Originally posted by TJJ
View Post
e39 alustasarja?
Collapse
X
-
Usko pois, tuo 40/15 h&r:n jousisetti toimii erittäin hyvin yksiin vakioiskareiden kanssa e39 alla. Ainakaan hieman enemmän ajetut (siis verrattuna em. vakioiskareihin) M-Sport (I) iskarit eivät tuoneet allekirjoittaneen perseellä tarkasteltuna minkään näköistä eroa ajotuntumaan! Siis omakohtaista kokemusta asiasta on kymmenien tuhansien kilometrien matkalta ja vielä eri autoissa. Teoriassa joku voi varmaan osoittaa, että maltillisestikin madaltavat madallusjouset lyhentävät laadukkaiden vakiomittaisten pamppujen elinikää, mutta myös vastakkaisia argumentteja on esitetty..toki jos iskarit menee jokatapauksessa vaihtoon, niin silloin M-Sport iskareiden hankinta on perusteltua.
-
Uskotaan ja kokeillaan mitä tapahtuu.Originally posted by Martti View PostUsko pois, tuo 40/15 h&r:n jousisetti toimii erittäin hyvin yksiin vakioiskareiden kanssa e39 alla. Ainakaan hieman enemmän ajetut (siis verrattuna em. vakioiskareihin) M-Sport (I) iskarit eivät tuoneet allekirjoittaneen perseellä tarkasteltuna minkään näköistä eroa ajotuntumaan!
Ihmeellisenä lisäpiirteenä huomasin, että nuo m-sport iskarit näyttäisi olevan käytössä myös ns. bad road jousituksessa ja siinä on silti normaalit jouset. Ilmeisesti iskareilla saadaan tuossa kuitenkin tehtyä joku muutos.
Comment
-
Original teile BMW M-sport jouset ja iskarit (=Sachs / Boge). Ei voi mennä perseelleen jos ei ratakilpuria hae. Oisko eriäviä mielipiteitä?
Itse olen ainakin edelleen tyytyväinen noihin omassa perhekuljettimessa.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
Kokeillaan nyt noilla H&R 40/15 jousilla ja vaihdetaan sitten M-sport jouset ja iskarit jos tulee liian matala tai muuten ihmeellinen. Kilpuria ei ole tarkoitus tehdä ja tuo 40mm pudotus edessä hiukan huolestuttaa.Originally posted by Kentsu View PostOriginal teile BMW M-sport jouset ja iskarit (=Sachs / Boge). Ei voi mennä perseelleen jos ei ratakilpuria hae. Oisko eriäviä mielipiteitä?
Itse olen ainakin edelleen tyytyväinen noihin omassa perhekuljettimessa.
Mutta ei noita muitakaan vaihtoehtoja tainnut olla, 30/15 H&R käsittääkseni pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aivan liikaa vakioalustaan verrattuna. Ja m-sportissa keula jää hiukan liian ylös. Tietty säädettävä alusta olisi yksi vaihtoehto.
Comment
-
Itsekin juuri kääräisin alle nuo H&R:n 40/15 jouset vakioiskareille ja lyhyellä kokeilulla muuttui selvästi paremmaksi vakiojousiin nähden, pintapehmeyttä tuli selvästi lisää ja samalla kallistelu väheni huomattavasti. Kulmat pitää nyt tietysti ensitilassa käydä säädättämässä. Sitä vaan jäin vähän miettimään olisiko takapäässä ollut syytä käyttää joidenkin puslien pultteja löysällä ja sit kiristää painon ollessa pyörillä?
Sitä vielä että takapäähän oli helppo laittaa nuo jouset kun ei tarvinnut asennettaessa käyttää ollenkaan jousenpuristimia
Last edited by Tome; 15-05-2010, 19:06.
Comment
-
Takaa en tiedä, varmaan sielläkin, muuta edessä reaktiotangon puslien pultit kannattaa avata ja kiriä paino päällä.Originally posted by Tome View PostItsekin juuri kääräisin alle nuo H&R:n 40/15 jouset vakioiskareille ja lyhyellä kokeilulla muuttui selvästi paremmaksi vakiojousiin nähden, pintapehmeyttä tuli selvästi lisää ja samalla kallistelu väheni huomattavasti. Kulmat pitää nyt tietysti ensitilassa käydä säädättämässä. Sitä vaan jäin vähän miettimään olisiko takapäässä ollut syytä käyttää joidenkin puslien pultteja löysällä ja sit kiristää painon ollessa pyörillä?
Sitä vielä että takapäähän oli helppo laittaa nuo jouset kun ei tarvinnut asennettaessa käyttää ollenkaan jousenpuristimia
Edestähän se enemmän laski?
Comment
-
Etupäässähän tuo on selviö että reaktiotankojen JA alatukivarsien puslat kiristetään paino pyörillä mutta kyllähän tuo takapäästäkin tippui sen 20-25mm..Originally posted by Risto113 View PostTakaa en tiedä, varmaan sielläkin, muuta edessä reaktiotangon puslien pultit kannattaa avata ja kiriä paino päällä.
Edestähän se enemmän laski?
Comment
-
Originally posted by TJJ View PostKokeillaan nyt noilla H&R 40/15 jousilla ja vaihdetaan sitten M-sport jouset ja iskarit jos tulee liian matala tai muuten ihmeellinen. Kilpuria ei ole tarkoitus tehdä ja tuo 40mm pudotus edessä hiukan huolestuttaa.
Mutta ei noita muitakaan vaihtoehtoja tainnut olla, 30/15 H&R käsittääkseni pudottaa tuon verran m-sporttiin verrattuna eli aivan liikaa vakioalustaan verrattuna. Ja m-sportissa keula jää hiukan liian ylös. Tietty säädettävä alusta olisi yksi vaihtoehto.
Onko faktaa, että H&R 30/15 tosiaan pudottaa tuon verran lisää M-sporttiin verrattuna ? Eikös M-sport madallus ole luokkaa 20/20 ? Itsellä on ollu mielessä laittaa H&R 30/15 M-sportiin, mutta jos putoo noin paljon, niin on liikaa. Nytkin raapii kiinni kun ajaa ulos tallista...W204 C350 AMG
Toyota Corolla 1.3XI 16V
Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i
Comment
-
Kyllä H&R:n kaikki madallukset on ilmoitettu nimenomaan vakioalustaan verrattuna. Itse vaihdoin (e46) m-sport jouset H&R 35/20 madaltaviin ja auto madaltui M-sport alustaan verrattuna edestä korkeintaan tuon 10 mm verran.Originally posted by harald View PostOnko faktaa, että H&R 30/15 tosiaan pudottaa tuon verran lisää M-sporttiin verrattuna ? Eikös M-sport madallus ole luokkaa 20/20 ? Itsellä on ollu mielessä laittaa H&R 30/15 M-sportiin, mutta jos putoo noin paljon, niin on liikaa. Nytkin raapii kiinni kun ajaa ulos tallista...E53 X5 3.0d Sport Individual '07
Comment
-
Höpöhöpö. Jos nyt puhutaan e39 kohdalla M-Sportiin tarkoitetusta 30/? satsista (29742-3 tai 29742-6 jos sedanista puhutaan), niin se pudottaa mainitut lukemat nimenomaan M-Sport jousituksella varustettuun alustaan nähden. 40/? setti taasen pudottaa tuon luvatun vakioalustaan nähden ja M-Sportin alla sen n. 15mm keulaa. Eli jos miedon 10-15mm madalluksen haluat M-Sportin vakiokorkeuteen nähden, niin hommaa tuo "normaalialustaisen" 40/? satsi (29742-1 tai 29742-2). Tuo kysymysmerkki siis joko 15mm tai ei mitään, riippuen onko tasonsäätöä vai ei.Originally posted by Kim View PostKyllä H&R:n kaikki madallukset on ilmoitettu nimenomaan vakioalustaan verrattuna. Itse vaihdoin (e46) m-sport jouset H&R 35/20 madaltaviin ja auto madaltui M-sport alustaan verrattuna edestä korkeintaan tuon 10 mm verran.
nimim. kokemusta löytyyLast edited by Martti; 17-05-2010, 15:48.
Comment
-
Omassa kiesissä oli M-sport alustalle (-20/15 mm vakioon) tarkoitettu H&R 30/15 sarja ja siinä todellinen mitattu pudotus oli aika tarkkaan 30/30 vakioon nähden. Eli ei noista ota lopulta selvää ennen kuin ne jouset on siellä asennettuna.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Minkä väriset vieterit sulla oli / muistatko millä numerolla? Mulla kyllä toisenlaiset kokemukset asiasta, niinkuin ylempänä kuvailin. Nuo "Mit sportfahrwerke" h&r:t on siniset ja ainakin minun kokemuksien mukaan madallusta keulassa tulee n. 50mm vakioon nähden..Originally posted by Clavurion View PostOmassa kiesissä oli M-sport alustalle (-20/15 mm vakioon) tarkoitettu H&R 30/15 sarja ja siinä todellinen mitattu pudotus oli aika tarkkaan 30/30 vakioon nähden. Eli ei noista ota lopulta selvää ennen kuin ne jouset on siellä asennettuna.Last edited by Martti; 17-05-2010, 15:52.
Comment
-
Tossa on 30/15mm madallus, eikä se kyllä ole m-spottia matalampi.. (n. 2v ollu jouset alla)
Numerosarjaa en muista mutta h&r 30/15 oli ja väriltään siniset..
Last edited by Nuuskis; 17-05-2010, 16:14.E39 525i -01
Comment
-
No voi vittu nyt sentään. Sitten se vissiin H&R:lläkin alkanut laatu vaihtelemaan niin raakasti, että saa mitä sattuu tulemaan...epäilen kuitenkin tätä.Originally posted by Nuuskis View PostTossa on 30/15mm madallus, eikä se kyllä ole m-spottia matalampi.. (n. 2v ollu jouset alla)
Numerosarjaa en muista mutta h&r 30/15 oli ja väriltään siniset..
Mitä tuohon kuvaan tulee, niin vähän huono kuvakulma arvioida, mutta näyttää kyllä mun silmään reilusti matalemmalta mitä vastaava kottero alkuperäisillä M-Sport vietereillä...
Mittaas huvikseen tasaisella alustalla etäisyys kaaren reunasta pyörännavan keskelle, niin ei tarvi inttää enempää.
Comment
-
No joo, tuo kuva nytte vaa sattui löytymään ekojen joukossa.Originally posted by Martti View PostNo voi vittu nyt sentään. Sitten se vissiin H&R:lläkin alkanut laatu vaihtelemaan niin raakasti, että saa mitä sattuu tulemaan...epäilen kuitenkin tätä.
Mitä tuohon kuvaan tulee, niin vähän huono kuvakulma arvioida, mutta näyttää kyllä mun silmään reilusti matalemmalta mitä vastaava kottero alkuperäisillä M-Sport vietereillä...
Mittaas huvikseen tasaisella alustalla etäisyys kaaren reunasta pyörännavan keskelle, niin ei tarvi inttää enempää.
Edessä ja takana molemmissa 340mm. Joten on alempana kuin m-sport..
Btw, tuleeko m-puskuri alemmas kuin normi facelift puskuri, jääkö maavara edestä pienemmäksi?Last edited by Nuuskis; 18-05-2010, 20:16.E39 525i -01
Comment
Comment