Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Betrunken View Post
    Kysytään vielä että "haisteleeko" laatikko koko ajan sinun ajotyyliäsi ja opettelee koko aika sitä?
    Esim. liikkeelle lähdetäessä sutaisee pienellä kaasuläpän aukeamisella = tie jäässä -> Winter päälle heti.

    Kiihdytät kaasu lattiassa vaikka ohituksessa -> sporttisempi päälle heti ja kaasun noston jälkeen huudattaa hetken konetta ennenkuin vaihtaa isompaa.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      9/98-uudemmissa laatikonohjaus on myös kiinteässä yhteydessä molempien nokkien ajoitukseen/vanokseen, sytytyksen ajoitukseen sekä imusarjan kanavatilavuuteen/pituuteen.

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        Sori ei ehtiny sörtsään... niin pakko kysyä täällä. Onko e39 525td automaateissa ollut vikoja?

        Comment

        • hj325hml
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 729
          • Pirkanmaa

          Steppi autossa 99, 328 ia, e46.

          Ihmeteltiin kun motarilla noin satasen vauhdista kuski löi kaasun pohjaan ohitukseen, meni normaalisti pientä vaihdetta sisään, sit tapahtui jotain outoa,ikäänkuin tehot olis hävinny ja pelkkä pintakaasu mukana enään ja takapenkillä oikein tunsi tärinää jostain. Auto sivuun, noin minuutin sammuksissa ja laatikko tuntui taas normaalilta ajossa, tosin lämää ei uskaltanut pohjaan enään laittaan laakista. Jokin outo tuoksu(tietämättömille) kuitenkin parkissa leijaili myös nenään.

          Muutenkin laatikko tuntui vaihtavan ja toimivan normaalisti(ei tietty paljon aikasempaa kokemusta) mutta mikähän kyseessä voisi olla. Autossa on myös dsc sekin tosin päällä ollessaankin "lipsutti" perää märällä asvaltilla.
          F16 M-Sport

          Comment

          • hj325hml
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 729
            • Pirkanmaa

            Originally posted by hj325hml View Post
            Ihmeteltiin kun motarilla noin satasen vauhdista kuski löi kaasun pohjaan ohitukseen, meni normaalisti pientä vaihdetta sisään, sit tapahtui jotain outoa,ikäänkuin tehot olis hävinny ja pelkkä pintakaasu mukana enään ja takapenkillä oikein tunsi tärinää jostain. Auto sivuun, noin minuutin sammuksissa ja laatikko tuntui taas normaalilta ajossa, tosin lämää ei uskaltanut pohjaan enään laittaan laakista. Jokin outo tuoksu(tietämättömille) kuitenkin parkissa leijaili myös nenään.

            Muutenkin laatikko tuntui vaihtavan ja toimivan normaalisti(ei tietty paljon aikasempaa kokemusta) mutta mikähän kyseessä voisi olla. Autossa on myös dsc sekin tosin päällä ollessaankin "lipsutti" perää märällä asvaltilla.
            Ja rengastuksena oli 225/45/17 eli aikalailla millillee orkkiskoon mitat.
            F16 M-Sport

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by hj325hml View Post
              Ihmeteltiin kun motarilla noin satasen vauhdista kuski löi kaasun pohjaan ohitukseen, meni normaalisti pientä vaihdetta sisään, sit tapahtui jotain outoa,ikäänkuin tehot olis hävinny ja pelkkä pintakaasu mukana enään ja takapenkillä oikein tunsi tärinää jostain. Auto sivuun, noin minuutin sammuksissa ja laatikko tuntui taas normaalilta ajossa, tosin lämää ei uskaltanut pohjaan enään laittaan laakista. Jokin outo tuoksu(tietämättömille) kuitenkin parkissa leijaili myös nenään.

              Muutenkin laatikko tuntui vaihtavan ja toimivan normaalisti(ei tietty paljon aikasempaa kokemusta) mutta mikähän kyseessä voisi olla. Autossa on myös dsc sekin tosin päällä ollessaankin "lipsutti" perää märällä asvaltilla.
              Luistonesto pudotti tehoja

              Comment

              • hj325hml
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 729
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Luistonesto pudotti tehoja
                Sehän se olikin
                F16 M-Sport

                Comment

                • Bursu
                  Newbiemmer
                  • Mar 2008
                  • 16

                  Mulla on tommonen -02 mallinen stepronicilla varustettu e39 530da, josta losahti viime vuoden alussa laatikko paskaksi. Uusi laatikko vaihtoineen kustanti n. 5500 euroa. Nyt sitten vastaavasti vajaa viikko sitten motarille mentäessä tuntui taas mukava tunne kun vaihto 4 -> 5 ei meinannut mennä silmään. Kierrokset kyllä nousivat, mutta vaihde ei vaihtunut, kierrokset sen sijaan nousivat. Vasta kun aloin himmaamaan kunnolla, vaihde loksahti paikalleen. Pois tullessa sama homma 4 -> 5 vaihealueella.

                  Nyt auto on kököttänyt pihassa ja kököttää kunnes menee analyysiin. Taisipa napsahtaa taas laatikko, tällä kertaa n. 25k kilometrin jälkeen. Onneksi vaihdetulle laatikolle myönnettiin 2 vuoden takuu.

                  Lastuja tms tuossa ei ole, en revittele, en harrasta pinppirallia.. normaalia menoa vain.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Vaihdettiinko lootan öljynjäähdytin samalla kun laatikko?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Bursu
                      Newbiemmer
                      • Mar 2008
                      • 16

                      Katselin kuitteja läpi ja näyttää siltä että ei ole vaihdettu. Merkintänä ainoastaan että uusi AT-laatikko, o- rengas ja vaihtotyöt. Mikäli siis öljynjäähdytin ei kulu tuohon samaan settiin. Huomioitavaa vielä tosiaan että tuota 'vaihtamattomuutta' ei tunnu esiintyvän jos auto on kylmänä.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Jos ja kun loota leviää, lähtee tavaraa yleensä kiertoon. Jos ei öljynjäähdytintä vaihda tai todella huolellisesti puhdista (sama koskee myös sille meneviä linjoja), on melkoinen lottovoitto jos uusi loota säilyy hengissä eikä hajoa vanhasta jääneisiin roskiin/palasiin. Yleensä sen lopullisen tuhon sattuessa laatikosta irtoaa muutakin kuin massalevyjen kulutuspintaa joka sinänsä on suht vaaratonta metallinpalasiin nähden. Öljynsuodatin kuitenkin suodattaa vain pumpulle menevää öljyä joten se ei auta.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Cell View Post
                          Jos ja kun loota leviää, lähtee tavaraa yleensä kiertoon. Jos ei öljynjäähdytintä vaihda tai todella huolellisesti puhdista (sama koskee myös sille meneviä linjoja), on melkoinen lottovoitto jos uusi loota säilyy hengissä eikä hajoa vanhasta jääneisiin roskiin/palasiin. Yleensä sen lopullisen tuhon sattuessa laatikosta irtoaa muutakin kuin massalevyjen kulutuspintaa joka sinänsä on suht vaaratonta metallinpalasiin nähden. Öljynsuodatin kuitenkin suodattaa vain pumpulle menevää öljyä joten se ei auta.
                          Mutta näissä pakkansa sulattaneissa sitä kitkalevymassaa voi kierrossa/lauhduttimessa olla jopa niin paljon että huuhdottaessa sieltä tulee reilu puolen nyrkin kokoinen klimppi.

                          Comment

                          • Nisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 705
                            • På Gränsen

                            Nonii.. nyt tuli vähän sydämmen tykytyksiä kun lähdin töistä ajelemaan. Ajelin about 1km taajamassa, noh, liikennevaloihin ja siitä D asennossa hiukan rivakampaa kiihdytystä.. laatikko luisti, nostin kaasujalkaa ja sitten hiukan potkaisemalla lykkäs isomman sisään. Tämän jälkeen en saanutkaan laatikkoa luistamaan vaikka yritin.

                            Onko tämä nyt lopun alkua, vai voisiko olla esim. mahdollinen vajaatäyttö tai jokin muu? Laatikkoon vaihdettiin öljyt kesällä huuhtelumenetelmällä?
                            "MURPHY'S LAW"
                            "Whatever can go wrong will go wrong,
                            and at the worst possible time,
                            in the worst possible way"

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9999
                              • KVLA

                              Originally posted by Nisti View Post
                              mahdollinen vajaatäyttö tai jokin muu? Laatikkoon vaihdettiin öljyt kesällä huuhtelumenetelmällä?
                              Öljymäärän tarkastuksesta olisi varmaan järkevin aloittaa.Jos on vajausta,niin etsi samalla mahdollisia vuotopaikkoja.Stefat,letkut/putkisto,pikaliittimet,lauhdutin...

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Nisti View Post
                                Nonii.. nyt tuli vähän sydämmen tykytyksiä kun lähdin töistä ajelemaan. Ajelin about 1km taajamassa, noh, liikennevaloihin ja siitä D asennossa hiukan rivakampaa kiihdytystä.. laatikko luisti, nostin kaasujalkaa ja sitten hiukan potkaisemalla lykkäs isomman sisään. Tämän jälkeen en saanutkaan laatikkoa luistamaan vaikka yritin.

                                Onko tämä nyt lopun alkua, vai voisiko olla esim. mahdollinen vajaatäyttö tai jokin muu? Laatikkoon vaihdettiin öljyt kesällä huuhtelumenetelmällä?
                                Käytä pirssi mahdollisimman nopeasti piuhan päässä ja samalla toki voi tsekata sen öljyn määränkin. Viittaa kyllä aivan klassiseen venttiilikoneiston
                                3/4-pakan ohjauksen tilttiin/solenoidiventtiilien jumittamiseen. Eli tämä melko varmasti näkyy vianluvussa ja mikäli uusii, voi päästä vielä venttiilikoneiston siivoamisella+päivityksellä vahvistettuun. Se kolmospakka kestää luistatusta max.10-20sek ennen sulamistaan, joten montaa tilttiä se ei kestä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎