Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    Liitynpä joukkoon kummaan. e39 520ia -01, eli M54B22 tuuppas venakopan tiivisteen välistä pari-kolme desia öljyä pakosarjalle. Ilmeisesti huohotin jäätyi.

    Auto odottelee nyt pajalla osia, kuulemma venakopan tiiviste, huohottimen joku osa ja imusarjan tiiviste tarvitaan.
    Imusarja kuulemma pitää purkaa edestä että huohottimeen pääsee käsiksi, ja tästä syystä siis imusarjan tiiviste.

    Pitäisköhän tuohon huohottimeen käskeä laittaan lämmitysvastus samalla?

    Ja joo, sori cunttory kun en "tajunnut syksyllä edes puhdistaa huohotin letkua". Jotenkin sitä vaan olettaa että virallisen maahantuojan tuoma, 120tkm ajettu, virallisessa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huollettu auto kestäisi talven kelit. En tiennyt että sitä pitää itse arvata lähtä huoltamaan huolto-ohjelman ulkopuolelta...

    Onko kukaan muuten koittanut saada bmw finlandia maksumieheksi, edes osittain? Kuten joku totesi, ei tämä normaalista kulumisesta tms johdu, vaan selkeästä suunnitteluvirheestä... IMO olis selkeä keissi.
    Last edited by toukopouko; 08-02-2007, 23:08. Reason: koneen tyyppi väärin
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

    Comment

    • BaljonMoottorissaWikoja
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 34

      Pistäiskö joku kuvan missä kohti toi huohotinputki sijaitsee tuolla konehuoneessa? Onko se siinä vasemmalla koneen vieressä?

      Comment

      • Hiski
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 33

        Originally posted by jpeltoma View Post
        Majoneesiuutisia:

        Omat ajoni ovat olleet sellaset 15 km suuntaansa. Ja aikaisemmin castrolin öljyillä ei ole majoneesia ollut, öljyn pinta on vaihtovälillä pudonnut sinne puolivälin alapuolelle. Nyt vaihdoin öljyt ja kas majoneesia alkoi ilmestyä???? Alkuun huohottimen putkeen ja nyt myös täyttökorkkiin. Ainut selittävä asia tuntuis olevan että kun laitoin öljyt sitä livahti pikkasen yli ylämerkin. Ajattelin että ei tuo haittaa ja häviäähän se sieltä. Näyttää olevan että aivan yläpinnassa oleva öljy vaahtoaa ja tekee majoneesia?

        Nyt kaikille majoneesin ystäville kysymys: Missä Teidän öljyntaso on?
        Mulla on päivittäiset ajot kanssa noin 15 km suuntaansa ja työpaäivän ajan. Auto seisoo päivät lämpimässä tallissa ja yöllä ulkona pihalla läpppäritolpassa.

        Tämän ketjun innoittamana tarkastin öljyntäyttökorkin viime viikon alkupuolella ja kaikki oli ok. Eilen kuitenkin oli jo havaittavissa selvää "majoneesia" korkissa.

        Öljymäärä on pysynyt vakiotasolla viime vaihdosta saakka tikun ylämerkin kohdalla, joten ainakaan mulla tämä ei johdu öljymäärän vaihteluista tai liiallisesta täytöstä. Auton käytössäkään ei ole tapahtunut mitään muutoksia viime viikkojen aikana. Suurempi syyllinen taitaa löytyä siitä, että talvi on saapunut Etelä-Suomeenkin tämän viikon aikana ja kaikkina aamuina on ollut 20-25 astetta pakkasta, jolloin kone ei jaksa tuon 15 km ajon aikana lämmetä kunnolla, vaikka ruuhka-aikana matka kestääkin reilut 30 min.

        Kone on M54B30, jossa ei ole eristettyä/lämmitettyä huohotinlinjaa. Täytyy varmaan varmuuden vuoksi kurkata myös huohotinletkuihin ja katsoa, onko putsaustarvetta vai uusitaanko suosiolla, jos nekin ovat täynnä paskaa.

        Comment

        • Epsen
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 39

          Originally posted by BaljonMoottorissaWikoja View Post
          Pistäiskö joku kuvan missä kohti toi huohotinputki sijaitsee tuolla konehuoneessa? Onko se siinä vasemmalla koneen vieressä?


          Tuossa kuvassa se näkyy koko systeemi.

          Sain eilen oman majooneesi-myllyni takaisin Metro-Auton käsittelystä ja 600€ oli saldo korjauksesta pienen alennuksen kera.

          Vaihdetut osat:
          VK. TIIV. SRJ. 1 kpl
          11120034108
          VK. KANNENPULTIN TIIVISTE 15 kpl
          11121437395
          HUOH. LETKU VENTT. KANTEEN 1 kpl
          11151740393
          HUOHOTINPUTKI 1 kpl
          11151703775
          HUOH. VENTTIILI 1 kpl
          11151703484
          KIINNIKE 1 kpl
          13537528539

          Tämän päälle tuli huoltotyötä 5 tuntia.

          Auto tuli kuntoon ja palvelu oli asiallista. Hyvänä bonuksena pidän 2 vuoden takuuta osille, eli jos ongelma uusiutuu 2 vuoden sisällä, niin korjauksen saa takuun piikkiin. Ihan hyvä juttu mielestäni, varsinkin kun ottaa huomioon uusiutumisen olevan täysin mahdollista.

          Comment

          • E38
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 269
            • HKI,TKU

            Pakkohan se oli käydä tutkimassa seiskan korkki myös:



            Koneena on M52B28 jolla on taulussa 185tkm. Öljyt on vaihdettu Laakkosella 2,5tkm sitten ja vaihdatan ne aina 12-13tkm:n välein. Viimeisen 3 vuoden aikana 80% kaikesta ajosta on ollut keskustassa ja taajamassa, lyhyitä (5-30km:n) pätkiä. Päivisin auto seisoo lämpimässä (+15c) tallissa duunissa ja yöt auto on kadulla... aamuisin aina siis raa´asti vaan tulille, ilman mitään esileikkiä.
            Autotalli:
            -07 Lexus GS300
            -96 Mercedes-Benz SL320
            -79 Wartburg 353W Tourist
            -66 Cadillac Coupe De Ville


            Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              Originally posted by E38 View Post
              Pakkohan se oli käydä tutkimassa seiskan korkki myös:
              Eipä tarttenut omaa kuvata kun juuri tuon kuvan mukainen on mullakin. M52B25, 198 tkm ja ajo yleensä 22 km / siivu. Ehkä harvemmin kuin kerran kuussa kunnon pitkää matka-ajoa mutta joskus kuitenkin. Yleensä säteilylämmitin käytössä ennen starttia.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                Pakko kommentoida sen verran, että minulla ei ole ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana yhdenkään BMW:n kanssa huohottimen jäätymisen kanssa. Eli ei ole tullut öljyt pihalle tai mitään vastaavaa.

                Itse ajan aina myös pakkasella moottorin kunnolla lämpimäksi ennen auton sammuttamista. Eli jos tarvitsee ajaa vaikka vain lyhyen matkan, niin ajan tarvittaessa vaikka pari kilometriä ylimääräistä, että kone lämpiää kunnolla ennen sammuttamista. Samoin aina kone 1000-2500 rpm kierroksilla kunnolla lämpimäksi ennen kierrättämistä. Ja sitten lämpimällä koneella myös talvella aina välillä kunnon täyskaasu kiihdytyksiä ja vaihtelevilla kierrosluvuilla ajamista. En tiedä onko näillä toimenpiteillä mitään vaikutusta, ettei koskaan ole ollut mitään ongelmia. En kyllä suosittele kenellekään talvipakkasella mitään parin kilsan mittaisia ajoja kylmällä moottorilla, vaan aina moottori kunnolla lämpimäksi, jos kerta pitää lähteä autolla johonkin.

                Tai sitten on paras vain koputtaa puuta? :think
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 970
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  juu ei mullakaan ole enää tuon pahempi korkki, vaikka topikin alussa se mun korkin kuva on järkyttävä ja auto jämähti. eli oli tuosta huohotin linjan vaihdosta eristettyyn ja lohkolämppärin laitosta suuri apu tuohon mönjän syntymiseen...
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    Kannattaa siltikin tarkistaa se letku,mullakin oli shellin öljyillä korkki ilman majoneesiä,mutta letkussa oli aika paljon paskaa.Saattoi tietysti olla ne paskat vuosien takaa,kun ei tietoa milloin viimeksi oikeasti puhdistettu.
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Pakko kommentoida sen verran, että minulla ei ole ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana yhdenkään BMW:n kanssa huohottimen jäätymisen kanssa. Eli ei ole tullut öljyt pihalle tai mitään vastaavaa.

                      Itse ajan aina myös pakkasella moottorin kunnolla lämpimäksi ennen auton sammuttamista. Eli jos tarvitsee ajaa vaikka vain lyhyen matkan, niin ajan tarvittaessa vaikka pari kilometriä ylimääräistä, että kone lämpiää kunnolla ennen sammuttamista. Samoin aina kone 1000-2500 rpm kierroksilla kunnolla lämpimäksi ennen kierrättämistä. Ja sitten lämpimällä koneella myös talvella aina välillä kunnon täyskaasu kiihdytyksiä ja vaihtelevilla kierrosluvuilla ajamista. En tiedä onko näillä toimenpiteillä mitään vaikutusta, ettei koskaan ole ollut mitään ongelmia. En kyllä suosittele kenellekään talvipakkasella mitään parin kilsan mittaisia ajoja kylmällä moottorilla, vaan aina moottori kunnolla lämpimäksi, jos kerta pitää lähteä autolla johonkin.

                      Tai sitten on paras vain koputtaa puuta? :think
                      Tuota ylimääräistä ajoa tuli harrastettua kovimpien pakkasten aikaan itsekkin tyyliin 4km:n työmatka/suunta pidentyi minimissään 30km:iin... Myöskään akku ei tykkää hyvää kovilla pakkasilla pätkäajoista.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • E38
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 269
                        • HKI,TKU

                        Originally posted by Leka View Post
                        Tuota ylimääräistä ajoa tuli harrastettua kovimpien pakkasten aikaan itsekkin tyyliin 4km:n työmatka/suunta pidentyi minimissään 30km:iin... Myöskään akku ei tykkää hyvää kovilla pakkasilla pätkäajoista.
                        Hyvät herrat, Helsingissä tuo tarkoittaisi ruuhkissa n 1 - 2h:n ylimääräistä ajoa, että saisi muutettua 4km -> 30km keskustassa... Ei ole mahdollista täällä. Muutenkin liikenne täällä on yhtä pe*settä.
                        Autotalli:
                        -07 Lexus GS300
                        -96 Mercedes-Benz SL320
                        -79 Wartburg 353W Tourist
                        -66 Cadillac Coupe De Ville


                        Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                        Comment

                        • jarit
                          Newbiemmer
                          • Mar 2005
                          • 13

                          Liitynpä joukkoon joilla tämä juttu on tullut ajankohtaiseksi viime päivinä.
                          -01 e39 525 bensa seisoi pakkasviikolla maanantaista lauantaihin pihalla koska olin juuri maalannut autotallin lattian, epäilin sen olevan vielä pehmeä ja lähdin muutaman päivän duunimatkalle. Lauantaina lähdin liikenteeseen ja 10km kohdalla alkoi tulla öljyn hajua sisälle. Auto parkkiin ja huomasin että pakosarja on öljyssä, vähän oli tullut öljykorkin läpikin. Annoin sulaa sen 10min ja ajelin auton kotiin lämpimään talliin. Öljyä oli tullut ulos about 3-4dl ja ilmeisesti venakopan tiivisteestä keskeltä kohden.

                          Tänään sitten avasin venakopasta lähtevän huohotinletkun ja putsasin sen yläkautta, aukaisematta venttiilimokkulan liitosta. (En saanut tuota letkua irti alakautta, vain löysäämällä ilmaputsarikoteloa ja siten tekemällä sormille tilaa)Tuo linja oli varsin puhdas, majoneesia ei ollut juuri mitään. Suurin töhnä löytyi siitä venakopan päässä olevasta letkun lähdöstä jossa oli jotain ruskeaa ja hieman kovempaa kakkaa.

                          Venakopan keskimmäiset pultit olivat hieman löysät, niitä pystyi kiristämään noin 1/4 kierroksen ihan asiallisesti. Tämän jälkeen kävin moottorin pesulla ja ostin litran öljyä jotta saa korvattua nuo puuttuvat desit. Tässä vaiheessa seurasi yllätys: Öljyä oli mittatikun mukaan ihan ylärajassa asti.

                          Kysymys: Auto oli merkkiliikkeessä normaalissa 1-huollossa vajaan 2vk sitten. Olisiko käynyt niin että koneeseen on mennyt öljyä vahän ylimäärin ja kun huohotin alkaa jäätymään, sitä on sitten konehuoneessa pakosarjan päällä haisemassa ....?

                          Nyt vaan sitten ajetaan että saadaan öljyt poltettua pois pakosarjasta, se nimittäin haisee jonkin verran. Samalla seurataan josko tuo öljyn tiputtelu olisi loppunut tuohon.
                          Onko hyviä näkemyksiä ja neuvoja asiaan ?
                          terv;
                          /jarit
                          Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed

                          Comment

                          • E38
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 269
                            • HKI,TKU

                            Originally posted by jarit View Post
                            Kysymys: Auto oli merkkiliikkeessä normaalissa 1-huollossa vajaan 2vk sitten. Olisiko käynyt niin että koneeseen on mennyt öljyä vahän ylimäärin ja kun huohotin alkaa jäätymään, sitä on sitten konehuoneessa pakosarjan päällä haisemassa ....?
                            Täysin mahdollista, että ovat laittaneet liikaa. Minulla on ollut 2 kertaa huollon jälkeen n 7 - 8dl liikaa öljyä koneessa (n 8mm - 1cm yli tikun yläviivan). Ensimmäisellä kerralla otin ne itse imurilla pois (jolloin näin määrän) ja toisella kerralla ajoin seuraavana päivänä valittamaan. En tiedä miksi näin pääsee tapahtumaan mutta eräs teoria on, että moottorien öljypohjat ovat eri kokoisia ja näin koneisiin menee eri määrä öljyä. Huollossa pistetään aina sama määrä ja avot...

                            Tullut tavaksi aina tarkistaa öljyn määrä heti huollon jälkeen.
                            Autotalli:
                            -07 Lexus GS300
                            -96 Mercedes-Benz SL320
                            -79 Wartburg 353W Tourist
                            -66 Cadillac Coupe De Ville


                            Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                            Comment

                            • jarit
                              Newbiemmer
                              • Mar 2005
                              • 13

                              Originally posted by E38 View Post
                              Täysin mahdollista, että ovat laittaneet liikaa. Minulla on ollut 2 kertaa huollon jälkeen n 7 - 8dl liikaa öljyä koneessa (n 8mm - 1cm yli tikun yläviivan). Ensimmäisellä kerralla otin ne itse imurilla pois (jolloin näin määrän) ja toisella kerralla ajoin seuraavana päivänä valittamaan. En tiedä miksi näin pääsee tapahtumaan mutta eräs teoria on, että moottorien öljypohjat ovat eri kokoisia ja näin koneisiin menee eri määrä öljyä. Huollossa pistetään aina sama määrä ja avot...

                              Tullut tavaksi aina tarkistaa öljyn määrä heti huollon jälkeen.
                              Eli siis homma menee siten että kun huohotinlinja on jäässä ja öljyä on liikaa => paine venakopan alla nousee nopeammin kuin se jäätulppa sulaa ? Paineen nousu lämpötilan kasvaessa kun on yleensä aika nopea ja eksponentiaalinen.

                              Avatarista päätellen: Huollattaako E38 myöskin autonsa Turussa kuten allekirjoittanutkin ?
                              Mun teoria öljymäärän vaihtelulle ollut että huomioidaan tai ei huomioida öljynsuodattimen tilavuutta täytettäessä öljyä.
                              Last edited by jarit; 12-02-2007, 17:56.
                              Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed

                              Comment

                              • E38
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 269
                                • HKI,TKU

                                Originally posted by jarit View Post
                                Avatarista päätellen: Huollattaako E38 myöskin autonsa Turussa kuten allekirjoittanutkin ?
                                Mun teoria öljymäärän vaihtelulle ollut että huomioidaan tai ei huomioida öljynsuodattimen tilavuutta täytettäessä öljyä.
                                Kyllä noita Helsingin / Espoon paikkoja on tullut käytettyä.

                                Meillä oli talvikauppakassina 328 jonka koneeseen sai mahtumaan lähemmäs 8l öljyä. Kone oli sama M52B28 ja ensimmäisen huollon jälkeen reaktio oli "mitä helv...öljyt alaviivalla??". Tapiolan Essolla (ns. legenda vanhojen biimereiden huoltopaikka pk -seudulla) sain selitykseksi juuri tyon öljypohjan erilaisuuden. Seiskan myllyn tilavuuden uskon olevan lähempänä 6 - 6,5l.
                                Autotalli:
                                -07 Lexus GS300
                                -96 Mercedes-Benz SL320
                                -79 Wartburg 353W Tourist
                                -66 Cadillac Coupe De Ville


                                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎