Syttyykö abs-valo edes virrat päälle laittaessa? Polttimo poistettu?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ABS ja ASC+T valot päällä?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jardahl View PostNo niin, koodit pystyy nyt vihdoin itsekin lukemaan (kiitos jartsa02).
Oikea etuanturi vaihdettu tällaiseen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=400091941592
Tuossa ei lukenut mitään merkkiä, mutta ulkomuoto oli liitintä myöten lähes identtinen alkuperäisen (siemens) kanssa, jossain ketjussa joku oli saanut valon sammumaan tuolla lähes ilmaisella anturilla (24€ kuluineen postilaatikkoon tuotuna).
Ei muutosta, valot palaa ja herjaa edelleen samaa "Right front speed sensor cable". Live-Datalla oikea etupyörä ei näytä nopeutta, muut kolme näyttää.
Täytyy vielä koettaa vaihtaa etuanturit keskenään, jos vika siirtyy vasemmalle niin haen marmoritiskiltä alkuperäisen anturin. Jos vika pysyy oikealla, taitaa joutua boksin korjaukseen (vekatronics vai elektromeka?).
Tuskin anturin liitoskohdan ja boksin välinen johto voi olla poikki...?
Kuinkas tässä kävi? Oliko vika boksissa, johdot poikki vai jotain muuta? Mulla antaa samaa herjaa, boksi on kertaalleen korjattu ja uusia antureita vaihdeltu.
Comment
-
-
Ensimmäinen BMW ja ensimmäinen (mutta ei onneksi viimeinen) ongelma, mukava liittyä kerhoon iloiseen näinkin suositun asian tiimoilta. Autona 530da (02/2000) touring, ajettu 195tkm.
ABS + ASC ongelma alkoi helmikuun alun loskakeleillä, tällöin vikavalot paloivat taulussa jatkuvasti. Vikakoodi herjasi oikeata etuanturia. Helmikuun kovien pakkasten myötä vikavalot sammuivat taulusta. Anturi kuitenkin vaihdettiin (mallia Laakkonen). Auto toimi hyvin tämän jälkeen.
Sään taas lämmetässä ongelma uusiutui, hiukan erilaisena. ABS + ASC syttyy heti kun kone vähän lämpenee ja häviää kun antaa koneen jäähtyä (=sammuttaa hetkeksi). Uutena vikana auto hyytyy kiihdytyksessä kuin seinään n. 2000 - 2500 kierroksen kohdilla. Myöskin ABS tuntuu aivan liian herkältä, poljin hakkaa vastaan vaikka tie olisi kuiva ja jarrutus kevyt. Kun kone vähän lämpenee, syttyy molemmat valot tauluun ja auto kiihtyy taas "normaalisti".
Kokeilin kylmällä koneella lähtiessä kytkeä luistoneston pois --> auto kiihtyy normaalisti. Tosin luistoneston pois kytkemisen jälkeen myös ABS valo syttyy noin minuutin kuluttua (tähän asti poikkeuksetta).
Muutaman aikaisemman postin perusteella tuota hyytymistä oli joillakin esiintynyt, tällöin vika oli ollut juurikin jo tuo kertaalleen vaihdettu oikea etuanturi. Vikakoodien lukuun seuraavaksi, mutta kyllä tuo taitaa ABS-boksi vialta haiskahtaa...? Kone käy mielestäni hiukan epätasaisesti tyhjäkäynnillä, kierrokset kuitenkin pysyvät about samana eikä auto ole vielä sammunut kertaakaan (kopkop). Ei välttämättä liity tähän ongelmaan mitenkään. Onneksi sentään kerkesin leimalla käymään...
Mittaristo ja cruise on toiminut kokoajan. Autoon vaihdettu viimeisen kuukauden aikana öljyt+suodattimet (öljy/ilma/pa), hehkut ja uusi akku. Alla 16" Nokian kitkat BMW:n alkuperäisillä vanteilla, tarkempi speksejä en juuri muista._______________________
E39 530dA -00 Touring
Comment
-
-
Originally posted by sir_warheart View PostEnsimmäinen BMW ja ensimmäinen (mutta ei onneksi viimeinen) ongelma, mukava liittyä kerhoon iloiseen näinkin suositun asian tiimoilta. Autona 530da (02/2000) touring, ajettu 195tkm.
ABS + ASC ongelma alkoi helmikuun alun loskakeleillä, tällöin vikavalot paloivat taulussa jatkuvasti. Vikakoodi herjasi oikeata etuanturia. Helmikuun kovien pakkasten myötä vikavalot sammuivat taulusta. Anturi kuitenkin vaihdettiin (mallia Laakkonen). Auto toimi hyvin tämän jälkeen.
Sään taas lämmetässä ongelma uusiutui, hiukan erilaisena. ABS + ASC syttyy heti kun kone vähän lämpenee ja häviää kun antaa koneen jäähtyä (=sammuttaa hetkeksi). Uutena vikana auto hyytyy kiihdytyksessä kuin seinään n. 2000 - 2500 kierroksen kohdilla. Myöskin ABS tuntuu aivan liian herkältä, poljin hakkaa vastaan vaikka tie olisi kuiva ja jarrutus kevyt. Kun kone vähän lämpenee, syttyy molemmat valot tauluun ja auto kiihtyy taas "normaalisti".
Kokeilin kylmällä koneella lähtiessä kytkeä luistoneston pois --> auto kiihtyy normaalisti. Tosin luistoneston pois kytkemisen jälkeen myös ABS valo syttyy noin minuutin kuluttua (tähän asti poikkeuksetta).
Muutaman aikaisemman postin perusteella tuota hyytymistä oli joillakin esiintynyt, tällöin vika oli ollut juurikin jo tuo kertaalleen vaihdettu oikea etuanturi. Vikakoodien lukuun seuraavaksi, mutta kyllä tuo taitaa ABS-boksi vialta haiskahtaa...? Kone käy mielestäni hiukan epätasaisesti tyhjäkäynnillä, kierrokset kuitenkin pysyvät about samana eikä auto ole vielä sammunut kertaakaan (kopkop). Ei välttämättä liity tähän ongelmaan mitenkään. Onneksi sentään kerkesin leimalla käymään...
Mittaristo ja cruise on toiminut kokoajan. Autoon vaihdettu viimeisen kuukauden aikana öljyt+suodattimet (öljy/ilma/pa), hehkut ja uusi akku. Alla 16" Nokian kitkat BMW:n alkuperäisillä vanteilla, tarkempi speksejä en juuri muista.
Samanlailla mullakin kylmänä ei palanut, mutta moottorin lämmettyä valot syttyivät. Tuo boksi kun on juurikin typerimmällä paikalla lämpötilavaihtelujen kannalta, eli pakosarjan yläpuolella. Hiuksenohuet juotokset ei kestä tuollaisessa paikassa loputtomiin.
Boksi irroitettuna voi ajella huoletta, (kannattaa pyöräyttää joku muovipussi nippusiteellä ympärille mankkuventtiilikelojen suojaksi siitä mistä boksin irroittaa jos lähettää oman boksin korjattavaksi) tällöin ei toimi cruise, nopeus-, matka- eikä kulutusmittari.
Sulla voi olla myös pyöränlaakerin ns. "lukupinta" (mistä abs-anturi lukee pyörintänopeutta) paskana tai paskainen, mulla kun ei kiihdytyksessä nykinyt. (Mitä nyt kickdownissa ei vaihtanut rajoittimella heti isompaa vaan mietti hetken kun valot paloi kojelaudassa).
Epätasainen tyhjäkäynti dieselissä voi johtua mm. polttoainesuuttimen ohivuodosta joko palotilaan tai liiallisena paluuputkeen. Myös common rail-paine saattaa heitellä. Tuskin tyhjäkäynti tässä tapauksessa on kytköksissä abs/asc-valoihin.Model S
Comment
-
-
ABS vika sekä akku tyhjenee
Tuli sitten itselläkin tämä ABS vamma eteen.
Piti saada anturin vaihdolla kuntoon, mutta kun olen tätä threadiä selannut, niin vaikuttaa, että olisi sitten abs box tien päässä.
Tilanne:
- ABS + luistoneston valo palaa koko ajan
- nopeus- ja kulutusmittarit mykkänä - aiemmin oireili pakkasilla harvoin, mutta kelien lauhduttua säännöllisesti ja nyt tuntuu ettei palaa toimintaan lainkaan
- vaihdettu kaikki anturit ja palautettu vanhat paikallaa, kun mitään muutosta ei saatu aikaan, paitsi hetkellisesti mittarit palas toimimaan (kylmä aamu)
Ja nyt tämä... kahtena aamuna akku tyhjä
- virtamittaus akulta, kun ois pitäny mennä jo lepotilaan (20 min) syö 7 - 10 A
Tuolla oli aiemmissa kirjotuksissa jotain ABS:n releestä. Missähän tuon pitäisi löytyä 8/99 mallissa? Tulee vaan mieleen, että koko boxi ois jo niin uinahtanut / rele kärjet kiinni, ettei virran kulutus lopu lainkaan.
Pitäis ensin saada joku tolkku tuohon mihin virta häviää. Ei loppunut, vaikka nypittiin jokahalvatun sulake irit hanskalokeron sulakerimasta....
Mitäs suosittelisitte?Pasi
---------------
-99 523 manual
kesäisin Triumph Herald 13/60
Comment
-
-
Originally posted by pasir View PostTuli sitten itselläkin tämä ABS vamma eteen.
Piti saada anturin vaihdolla kuntoon, mutta kun olen tätä threadiä selannut, niin vaikuttaa, että olisi sitten abs box tien päässä.
Tilanne:
- ABS + luistoneston valo palaa koko ajan
- nopeus- ja kulutusmittarit mykkänä - aiemmin oireili pakkasilla harvoin, mutta kelien lauhduttua säännöllisesti ja nyt tuntuu ettei palaa toimintaan lainkaan
- vaihdettu kaikki anturit ja palautettu vanhat paikallaa, kun mitään muutosta ei saatu aikaan, paitsi hetkellisesti mittarit palas toimimaan (kylmä aamu)
Ja nyt tämä... kahtena aamuna akku tyhjä
- virtamittaus akulta, kun ois pitäny mennä jo lepotilaan (20 min) syö 7 - 10 A
Tuolla oli aiemmissa kirjotuksissa jotain ABS:n releestä. Missähän tuon pitäisi löytyä 8/99 mallissa? Tulee vaan mieleen, että koko boxi ois jo niin uinahtanut / rele kärjet kiinni, ettei virran kulutus lopu lainkaan.
Pitäis ensin saada joku tolkku tuohon mihin virta häviää. Ei loppunut, vaikka nypittiin jokahalvatun sulake irit hanskalokeron sulakerimasta....
Mitäs suosittelisitte?
Ns. Releet ovat tässä tapauksessa boksin sisällä, vanhemmissa erikseen.
Vikakoodinlukua suosittelen ensimmäisenä, jollei pumppu selkeästi jää päälle.
Comment
-
-
Aamulla tuolla -99 540iA:lla töihin ajellessa rävähti mittaristoon DSC:n, ABS:n ja (!) keltaiset merkkivalot ja samalla DSC, ABS:t ja automaattilaatikon 2->3 vaihto lakkasivat toimimasta. Sain nuo kertaalleen sammumaankin, kun käytin virtoja muutaman kerran peräkkäin päälle ja pois, mutta syttyivät heti kohta taas uudestaan.
Luin äsken vikakoodit ja nollasin ne ja kävin pienen lenkin, jolloin parin kilometrin ajon jälkeen samat valot taas syttyivät.
INPA kertoo DSC57:n osalta seuraavaa:
5 wheel speed sensor rear right plausibility
Vehicle speed 92,50km/h
ACS not passiv
ABS-control passiv
stop light switch off
ASC-control passiv
ACB passive
HBA passive
ECD passive
HDC passive
En nopealla haulla löytänyt tuollaista "plausibility"-vikailmoitusta tästä ketjusta tai Googlella, mutta ilmeisesti tuo menee tähän samaan "tarkista liittimet ja vaihda tarvittaessa anturi" kategoriaan?e61 535dAT -08
ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99
Comment
-
-
Tuohon aiempaan viestiini päivitystä ja tiedoksi muille.
Ja Kiitokset WSE1:lle asiallisesta toiminnasta Lohjalla. Vaikkakin boxi on rikki ja uusi tilataan.
Nyt toimii taas nopeusmittari, kun juotettiin langat kiinni. Ja ABS valot palaa toki edelleen, kun ABS ohjaus puoli on vioittunut - pysyvästi.
On tuo sellainen värkki, että ellei ohjainkortin (hybridi = keraaminen piirilevy) lankojen juotos auta, niin kyllä näyttää melko korjaamattomalta paikalta.
Hybridilevyn pinnalle on suoraan prosessoitu pii-piirit, joista on bondauslangat viety kotelon kontakteihin.
En todellakaan suosittele ihan jokaisen yrittää juottaa lankoja omin käsin - saattaa korjauskelpoinen laite vioittua pysyvästi.
Mun autossa tuo ylimääräinen 10 A hävikki ei onneksi liittynyt ABS:ään.
Sen aiheutti Webasto, joka on ilmeisesti ottanut siipeensä.
Nyt tästä oppineena suosittelen muille, menkää suosiolla kaverin jutuille, jolla on vikakoodien lukumahdollisuus, ei tartte turhaan uhrata rahaa / aikaa ABS anturien kanssa leikkimiseen.Pasi
---------------
-99 523 manual
kesäisin Triumph Herald 13/60
Comment
-
-
Edellisessä tapauksessa maadoituksen katkeaminen yksikön runko-osan ja piirikortin väliltä oli taas aiheuttanut erään solenoidin ohjauspiirin vioittumisen. Vaikka tuonkin korjaus periaatteessa teknisesti olisi mahdollista kaatuu se viimeistään piirin saatavuuteen, toki mahdollisuutta ohittaa toiminne esim. ulkoisella komponentilla tulee tutkittua ajan puitteissa edelleen, ja myös muunlainen vikaantuminen maadoituksen katkeamistapauksessa on mahdollinen.
Näistä maadoitusvikaisista tulee toimivaksi maadoituksen korjauksen jälkeen noin 1-2 / kymmenestä. Ratkaisevaa näyttää olevan se kuinka kauan maadoitus on saanyt pätkiä. Viisainta olisi heti oireiden ilmetessä mennä vikakoodinlukuun, ja jos yksikköön ei pääse kiinni toimivalla testerillä = maadoitus ei toimi sisäisesti, kannattaa ottaa heti yksikön liitin irti, jolloin vika ei ehkä ehdi aiheuttaa vakavampia vikoja yksikköön. Jos vikaa vain anturilinjoissa voi ajaa liitin kiinnikin niin kauan kuin saa yksikön korjaukseen, tietysti tällöin kannattaa ensin testata ehjällä anturilla, ja mahdollisesti vielä mitata ko. anturin johdotus. Toki jos vika on lämpötilariippuvainen (moottorin ja moottoritilan lämpö) niin on se lähes varmuudella yksikössä.
Comment
-
-
Originally posted by HenkkaSa View Postterve!
mistä vikaa etsimään?? autossa ei pala mikään vikavalo, mutta abs jarrut ei toimi, eikä toimi myöskään luistonesto..
Ja kiihdyttäen reilusti raskaalla jalalla kierrosten noustessa n. 5300-5500 meno loppuu siihen, aivan kuin tulisi kierroksenrajotin mukaan..?? liittyisivätkö kenties kaikki yhteen samaan vikaan? ehkä myös automaatti-ilmastointikin takkuaa..?
ensimmäinen bmw itselläni ja mallia: e39 528i ja vuosimallia 1996
ja kysymys vielä ohi aiheen: onko autoliikkeen vastuulla korjautta kyseinen vika/ongelma? kävin koeajamassa auton, mutta eipä tullut mieleen että rupeaa kaupunki maisemissa rajoitinta etsimään ja absien toimintaa kun kuivaa asvalttia jo..
eli joo, ei toiminut abs jarrut, luistonesto, valot palo normaalisti virrat päälle kääntäessä..
heiltä oli jäänyt paljon muutakin kertomattakin kuin tämä kyseinen jarru/luistoneston puuttuminen..
ei toiminut näiden lisäksi ilmastointi ja auto ollut todella pahassa kolarissa ja aisat vieläkin vääntyneinä
nyt kaupat purettu, joku muu saa selvittää seuraavax kyseisen vian.
Comment
-
-
Originally posted by pere View PostAamulla tuolla -99 540iA:lla töihin ajellessa rävähti mittaristoon DSC:n, ABS:n ja (!) keltaiset merkkivalot ja samalla DSC, ABS:t ja automaattilaatikon 2->3 vaihto lakkasivat toimimasta. Sain nuo kertaalleen sammumaankin, kun käytin virtoja muutaman kerran peräkkäin päälle ja pois, mutta syttyivät heti kohta taas uudestaan.
Luin äsken vikakoodit ja nollasin ne ja kävin pienen lenkin, jolloin parin kilometrin ajon jälkeen samat valot taas syttyivät.
INPA kertoo DSC57:n osalta seuraavaa:
5 wheel speed sensor rear right plausibility
Vehicle speed 92,50km/h
ACS not passiv
ABS-control passiv
stop light switch off
ASC-control passiv
ACB passive
HBA passive
ECD passive
HDC passive
En nopealla haulla löytänyt tuollaista "plausibility"-vikailmoitusta tästä ketjusta tai Googlella, mutta ilmeisesti tuo menee tähän samaan "tarkista liittimet ja vaihda tarvittaessa anturi" kategoriaan?
DSC + (!) + ABS valot päälle (keltaisina) eilen, automaatti vaihtaa huonosti 2->3 (Normaali drivella ei vaihda, mutta kun laittaa vakionopeussäätimen päälle, niin sitten vaihtaa lähes normaalisti). Tämän jälkeen kun ottaa cruisen pois ja jatkaa normikaasulla niin vaihdot sujuvat normaalin oloisesti (aika vähän vielä noita kilometrejä ja havaintoja alla tässä vikamoodissa).
Ohjaustehostin putoaa välillä "raskaalle" (servotronic). Ei kuitenkaan tunnu siltä kuin tehostus olisi kokonaan pois.
Nopeus- ja kulutusmittari näyttävät toimivat normaalisti.
Vikakoodeja ei ole luettuna tähän vaivaan, mutta sellainen apu kyllä kelpaisi Pälkäne-Kangasala-Tampere -akselilla.540iA -00 M-sport
Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.
Comment
-
-
Originally posted by merbau View PostOriginally posted by pere View PostAamulla tuolla -99 540iA:lla töihin ajellessa rävähti mittaristoon DSC:n, ABS:n ja (!) keltaiset merkkivalot ja samalla DSC, ABS:t ja automaattilaatikon 2->3 vaihto lakkasivat toimimasta. Sain nuo kertaalleen sammumaankin, kun käytin virtoja muutaman kerran peräkkäin päälle ja pois, mutta syttyivät heti kohta taas uudestaan.
Luin äsken vikakoodit ja nollasin ne ja kävin pienen lenkin, jolloin parin kilometrin ajon jälkeen samat valot taas syttyivät.
INPA kertoo DSC57:n osalta seuraavaa:
5 wheel speed sensor rear right plausibility
Vehicle speed 92,50km/h
ACS not passiv
ABS-control passiv
stop light switch off
ASC-control passiv
ACB passive
HBA passive
ECD passive
HDC passive
En nopealla haulla löytänyt tuollaista "plausibility"-vikailmoitusta tästä ketjusta tai Googlella, mutta ilmeisesti tuo menee tähän samaan "tarkista liittimet ja vaihda tarvittaessa anturi" kategoriaan?
DSC + (!) + ABS valot päälle (keltaisina) eilen, automaatti vaihtaa huonosti 2->3 (Normaali drivella ei vaihda, mutta kun laittaa vakionopeussäätimen päälle, niin sitten vaihtaa lähes normaalisti). Tämän jälkeen kun ottaa cruisen pois ja jatkaa normikaasulla niin vaihdot sujuvat normaalin oloisesti (aika vähän vielä noita kilometrejä ja havaintoja alla tässä vikamoodissa).
Ohjaustehostin putoaa välillä "raskaalle" (servotronic). Ei kuitenkaan tunnu siltä kuin tehostus olisi kokonaan pois.
Nopeus- ja kulutusmittari näyttävät toimivat normaalisti.
Vikakoodeja ei ole luettuna tähän vaivaan, mutta sellainen apu kyllä kelpaisi Pälkäne-Kangasala-Tampere -akselilla.
Mullakin nuo vikakoodin lukulaitteet kyllä on. Eri asia sitten miten hyvin osaan niitä käyttää Mutta pistä vaikka yv:tä, niin kyllähän noita voidaan joku ilta tässä yhdessä ihmetellä.e61 535dAT -08
ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99
Comment
-
-
Originally posted by pere View PostMulla tuo vika ei ole vaivannut kyseisen päivän jälkeen. Silloin oli todella märkää ja olin juuri vielä pessyt auton edellisenä iltana. Luultavasti jossakin (tm) oli sitten vain riittävästi kosteutta.
Mullakin nuo vikakoodin lukulaitteet kyllä on. Eri asia sitten miten hyvin osaan niitä käyttää Mutta pistä vaikka yv:tä, niin kyllähän noita voidaan joku ilta tässä yhdessä ihmetellä.
Uusi anturi on jo tulossa, mutta voisi kai odotellessa tuon kosteuden käydä liittimistä häätämässä vielä pois.540iA -00 M-sport
Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.
Comment
-
Comment