Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7432
    • Oulu

    Aamun majoneesiuutisia.... Tuli ajeltua vähän pitempää maantieajoa (2 x reilu 200 km) ja tarkkailin majoneesin määrää. Ei se öljykorkissa ollut mihinkään tuossa ekan puolikkaan aikana ollut hävinnyt, vaikka moottori kyllä ehti lämmetä ja kaasuakin välillä painoin. Liekö -15°C lämpötilalla vaikutusta, moottorin lämmöt pyöri 90-93°C välissä. Ehkä majoneesi oli kuitenkin vähentynyt hiukan, mutta kyllä sitä siellä edelleen oli. Niinpä annoin auton seisoa yhden yön lämpimässä tallissa öljykorkki auki. Tämä kuivatti korkin majoneesit tummanruskeaksi töhnäksi.

    Käytin myös huonottimen letkun irti venttiilikopasta. Tuolla öljykorkin aukipitämisellä ei näyttänyt olevan vaikutusta sinne asti koska putkessa tilanne oli tämä:



    Siis venttiilikopan lähdöstä suunnilleen puoleksi tukossa tuo putki. Kaavin tuosta sitten kaikki töhkät pois, mutta en tietenkään tiedä mikä on tilanne alempana putkessa. Kuvan perusteella näyttäisi kuitenkin että suurin tukkeutumisriski on juuri tuossa aivan putken lähdössä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 26-02-2007, 08:45.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Siis venttiilikopan lähdöstä suunnilleen puoleksi tukossa tuo putki. Kaavin tuosta sitten kaikki töhkät pois, mutta en tietenkään tiedä mikä on tilanne alempana putkessa. Kuvan perusteella näyttäisi kuitenkin että suurin tukkeutumisriski on juuri tuossa aivan putken lähdössä.
      Ei pitäisi heti aamusta katsella tuollaisia kuvia...
      Minulla tuota majoneesia oli selvästi eniten huohottimen letkun ylämutkassa, venttiilikoppaan menevässä putkessa sitä ei juuri ollut. Ja nyt kun viikonloppuna katsoin, niin korkissa ei ollut lainkaan majoneesia vaikka ajo on ollut tavallistakin pätkempää ajoa ja pakkastakin oli koko viikon. Ihme juttu.

      Minulle tosin on epäselvää koko systeemin toiminta, siis mihin päin siinä menee ilmaa/painetta/öljysumua? Onko jossain selitetty tuon toimintaa?
      E39 528iA

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        Voihan vittu. Voitaneen sanoa että ongelma on todellinen :think
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          Originally posted by jonne View Post
          Joo, tuontipeli.
          Sitä namiskaa puristamalla tosiaankin auton käydessä tyhjäkäyntiä, kuuluu siitä sihisevä ääni.
          Siinä ilmanputsarin peitossa alla näyttää olevan vielä jokin mystinen pytty...
          Täytyy koettaa saada näkyviin jostain kuvista, mikä se on.
          No eipä tuo häiritsekään, mutta anatomian tuntemus on aina tärkeää
          Tätä samaa letkunpäätä on aikanaan arvuuteltu paljonkin? Searchilla löytynee tuo topicci?? Omassa ex -97 coupessa oli samanlainen? Vieläkin hämää, että mikä se oikeen oli/on loppupeleissä? :think
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • snoub
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 220
            • Oulu



            siinä olis yksi..
            BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
            BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
            BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

            Ex.
            BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
            BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              Originally posted by snoub View Post

              siinä olis yksi..
              Sehän näyttää ihan tyhjäkäyntimoottorilta..

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by snoub View Post

                siinä olis yksi..
                juu tuo on tyhjäkäyntimoottori, älä tuota mene poistamaan

                se sisällä on pieni luisti millä se säätää kaasuläpän ohi imusarjaan virtaavan ilmanmäärää mahdollistaen tyhjäkäynnin niin kylmällä kuin lämpimämällä kelillä pitäen sen myös tasaisena..

                eipä taida autossasi olla mitään "ylimäääräistä" poistettavaa tuolla moottorin puolella..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • toukopouko
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 162
                  • Oulu

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Aamun majoneesiuutisia....
                  Mikä tuon majoneesin oikein aiheuttaa? Vaahtoutuuko tuo öljy kylmässä kosteuden vaikutuksesta vai häh? Voiskohan öljymerkillä/laadulla olla jotain tekemistä tämän kanssa?

                  Ajelin viime talven helixeillä (kun laakkonen oli moiset koneeseen laittanut) ilman ongelmia (tai no, kone söi öljyä mutta huohotin ei sentäs jäätynyt). Nyt öljyinä on jotkut castrolit (en muista tarkemmin, wetterin jäljiltä).

                  Ajo viime talvena lyhyttä pätkäajoa, työmatka alle 2km. Tämän talven ajo on ollut huomattavasti pidempää (25km/suunta) ja huohotin jäätyi. Voiskohan tästä päätellä jotain?
                  Helix sotki koneen? Helixin rippeiden ja castrolien yhteisvaikutus-majoneesi? Castrolin syytä kaikki tyynni?

                  Harmittaa kun skippasin sen forte-käsittelyn. Tarkoitus oli tehdä edellisen huollon yhteydessä, mutta wetterin poijjaat sanoivat lopettaneensa ko. käsittelyjen tekemisen enkä sitten jaksanut sitä itsekään alkaa turaamaan. Lieköhän tuo olisi pelastanut jäätymiseltä...
                  - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1017
                    • Pikis

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Minulle tosin on epäselvää koko systeemin toiminta, siis mihin päin siinä menee ilmaa/painetta/öljysumua? Onko jossain selitetty tuon toimintaa?
                    Yleensä huohotuksen ja paineen tasaus venttiilin toimintaa on joku jaksanut selittää aika hyvin Wikipedian PCV valve artikkelissa. Eri valmistajilla lienee hiukan erilaisia systeemejä, Bemu on yleensä täysin suljettu ja siinä on se "separaattori" joka yrittää erottaa öljyn huohotuskaasusta ja valuttaa sen sitten takaisin alakertaan sen alaputken kautta. Tuo venttiili on toteutettu sillä kalvosysteemillä sen separaattorin yläosassa.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1017
                      • Pikis

                      Originally posted by toukopouko View Post
                      Mikä tuon majoneesin oikein aiheuttaa? Vaahtoutuuko tuo öljy kylmässä kosteuden vaikutuksesta vai häh? Voiskohan öljymerkillä/laadulla olla jotain tekemistä tämän kanssa?

                      Ajo viime talvena lyhyttä pätkäajoa, työmatka alle 2km. Tämän talven ajo on ollut huomattavasti pidempää (25km/suunta) ja huohotin jäätyi. Voiskohan tästä päätellä jotain?
                      Helix sotki koneen? Helixin rippeiden ja castrolien yhteisvaikutus-majoneesi? Castrolin syytä kaikki tyynni?
                      Majoneesi syntyy siitä kun huohotuskaasu (joka sisältää mm vettä ja öljyä) tiivistyy kylmällä pinnalla nestemäiseksi, ennen kuin huohotus systeemi ehtii imemään sen kaasumaisena imusarjaan. Vesi tulee ihan imuilmasta joka normaalin ohivuodon seurauksena päätyy alakertaan.

                      Suurimmaksi syyksi että miksi porukoilla jäätyy huohottimet tänä talvena eikä viime talvena veikkaisin kelejä. Pari kuukautta oli putkeen todella kostean viileät kelit, ja siihen päälle sitten kireää pakkasta.

                      Itse aion ensi kaudella ehkäisynä ajoittaa öljynvaihdon marraskuulle ja puhdistan systeemin kunnolla siinä vaiheessa kun alkaa oikeat pakkaset. Lämpimillä keleillä sitä on turha tehdä, ei siellä ole mitään putsattavaa. Sen lisäksi harkitsen yläputken vuorausta jollain solumuovilla.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • UPI
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 115
                        • Oulu

                        Liitynpä tähän majoneesiglubiin! Autona 328i -99 ja majoneesia öljykorkki ihan täynnä. Tuontiauto siis kyseessä ja pajalle pitäis joskus viedä ns. talvihuohotinsarjan asennukseen. Öljyäkin on tullut jostakin pihalle , kun käry haisee, mutta näin ilmojen lauhduttua hajukin on melkein häipynyt kokonaan. Todennäköisesti koko huohotinsarja täynnä tuota moskaa, kuten samoin separaattori. No ajelen edelleen ja toivon, että ei mene kokonaan tukkoon.

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          tänään paikallisen merkkiliikkeen varaosatiskillä kuultua: maahantuojalla 438kpl separaattoreita/huohotinsysteemin venttiileitä jälkitoimituksessa ja ko. puljun pihalla kymmenkunta laatuautoa odottamassa osan vaihtoa.

                          1,5viikkoa sitten itsellä huohotin tukkoon --> merkkiliikkeen huoltoon --> seuraava vapaa huoltoaika YLI 3 VIIKON päähän, "jätä auto tohon pihalle" --> hinta-arvio: osat 380e, työt 570e. ihanan kallista, jälleen kerran. mutta joutu toteamaan ei kiitos tänään ja nyt auto oottaa purettuna tallissa separaattorin saapumista, joka tulee "ehkä ens viikolla"...

                          luvataan ja luvataan, mutta mitään ei tapahdu. kun kysytään jotakin, niin vastaus on yleensä "en tiedä". vituttaa.

                          Comment

                          • olaus
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 687
                            • jyväskylä

                            Ei ole muuten mahdoton tehtävä tehdä tuota työtä itse jos vaan meisseli pysyy hanskassa

                            Comment

                            • Vee-eit
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 709
                              • Turku

                              Originally posted by Martti View Post
                              nyt auto oottaa purettuna tallissa separaattorin saapumista, joka tulee "ehkä ens viikolla"...
                              Oletko kysynyt autopurkaamoilta ? Saisit auton liikenteeseen ja vaihdat sen uuden sitten ensi talvena.
                              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1017
                                • Pikis

                                Originally posted by Martti View Post
                                tänään paikallisen merkkiliikkeen varaosatiskillä kuultua: maahantuojalla 438kpl separaattoreita/huohotinsysteemin venttiileitä jälkitoimituksessa ja ko. puljun pihalla kymmenkunta laatuautoa odottamassa osan vaihtoa.

                                1,5viikkoa sitten itsellä huohotin tukkoon --> merkkiliikkeen huoltoon --> seuraava vapaa huoltoaika YLI 3 VIIKON päähän, "jätä auto tohon pihalle" --> hinta-arvio: osat 380e, työt 570e. ihanan kallista, jälleen kerran. mutta joutu toteamaan ei kiitos tänään ja nyt auto oottaa purettuna tallissa separaattorin saapumista, joka tulee "ehkä ens viikolla"...

                                luvataan ja luvataan, mutta mitään ei tapahdu. kun kysytään jotakin, niin vastaus on yleensä "en tiedä". vituttaa.
                                Odotatko eristettyä separaattoria vai muuten vain uutta? Nämä remontit (erityisesti merkkikorjaamossa teetettynä) tuntuu kovasti ylimitoitetulta kun akuutti ongelma on kuitenkin yleensä vain tuo kertynyt jäätyvä majoneesi jonka puhdistus ei ole iso homma. Venttilikopan kannen tiiviste on paksua kumia eikä helposti hajoa vaikka paineet ulos päästäisikin. Sytytystulppien kolot kannattaa puhdistaa jos sinne on kovasti öljyä pukannut. Jos tiiviste kuitenkin vielä jostain vuotaa niin sitten vaihtaa, helppo tehdä itse ja osa maksaa 50€. Separaattorissa hajoava osa on se kalvo eikä pelkkä jäätyminen sitä yleensä riko. Jos se on rikki niin ilmenee huonona tyhjäkäyntinä, vaihtaa sitten jos sitä ilmenee.

                                Tämä siis siinä tilanteessa että öljyä on vain roiskunut konehuoneessa. Jos sitä on pytyt ja pakoputki täynnä ja motti jumissa niin ongelma on astetta vakavampi.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎