Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastoinnin kennon flekti ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    Originally posted by Racink View Post
    Flektin moottori kaputt?

    Auto 528i Touring 11/98
    Minäkään en nyt ulkoa muista, missä vaiheessa se sähköflektin ohjaus muuttui. Joka tapauksessa uudemmassa flektille tulee jännite, maa ja ohjaussignaali. Ohjaussignaali on PWM ja itse flektin moottorin yhteydessä on melkoisesti elektroniikkaa.

    Itse kyllä ihmettelisin mahdollista vikaa vasta kunnon lämpimillä keleillä. Ei itselläkään flekti pyöri kuin lämpimällä ilmastointi kytkettynä. Moottorin jäähdytyksen suhteen visko riittää Suomen olosuhteissa varmasti 99% ajasta.

    Jos mainitsemasi vikakoodi on Carsoftin antama "Auxiliary fan relay", niin se on haamukoodi, eikä oikeasti viittaa vikaan sähköflektissä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      Originally posted by Clavurion View Post
      Jos mainitsemasi vikakoodi on Carsoftin antama "Auxiliary fan relay", niin se on haamukoodi, eikä oikeasti viittaa vikaan sähköflektissä.
      Ei ole carsoftin koodi vaan ihan DIS:n sekä yhdellä toisella bmw:n ohjelmalla, en muista nyt tähän hätään mikä se koodi oli mutta ei ollut mikään "releen" herja, taisi olla peräti kaksi koodia auxiliary fan:sta, tulee ilmeisesti nollauksenkin jälkeen melkeimpä heti takaisin kun auton käynnistää.
      Originally posted by Clavurion View Post
      Ohjaussignaali on PWM
      Ei kerro minulle mitään, eli virtaa vai maata?


      Niin ja 50a sulake(F75) oli myöskin palanut ja sen vaihdon jälkeen mittailin jännitteitä(Vikakoodien luku hetkelläkin sulake oli ilmeisesti jo palanut).


      Auto on kokenut syksyllä pienehkön keulamällin ja sen seuraksena ajattelin että onko flektikin hajonnut, kaskon piikkiin ollut edellisen omistajan toimesta korjauksessa ja flektiä ei oltu vaihdettu vaikka paljon muita osia flektin ympärille oli. Oli korjaamolla käsin pyöräytetty flektiä ja todettu että kunnossa on, korjaamo ei siis omistanut vikakoodinluku laitteita. Pienehköjä naarmuja näkyy siivissä eli johonkin on ainakin joskus hangannut josta tämä epäilys syntyi.
      Last edited by Racink; 10-03-2008, 20:45.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Originally posted by Racink View Post
        Ei kerro minulle mitään, eli virtaa vai maata?

        Niin ja 50a sulake(F75) oli myöskin palanut ja sen vaihdon jälkeen mittailin jännitteitä(Vikakoodien luku hetkelläkin sulake oli ilmeisesti jo palanut).

        Auto on kokenut syksyllä pienehkön keulamällin ja sen seuraksena ajattelin että onko flektikin hajonnut, kaskon piikkiin ollut edellisen omistajan toimesta korjauksessa ja flektiä ei oltu vaihdettu vaikka paljon muita osia flektin ympärille oli. Oli korjaamolla käsin pyöräytetty flektiä ja todettu että kunnossa on, korjaamo ei siis omistanut vikakoodinluku laitteita. Pienehköjä naarmuja näkyy siivissä eli johonkin on ainakin joskus hangannut josta tämä epäilys syntyi.
        PWM = Pulse Width Modulation

        Musta johto on jännite sulakkeelta F75 (50A), ruskea on maa, kelt./pun. on ohjaussignaali (PWM) moottorinohjausyksiköltä.

        Eiköhän sen flektin voi testimielessä aktivoida DIS/GT1:llä.

        Electric Fan

        Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.

        The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

        The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          Originally posted by Clavurion View Post
          PWM = Pulse Width Modulation

          Musta johto on jännite sulakkeelta F75 (50A), ruskea on maa, kelt./pun. on ohjaussignaali (PWM) moottorinohjausyksiköltä.

          Eiköhän sen flektin voi testimielessä aktivoida DIS/GT1:llä.

          Electric Fan

          Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.

          The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.

          The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
          Kiitos, pitää kysellä jostain tuota testausta. Jyväskylän laakkosella en usko että ne noinkin vaikeasta hommasta suoriutuisivat kunnialla joten täytyy mietiskellä ja ihmetellä...

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            Autona facelift E39 530i.

            Käytin ilmastointia tänään ja kylmää tuli sisälle. Lopputulos on nyt se että ilmastoinnintuuletin pyörii jatkuvasti kovaa. Ihan sama onko ilmastointi päällä tai poissa, auto lämmin tai kuuma, tuuletin vaan pyörii. Hätäratkaisuna en käytä ilmastointia ja otin 3-napaisen liittimen irti oikean umpion vierestä.

            Voiko vika olla muualla kun lämpötila-anturissa joka on apparin puolella, syylärin alakulmasta lähtevässä letkussa?
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              Originally posted by Doni View Post
              Autona facelift E39 530i.

              Käytin ilmastointia tänään ja kylmää tuli sisälle. Lopputulos on nyt se että ilmastoinnintuuletin pyörii jatkuvasti kovaa. Ihan sama onko ilmastointi päällä tai poissa, auto lämmin tai kuuma, tuuletin vaan pyörii. Hätäratkaisuna en käytä ilmastointia ja otin 3-napaisen liittimen irti oikean umpion vierestä.

              Voiko vika olla muualla kun lämpötila-anturissa joka on apparin puolella, syylärin alakulmasta lähtevässä letkussa?
              Vika voi olla itse flektissä, joka sisältää myös säätöelektroniikan ohjaussignaalin (PWM) mukaan. Siinä irrottamassasi liittimessä on paksut johtimet (jännite + maa) ja ohut karva (PWM ohjaus). Liitä liittimen yli flektille pelkästään jännite ja maa. Jos flekti alkaa pyöriä ilman ohjaussignaalia, se on todennäköisesti vainaa ohjauselektroniikkansa osalta, eikä olisi ensimmäinen tapaus.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Keke71
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 340
                • Kiiminki

                Mulla oli tossa omassa E39:ssä sama vaiva, korjaantu ku vaihto sen anturin sinne alavesiletkuun, se oli siinä paisuntasäiliön vieressä/alla. Oliskohan anturin hinta ollu tosiaan sen reilu 20€. Tosin flekti käy hetken auton käynnistyksen jälkeen, mutta sammuu kyllä.
                E39 540iA Touring

                Comment

                • mato
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 52
                  • espoo

                  A/C täytön yhteydessä kävi ilmi, että flekti ei toimi. Kyseessä siis uudemman mallin lauhduttimen flekti (2001) joka ilmeisesti siis portaattomasti säätyvä. Pystyyköhän tuota flektiä testaamaan syöttämällä siihen akusta virtaa / onko pinneissä erehtymisen mahdollisuutta jos akun kytkee kiinni suoraan? Pystyykö tälläistä uudempaa flektiä jotenkin korjaamaan jos vika olisi siinä?

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by mato View Post
                    A/C täytön yhteydessä kävi ilmi, että flekti ei toimi. Kyseessä siis uudemman mallin lauhduttimen flekti (2001) joka ilmeisesti siis portaattomasti säätyvä. Pystyyköhän tuota flektiä testaamaan syöttämällä siihen akusta virtaa / onko pinneissä erehtymisen mahdollisuutta jos akun kytkee kiinni suoraan? Pystyykö tälläistä uudempaa flektiä jotenkin korjaamaan jos vika olisi siinä?
                    Ei pysty testaamaan noin. Diagnostiikkaohjelmilla pyörimisen testaus onnistuu helposti.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      Katso myös että autosi flektille menee vain kolme johtoa. Ei nimittäin olisi ensimmäinen, eikä toinen facelift jossa on jo tehdasasenteisesti käytetty etuvastuksellista flektiä.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • mato
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 52
                        • espoo

                        Originally posted by schwarze View Post
                        Katso myös että autosi flektille menee vain kolme johtoa. Ei nimittäin olisi ensimmäinen, eikä toinen facelift jossa on jo tehdasasenteisesti käytetty etuvastuksellista flektiä.
                        Näyttäisi siinä flektin pyörimisakselin yläpuolella näkyvän 4 johtoa ja kaksi harmaata, noin neljän sentin mittaista mötikkää? Tämä(kin) on siis ilmeisesti vanhalla systeemillä sitten? Mahtaakohan vastuksia saada normi-elektroniikka liikkeestä? Täytyy nyt tietty mitata ne ensin kunhan saan mittarin tallilta käsiin.

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          Marmoritiskiltä vähän yli 50€

                          Originally posted by mato View Post
                          Näyttäisi siinä flektin pyörimisakselin yläpuolella näkyvän 4 johtoa ja kaksi harmaata, noin neljän sentin mittaista mötikkää? Tämä(kin) on siis ilmeisesti vanhalla systeemillä sitten? Mahtaakohan vastuksia saada normi-elektroniikka liikkeestä? Täytyy nyt tietty mitata ne ensin kunhan saan mittarin tallilta käsiin.
                          Saa marmoritiskiltä Repair Kittiä joka maksaa vähän yli 50€ ja vanhemmanmallin Orginaal koko puhallin hässäkkä joka sisältää myös vastukset ..töpseli irti ja 4kpl 8mm

                          muttereita ja koko paketti paikoilleen helppo juttu mutta, se maksoi 345€ ns. marmoritiskillä nyt toimii puhallin oli ihan jumissa ihme kun ei ollut polttanut sulaketta

                          paikalla f75 ja vaikka sulake oli 50A:nen nyt kun ilastoinnin laittaa päälle lähtee keulassa oleva puhallin heti pyörimään tosin pyörittelin sitä irtonaisena ja sain sen pyörii

                          käsissäni suht hyvin ja en ole kokeillut suoraa virtaa siihen jos sekin alkas toimii pelkällä herkistelyllä.

                          Orginal korjaussarja on helppo vaihtaa vain töpseli kiinni ja 4kpl 8mm muttereilla koko hässäkkä kiinni.

                          Vanha koko puhallin systeemi on sopivasti myynnissä 50€ jos joku tee se itsemies saa siitä toimivan vempaimen ps. ( tässä osassa on ne vastukset kiinni).
                          Last edited by 325E; 24-06-2009, 18:38.

                          Comment

                          • Lopaka
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 407

                            Itse vaihdoin maanantaina tuon ilmastoinnin flektin, oli vanhasta palanut moottori.

                            Vähän reilu tunti meni aikaa, kun rauhallisesti tein. Hintaa uudelle flektille 170€ Saksasta tilaten.

                            Comment

                            • casino
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 663
                              • Keski-Suomi

                              Originally posted by Lopaka View Post
                              Itse vaihdoin maanantaina tuon ilmastoinnin flektin, oli vanhasta palanut moottori.

                              Vähän reilu tunti meni aikaa, kun rauhallisesti tein. Hintaa uudelle flektille 170€ Saksasta tilaten.
                              Oliko sinulla vanhan vai uudemman mallin flekti?

                              Tutkiskelin tänään omaani 11/-99 valmistunutta pirssiä.

                              Hanskalokerossa oleva sulake f75 = 50 A oli palanut. Käsin kokeilin pyörittää koko flektiä ja se liikkuu ihan herkästi. No kun laitoin sulakkeen paikoilleen... autolla oli vähän aikaa sitten ajettu ja moottori siis vielä lämmin.

                              -rupesi välittömästi tulemaan savua flektin suunnalta ja palaneen käry nousi

                              -otin äkkiä sulakkeen irti joka oli jo kuumentunut, mutte ihme ettei ollut vielä palanut?


                              -joten mahtaisikohan olla tuo flekti-paketti joten sisältä oikosulussa ja sen takia tuota käryä päästää vaikka mekaanisesti siis vielä liikkuukin?
                              Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                              Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                              http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                              e39 -530d touring 11/1999
                              ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                              Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                              Comment

                              • Lopaka
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2005
                                • 407

                                Originally posted by casino View Post
                                Oliko sinulla vanhan vai uudemman mallin flekti?

                                Tutkiskelin tänään omaani 11/-99 valmistunutta pirssiä.

                                Hanskalokerossa oleva sulake f75 = 50 A oli palanut. Käsin kokeilin pyörittää koko flektiä ja se liikkuu ihan herkästi. No kun laitoin sulakkeen paikoilleen... autolla oli vähän aikaa sitten ajettu ja moottori siis vielä lämmin.

                                -rupesi välittömästi tulemaan savua flektin suunnalta ja palaneen käry nousi

                                -otin äkkiä sulakkeen irti joka oli jo kuumentunut, mutte ihme ettei ollut vielä palanut?


                                -joten mahtaisikohan olla tuo flekti-paketti joten sisältä oikosulussa ja sen takia tuota käryä päästää vaikka mekaanisesti siis vielä liikkuukin?
                                Vanhemman mallinen flekti. Itsellä oli vanha flekti siinä kunnossa, että ei enää kunnolla pyörinyt, oireista päätellen taitaa sinulla olla kohta sama valitettavasti edessä..

                                Kyllähän tuo flekti olisi hyvä toimia, ettei kesäkuumilla pääse nousemaan ilmastoinnin paineet liian koviksi. Ei välttämäti järjestelmä tykkää..
                                Last edited by Lopaka; 21-05-2009, 18:16.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎