Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by TJJ View Post
    Jarrusatula irti, ABS/kulumisanturin liittimet irti siitä rungossa olevasta pidikkeestä, raidetangon pää irti ja koiranluun yläpää irti. Lisäksi, jotta homma käy helposti, kannattaa myös löysätä alatukivarren kiinnitys rungosta. Rattia kannattaa kääntää sivuun jotta raidetanko ei jää reaktiotangon eteen. Noiden jälkeen iskari mahtuu tulemaan ulos todella helposti eikä tarvitse jännittää lokasuojan reunan kanssa.
    Joskus jousia vaihtaessa tuli itsekin tuo tolppa käännettyä ulos, mutta tuo jarrusatula homma ei ollut muistissa. Täytyypä sekin sitten ottaa irti ennen tolpan yläpään irrotusta. Tolppaa en ole koskaan irrottanut navasta. Onko tuohon hommaan parasta vääntää tolppaa ylöspäin alhaalta vai lähteekö ihan vetämällä irti?

    Iskaritolpanhan pystyy asentamaan napaan muuhunkin asentoon kuin iskarissa olevaan L tai R merkkiin. Mihin tällä on vaikutusta jos tolppa on eri asennossa kuin kuuluisi olla? Noissa Konin iskareissa merkit ovat paljon suuripiirteisemmät kuin alkuperäisissä Sachs:ssa?

    Joskus aikasemmin oli juttua siitäkin mihin kohti jousen pää pitäisi asettua jousilautasella. Tulikos tähän asiaan silloin ratkaisua? Muistelen, että ei ollut ihan selvä asia.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by markok View Post
      Joskus jousia vaihtaessa tuli itsekin tuo tolppa käännettyä ulos, mutta tuo jarrusatula homma ei ollut muistissa. Täytyypä sekin sitten ottaa irti ennen tolpan yläpään irrotusta. Tolppaa en ole koskaan irrottanut navasta. Onko tuohon hommaan parasta vääntää tolppaa ylöspäin alhaalta vai lähteekö ihan vetämällä irti?

      Iskaritolpanhan pystyy asentamaan napaan muuhunkin asentoon kuin iskarissa olevaan L tai R merkkiin. Mihin tällä on vaikutusta jos tolppa on eri asennossa kuin kuuluisi olla? Noissa Konin iskareissa merkit ovat paljon suuripiirteisemmät kuin alkuperäisissä Sachs:ssa?

      Joskus aikasemmin oli juttua siitäkin mihin kohti jousen pää pitäisi asettua jousilautasella. Tulikos tähän asiaan silloin ratkaisua? Muistelen, että ei ollut ihan selvä asia.
      Tolpan alapään kiinnityspultti tietty löysälle ja sitten pitää jollain levittää sitä navan rakoa jotta tolppa löystyy ja lähtee irti. Minä väänsin isolla ruuvimeisselillä, mutta täällä joskus neuvottu pultti jonka pää on hiottu litteäksi (jotta se mahtuu tuohon rakoon) on varmaan hyvä tuohon.

      Iskaritolpan merkkien merkitys on minulle mysteeri. Tolppa kuitenkin on suora joten ei kai kulmat tuosta voi muuttua. Mutta ehkä sillä on joku vaikutus silloin kun iskari painuu pohjaan, alempi jousilautanenhan on vino.

      On se jousen paikka selvinnyt eli se tulee tuon liitteen kuvan punaisen nuolen ja siniseen nuolen puoleen väliin. Tuossa kannattaa kokeilla mihin kohtaan jousi asettuu parhaiten, se jousen alin kierukka on muotoiltu alalautasen muotojen mukaan. Ei esim nuo H&R jouset asettuneet tuohon kohtaan parhaiten vaan n. 1cm päähän punaiseen päin tuosta sinisestä nuolesta. Tuosta asennuspaikasta tuli myös kuvallisen ohjeet noiden Motonetin Sachsin iskareiden mukana.

      E39 528iA

      Comment

      • @Biimer
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 504
        • Oulu

        Originally posted by antsajtp View Post
        Minä vaihdoin ulkolämpöanturin --> ei vaikutusta. Vastusmittarilla mitattaessa sekä uusi että vanha anturi näyttivät omaavan suunnilleen samanlaisen vastuksen (huoneenlämpötilassa, vajaa 30ast C ; n.3,5kohm, jäävedessä 0ast ; n.11kohm).
        PS. löytyi myös 4 vuoden takainen viestiketju jossa nimimerkki MikkoV ihmettelee samaa ongelmaa kuin mekin.
        Enpä siis vaihdakkaan anturia. Ymmärsinkö oikeen, että otit anturin kokonaan pois ja ilmastointi toimi silloin?

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by TJJ View Post
          Tolpan alapään kiinnityspultti tietty löysälle ja sitten pitää jollain levittää sitä navan rakoa jotta tolppa löystyy ja lähtee irti. Minä väänsin isolla ruuvimeisselillä, mutta täällä joskus neuvottu pultti jonka pää on hiottu litteäksi (jotta se mahtuu tuohon rakoon) on varmaan hyvä tuohon.

          Iskaritolpan merkkien merkitys on minulle mysteeri. Tolppa kuitenkin on suora joten ei kai kulmat tuosta voi muuttua. Mutta ehkä sillä on joku vaikutus silloin kun iskari painuu pohjaan, alempi jousilautanenhan on vino.

          On se jousen paikka selvinnyt eli se tulee tuon liitteen kuvan punaisen nuolen ja siniseen nuolen puoleen väliin. Tuossa kannattaa kokeilla mihin kohtaan jousi asettuu parhaiten, se jousen alin kierukka on muotoiltu alalautasen muotojen mukaan. Ei esim nuo H&R jouset asettuneet tuohon kohtaan parhaiten vaan n. 1cm päähän punaiseen päin tuosta sinisestä nuolesta. Tuosta asennuspaikasta tuli myös kuvallisen ohjeet noiden Motonetin Sachsin iskareiden mukana.

          http://www.btcf.fi/forum/attachment....5&d=1153989680
          Tuo oli hyvä kuva. Ei tartte arpoa mihin kohti jousta yrittää asemoida.

          Iskaritolpan asennon muuttuessa alemman jousilautasen paikka muuttuu, koska lautanen ei ole symmetrinen. Konin ohjeissa taas tuli tuollainen suuripiirteinen kuva tuosta miten jousilautaset pitäisi asettua autoon paikalleen eli tuossa kuvassa oikealla alhaalla. http://www.nic.fi/~marko80/e39/koni/Koni_ohje1.jpg En tiedä voisiko lautanen ottaa jopa johonkin kiinni jos asentaa väärin.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • antsajtp
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 107
            • Lahti

            Originally posted by @Biimer View Post
            Enpä siis vaihdakkaan anturia. Ymmärsinkö oikeen, että otit anturin kokonaan pois ja ilmastointi toimi silloin?
            Kyllä vain. Liitoksesta irti ja anturi pois. Ainakin omassa autossa (vm99 523) tuon pystyy purkamaan ilman yhtäkään työkalua.
            Myynnissä E39/E36-osia
            ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

            Comment

            • herni
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 264
              • Kalajoki

              mistähän mahtaisi löytää uusimman navi kartan? navi ilmeisesti mk2. siis millä nimellä löytyy netistä... jos joku joskus tarvitsisi.
              Last edited by herni; 22-07-2010, 06:34.
              e91 330d m-sport
              ex: e39 530da m-sport
              ex: e39 535i m-sport
              ex: e28 518i
              ex: e36 320

              Comment

              • ÖÖ.
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 61
                • Turku

                löysin jostain tuon 2010 cd-version mutta en ole saanu sitä toimimaan. Linkkiä ei varmaan saa laittaa esille?

                edit: Googleen: BMW navigation on CD. Toka sivun eka osuma.
                Last edited by ÖÖ.; 22-07-2010, 13:00.
                E39 528i -99

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Tuleeko e39:n perus kuskinpenkkiin sähköjohtoja eli jos ei ole sähkösäätöjä tai lämmitystä niin onko penkissä silti joku sähköjohto kiinni esim. airbag:iin liittyviä johtoja?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by markok View Post
                    Tuleeko e39:n perus kuskinpenkkiin sähköjohtoja eli jos ei ole sähkösäätöjä tai lämmitystä niin onko penkissä silti joku sähköjohto kiinni esim. airbag:iin liittyviä johtoja?
                    Ei taida tulla muuta +12V kuin istuinlämmittimet piuha. Joko ryöstettävä siitä, ja aina penkin säädön ajaksi laitettava penkinlämmitin päälle, tai sitte tehtävä se oikea vaihtoehto, ja otettava toinen +12V esim sulakerasiasta tms.

                    Itse tutkiskelin tätä samaa, kun vaihdoin peruskuskin istuimeen ehyen verhoilun purkaamolta ostetusta penkistä, jossa oli myös sähkösäätöinen ristiselän tuki.

                    Oikein toteutus olisi kalustaa se sulake joka ohjaa mukavuuspenkin muistia, olikoha F13 (kalustamatta ja johdottamatta normipenkkiautoissa)
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by Havis View Post
                      Ei taida tulla muuta +12V kuin istuinlämmittimet piuha. Joko ryöstettävä siitä, ja aina penkin säädön ajaksi laitettava penkinlämmitin päälle, tai sitte tehtävä se oikea vaihtoehto, ja otettava toinen +12V esim sulakerasiasta tms.

                      Itse tutkiskelin tätä samaa, kun vaihdoin peruskuskin istuimeen ehyen verhoilun purkaamolta ostetusta penkistä, jossa oli myös sähkösäätöinen ristiselän tuki.

                      Oikein toteutus olisi kalustaa se sulake joka ohjaa mukavuuspenkin muistia, olikoha F13 (kalustamatta ja johdottamatta normipenkkiautoissa)
                      Tuolla aikaisemmalla kysymyksellä hain lähinnä sitä, että jos näen kuvan penkin pohjasta ja sähköjohdoista mitä siellä on niin miten tiedän kuvan perusteella onko ko. penkissä istuinlämmitintä? Eli onko ihan perus penkissäkin joku sähköjohto istuimen alla vai onko sellaisiakin versioita markkinoilla, joissa ei ole yhtään johtoa?

                      Tuo sähkösäätöisen ristiselän tuen puheeksi ottaminen oli hyvä juttu. Minä kuvittelin, että se on vakiovaruste ja löytyy kaikista penkeistä, mutta eipä näköjään olekaan. Kuinkahan montaa eri versiota näitä penkkejä löytyy jos ei edes puhuta eri verhoilu vaihtoehdoista?

                      Millainen homma istuin verhoilun vaihto on? Saako verhoilua enää istumaan siististi jos purkaa vanhat pois ja laittaa uuden paremman paikalleen?
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by markok View Post
                        Kuinkahan montaa eri versiota näitä penkkejä löytyy jos ei edes puhuta eri verhoilu vaihtoehdoista?
                        Riippuu varmaan laskentatavasta... Vakio, sport, M5, comfort, vakio sähköllä, sport sähköllä ja sitten noista vielä ristiselänsäädöllä varustetut versiot (joka tosin on myös jälkiasennettava varuste). Comfortissa on aina sähkösäädöt ja ristiselänsäätö. Sitten on vielä "hierova" comfort. Varmaan jotain unohtui...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Riippuu varmaan laskentatavasta... Vakio, sport, M5, comfort, vakio sähköllä, sport sähköllä ja sitten noista vielä ristiselänsäädöllä varustetut versiot (joka tosin on myös jälkiasennettava varuste). Comfortissa on aina sähkösäädöt ja ristiselänsäätö. Sitten on vielä "hierova" comfort. Varmaan jotain unohtui...
                          No onhan noita versioita sitten ihan riittämiin. Varustuksen tunnistaminen pelkkien kuvien perusteella taitaa olla aika hankalaa.

                          Vielä jos löytyisi joku joka on vaihtanut verhoiluja noihin niin voisi antaa vinkin kannattaako hommaan edes ryhtyä eli kuinka isotöinen tuo homma on? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja tai onko hankittava jotain varaosia ennenkuin työhön ryhtyy? Idea tässä olisi se, että joko vanhaan runkoon siirtää uudet verhoilut tai sitten siirtää vanhasta penkistä sähköinen ristiseläntuki uuteen penkkiin. Kumpiko näistä sitten olisi helpommin toteutettavissa?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by markok View Post
                            Vielä jos löytyisi joku joka on vaihtanut verhoiluja noihin niin voisi antaa vinkin kannattaako hommaan edes ryhtyä eli kuinka isotöinen tuo homma on? Tarvitseeko jotain erikoistyökaluja tai onko hankittava jotain varaosia ennenkuin työhön ryhtyy? Idea tässä olisi se, että joko vanhaan runkoon siirtää uudet verhoilut tai sitten siirtää vanhasta penkistä sähköinen ristiseläntuki uuteen penkkiin. Kumpiko näistä sitten olisi helpommin toteutettavissa?
                            Minä olen vaihtanut nuo omissa penkeissä. Eli alunperin oli nahkaiset mekaaniset vakiopenkit, ostin kankaiset comfortit ja vaihdoin niihin mekaanisten penkkien verhoilut. Ei tuossa erikoistyökaluja tarvita, toki homma kävisi helpommin jos olisi verhoilun kiinnitysrenkaita ja niille sopivat pihdit mutta minä käytin vanhoja renkaita. Mutta ei noita renkaita taida edes olla kuin muutama jos vaihdat verhoilut pehmusteineen. Onhan tuossa tekemistä mutta se nyt on tuollaista siistiä puuhastelua jossa ei pitäisi tulla ongelmia.

                            Vaikea sanoa kumpi noista on helpompi, luultavasti ristiseläntuen siirto uuteen koska siinä ei kai tarvitse ottaa istuinosan pehmustetta irti.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • OneAndOnly
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 441
                              • Nurmes

                              Originally posted by TJJ View Post
                              sport sähköllä ja sitten noista vielä ristiselänsäädöllä varustetut versiot (joka tosin on myös jälkiasennettava varuste).
                              Toi sattui mukavasti silmään että nahkasport sähköpenkkiin on saatavilla varuste ristiselän säätöön jos sellaisen haluaisi jälestäpäin asentaa,(ilman koko penkin vaihtamista) ymmärsinkö oikein? jos näin on niin mistä moista voisi kysellä? Hieronnan asentaminen on varmaankin sporttipenkkiin mahdottomuus kun confortpenkki on jo erilainen muutenkin...

                              Sit vielä sellainen että saako e39:n etututkien antureita vaihdettua muuten kun puskurin irroittamalla?
                              näillä mennään:
                              Bmw e46 320d
                              Suzuki Hayabusa 1300R

                              Ex:
                              Volvo XC70 D5 AWD -10
                              Volvo V70 D5 -02
                              Volvo V70 T5 -98
                              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                              -----------------------------

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by OneAndOnly View Post
                                Toi sattui mukavasti silmään että nahkasport sähköpenkkiin on saatavilla varuste ristiselän säätöön jos sellaisen haluaisi jälestäpäin asentaa,(ilman koko penkin vaihtamista) ymmärsinkö oikein? jos näin on niin mistä moista voisi kysellä? Hieronnan asentaminen on varmaankin sporttipenkkiin mahdottomuus kun confortpenkki on jo erilainen muutenkin...
                                Merkkiliikkeestä olisi ennen voinut kysyä, mutta näyttää siltä kuin tuo sarja olisi poistunut myynnistä. ETK:ssa ei ole hintaa eikä kunnollista osanumeroa. Joten vaikeaksi menee, pitäisi kerätä osat erikseen. Vanhemmassa ETK:ssa olisi ehkä lista sarjaan kuuluvista osista. Hieronnan asentaminen vaatisi muutoksia istuinosan pehmusteisiin enkä tiedä onko sporttipenkeissä ohuemmat pehmusteet eli mahtuisiko nuo tyynyt edes sinne.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎