Tarkoitus laittaa omaan 530dat touringiin K.A.W -60mm etujouset. Jos jollakin 530d:ssä vastaavaa settiä, niin paljonko navan ja kaaren välinen etäisyys? Ilmeisesti jotain 330mm luokkaa, mutta en löytänyt topicista mittoja kyseiselle madallukselle...
Tarkoitus laittaa omaan 530dat touringiin K.A.W -60mm etujouset. Jos jollakin 530d:ssä vastaavaa settiä, niin paljonko navan ja kaaren välinen etäisyys? Ilmeisesti jotain 330mm luokkaa, mutta en löytänyt topicista mittoja kyseiselle madallukselle...
K.A.W madaltaa tunnetusti vähintään sen minkä lupaa, jos ei vähän enemmänkin. jos M-alustan korkeus on 360mm luokkaa, niin sanoisin että K.A.W:n jousilla se on korkeintaan 320mm, eli varmasti laskee TODELLA alas ja vaatii jo lyhemmät iskarit.
K.A.W madaltaa tunnetusti vähintään sen minkä lupaa, jos ei vähän enemmänkin. jos M-alustan korkeus on 360mm luokkaa, niin sanoisin että K.A.W:n jousilla se on korkeintaan 320mm, eli varmasti laskee TODELLA alas ja vaatii jo lyhemmät iskarit.
Mulla on tällä hetkellä M-alustalla mitat edessä luokkaa 365mm (takana 350mm, ilma-alusta) ja sen mukaan laskeskelin tuota 330mm... jos menee alle 320mm, niin joutuu varmaan kaupungille soittelemaan, että tulevat loiventamaan meille kääntyvän tien risteystä, jotta pääsee kotipihallekkin joskus! Pohjapanssari jyrsii varmaan joka nypyssä tietä???
Jotkut kyllä puhuu, että nuo K.A.W -60mm vieterit toimisivat vielä "hyvin" M-sport iskareiden kanssa... itsellä kyllä hieman mietityttää tuo toimivuus, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla M-sport pampuilla aluksi. Pohjaanlyöntikumeja joutuu lyhentämään ainakin reilusti.
Mitä iskareita olette käyttäneet -60mm madalluksilla Bilstein B8:n lisäksi? Itse haen enempi raaseri tyylistä ajotuntumaa, mitä tunnotonta luksuslullaa... takapäätä nyt ei tietenkään saa mitenkään hirmu progressiiviseksi, koska takana ilmapussit/tasosäätö, mutta hyvillä iskunvaimentimilla peränkin käyttäytyminen varmasti paranee. Toisaalta, tienpäällähän tuolla tulee vuodessa noin 30tkm verran ajettua, eli jonkun näköistä kompromissia tässä haetaan...
OFF TOPIC: miksihän tämä homma menee aina siihen, että joka ikinen auto pitää madaltaa niin matalaksi, että käytännöllisyys katoaa lähes kokonaan??? Ilmeisesti vasta käytännöllisyyden kadottua ulkonäkö alkaa miellyttää omaa silmää?
Mulla on tällä hetkellä M-alustalla mitat edessä luokkaa 365mm (takana 350mm, ilma-alusta) ja sen mukaan laskeskelin tuota 330mm... jos menee alle 320mm, niin joutuu varmaan kaupungille soittelemaan, että tulevat loiventamaan meille kääntyvän tien risteystä, jotta pääsee kotipihallekkin joskus! Pohjapanssari jyrsii varmaan joka nypyssä tietä???
Jotkut kyllä puhuu, että nuo K.A.W -60mm vieterit toimisivat vielä "hyvin" M-sport iskareiden kanssa... itsellä kyllä hieman mietityttää tuo toimivuus, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla M-sport pampuilla aluksi. Pohjaanlyöntikumeja joutuu lyhentämään ainakin reilusti.
Mitä iskareita olette käyttäneet -60mm madalluksilla Bilstein B8:n lisäksi? Itse haen enempi raaseri tyylistä ajotuntumaa, mitä tunnotonta luksuslullaa... takapäätä nyt ei tietenkään saa mitenkään hirmu progressiiviseksi, koska takana ilmapussit/tasosäätö, mutta hyvillä iskunvaimentimilla peränkin käyttäytyminen varmasti paranee. Toisaalta, tienpäällähän tuolla tulee vuodessa noin 30tkm verran ajettua, eli jonkun näköistä kompromissia tässä haetaan...
OFF TOPIC: miksihän tämä homma menee aina siihen, että joka ikinen auto pitää madaltaa niin matalaksi, että käytännöllisyys katoaa lähes kokonaan??? Ilmeisesti vasta käytännöllisyyden kadottua ulkonäkö alkaa miellyttää omaa silmää?
Ei se nyt niin kenttään mene noilla KAW:n jousilla, tuo 320-330mm ei varmasti kaukana ole totuudesta, mittaajasta riippuen. En kyllä vielä tuota korkeutta luonnehtisi kovinkaan epäkäytännölliseksi, jos muutenkin on tottunut routakuoppia kiertämään, hidastetöyssyihin hidastamaan, jne..Tietysti pohjamuovit silloin tällöin raapii jne.
Toimii, tai ainakin mulla ja muutamalla muulla on toiminut hyvin vakio M-Sport iskareiden kanssa. Jos jämäkkyyttä haet, niin B8 tai Konin keltaiset lienee aika hyvä (varma) vaihtoehto noiden kanssa. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen jousiin ja kyyteihin, joka vakioiskareiden kanssa on luonnehdittavissa mukavaksi ja hieman orggista jämäkämmäksi. Jos eteen kaavailet esim. B8, niin hommaa suosiolla vastaava pari taakse. Tällöin akselit ovat edes jossain määrin samaa paria jousituksen suhteen.
Ei se nyt niin kenttään mene noilla KAW:n jousilla, tuo 320-330mm ei varmasti kaukana ole totuudesta, mittaajasta riippuen. En kyllä vielä tuota korkeutta luonnehtisi kovinkaan epäkäytännölliseksi, jos muutenkin on tottunut routakuoppia kiertämään, hidastetöyssyihin hidastamaan, jne..Tietysti pohjamuovit silloin tällöin raapii jne.
Toimii, tai ainakin mulla ja muutamalla muulla on toiminut hyvin vakio M-Sport iskareiden kanssa. Jos jämäkkyyttä haet, niin B8 tai Konin keltaiset lienee aika hyvä (varma) vaihtoehto noiden kanssa. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen jousiin ja kyyteihin, joka vakioiskareiden kanssa on luonnehdittavissa mukavaksi ja hieman orggista jämäkämmäksi. Jos eteen kaavailet esim. B8, niin hommaa suosiolla vastaava pari taakse. Tällöin akselit ovat edes jossain määrin samaa paria jousituksen suhteen.
OK. Hyvä homma, että tietoa henkilöltö jolla henk.kohtasta kokemusta asiasta. Kiitos Martti! Eli odotellaan, että jouset/uudet alustapalikat (tukivarret/reaktiotangot/ylälaakerit yms.) saapuvat ja hilut paikoilleen.
Tuo on tosiaan selvä asia, että pamput pitää olla suhteessa vastaavanlaiset molemmissa päissä, jos/kun niitä jossain vaiheessa aletaan vaihtamaan.
TAAS HIEMAN OFFTOPIC: Sitten seuraava ongelma... Eli minne kulmiensäätöön (PK-seutu tai Pirkanmaa alueella)? PK-alueen kulmiensäädöstä tais joku topic olla, mutta alustapälyt tulee varmaan Tampereen suunnalla kasattua paikoilleen, joten kulmat vois säädättää sielläkin... Minkalaiset säätöarvot sulla MARTTI on omassasi? Millanen ajaa/kuluuko renkaat tasaiseen? Ajattelin vaan, että itselläni tuo noin 2ast camber tulee takana pysymään, koska en haluaisi mankeloida kaaria ja takana pyörii 11" vanne et24 ja 275 kumilla... Inpalla laskettiin perä kyllä testimielessä alas ja ei ottanut kiinni... Tilaa jäi kyllä niin olemattomasti, että huhhuh. :think (voi laittaa vaikka PMääkin, kiitos.)
Ei se nyt niin kenttään mene noilla KAW:n jousilla, tuo 320-330mm ei varmasti kaukana ole totuudesta, mittaajasta riippuen. En kyllä vielä tuota korkeutta luonnehtisi kovinkaan epäkäytännölliseksi, jos muutenkin on tottunut routakuoppia kiertämään, hidastetöyssyihin hidastamaan, jne..Tietysti pohjamuovit silloin tällöin raapii jne.
Toimii, tai ainakin mulla ja muutamalla muulla on toiminut hyvin vakio M-Sport iskareiden kanssa. Jos jämäkkyyttä haet, niin B8 tai Konin keltaiset lienee aika hyvä (varma) vaihtoehto noiden kanssa. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen jousiin ja kyyteihin, joka vakioiskareiden kanssa on luonnehdittavissa mukavaksi ja hieman orggista jämäkämmäksi. Jos eteen kaavailet esim. B8, niin hommaa suosiolla vastaava pari taakse. Tällöin akselit ovat edes jossain määrin samaa paria jousituksen suhteen.
Tuosta korkeudesta, itsellä on edessä 320mm. Melko matala ajella, talvella varsinkin puskuri toimii hienosti aurana.. Eihän tuo käytännöllinen ole, pitänee tosiaan katsoa kuinka ajelee mutta kyllä omaan silmään näyttää hyvältä.. Alustana D2 säädettävä.
OK. Hyvä homma, että tietoa henkilöltö jolla henk.kohtasta kokemusta asiasta. Kiitos Martti! Eli odotellaan, että jouset/uudet alustapalikat (tukivarret/reaktiotangot/ylälaakerit yms.) saapuvat ja hilut paikoilleen.
Tuo on tosiaan selvä asia, että pamput pitää olla suhteessa vastaavanlaiset molemmissa päissä, jos/kun niitä jossain vaiheessa aletaan vaihtamaan.
TAAS HIEMAN OFFTOPIC: Sitten seuraava ongelma... Eli minne kulmiensäätöön (PK-seutu tai Pirkanmaa alueella)? PK-alueen kulmiensäädöstä tais joku topic olla, mutta alustapälyt tulee varmaan Tampereen suunnalla kasattua paikoilleen, joten kulmat vois säädättää sielläkin... Minkalaiset säätöarvot sulla MARTTI on omassasi? Millanen ajaa/kuluuko renkaat tasaiseen? Ajattelin vaan, että itselläni tuo noin 2ast camber tulee takana pysymään, koska en haluaisi mankeloida kaaria ja takana pyörii 11" vanne et24 ja 275 kumilla... Inpalla laskettiin perä kyllä testimielessä alas ja ei ottanut kiinni... Tilaa jäi kyllä niin olemattomasti, että huhhuh. :think (voi laittaa vaikka PMääkin, kiitos.)
PK-seudulla hyviä omia kokemuksia kulmiensäädöstä olen saanut RS-huolto Konalasta. SIjaitsee siis Konalan shellin vieressä. Ottavat hyvin madallettuja autoja vastaan ja palvelu pelaa muutenkin hyvin.
Kiitokset, omassa näytti olevan n. 355mm ja takana n. 320mm. Minkalaisia jousia suosittelisitte eteen että pääsisi samaan kuin takana eli n. 320mm? Tarkoitus olisi tosiaan laittaa uudet jouset pelkästään eteen.
Omaan sain juuri asennettua 50/40mm madaltavan H&R Cup Kitin ja olen siihen erittäin tyytyväinen. M-Sport II:sta tuolla sai pudotettua vielä pari senttiä pois, eli ei ihan tonttiin mennyt. Noita korkeuksia ei ole vielä mitattu, mutta kyllä sinne pohjapanssarin alle ainakin se 8cm jäi tilaa Erittäin jämäkkä ajettava, mutta ei kuitenkaan mikään kivireki joten omaan makuun erittäin hyvä
Mitkähän mun kannattaa ostaa, pitäis vaihtaa kaikki iskarit, jousista en ole varma missä kunnossa on..
Motonetistä iskarit ja sitten siihen jouset? Kaverilla olis myynnissä M jousisarja.
Nii ja autoni on e39 528iA 1996
Käykö näin:
Motonetistä ostan "Etukaasu BMW E39 85-4150 520-530 E39 Eteen (ei Sport-alusta/"M") [1995 - 2003] 78.50 €" 2 kappaletta ja taakse: "Takakaasu BMW E39 Sedan 85-4151 500-Sedan E39 Taakse (ei Sport-alusta/"M") [1995 - 2003] 79.90 €" 2kpl
Ja sitten ostan kaverilta ne M jouset?
Ei vaan näin:
Etukaasu BMW E39 Sport 520-530 E39 Eteen/Sport-alusta ja "M" [1995-2003] 2kpl
Takakaasu BMW E39 SedanSport 500-Sedan E39 Taakse/Sport-alusta ja "M" [1995-2003] 2kpl
ja noihin iskareihin jousiksi ne M-sportit tai uudet H&R vastaavalla madalluksella. Kokemuksesta tiedän sanoa, ettei Motonetin normaali-iskarit kestä/toimi pienelläkään madalluksella.
Takaiskareita ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa, koska takapään madallus on vähäinen ja E39:ssä alkuperäiset taka-Saschit kestää erittäin pitkään.
EDIT: Itse vaihdoin taaksekin nuo sport-iskarit, mutta vanhat, ylimääräiseksi jääneet, oli vielä lähes uuden veroiset. Autolla oli tuolloin ajettu 220tkm.
Comment