Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    Korkin alla ei mitään uutta... puhdasta on. Johtunisko sitten viimeaikaisten 1000 km viikonloppureissujen takia..? Mobilin SYNT S 5w-40 koneessa.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7432
      • Oulu

      Onko tää vaan kuvittelua, vai miten tuntuu että nyt näitä tapauksia on tosi paljo ja viimetalvena ei juuri ollenkaan (siis mitä on täällä lukenu, todellisuus sitten on tietysti vähän eri asia)?

      Ajelin tänään vähän enempi tuota motaria kuin normaalit yks-kaks rampinväliä, mutta ei ne majoneesit mihinkään sieltä korkista hävinneet. Tarvinnee oikeasti pidempää ajoa tai lämpimämpää keliä. Pakkasta oli nyt reipas -25°c. Ajon jälkeen kuitenkin mittailin tuon venttiilikopalta lähtevän huohotinputken lämpötilaa IR-lämpömittarilla. Näytti olevan siitä lähdön juuresta noin +20°c ja heti vähän alempaa jo +50 - +60°c. Eli kyllä siellä luulis ajossa majoneesit notkistuvan ihan kohtuudella (vaikka siis olikin kylmä ulkona eikä putki ole eristetty mitenkään).

      Jäähdytysnesteen lämmöt pysyi ajossa yleensä 91-93°c välissä, liikennevaloissa seisoessa laski vähän alemmas. Tuo lienee ihan normaali käyntilämpötila eikä se siten kai selitä majoneesin muodostumista....
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1017
        • Pikis

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Onko tää vaan kuvittelua, vai miten tuntuu että nyt näitä tapauksia on tosi paljo ja viimetalvena ei juuri ollenkaan (siis mitä on täällä lukenu, todellisuus sitten on tietysti vähän eri asia)?

        Ajelin tänään vähän enempi tuota motaria kuin normaalit yks-kaks rampinväliä, mutta ei ne majoneesit mihinkään sieltä korkista hävinneet. Tarvinnee oikeasti pidempää ajoa tai lämpimämpää keliä. Pakkasta oli nyt reipas -25°c. Ajon jälkeen kuitenkin mittailin tuon venttiilikopalta lähtevän huohotinputken lämpötilaa IR-lämpömittarilla. Näytti olevan siitä lähdön juuresta noin +20°c ja heti vähän alempaa jo +50 - +60°c. Eli kyllä siellä luulis ajossa majoneesit notkistuvan ihan kohtuudella (vaikka siis olikin kylmä ulkona eikä putki ole eristetty mitenkään).

        Jäähdytysnesteen lämmöt pysyi ajossa yleensä 91-93°c välissä, liikennevaloissa seisoessa laski vähän alemmas. Tuo lienee ihan normaali käyntilämpötila eikä se siten kai selitä majoneesin muodostumista....
        Itse luulen että alkutalven leuto ja kostea keli edesauttoi tuota majoneesituotantoa ja nyt sitten korjataan satoa. En usko että nuo sun mainitsemat lämmöt riittää siihen että se höyrystyisi ja poistuisi sitä myötä imusarjan kautta pihalle. Pelkkä notkistuminen ei vielä auta kuin sen että se valuu huohotinpöntön alaputken kautta takaisin kiertoon. Näillä pakkasilla lienee turha toivo että aiemmin muodostunut paksu kerros häipyisi kokonaan vaikka kuinka kävisi kepittämässä.
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by Hemi View Post
          Johtuneeko motonetin 5W-50W halpisöljyistä?
          kun itsellä lykkäs öljyt pihalle niin sulattelin autoa ja ajattelin heittää padan täyteen öljyä ja ajella tallilla parin km päähän.. no öljypytty ollu takaluukussa ja ulkona n -15 mutta eipä meinannut tavara tulla purkista ulos.. oli kuin käsienpesuhyytelöä.. jo9ten narun perässä mentiin..

          Ja oli kyllä sitten viimeinen kerta kun laitan nuo motonetin 5w-50w koneeseen. En kylläkään tiedä miten muut öljyt tulevat purkista ulos pakkasella.. jos jollain tietoa niin olis mukava kuulla..

          ja nyt laitoin sitten castrolia.. joku shellinöljy on kuulemma kova tekemään tuota majoneesia..
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by fraatti View Post
            ja nyt laitoin sitten castrolia.. joku shellinöljy on kuulemma kova tekemään tuota majoneesia..
            Shellin öljy, ja juttu kuultu Esson baarissa? Selittäkääpä kiitos minulle kuinka öljylaatu vaikuttaa tuohon kosteuden syntymiseen ja sen öljyyn sekoittumiseen. Vai onko huippuöljyissä sellainen ominaisuus että vesi pysyy paineenkin alla voiteluaineesta erillään ja siten öljy ja vesi tajuavat kiertää voitelukanavissa jonossa.
            Höpöhöpöjuttuja taas sanon minä...
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Originally posted by Kentsu View Post
              Höpöhöpöjuttuja taas sanon minä...
              Ja minä säestän.
              ---

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ajelin tänään vähän enempi tuota motaria kuin normaalit yks-kaks rampinväliä, mutta ei ne majoneesit mihinkään sieltä korkista hävinneet. Tarvinnee oikeasti pidempää ajoa tai lämpimämpää keliä.

                Jäähdytysnesteen lämmöt pysyi ajossa yleensä 91-93°c välissä, liikennevaloissa seisoessa laski vähän alemmas. Tuo lienee ihan normaali käyntilämpötila eikä se siten kai selitä majoneesin muodostumista....
                piti käydä itsekin eilen oikein tarkoituksella revittelemässä, ajelin kolmosella maantienopeuksia muutaman kilometrin ja mulla oli ainakin heti korkki eri näköinen eli möhnää oli hävinnyt.

                Miten noi lämpötilat sai näkyviin ajotietokoneelle?

                Comment

                • Epsen
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 39

                  Lähtiessäni viemään autoa huoltoon, öljynpaineen varoitusvalo ei sammunut, joten näin parhaimmaksi hinauttaa auton Metro-autoon. Liekö aiheutunut tukossa olleesta huohottimesta.

                  Metro-autosta ilmoitettiin huohottimen kotelon olleen täynnä vettä ja jäätyneen -> kotelo halki. 80€ on tuon osan hinta. Sitä ei kuulemma löytynyt maasta mistään, joten joutuivat tilaamaan sen lentorahtina. Ensi tiistaina kuulemma saapuu, keskiviikkona voisi siis saada auton takaisin. Kaikki letkun olivat myös kypsiä ja vaihdettava. Siihen päälle venttiilikopan tiiviste, niin osien hinnaksi tulee tällä hetkellä 200€.

                  Töineen urakalle on siis tulossa hintaa noin 500-600€. Töinä siis venttiilikopan tiivisteen vaihto, uusien huohotinletkujen ja kotelon asennus ja öljynpaineen tarkastus.

                  Melko ikävä vika kyllä tämäkin, kun kyseessä ei ole mikään kulumisesta tms aiheutunut ongelma.

                  Comment

                  • Hiski
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 33

                    Originally posted by exodus View Post
                    piti käydä itsekin eilen oikein tarkoituksella revittelemässä, ajelin kolmosella maantienopeuksia muutaman kilometrin ja mulla oli ainakin heti korkki eri näköinen eli möhnää oli hävinnyt.

                    Miten noi lämpötilat sai näkyviin ajotietokoneelle?
                    Jos on pieni OBC, niin tuolta löytyy ohjeet lämpötilojen esiin taikomiseen.


                    Eilen ulkolämpötilan ollessa noin -4 OBC:n mukaan oman auton E39 (M54B30) jäähdytysnesteet asettuivat 10 min ajon jälkeen 98-104 asteeseen. Nousivat tuohon 104:ään valoissa odotellessa, sitä ennen motarilla reilussa satasen vauhdissa 98 astetta.
                    Last edited by Hiski; 02-02-2007, 16:20.

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      Huohottimen toiminta

                      Osaako joku kertoa mitä tuo No 02 PRESSURE REGULATING VALVE oikein tekee, öljythän sieltä palautuu kiertoon, mutta mitä muuta?
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • tero_v
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 970
                        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                        Töineen urakalle on siis tulossa hintaa noin 500-600€. Töinä siis venttiilikopan tiivisteen vaihto, uusien huohotinletkujen ja kotelon asennus ja öljynpaineen tarkastus.
                        no huh huh... onneksi itellä on talli missä rassata romuja... ite vaihoin venttiili kopan tiivisteen, eristetyn separaattorin sekä putket, ohjaustehostajan öljyt ja samalla ostin ja asensin säteily lämmittimen ja sisähaaroitus johdot... kaikki osat oli uusia ja tuli maksamaan n.400€ <- hintaan kuuluu myös tuo säteilylämmitin johtoineen
                        Last edited by tero_v; 03-02-2007, 19:28.
                        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                        650hp/850nm 1.8bar
                        1/4m 11.48s/208km/h
                        100-150km/h 2.01s
                        100-200km/h 6.99s


                        EX jatkeet:
                        e39 528 M-Sport -99
                        e36 318is "M-sport" -92

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Epsen View Post

                          Töineen urakalle on siis tulossa hintaa noin 500-600€.
                          Originally posted by tero_v View Post
                          tuli maksamaan n.400€
                          Eipä tartte 528 e39:sia ostaa. Noilla hinnoilla poraisin vaikka reiän venttiilikoppaan jotta paine poistuu.

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            Majoneesiuutisia:

                            Omat ajoni ovat olleet sellaset 15 km suuntaansa. Ja aikaisemmin castrolin öljyillä ei ole majoneesia ollut, öljyn pinta on vaihtovälillä pudonnut sinne puolivälin alapuolelle. Nyt vaihdoin öljyt ja kas majoneesia alkoi ilmestyä???? Alkuun huohottimen putkeen ja nyt myös täyttökorkkiin. Ainut selittävä asia tuntuis olevan että kun laitoin öljyt sitä livahti pikkasen yli ylämerkin. Ajattelin että ei tuo haittaa ja häviäähän se sieltä. Näyttää olevan että aivan yläpinnassa oleva öljy vaahtoaa ja tekee majoneesia?

                            Nyt kaikille majoneesin ystäville kysymys: Missä Teidän öljyntaso on?
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7432
                              • Oulu

                              Originally posted by jpeltoma View Post
                              Nyt kaikille majoneesin ystäville kysymys: Missä Teidän öljyntaso on?
                              Ei oo tullu kovin usein tarkkailtua kun ei tunnu öljyä syövän oikein yhtään, mutta kyllä se minusta viimeksi oli melko tarkkaan ylämerkissä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Cunttory
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1772
                                • Kuopio

                                Mitenhän monessa tapauksessa olisi vältetty öljyjen pihalle tulo,jos olisi syksyllä puhdistettu edes huohotin letku.
                                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎