Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • etalonen
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 18

    Nyt toimii

    Anturit ja liittimet putsattiin edestä (takaa ei irronnut), ja viat loppuivat siihen. Auto on kulkenut hienosti jo kuukauden ilman abs- ja luistonestovaloja ja -ongelmia.

    Comment

    • JerryC
      Newbiemmer
      • Dec 2007
      • 20

      Omaa elämääni noi absivalot ehtivät valaista melkein puolen vuoden ajan. Tämä johtui siitä, että samoihin aikoihin abs-ongelmien kanssa alkoi suuttimet tulla tiensä päähän (3 vaihtoon puolen vuoden sisään) ja huonon kassatilanteen takia piti priorisoida.

      Lähtökohta oli se, että vikakoodi osoitti pelkääjän puoleisen anturin olevan sökö. Vika ei korjaantunut anturin vaihdolla ja sitä tutkittiin kahdella eri pajalla, toinen oli bemariin erikoistunut nyrkkipaja ja toinen boschin autosähköliike. Molemmista tuli sama tuomio; uutta boksia tilalle, noita ei voi korjata. Asia jäi "hautumaan" rahoitusongelmien takia, mutta syksyllä alkoi katsastus lähenemään uhkaavasti. Netistä bongasin Elektromekan, minkä toimesta noita bokseja on saatu elvytettyä kohtuu hinnalla. Siellä boksi avattiin, mutta mitään vikaa ei siitä löytynyt. Sen jälkeen ottivat auton tarkempaan syyniin. Pienellä lisätutkimuksella havaittiinkin seuraavaa; ohjausboksin tunnustelupulssi tuli kyllä anturille asti, mutta boksi ei silti havainnut (ehjää)anturia. Todennäköinen vikalähde alkoi hahmottua ja näinhän se mittausten jälkeen olikin, eli paluujohto anturilta boksille oli poikki.

      Aika yleistä taitaa olla toi boksin vikaantuminen kun sitä noin herkästi tarjotaan vaihdettavaksi jos abs-valo palaa. Kaikissa puljuissa ei nähtävästi vaivauduta edes muita syitä kunnolla tutkimaan. Ja itse vielä kysyin boschin autosähköliikkeestä autoa hakiessani, että onhan noi boksin ja anturin väliset piuhat kunnossa!! Olivat kuulemma.. eli tarkkana pitää olla mihin noita absivikoja vie syynättäväksi.

      Elektromekalle plussat.
      E39 525d Touring -02

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7397
        • Oulu

        Originally posted by JerryC View Post
        Aika yleistä taitaa olla toi boksin vikaantuminen kun sitä noin herkästi tarjotaan vaihdettavaksi jos abs-valo palaa.
        Taitaahan tuo olla yleistäkin, mutta itellä ainakin oli siinä mielessä helppo diagnoosi että boksin toiminnan lämpötilariippuvuuden sai testattu kylmäsprayllä, jonka jälkeen ei tarvinnut epäillä muita syitä.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Glycoli
          Newbiemmer
          • Oct 2006
          • 14
          • Planet Earth

          Ompas hienoa tietoa täällä voorumissa, alkaa pikkuhiljaa ongelman ydin valkenemaan!!!

          Itselläni alkoi kuukausi sitten palaan e39/vm96 ajokissa jarrun varoitusvalo. Kävelyvauhdissa kevyesti jarruttaessa täräytteli ABS:ää niinkuin olisi mukamas pyörä lukkiutunut. Meni viikko niin paiskas pari kertaa ABS+ASC varoitukset päälle, mutta ne sammui kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen. Nopeusmittari toimi koko ajan normaalisti, mut vakionopeudensäädin päällä ajaessa nykäs muutaman kerran vähän lisää vauhtia hetkellisesti.
          Auto vikakoodin lukuun paikalliselle pajalle: vasen taka anturi epäkuntoinen. No hommasin uuden anturin, mutta työkalut/osaaminen loppui kun vanha anturi ei tullut pora+ruuvi+isovoima menetelmällä ulos.

          Tänään käytin samalla pajalla laitatuttamassa sen uuden anturin paikalleen.

          Tulos kotimatkalla: Jarrun varoitusvalo palaa koko ajan. Yrittäessäni moottorijarruttaa kierrokset jäävät korkealle ja auto ei hidastu. ABS hakkaa joka jarrutuksella. Muutaman minuutin ajon jälkeen syttyy ABS ja ASC jonka jälkeen moottorijarrutuskin normaalia. Mutta kulutusmittari seilaa ja ajaessani vakionopeudensäädin päällä vauhti pumppaa. Manuaalikaasulla ajaessani myös nopeusmittarissa nähtävissä pientä nykimistä tasakaasulla (huom. ei kuskista johtuvaa ).

          Eli oliskohan se pyörälaakerin "nopeusanturikehä" vioittunut anturivaihdon yhteydessä sieltä takavasemmalta???
          Ja rikkoiko sen minä vai paja? Vai oliko se kehä hieman viallinen jo alunperinkin??
          Last edited by Glycoli; 04-12-2008, 22:45. Reason: Lisäinfoa ongelmasta

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Originally posted by Glycoli View Post
            Eli oliskohan se pyörälaakerin "nopeusanturikehä" vioittunut anturivaihdon yhteydessä sieltä takavasemmalta???
            Ja rikkoiko sen minä vai paja?
            Näin vois veikata. Sen on rikkonut se kuka sen vanhan anturin on kaivanut pois sieltä, tai sitten se on vaan mennyt vanhuuttaan.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              Mutta vakionopeudensäädinhän ainakin 9/98 jälkeisissä ottaa nopeustietonsa oikealta takaa, eli kenties silläkin puolella tunnistinkehässä(tai anturissa) jotain häikkää(?). Vai ottaako noissa "vanhemmissa" molemmat tiedot vasemmalta?

              Comment

              • Glycoli
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 14
                • Planet Earth

                Originally posted by Racink View Post
                Mutta vakionopeudensäädinhän ainakin 9/98 jälkeisissä ottaa nopeustietonsa oikealta takaa, eli kenties silläkin puolella tunnistinkehässä(tai anturissa) jotain häikkää(?). Vai ottaako noissa "vanhemmissa" molemmat tiedot vasemmalta?
                No mulla ei oo asiasta mitään faktatietoa, mutta ero ennen ja jälkeen takavasemman anturivaihtoa on huikea. Ennen anturinvaihtoa vak.nop.säädin päällä se tosiaan oli 3-4 kertaa kun nopeus tuntui kiihtyvän aivan hetkellisesti muutamalla kmh:lla. Mut tänään seilas nopeus koko ajan, ei kestäny hermo pitää sitä vak.nop.säädintä päällä 30sek kauempaa!!
                Eli perstuntumalla ajattelisin, että se takavasen on edelleen se ongelma, koska vikakoodinluvussakaan ei muuta ole missään vaiheessa ilmennyt.
                Siis kuvittelen et se kehä on se ongelman alku ja juuri!! Anturi ei ehkä välttämättä ole ollut viallinen missän vaiheessa. Tai sit on.
                Mene ja tiedä!?

                Comment

                • Makee28
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 527
                  • Kitee

                  Originally posted by Glycoli View Post
                  pora+ruuvi+isovoima menetelmällä ulos.
                  Siinä anturissa ei tarvii olla kuin yksi pieni poraamisesta syntynyt "metallimuje" kiinni, niin systeemi on sekaisin kuin seinäkello. Ja kun ko. anturi on hivenen magnetisoivaa mallia, niin se äkkiä imeksii itseensä porailun jäljiltä sinne jääneet lastut.
                  Nimim. kokemusta on.

                  Comment

                  • DTR
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 387
                    • Vantaa

                    No nyt se myrkyn lykkäs. Parin päivän ajan on ollut seuraavanlaista ongelmaa:

                    Kun lähden ensimmäisen kerran liikenteeseen autohallista, toimii auto normaalisti. Ajan koneen lämpimäksi ja jätän auton hetkeksi parkkiin. Kun käynnistän auton uudelleen jäävät ABS- ja DSC-valot päälle (+järjestelmät ovat poissa käytöstä) ja nopeusmittari ei toimi. Valot saattavat sammua ajettuani taas jonkin aikaa -> kaikki OK.

                    Tarkistin auton äsken Carsoft 6.5:lla ja antoi vikakoodiksi ainoastaan "Camshaft angle pulse generator" ja lisähuomautuksen "CAN Signal ASC".

                    Voiko vika todellakin johtua tuosta nokan asentoanturista? Auto on signaturen E39 M52TUB28-moottorilla.
                    Last edited by DTR; 20-12-2008, 16:19.
                    Mini Cooper S JCW -06
                    Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                    Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                    Ex. E39 528i ///M -00
                    Ex. E34 535i -91

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      Originally posted by DTR View Post
                      Kun lähden ensimmäisen kerran liikenteeseen autohallista, toimii auto normaalisti. Ajan koneen lämpimäksi ja jätän auton hetkeksi parkkiin. Kun käynnistän auton uudelleen jäävät ABS- ja DSC-valot päälle (+järjestelmät ovat poissa käytöstä) ja nopeusmittari ei toimi. Valot saattavat sammua ajettuani taas jonkin aikaa -> kaikki OK.
                      Oman kokemuksen valossa arvelisin että boksivika kyseessä. Mulla toimi juuri noin että parkkaus kone lämpimänä sytytti valot. Boksi kun lämpenee siinä pakosarjan kyljessä auton seisoessa moottori lämpimänä. Lopulta sain varmistettua homman jäähdyttämällä boksia kylmäsprayllä kun ensin olin saanut valot päälle.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • DTR
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 387
                        • Vantaa

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Lopulta sain varmistettua homman jäähdyttämällä boksia kylmäsprayllä kun ensin olin saanut valot päälle.
                        Pitääkin kokeilla tuota, kiitos vihjeestä. Ihmetyttää vielä, että mistä tuo nokka-akselin asentoanturin vika tähän hätään myös ilmestyi. Mitään muuta tuohon vikaan viittaavaa en ole huomannut. Kaverilta on kuulemma otsikonmukainen vika poistunut aikoinaan kampiakselin asentoanturin vaihdolla.
                        Mini Cooper S JCW -06
                        Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                        Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                        Ex. E39 528i ///M -00
                        Ex. E34 535i -91

                        Comment

                        • DTR
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 387
                          • Vantaa

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Oman kokemuksen valossa arvelisin että boksivika kyseessä.
                          Oikea diagnoosi. Kylmäsprayllä jäähdyttämällä valot sammuivat.
                          Mini Cooper S JCW -06
                          Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                          Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                          Ex. E39 528i ///M -00
                          Ex. E34 535i -91

                          Comment

                          • DTR
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 387
                            • Vantaa

                            Ota tästä nyt sitten selvää. Tänään oli pakko ajaa autolla 40km lenkki, jolle lähtiessä tapahtui seuraavaa:

                            Nyt DSC- ja ABS-varoitusvalot palavat kokoajan, näiden lisäksi myös käsijarrun valo loistaa keltaisena. Nyt kuitenkin nopeusmittari toimii normaalisti. Kylmäspraylla jäähdyttäminen ei auta asiaan.

                            Carsoft antoi tällä kertaa vikakoodeiksi:

                            65 Camshaft angle pulse generator (130 CAN signal ASC)
                            54 Fault. inlet valve, front left
                            52 Wheel sensor : rear left OR Inlet valve : rear right

                            Eikai tässä auta muu, kuin viedä pyhien jälkeen paremmilla laitteilla luettavaksi. Jos sen jälkeen saataisiin arvottua tuohon se todellinen vian aiheuttaja.
                            Mini Cooper S JCW -06
                            Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                            Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                            Ex. E39 528i ///M -00
                            Ex. E34 535i -91

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by DTR View Post
                              Ota tästä nyt sitten selvää. Tänään oli pakko ajaa autolla 40km lenkki, jolle lähtiessä tapahtui seuraavaa:

                              Nyt DSC- ja ABS-varoitusvalot palavat kokoajan, näiden lisäksi myös käsijarrun valo loistaa keltaisena. Nyt kuitenkin nopeusmittari toimii normaalisti. Kylmäspraylla jäähdyttäminen ei auta asiaan.

                              Carsoft antoi tällä kertaa vikakoodeiksi:

                              65 Camshaft angle pulse generator (130 CAN signal ASC)
                              54 Fault. inlet valve, front left
                              52 Wheel sensor : rear left OR Inlet valve : rear right

                              Eikai tässä auta muu, kuin viedä pyhien jälkeen paremmilla laitteilla luettavaksi. Jos sen jälkeen saataisiin arvottua tuohon se todellinen vian aiheuttaja.
                              Kaikesta päätellen on mahdollista että ohjainyksikön anturilinjojen langoituksissa ainakin on vikaa, tällainen ongelma kun voi satunnaisesti kontaktista eli lähinnä tärinän ja lämpövaoihtelujen vaikutuksesta katkoa milloin mitäkin anturin linjaa. Tämän lisäksi on mahdollista myös itse anturin tai anturilinjan johdotuksen vika, jotka ovat myös melko yleisiä E39:ssä. Jos paikoillaan ollessa virran kytkemisen jälkeen kaikki on ok mutta heti ajamaan lähtiessä valot syttyvät ovat abs:n osat sähköisesti kunnossa mutta jokin anturi ei saa pulssia kehältä jolloin todennäköisin syy on kehän likaantuminen.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by Glycoli View Post
                                Siis kuvittelen et se kehä on se ongelman alku ja juuri!! Anturi ei ehkä välttämättä ole ollut viallinen missän vaiheessa. Tai sit on.
                                Tähänkin: Jos anturit, anturien linjat ja ohjausyksikkö ovat sähköisesti kunnossa, ei abs:n valo syty kun virrat kytketään ja auto ei liiku. Jos tämän jälkeen heti liikkeelle lähtiessä valo syttyy on jokin kehä vialla tai todennäköisemmin likaantunut tai anturin etäisyys kehään väärä. Jos valo taas syttyy virrat kytkettäessä auto paikoillaan on vikaa anturissa, johdotuksessa tai ohjausyksikössä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎