memebuy23buy

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MMM525
    replied
    Ilmastointi rikki, eikä flektikään pyöri

    Ilmastointi lakkasi toimimasta eilen. Ilmaa ei tule mistään kun laittaa ilmastoinnin päälle (lumihiutale nappi). Ilmastoinnin kennon flektikään ei näytä pyörivän, vaikka ulkona on yli 20 asetta lämmintä ja kävin moottoritiellä ajelemassa.

    Metroautossa sanottiin, että flekti pyörii aina jos ilmastointi on päällä. Soitin autosähkökorjaamoon ja epäilivät että olisi kylmäaineet tullut ulos tai vähissä. Ilmastointilaite huollettiin viime vuonna, eli ainakin kylmäaineet on vaihdettu.

    Mitä vaihtoehtoja on on vianmääritykseen? ja mitä kannattaisi mitata/tarkistaa? Menen ylihuomenna tuonne autosähkökorjaamoon, ja sitten kuulee lisää.

    Auto on:

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Ota se sisälokasuojan läpi tuleva imutorvi irti ja katso ettei siellä ole johtoja rikki. Mulla oli Flektin syöttöjännitteen musta johto sulanut kiinni koriin siinä imutorven alla :think

    Ok. Pitää tarkastaa tuo vielä ennen kuin rupeaa suunnittelemaan uuden flektin hankintaa.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by casino View Post
    Joo ei varmasti pyöri kun ei ole sulaketta!

    -sulakeen kun laitoin paikoilleen niin savua alkoi flektistä tulla sen verran, että en sitä paikoilleen uskaltanut laittaa.
    Ota se sisälokasuojan läpi tuleva imutorvi irti ja katso ettei siellä ole johtoja rikki. Mulla oli Flektin syöttöjännitteen musta johto sulanut kiinni koriin siinä imutorven alla :think

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Joo ei varmasti pyöri kun ei ole sulaketta!

    -sulakeen kun laitoin paikoilleen niin savua alkoi flektistä tulla sen verran, että en sitä paikoilleen uskaltanut laittaa.

    Leave a comment:


  • Lopaka
    replied
    Originally posted by casino View Post
    Oliko sinulla vanhan vai uudemman mallin flekti?

    Tutkiskelin tänään omaani 11/-99 valmistunutta pirssiä.

    Hanskalokerossa oleva sulake f75 = 50 A oli palanut. Käsin kokeilin pyörittää koko flektiä ja se liikkuu ihan herkästi. No kun laitoin sulakkeen paikoilleen... autolla oli vähän aikaa sitten ajettu ja moottori siis vielä lämmin.

    -rupesi välittömästi tulemaan savua flektin suunnalta ja palaneen käry nousi

    -otin äkkiä sulakkeen irti joka oli jo kuumentunut, mutte ihme ettei ollut vielä palanut?


    -joten mahtaisikohan olla tuo flekti-paketti joten sisältä oikosulussa ja sen takia tuota käryä päästää vaikka mekaanisesti siis vielä liikkuukin?
    Vanhemman mallinen flekti. Itsellä oli vanha flekti siinä kunnossa, että ei enää kunnolla pyörinyt, oireista päätellen taitaa sinulla olla kohta sama valitettavasti edessä..

    Kyllähän tuo flekti olisi hyvä toimia, ettei kesäkuumilla pääse nousemaan ilmastoinnin paineet liian koviksi. Ei välttämäti järjestelmä tykkää..
    Last edited by Lopaka; 21-05-2009, 17:16.

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Originally posted by Lopaka View Post
    Itse vaihdoin maanantaina tuon ilmastoinnin flektin, oli vanhasta palanut moottori.

    Vähän reilu tunti meni aikaa, kun rauhallisesti tein. Hintaa uudelle flektille 170€ Saksasta tilaten.
    Oliko sinulla vanhan vai uudemman mallin flekti?

    Tutkiskelin tänään omaani 11/-99 valmistunutta pirssiä.

    Hanskalokerossa oleva sulake f75 = 50 A oli palanut. Käsin kokeilin pyörittää koko flektiä ja se liikkuu ihan herkästi. No kun laitoin sulakkeen paikoilleen... autolla oli vähän aikaa sitten ajettu ja moottori siis vielä lämmin.

    -rupesi välittömästi tulemaan savua flektin suunnalta ja palaneen käry nousi

    -otin äkkiä sulakkeen irti joka oli jo kuumentunut, mutte ihme ettei ollut vielä palanut?


    -joten mahtaisikohan olla tuo flekti-paketti joten sisältä oikosulussa ja sen takia tuota käryä päästää vaikka mekaanisesti siis vielä liikkuukin?

    Leave a comment:


  • Lopaka
    replied
    Itse vaihdoin maanantaina tuon ilmastoinnin flektin, oli vanhasta palanut moottori.

    Vähän reilu tunti meni aikaa, kun rauhallisesti tein. Hintaa uudelle flektille 170€ Saksasta tilaten.

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Marmoritiskiltä vähän yli 50€

    Originally posted by mato View Post
    Näyttäisi siinä flektin pyörimisakselin yläpuolella näkyvän 4 johtoa ja kaksi harmaata, noin neljän sentin mittaista mötikkää? Tämä(kin) on siis ilmeisesti vanhalla systeemillä sitten? Mahtaakohan vastuksia saada normi-elektroniikka liikkeestä? Täytyy nyt tietty mitata ne ensin kunhan saan mittarin tallilta käsiin.
    Saa marmoritiskiltä Repair Kittiä joka maksaa vähän yli 50€ ja vanhemmanmallin Orginaal koko puhallin hässäkkä joka sisältää myös vastukset ..töpseli irti ja 4kpl 8mm

    muttereita ja koko paketti paikoilleen helppo juttu mutta, se maksoi 345€ ns. marmoritiskillä nyt toimii puhallin oli ihan jumissa ihme kun ei ollut polttanut sulaketta

    paikalla f75 ja vaikka sulake oli 50A:nen nyt kun ilastoinnin laittaa päälle lähtee keulassa oleva puhallin heti pyörimään tosin pyörittelin sitä irtonaisena ja sain sen pyörii

    käsissäni suht hyvin ja en ole kokeillut suoraa virtaa siihen jos sekin alkas toimii pelkällä herkistelyllä.

    Orginal korjaussarja on helppo vaihtaa vain töpseli kiinni ja 4kpl 8mm muttereilla koko hässäkkä kiinni.

    Vanha koko puhallin systeemi on sopivasti myynnissä 50€ jos joku tee se itsemies saa siitä toimivan vempaimen ps. ( tässä osassa on ne vastukset kiinni).
    Last edited by 325E; 24-06-2009, 17:38.

    Leave a comment:


  • mato
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Katso myös että autosi flektille menee vain kolme johtoa. Ei nimittäin olisi ensimmäinen, eikä toinen facelift jossa on jo tehdasasenteisesti käytetty etuvastuksellista flektiä.
    Näyttäisi siinä flektin pyörimisakselin yläpuolella näkyvän 4 johtoa ja kaksi harmaata, noin neljän sentin mittaista mötikkää? Tämä(kin) on siis ilmeisesti vanhalla systeemillä sitten? Mahtaakohan vastuksia saada normi-elektroniikka liikkeestä? Täytyy nyt tietty mitata ne ensin kunhan saan mittarin tallilta käsiin.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Katso myös että autosi flektille menee vain kolme johtoa. Ei nimittäin olisi ensimmäinen, eikä toinen facelift jossa on jo tehdasasenteisesti käytetty etuvastuksellista flektiä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by mato View Post
    A/C täytön yhteydessä kävi ilmi, että flekti ei toimi. Kyseessä siis uudemman mallin lauhduttimen flekti (2001) joka ilmeisesti siis portaattomasti säätyvä. Pystyyköhän tuota flektiä testaamaan syöttämällä siihen akusta virtaa / onko pinneissä erehtymisen mahdollisuutta jos akun kytkee kiinni suoraan? Pystyykö tälläistä uudempaa flektiä jotenkin korjaamaan jos vika olisi siinä?
    Ei pysty testaamaan noin. Diagnostiikkaohjelmilla pyörimisen testaus onnistuu helposti.

    Leave a comment:


  • mato
    replied
    A/C täytön yhteydessä kävi ilmi, että flekti ei toimi. Kyseessä siis uudemman mallin lauhduttimen flekti (2001) joka ilmeisesti siis portaattomasti säätyvä. Pystyyköhän tuota flektiä testaamaan syöttämällä siihen akusta virtaa / onko pinneissä erehtymisen mahdollisuutta jos akun kytkee kiinni suoraan? Pystyykö tälläistä uudempaa flektiä jotenkin korjaamaan jos vika olisi siinä?

    Leave a comment:


  • Keke71
    replied
    Mulla oli tossa omassa E39:ssä sama vaiva, korjaantu ku vaihto sen anturin sinne alavesiletkuun, se oli siinä paisuntasäiliön vieressä/alla. Oliskohan anturin hinta ollu tosiaan sen reilu 20€. Tosin flekti käy hetken auton käynnistyksen jälkeen, mutta sammuu kyllä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Autona facelift E39 530i.

    Käytin ilmastointia tänään ja kylmää tuli sisälle. Lopputulos on nyt se että ilmastoinnintuuletin pyörii jatkuvasti kovaa. Ihan sama onko ilmastointi päällä tai poissa, auto lämmin tai kuuma, tuuletin vaan pyörii. Hätäratkaisuna en käytä ilmastointia ja otin 3-napaisen liittimen irti oikean umpion vierestä.

    Voiko vika olla muualla kun lämpötila-anturissa joka on apparin puolella, syylärin alakulmasta lähtevässä letkussa?
    Vika voi olla itse flektissä, joka sisältää myös säätöelektroniikan ohjaussignaalin (PWM) mukaan. Siinä irrottamassasi liittimessä on paksut johtimet (jännite + maa) ja ohut karva (PWM ohjaus). Liitä liittimen yli flektille pelkästään jännite ja maa. Jos flekti alkaa pyöriä ilman ohjaussignaalia, se on todennäköisesti vainaa ohjauselektroniikkansa osalta, eikä olisi ensimmäinen tapaus.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Autona facelift E39 530i.

    Käytin ilmastointia tänään ja kylmää tuli sisälle. Lopputulos on nyt se että ilmastoinnintuuletin pyörii jatkuvasti kovaa. Ihan sama onko ilmastointi päällä tai poissa, auto lämmin tai kuuma, tuuletin vaan pyörii. Hätäratkaisuna en käytä ilmastointia ja otin 3-napaisen liittimen irti oikean umpion vierestä.

    Voiko vika olla muualla kun lämpötila-anturissa joka on apparin puolella, syylärin alakulmasta lähtevässä letkussa?

    Leave a comment:

Working...
X