Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 alustasarja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Originally posted by TJJ View Post
    Miksi vaihdoit takaisin m-sport2:een? Eikös se ollut pintakova?

    Nyt kun vaan tietäisi miten nuo m-sport iskarit vaikuttaisi ja tuleeko niillä jopa jotain huonompaa ominaisuutta kuin vakioiskareilla? Toisaalta toimiiko vakioiskari (lähinnä edessä) enää oikein kun sen toiminta-alue muuttuu sisempään? Vai onko noilla edes mitään toiminta-aluetta/progressiivisuutta eri kohdissa?

    Onko Motonetin myymät iskarit sitten ihan toimivia eikä mitään kiinalaisia kopioita tuurista riippuen? Ilmeisesti nämä olisi ne sopivat?


    Entäpä hinta, saako noita muualta halvemmalla?
    Usko pois, tuo 40/15 h&r:n jousisetti toimii erittäin hyvin yksiin vakioiskareiden kanssa e39 alla. Ainakaan hieman enemmän ajetut (siis verrattuna em. vakioiskareihin) M-Sport (I) iskarit eivät tuoneet allekirjoittaneen perseellä tarkasteltuna minkään näköistä eroa ajotuntumaan! Siis omakohtaista kokemusta asiasta on kymmenien tuhansien kilometrien matkalta ja vielä eri autoissa. Teoriassa joku voi varmaan osoittaa, että maltillisestikin madaltavat madallusjouset lyhentävät laadukkaiden vakiomittaisten pamppujen elinikää, mutta myös vastakkaisia argumentteja on esitetty..toki jos iskarit menee jokatapauksessa vaihtoon, niin silloin M-Sport iskareiden hankinta on perusteltua.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Martti View Post
      Usko pois, tuo 40/15 h&r:n jousisetti toimii erittäin hyvin yksiin vakioiskareiden kanssa e39 alla. Ainakaan hieman enemmän ajetut (siis verrattuna em. vakioiskareihin) M-Sport (I) iskarit eivät tuoneet allekirjoittaneen perseellä tarkasteltuna minkään näköistä eroa ajotuntumaan!
      Uskotaan ja kokeillaan mitä tapahtuu.
      Ihmeellisenä lisäpiirteenä huomasin, että nuo m-sport iskarit näyttäisi olevan käytössä myös ns. bad road jousituksessa ja siinä on silti normaalit jouset. Ilmeisesti iskareilla saadaan tuossa kuitenkin tehtyä joku muutos.
      E39 528iA

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        Original teile BMW M-sport jouset ja iskarit (=Sachs / Boge). Ei voi mennä perseelleen jos ei ratakilpuria hae. Oisko eriäviä mielipiteitä?
        Itse olen ainakin edelleen tyytyväinen noihin omassa perhekuljettimessa.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Kentsu View Post
          Original teile BMW M-sport jouset ja iskarit (=Sachs / Boge). Ei voi mennä perseelleen jos ei ratakilpuria hae. Oisko eriäviä mielipiteitä?
          Itse olen ainakin edelleen tyytyväinen noihin omassa perhekuljettimessa.
          Kokeillaan nyt noilla H&R 40/15 jousilla ja vaihdetaan sitten M-sport jouset ja iskarit jos tulee liian matala tai muuten ihmeellinen. Kilpuria ei ole tarkoitus tehdä ja tuo 40mm pudotus edessä hiukan huolestuttaa.

          Mutta ei noita muitakaan vaihtoehtoja tainnut olla, 30/15 H&R käsittääkseni pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aivan liikaa vakioalustaan verrattuna. Ja m-sportissa keula jää hiukan liian ylös. Tietty säädettävä alusta olisi yksi vaihtoehto.
          E39 528iA

          Comment

          • Tome
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 548
            • Joensuu

            Itsekin juuri kääräisin alle nuo H&R:n 40/15 jouset vakioiskareille ja lyhyellä kokeilulla muuttui selvästi paremmaksi vakiojousiin nähden, pintapehmeyttä tuli selvästi lisää ja samalla kallistelu väheni huomattavasti. Kulmat pitää nyt tietysti ensitilassa käydä säädättämässä. Sitä vaan jäin vähän miettimään olisiko takapäässä ollut syytä käyttää joidenkin puslien pultteja löysällä ja sit kiristää painon ollessa pyörillä?

            Sitä vielä että takapäähän oli helppo laittaa nuo jouset kun ei tarvinnut asennettaessa käyttää ollenkaan jousenpuristimia
            Last edited by Tome; 15-05-2010, 18:06.

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1203
              • GrassLake

              Originally posted by Tome View Post
              Itsekin juuri kääräisin alle nuo H&R:n 40/15 jouset vakioiskareille ja lyhyellä kokeilulla muuttui selvästi paremmaksi vakiojousiin nähden, pintapehmeyttä tuli selvästi lisää ja samalla kallistelu väheni huomattavasti. Kulmat pitää nyt tietysti ensitilassa käydä säädättämässä. Sitä vaan jäin vähän miettimään olisiko takapäässä ollut syytä käyttää joidenkin puslien pultteja löysällä ja sit kiristää painon ollessa pyörillä?

              Sitä vielä että takapäähän oli helppo laittaa nuo jouset kun ei tarvinnut asennettaessa käyttää ollenkaan jousenpuristimia
              Takaa en tiedä, varmaan sielläkin, muuta edessä reaktiotangon puslien pultit kannattaa avata ja kiriä paino päällä.
              Edestähän se enemmän laski?

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                Originally posted by Risto113 View Post
                Takaa en tiedä, varmaan sielläkin, muuta edessä reaktiotangon puslien pultit kannattaa avata ja kiriä paino päällä.
                Edestähän se enemmän laski?
                Etupäässähän tuo on selviö että reaktiotankojen JA alatukivarsien puslat kiristetään paino pyörillä mutta kyllähän tuo takapäästäkin tippui sen 20-25mm..

                Comment

                • harald
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 252
                  • Kaarina

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kokeillaan nyt noilla H&R 40/15 jousilla ja vaihdetaan sitten M-sport jouset ja iskarit jos tulee liian matala tai muuten ihmeellinen. Kilpuria ei ole tarkoitus tehdä ja tuo 40mm pudotus edessä hiukan huolestuttaa.

                  Mutta ei noita muitakaan vaihtoehtoja tainnut olla, 30/15 H&R käsittääkseni pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aivan liikaa vakioalustaan verrattuna. Ja m-sportissa keula jää hiukan liian ylös. Tietty säädettävä alusta olisi yksi vaihtoehto.

                  Onko faktaa, että H&R 30/15 tosiaan pudottaa tuon verran lisää M-sporttiin verrattuna ? Eikös M-sport madallus ole luokkaa 20/20 ? Itsellä on ollu mielessä laittaa H&R 30/15 M-sportiin, mutta jos putoo noin paljon, niin on liikaa. Nytkin raapii kiinni kun ajaa ulos tallista...
                  W204 C350 AMG
                  Toyota Corolla 1.3XI 16V
                  Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                  Comment

                  • Kim
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 151
                    • Uusimaa

                    Originally posted by harald View Post
                    Onko faktaa, että H&R 30/15 tosiaan pudottaa tuon verran lisää M-sporttiin verrattuna ? Eikös M-sport madallus ole luokkaa 20/20 ? Itsellä on ollu mielessä laittaa H&R 30/15 M-sportiin, mutta jos putoo noin paljon, niin on liikaa. Nytkin raapii kiinni kun ajaa ulos tallista...
                    Kyllä H&R:n kaikki madallukset on ilmoitettu nimenomaan vakioalustaan verrattuna. Itse vaihdoin (e46) m-sport jouset H&R 35/20 madaltaviin ja auto madaltui M-sport alustaan verrattuna edestä korkeintaan tuon 10 mm verran.
                    E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                    Comment

                    • Martti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 787
                      • Suomi

                      Originally posted by Kim View Post
                      Kyllä H&R:n kaikki madallukset on ilmoitettu nimenomaan vakioalustaan verrattuna. Itse vaihdoin (e46) m-sport jouset H&R 35/20 madaltaviin ja auto madaltui M-sport alustaan verrattuna edestä korkeintaan tuon 10 mm verran.
                      Höpöhöpö. Jos nyt puhutaan e39 kohdalla M-Sportiin tarkoitetusta 30/? satsista (29742-3 tai 29742-6 jos sedanista puhutaan), niin se pudottaa mainitut lukemat nimenomaan M-Sport jousituksella varustettuun alustaan nähden. 40/? setti taasen pudottaa tuon luvatun vakioalustaan nähden ja M-Sportin alla sen n. 15mm keulaa. Eli jos miedon 10-15mm madalluksen haluat M-Sportin vakiokorkeuteen nähden, niin hommaa tuo "normaalialustaisen" 40/? satsi (29742-1 tai 29742-2). Tuo kysymysmerkki siis joko 15mm tai ei mitään, riippuen onko tasonsäätöä vai ei.


                      nimim. kokemusta löytyy
                      Last edited by Martti; 17-05-2010, 14:48.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        Omassa kiesissä oli M-sport alustalle (-20/15 mm vakioon) tarkoitettu H&R 30/15 sarja ja siinä todellinen mitattu pudotus oli aika tarkkaan 30/30 vakioon nähden. Eli ei noista ota lopulta selvää ennen kuin ne jouset on siellä asennettuna.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Omassa kiesissä oli M-sport alustalle (-20/15 mm vakioon) tarkoitettu H&R 30/15 sarja ja siinä todellinen mitattu pudotus oli aika tarkkaan 30/30 vakioon nähden. Eli ei noista ota lopulta selvää ennen kuin ne jouset on siellä asennettuna.
                          Minkä väriset vieterit sulla oli / muistatko millä numerolla? Mulla kyllä toisenlaiset kokemukset asiasta, niinkuin ylempänä kuvailin. Nuo "Mit sportfahrwerke" h&r:t on siniset ja ainakin minun kokemuksien mukaan madallusta keulassa tulee n. 50mm vakioon nähden..
                          Last edited by Martti; 17-05-2010, 14:52.

                          Comment

                          • Nuuskis
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 99
                            • Kuortane

                            Tossa on 30/15mm madallus, eikä se kyllä ole m-spottia matalampi.. (n. 2v ollu jouset alla)
                            Numerosarjaa en muista mutta h&r 30/15 oli ja väriltään siniset..


                            Last edited by Nuuskis; 17-05-2010, 15:14.
                            E39 525i -01

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              Originally posted by Nuuskis View Post
                              Tossa on 30/15mm madallus, eikä se kyllä ole m-spottia matalampi.. (n. 2v ollu jouset alla)
                              Numerosarjaa en muista mutta h&r 30/15 oli ja väriltään siniset..

                              No voi vittu nyt sentään. Sitten se vissiin H&R:lläkin alkanut laatu vaihtelemaan niin raakasti, että saa mitä sattuu tulemaan...epäilen kuitenkin tätä.

                              Mitä tuohon kuvaan tulee, niin vähän huono kuvakulma arvioida, mutta näyttää kyllä mun silmään reilusti matalemmalta mitä vastaava kottero alkuperäisillä M-Sport vietereillä...
                              Mittaas huvikseen tasaisella alustalla etäisyys kaaren reunasta pyörännavan keskelle, niin ei tarvi inttää enempää.

                              Comment

                              • Nuuskis
                                BTCF Member
                                • Sep 2007
                                • 99
                                • Kuortane

                                Originally posted by Martti View Post
                                No voi vittu nyt sentään. Sitten se vissiin H&R:lläkin alkanut laatu vaihtelemaan niin raakasti, että saa mitä sattuu tulemaan...epäilen kuitenkin tätä.

                                Mitä tuohon kuvaan tulee, niin vähän huono kuvakulma arvioida, mutta näyttää kyllä mun silmään reilusti matalemmalta mitä vastaava kottero alkuperäisillä M-Sport vietereillä...
                                Mittaas huvikseen tasaisella alustalla etäisyys kaaren reunasta pyörännavan keskelle, niin ei tarvi inttää enempää.
                                No joo, tuo kuva nytte vaa sattui löytymään ekojen joukossa.
                                Edessä ja takana molemmissa 340mm. Joten on alempana kuin m-sport..

                                Btw, tuleeko m-puskuri alemmas kuin normi facelift puskuri, jääkö maavara edestä pienemmäksi?
                                Last edited by Nuuskis; 18-05-2010, 19:16.
                                E39 525i -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎