaijerilla loput.

    ...ideana kai, että linkku on paremmassa asennossa (vipuvoima), kun tekee isomman liikkeen?

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja laitoit tietysti pehmeät tarvikepalat? Sama vika oli minullakin kun oli Boschin palat, alkuperäisillä paloilla ei tarvitse säädellä ja tuntumakin on jämäkkä.
    Jotku tarvikepalat ne tosiaan oli, mutta ei halvimmasta päästä.

    Leave a comment:


  • Bimmer_Henu
    replied
    Ei pääse yli eikä ympäri. Itse e36:sella 20tkm ja e39:llä 15tkm ajaneena voi myös todeta että joka leimalle saa kässäreitä kiristää tai paloja vaihtaa. Palat vaihdettuna kestää hyvin sen muutaman kuukauden, sitte taas napsut lisääntyy ja pito heikkenee. Taidan ensi keväänä leimalle ihan suosiolla hakea marmorilta kunnon palat, jos vaikka jopa kaks vuotta sitte toimis hyvin.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Pitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).
    Toisaalta nyt kun mietin, niin ei tuo käsijarru viime maaliskuussakaan pitänyt kovin paljon kummemmin ja meni ihan hyvi läpi katsastuksessa. Testasin nyt uudemman kerran, niin parkkipaikalla n. 20 km/h vauhdista vedettäessä voimakkaasti käsijarrua, auto pysähtyy ehkä 10-15 metrin matkalla. Parkissa pitää tosi hyvin.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    e39 530dA. 2 vuotta omistaneena ja 72tkm itse ajaneena en ole kertaakaan purkanut enkä herkistänyt käsijarrua. Kerran olen säätanyt kireämmälle.

    Pitää sen minkä pitää(siis heikkotehonen) mut molemmilla kerroilla kelvannu katsastusmiehelle. Et en nyt ihan paskaksi sanois (vaikkei sillä autoo pystykään pysäyttämään).

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Riittääkö, että ostaa ATE:n käsijarrujen osat tarvikkeena, vai pitääkö ne hakea marmorilta?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Nyt kahva nousee muutama 3 kuukautta osien vaihdon ja säädön jälkeen jo 8 napsua eikä pidä enää läheskään samalla tavalla kuin heti säädön jälkeen.

    Paska mikä paska.
    Ja laitoit tietysti pehmeät tarvikepalat? Sama vika oli minullakin kun oli Boschin palat, alkuperäisillä paloilla ei tarvitse säädellä ja tuntumakin on jämäkkä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎